
HELSINŠKI ODBOR ZA LJUDSKA PRAVA U SRBIJI 
HELSINKI COMMITTEE FOR HUMAN RIGHTS IN SERBIA 
Srbija, 11000 Beograd, Rige od Fere 20, tel/fax: (+381 11) 3032408, 2639437, 
2626686, e-mai l :  off ice@helsinki.org.rs, http: / /www.helsinki .org.rs 

 
 

Izabela Kisić  

i Slavija Seška Stanojlović 

 

 

Mediji u postoktobarskoj Srbiji 

 

 

Mediji u vreme vladavine Slobodana Milosevica bili su instrument politike čija je 

osnovna funkcija bila opravdanje velikosrpskog projekta i rata u bivšoj Jugoslaviji do 

koga je taj projekat doveo. Očekivanja da će se to promeniti nakon petooktobarskih 

promena nisu se ispunila. Mediji nisu odgovorili na kontroverze srpske tranzicije već su 

postali deo tih kontroverzi i doprineli daljem zbunjivanju grañana. Konfuzija je bila 

proizvod nedostatka političkog konsezusa oko novog sistema vrednosti i raskida sa 

Miloševićevim nasleñem.  

Za desničarsku radikalizaciju srtbijanskog drustva i ogroman uspon Srpske 

radikalne strnke veliki deo odgovornosti snose i mediji. Pokazalo se da promena 

zakonske regulative u oblasti medija nije dovoljna da se promeni i matrica izveštavanja. 

Većina zakona doneta je pod pritskom meñunarodne zajednice i većim delom usklañena 

sa meñunarodnim standardima. Intervencionizam meñunarodne zajednice svodio se 

upravo na zakonsku regulativu dok u sva druga pitanja vezana za medijsku etiku ili 

sistem vrednosti ostavljana domaćoj stručnoj javnosti koja se pokazala nedovoljno 

snažnom da se suoči sa tim problemima. 

Pitanja na kojima su se prelamala dva sistema vrednosti, odnosno podela na 

reformiste\antireformiste i preko kojih bi se pokazala ključna razlikla u odnosu na 

Miloševićev režim su Haški tribunal i suñenje optuženima za ratne zločine, rešavanje 

kosovskog statusa, odnos prema susedima, pitanje decntralizacije (pre svega odnos prema 

autonomiji Vojvodine), manjine, odnos prema nevladinim organizacijama i civilnom 

društvu. Kao posebno pitanje iskristalisao se i odnos prema reformskom nasleñu Zorana 

ðinñića što se u medijima posebno prelamalo preko praćenja suñenja premijerovim 

ubicama i medijskog linča njegovih najblizih saradnika.  



 2 

U trenutku kada su u Srbiji stoverni uslovi za veće medijske slobode buknulo je 

tržište tabloida koji su objavljivali informacije i proizvodili medijske afere iza kojih su 

stajale političke interesne grupe i domaći tajkuni i koje su bile usmerene protiv reformi. 

Ovi tabloidi nametali su „svoje teme“ i drugim medijima, ostvarujući ogroman uticaj na 

javno mnjenje. Malobrojni nezavisni mediji, koji su svoj ugled gradili u Miloševićevo 

vreme kao nezavisna i antiratna glasila, nisu uspeli da izgrade novi identitet i odgovore 

na nove izazove. Saterani u ćorsokak pred najezdom tabloida na tržištu, mnogi od njih su 

bili prinuñeni da se bave pitanjima koja su tabloidi nametali. Medijska alternativa bačena 

je na margine drustva i izgubila je prosvetiteljsku ulogu koju je imala u vreme 

Miloševićevog režima. 

Tabloidno novinarstvo, u postoktobarskoj Srbiji zauzima tako značajno mesto jer 

direktno zadire u političku sferu i snažna je podrška desničarskim i antireformskim 

snagama. Ono prija javnom mnjenju, gotovo dve decenije indoktriniranom 

nacionalizmom i strahom od Zapada i Evrope koje je iz ratova u bivšoj Jugoslaviji izašlo 

potpuno osiromašeno i poraženo. (Glavna tema je uvek neki politički skandal, dok 

pornografski sadržaji, brutalne priče iz crne hronike sa detaljima svirepih ubistava, kič u 

kulturi imaju funkciju da privuku što širu publiku.) Tabloidi su prvi koji plasiraju 

političke skandale i afere1 bez ozbiljne argumentacije, a onda ih preuzimaju „ozbiljni“ 

mediji koji u to unose komentare analitičara naklonjenih odreñenoj političkoj opciji i spin 

doktora dajući ozbiljnost celoj stvari. Tu je pre svih, prednjačio NIN, tradicionalni srpski 

nedeljnik koji je imao jednu od ključnih uloga u vreme uspona Slobodana Miloševića. U 

jednom periodu to postoje i dnevni list Politika koju, ne dugo nakon ðinñićevog ubistva 

preuzimaju desničari.  

Meñutim, ni liberalni listovi nisu uspeli da izbegnu zamku tabloidnog 

novinarstva. Tabloidni karakter počeli su da dobijaju i ozbiljni dnevni i nedeljni listovi, 

pre svega u izboru sagovrnika i tema i osnovnoj orijentaciji prema odreñenim 

dogañajima, procesima i pitanjima, a jedina razlika je obično samo u stilu pisanja i 

rečniku. Odgovornost ovih ozbiljnih dnevnika i nedeljnika je daleko veća od tabloida, s 

obzirom na uticaj koji imaju na one koji utiču na formiranje javnog mnjenja. Sve manje 

se pisalo o ozbiljnim pitanjima reforme, a sve više o aferama iz žute štampe. Predstavnici 

reformske struje morali su da se koncentrišu na te napade i da se stalno brane, ne 

                     
1 Većina tih afera postojala je samo u medijima i bila je u funkciji rušenja reputacije protivnika. 

Malo je bilo ozbiljnih medijskih optužbi protiv reformske vlade Zorana ðinñića zbog kojih je podignuta 
optužnica. Efekat u javnost bi bio, meñutim, postignut i bez postojanja ikakvih dokaza o aferi.  



 3 

dobijajući prostor za druge teme. U medijima je praktično sprečen dijalog o važnim 

pitanjima za tranziciju srbijanskog društva.  

Vlasništvo nad medijima je netransparentno. Prema istraživanju Nezavisnog 

udruženja novinara Srbije (NUNS), mejnstrim medije u Srbiji danas drže Miloševićevi 

ljudi: “Najznačajnije medije u Srbiji poseduju domaći biznismeni i tajkuni, delom su u 

nešto manjoj meri na tržištu prisutne strane kompanije (nemački WAZ, švajcarski Ringier, 

američki News corporation), ali je karakteristično da državne strukture i dalje imaju 

veliku zastupljenost u pogledu direktnog vlasništva u medijima. (…) Od ukupno dvadeset 

posmatranih medija u Srbiji (radio i tv stanice s nacionalnim pokrivanjem, dnevni listovi) 

čak njih 12 je u vlasništvu domaćih biznismena, od kojih se za većinu njih može tvrditi 

da su u pitanju srpski tajkuni, tj. ljudi koji su do ’prvog miliona’ došli zahvaljujući 

bliskosti s Miloševićevim režimom”2. Prema podacima NUNS, samo su dva štampana 

medija u potpunom vlasništvu multinacionalnih medijskih kompanija (Blic i 24 sata su u 

vlasništvu švajcarskog Ringiera). Državne strukture u najstarijem dnevnom listu Politika 

poseduju gotovo polovinu akcija. Što se tiče najtiražnijeg dnevnog lista, Večernje novosti 

– Republika Srbija kontroliše 29,5 odsto akcija, Fond za penziono i invalidsko osiguranje 

7,15 odsto, a tri strane kompanije, „Trimax investments Gmbh“, „Ardos holding Gmbh“ i 

„Karamat holdings Ltd“, za koje se zvanično ne zna ko stoji iza njih, poseduju većinski 

deo akcija od 62,24 odsto3.  

Na drugoj strani, tabloidi nastaju i nestaju, a podaci o njihovom vlasništvu još su 

neuhvatljiviji za javnost. Nastaju obično uoči izbora ili nekih drugih važnih političkih 

procesa i dogañaja u kojima imaju namenjenu ulogu. Neki od tih listova imaju izuzetno 

male tiraže (što inače, nije srazmerno njihovom uticaju jer je eho vesti plasirane preko 

njih daleko veći) koji ne mogu da obezbede ni reprodukciju same novine. To implicira 

zakljucak da profit nije cilj njihovog postojanja. Sudeći po karakteru informacija (tajni 

spisi državnih službi bezbednosti, stenogrami prisluškivanih razgovora i sl.) sugeriše da 

velikog uticaja na ove medije imaju i službe bezbednosti. Jedna od pretpostavki je da 

neki od ovih medija služe i za pranje novca.  

Pitanje finansiranja ovih medija došlo je u žižu kada se u vreme akcije Sablja 

(organizovane nakon atentata na premijera da bi se uhvatile ubice) ustanovilo da je 

                     
2 “Ko su pravi vlasnici medija i ko kontroliše javnu reč u Srbiji”, www.nuns.co.yu  
3 Nezavisno udruženje novinara piše da su mediji tokom transformacije vlasništva Večernjih 

novosti u 2006. godini pisali da su u pozadini akcije srpski tajkuni Miroslav Mišković i njegova „Delta 
holding“ i Milan Beko, inače obojica nekadašnji članovi Miloševićeve vlade, a potom menadžeri mnogih 
„unosnih“ poslova. (www.nuns.co.yu)  



 4 

finansijer Identiteta, 4 jednog od listova koji je prednjačio u napadima na ðinñića 

pripadnik "Zemunskog klana" optuženog za ubistvo premijera. 

Na političkom nivou ureñivački koncept tabloida poklapala se sa politikom 

antireformskih snaga. Neke od tih listova država je zabranila tokom vanrednog stanja, ali 

su oni kasnije ponovo nicali pod drugim nazivima. Urednici i novinari takoñe su prelazili 

iz jednog u drugi list, držeći se istog ureñivačkog koncepta. U meñuvremenu, u Srbiji je 

izašlo nekoliko publikacija o vezama novinara, tajnih službi, organizovanih kriminalnih 

grupa i ratnih zločinaca.  

Sumorna slika novinarske profesije u postoktobarskoj Srbiji svodi se na kliše: da 

budu zastupljene obe strane. Pri tome se uopšte ne vodi računa o informaciji i o tome da 

li sagovornici govore istinu, a obe strane se tretiraju ravnopravno, pri čemu se uloga 

novinara svodi gotovo na automatsko beleženje izjave, te njenu jednostavniju 

transformaciju u medij. U štampanim medijima nedostaje analiza i istraživačko 

novinarstvo. Javila se i hiperinflacija NN izvora čije se izjave prenose bez ikakve 

odgovrnosti. Većina štampanih medija, uključujući i one koji zastupaju ozbiljno 

analitičko novinarstvo, prišli su mnogim aferama gotovo isključivo sa pozicije onog ko o 

njima „obaveštava“, bez kritičke distance i provere informacije.  

Poltički uticaji na medije obavlja se obično preko "davanja" ekskluzivnih 

informacija i otvaranja odreñenih afera preko javnih glasila u kojima se iznose vrlo 

ozbiljne optužbe na račun “neprijatelja”. (Do tekstova o aferama, mediji ne dolaze 

istraživačkim novinarstvom već se one i plasiraju spolja iz odreñenih političkih ili 

ekonomskih centara). Reč je o vrlo suptilnom mehanizmu uticaja na medije, koji se može 

dokazati isključivo ukoliko novinari ili urednici odbiju takav pritisak i o tome otvoreno 

govore. Mediji se pozivaju na "anonimne izvore", a da prethodno nisu proverili da li je 

informacija koju "izvor" nudi tačna ili ima samo neku funkciju u političkim obračunima. 

Agenicije za odnose sa javnošću daleko su jače od pojedinih medija, a osobe zadužene za 

odnose sa javnošću postaju moćniji i od pojedinih glavnih i odgovrnih urednika, 

namećući svoje frizirane "informacije". 

O etici srpskog novinarstva u okviru same struke dugo se ćutalo. Tek 2005. 

godine formiran je Savet za štampu pri Medija centru, sačinjen od novinara iz različitih 

redakcija, koji izdaje jednomesečne izveštaje o poštovanju profesionalnog kodeksa u 

štampanim medijima. U meñuvremenu je objavljeno i nekoliko istraživanja koja se bave 

odnosima novinara, mafije, ratnih zločinaca kao i analizom štampe koja je podržala 



 5 

rušenje reformske vlade Zorana ðinñića i stvarala sliku o premijeru kao kriminalcu, čime 

je trebalo zamagliti političku pozadinu rušenja reformske opcije.  

U ovoj analizi nećemo se baviti dnevnim listom Danas i nedeljnikom Vreme, jer 

oni izalaze iz ove matrice. S druge strane, njihov domet do publike je izuzetno mali, a i 

sami još tragaju za sopstvenim identitetom. Takoñe, istraživanje je zasnovano isključivo 

na beogradskoj štampi.  

Nastanak brojnih neonacističkih organizacija koje i u postoktobarskoj Srbiji često 

učestvuju u nasilju prema neistomišljenicima i pripadnicima nacinalnih manjina sigurno 

su velikim delom i proizvod dvodecenijske medijske propagande, usmerene protiv 

nesrpskog stanovništva i političkih i drugih manjina.  

 

Kriminalizacija lika Zorana ðinñića 

 

Jedan od najočitijih primera propagandne kampanje, čije su posledice do sada bile 

i najdramatičnije, u postoktobarskoj Srbiji jeste ona koja je voñena protiv premijera 

Zorana ðinñića i koja se, nakon njegovog ubistva, nastavila protiv njegovih najbližih 

saradnika koji su nastavili da zagovaraju reforme započete u njegovo vreme. Ciljevi 

kampanje bili su kriminalizacija lika Zorana ðinñića kako bi se stvorila atmosfera da je 

ubijen saradnik mafije, a ne prvi demokratski premijer Srbije. Rezultat kampanje bila je 

pobeda antireformske desnice, Demokratske stranke Srbije, osnaživanje Srpske radikalne 

stranke, i potpuno isključenje iz javnog života ðinñićevih bliskih saradnika, za nepunih 

godinu dana od atentata na premijera.  

Na ovoj kampanji jasno se preloimio i sukob dve Srbije: liberalne i konzervativne, 

pri cemu je generalno gledano, konzervativna Srbija dominirala medijima. Eskalirala je 

upravo u tenutku kada je vlada Zorana ðinñića izručila bivšeg srbijanskog predsednika 

Slobodana Miloševića Haškom tribunalu za ratne zločine i kada je po prvi put stvorena 

dobra šansa da Srbija krene drugačijim putem i oslobodi se balasta ratnog nasleña.  

Analiza sadržaja tekstova plasiranih protiv ðinñića implicira da iza njih stoje 

odreñeni resori državne bezbednosti i vojnih struktura, do organizovanih kriminalnih 

grupa, koje koriste medije za ostvarivanje svojih ciljeva, ali i političke stranke. Sve te 

informacije „opravdavane su kroz `argumente` političara, analitičara, `eksperata`, a 



 6 

novinari su se krili iza maksime: `mi samo prenosimo šta drugi kažu’“4. Prema 

istraživanju Novinske dokumentacije Ebart urednici i novinari su skoro isključivo birali 

sagovornike koji su imali kritički stav prema svemu što je radio i čime se bavio ðinñić5. 

Tako je, recimo, haški optuženik Vojislav Šešelj, imao otvorene stranice medija da preti 

navodnim dokazima o saradnji mafije i ðinñića. Reformskoj vladi je na taj način bilo 

nametnuto da se pred štampom brani od tih optužbi. Budući da su meñu novinarskim 

pitanjim dominirale upravo te teme, ključni aspekti tranzicije sa svojim nedostacima i 

njihova analiza ostajali su nedotaknuti u medijima. 

Jedan od mehanizama kampanje protiv ðinñića bilo je objavljivanje niza 

dezinformacija da je saradnik mafije, ili, kako je to slikovito rečeno u jednoj novinskoj 

rečenici objavljenoj u nedeljniku Blic News – „Zoran ðinñić nervozni kapo od Srbije“6. 

Nažalost, javnost je punu sliku o tim dezinformacijama imala priliku da dobije tek 

nekoliko godina nakon ubistva premijera, tj. u vreme suñenja njegovim ubicama7. 

Paralelno sa napisima da je ðinñić u tesnoj vezi sa mafijom, njegova vlada je pripremala 

prvo suñenje protiv organizovanog kriminala u Srbiji.  

Dobar primer za to je i slučaj „pisama Ljiljane Buhe“ koja su okupirala javnost 

nekoliko meseci pre atentata na premijera i u vreme predizborne kampanje u kojoj su 

nekadašnje članice DOS već imale suprotstavljene predsedničke kandidate. Ljiljana Buha 

je supruga jednog od pripadnika Zemunskog klana Ljubiše Buhe, čiji zadatak je bio da 

denuncira supruga i dovede ga u vezu sa ðinñićem. Razlog za to bila je cinjenica da je 

Ljubiša Buha pristao da bude zaštićeni svedok u procesu protiv organizovanog kriminala. 

Tri godine kasnije pred Specijalnim sudom za organizovani kriminal Ljiljana Buha je 

izjavila da ju je Zemunski klan kidnapovao, da su pisma bila diktirana i da ih je ona samo 

potpisala8. Efekat u javnosti je već bio postignut, a urednicima koji su ih objavljivali kao 

da nije padalo na pamet da proveravaju njihovu autentičnost. Pisma čitalaca i opskurnih i 

kontroverznih ličnosti koji su devedesetih godina u rubrici „Odjeci i reagovanja“ u 

                     
4 “Medijska slika Zorana ðinñića” u Zoran ðinñić: Etika odgovornosti, Helsinški odbor za 

ljudska prava u Srbiji, Beograd, 2006, pripredila Latinka Perović, str. 251.  
5 Danas, (Beograd) 24. februar 2004. tekst: “Pogodne pretnje za pražnjenje agresije”, 

www.danas.co.yu  
6 “Medijska slika Zorana ðinñića” u “Zoran ðinñić: Etika odgovornosti”... str. 258; Citat je, inače, 

izvorno preuzet sa sajta Socijalističke partije Srbije, tj. magazina Blic News, od 11. jula 2001. U 
meñuvremenu ovaj citat skinut je sa sajta SPS. 

7 I danas su ostali snažni pokušaji osporavanja optužnice, a težište napada i dovoñenje u vezu sa 
mafijom u medijima prešlo je uglavnom na neke članove njegove vlade. Ono što je danas razlika u odnosu 
na vreme, u kome je ubijen i godine nakon ubistva, jeste da se krug onih koji ne mogu da mu ospore 
reformatorsku ulogu nešto proširio. 

8 Blic Online, 1.decembar 2005, www.blic.co.yu 



 7 

Politici služili za defamiranje protivnika, preselili su se u postoktobarskoj Srbiji na prve 

stranice tabloida, a primenu su imala i u medijima sa obrazovanijom publikom. Pisma su 

u celosti objavljena u listovima Nacional, Identitet i Politika ekspres od kojih nijedan 

više ne postoji, a u ovom tekstu ćemo dati samo njihovu kraću analizu.  

U tim pismima ona kaže da je njen „suprug opasni kriminalac“, da je ðinñić „čest 

gost u njihovoj kući“, da Beba Popović9 „učestvuje u prikrivanju prljavih rabota“10 

njenog supruga... Čitanjem izjava Vojislava Kostunice datih u to vreme, kada je on 

istovremeno kandidat za predsednika Srbije, vidi se identičnost poruka izmeñu tih pisama 

i njegovih reči. Agencija Fonet prenela je njegovu izjavu u kojoj je on optužio deo 

vladajuće koalicije za nesumnjivu spregu sa mafijom i upozorio da „pravne države ne 

može biti tamo gde su organizovani kriminal i korupcija uzeli maha“11. Na predizbornom 

mitingu u Nišu poručio je da ima neka „tajna veza izmeñu mafije, kriminalaca i aktuelne 

vlasti“, „da društveno bogatstvo dospeva u ruke onih čiji je novac i krvav i prljav“, te da 

onaj „ko nije sa njima, taj je za Srbiju“. Još eksplicitniji, Koštunica je bio u intervjuu 

Radio Televiziji Srbije odgovarajući na pitanje o kriminalu: „Radi se o čoveku koji je 

predsednik Vlade (Zoran ðinñić – prim. aut.) a jako mnogo ima reči o zanimljivim i 

neobičnim vezama sa pojedinim biznismenima“. Opomenut od protivkandidata iz 

Demokratske stranke Miroljuba Labusa da je to kleveta, Koštunica se pozvao na medije: 

“To nije kleveta, rekao sam da o tome pišu mediji...“12 

   Možda je još opskurnija podudarnost izmeñu medijske poruke Milorada 

Ulemeka Legije osuñenog za ubisto premijera i Dragana Jočića – funckinera DSS koji je 

godinu dana nakon atentata u vladi DSS postao ministar policije. Milorad Ulemek Legija 

uputio je pismo13 medijima 28. januara 2003, oko mesec ipo dana pre atentata u kome 

optužuje vladu da je otišla predaleko u saradnji sa Haškim tribunalom. Dragan Jočić, tada 

potpredsednik DSS, a posle toga višegodišnji ministar policije, izjavio je da to pismo 

„nije vojničko, nije krimogeno, nije pismo nekog ko je s druge strane zakona. To je 

politička analiza rada Vlade i svega onog sto je bilo od 5. oktobra do danas14“. U hajku se 

uključio i nedeljnik NIN (koji pretenduje na ozbiljnu publiku) koji u broju od 30. januara 

                     
9 Šef Pres biroa u vladi Zorana ðinñića. 
10 Nacional, (Beograd) 10. septembar 2002. Citirano po “Medijska slika Zorana ðinñica” u Zoran 

ðinñic: Etika odgovornosti, Helsinški odbor..., str. 268. 
11 Blic, (Beograd) 7. septembar 2002.  
12 Večernje novosti, (Beograd) 10. oktobar 2002. 
13 U pretećem tonu, Ulemek optužuje vlast da “gazi poslednja uporišta nacionalnog ponosa (…) 

pri čemu ljagaju iskrene patriote”. 
14 Blic, (Beograd) 29. januar 2003. 



 8 

2003, sublimira informacije iz tabloida. U antrfileu „Rat srpskih kumova“, aludirajući, 

naravno, na mafijaške kumove, sugeriše da je jedan od kumova i Zoran ðinñić. 

Pozivajući se, doduše, i na sopstvene izvore, ali ih ne imenujući, NIN tvrdi da se utvrdilo 

da su „zapravo kod Spasojevića15 na kanabetu sedele ličnosti upravo iz izvršne vlasti...“ 

Drugi, takoñe intelektualni nedeljnik u Srbiji, liberalno Vreme, o medijskim pismima 

zaključuje drugačije: „Do sada nije zabeleženo da neko sa takvom biografijom, ovako 

otvoreno preti Vladi. S obzirom na to da je Legija čovek od akcije koji je dosad u više 

navrata demonstrirao silu, valja se bojati da će posle one tri tačke (s kojima Legija 

završava pismo – prim.aut.) doći znak usklika“16. Upravo je u ovom suština onoga čime 

se tabloidi ili ugledni NIN nisu bavili – nisu dovodili u pitanje biografiju osobe koja preti 

vladi dajući pun kredibilitet njenim rečima.  

Čovek koji je harao po jugoslovenskim ratištima od Bosne do Kosova, Milorad 

Ulemek, Luković Legija nakon hapšenja zbog ubistva premijera u štampanim medijima 

slikan je kao „filmski junak u čijoj zastrašujućoj moći ima mangupskog šarma“17. Veliki 

prostor u stampi dobijaju njegovi advokati i sami problematične biografije, supruga i 

majka optuženog, astrolozi, kriminalci optuženi za različite zločine, analitičari, visoki 

poglavari Srpske pravoslavne crkve, kao i brojni „neimenovani izvori“, od kojih su 

mnogi opstruirali sudski proces18 i imali funkciju da dalje iznose tvrdnje o ðinñićevim 

vezama sa kriminalom i da glorifikuju optuženog. U izvodima iz Ulemekove biografije 

po tablodima nigde se ne pominju optužbe za ratne zločine i politička ubistva. Iz tog 

miljea nije se posebno izdvajala ni „ozbiljna“ Politika: “Njegovi kvaliteti, kao borca, ali i 

lidera, nisu ostali nezapaženi, pa ga je angažovala Služba državne bezbednosti... Pod 

Legijinim voñstvom JSO se izborio za poseban status... Novi zadatak Legija i njegovi 

momci dobili su 1998. i 1999. na Kosovu i Metohiji, gde su se borili protiv takozvane 

Oslobodilačke vojske Kosova. Lako prepoznatljivi, zbog vozila i uniformi, gde god bi se 

pojavili bili su strah i trepet. Prilikom povlačenja vojske i policije sa Kosovo i Metohije 

oni su bili jedna od poslednjih jedinica koja je napustila taj prostor. Postoji anegdota da 

                     
15 Reč je o Dušanu Spasojeviću, pripadniku „Zemunskog klana“ i takoñe jednom od onih protiv 

kojih je podignuta optužnica za ubistvo premijera.  
16 Vreme, (Beograd) 30. januar 2003.  
17 „Mediji - nepormenjena matrica“, Heslinški odbor za ljudska prava u Srbiji, Beograd, 2004, 

www.helsinki.org.yu  
18 “Proceedings Before Domestic Courts” in Human Rights: Hostage to the State`s Regression, 

Helsinki Committee for Human Rights in Serbia, Belgrade, p.134-148; www.helsinki.org.yu  



 9 

su ih Albanci, koji su ih zbog vozila i uniformi zamenili za Amerikance, dočekivali u 

mestima kroz koja su prolazili zastavicama i aplauzima."19 

Najtiražniji dnevni list, koji je krajnje blagonaklon prema optuženima za 

premijerovo ubistvo, daje romansiranu izjavu navodnog nekadašnjeg Ulemekovog 

saborca u Legiji stranaca: "Na spomeniku poginulim pripadnicima jedinice, koji je na 

centralnom platou kasarne Kvartije Veno u Obanju, ispisane su reči čast i odanost koje 

predstavljaju moralni kodeks legionara o koga se retko ko ogluši. U tome upravo, treba 

tražiti razlog zbog čega oni izbegavaju da govore s novinarima. Teško se otvaraju, pa i 

najbližim prijateljima retko pričaju o svojoj prošlosti. Čuti koju reč od njih o Miloradu 

Lukoviću, moglo se tek posle nekoliko dana boravka u Obanju."20 

Kriminalci sugerišu preko štampe da je nemoguće da Ulemek može da ubije 

Srbina, a majka i supruga su, razumljivo, pune toplih ljudskih priča. S druge strane, 

rodbina i saradnici Zorana ðinñića, nisu imali toliko prostora za svoje izjave o ubijenom 

premijeru. Štampani mediji su tokom višegodišnjeg sudskog procesa ðinñićevim 

ubicama razvili i najrazličitije teorije zavere od kojih nisu odustali ni nakon izricanja 

presude21.  

 

Medijska podrška ratnim zločincima  

i revizija prošlosti 

 

Šansa da u Srbiji počne da se ozbiljno govori o ratu u bivšoj Jugoslaviji, 

odgovornosti Srbije za taj rat i o organizovanim ratnim zločinima javila se kada je vlada 

Zorana ðinñića izručila Slobodana Miloševića Haškom tribunalu. Umesto da mediji 

otvore prostor za sadržaj optužnice, kako bi se to pitanje otvorilo u javnosti, u Srbiji je 

sprečen svaki dijalog na tu temu i otpočeli su retrogradni procesi i sukobi na političkoj 

sceni u kojima je prevagu odnela struja koja nije htela diskontinuitet sa Miloševićevom 

zaostavštinom. Pokušaji da se ozbiljenije progovori o ratnim zločinima nad nesrpskim 

stanovništvom, u državnim i prodrzavnim medijima, "skinuti" su sa ekrana i stranica 

štampe. (Vrlo brzo državna televizija RTS prekinula je sa direktnim prenosima suñenja 

Slobodanu Miloševiću.)  

                     
19 Politika, (Beograd) 4. mnaj 2004. 
20 Vecernje novosti, (Beograd) 11. maj 2004. 
21 “Proceedings Before Domestic Courts” in Human Rights: Hostage to the State`s Regression... 

p.134-148; www.helsinki.org.yu 



 10 

Advokat Srña Popović, analizirajući pisanje lista Danas koji, po njemu, ima 

najbolje izveštaje iz Haga, ukazao je na neadekvatnost naslova jednog od izveštaja koji je 

glasio "Milošević: JNA nije streljala zarobljenike u Vukovaru". Ističući da vest nije 

Miloševićeva "reakcija na svedočenje", već upravo samo "svedočenje" (u ovom slučaju 

hrvatskog predsednika Stjepana Mesića), Popović ukazuje da bi naslov trebalo da glasi: 

"Mesić: JNA streljala bolesne civile u Vukovaru". "To je ono što može uticati na odluku 

suda, a ne Miloševićevo golo, i proceduralno irelevantno, poricanje istinitosti tog 

svedočenja. Utisak ova dva naslova na čitaoca sigurno je vrlo različit", zaključuje 

Popović uz podsećanje na niz drugih izvora koji upravo dokazuju Mesićevu tvrdnju i koji 

su bili dostupni javnosti.22  

Izveštavanje o Hagu i dogañajima u vezi sa Hagom, kao i njihova analiza 

pokazali su da vlada nema javnu podršku u hapšenju optuženih za ratne zločine. Jedan od 

primera je pobuna “crvenih beretki”. Povod za demonstracije ove jedinice bilo je 

hapšenje braće Banović od kojih je jedan optužen za ratne zločine pred Haškim 

tribunalom. Istovremeno, dok je Kostunica podržao pobunu, ðinñić ju je osudio. Mediji 

su iskoristili te okolnosti da napadnu najslabije karike ðinñićeve vlade – sudstvo i 

policiju. O “crvenim beretkama” u medijima su pisane krajnje blagonaklone biografije. 

Politika, na primer, piše: Pripadnici JSO su u ratove odlazili sa snažnim osećanjem da se 

bore za srpske interese (podv. autori), pa su neki od njih hapšenje Banovića doživeli kao 

greh(…) Njihova himna “Hriste bože” govori o Srbiji, pravoslavlju i žrtvovanju u 

ratu…23” Nijednom rečju u tom tekstu ne pominje se da su mnogi od pripadnika jedinice 

optuzeni za najsurovije ratne zločine, čak ni kada se pominju situacije u kojima su se 

desili neki od njih. U tabloidnim novinama, primeri su samo brojniji i još nižeg nivoa. 

Umesto da pišu o zločinima za koje je jedan od braće Banović optužen, novine su bile 

pune emotivnih priča o porodicama braće Banović, predstavljajući ih kao žrtve. Vrlo brzo 

nakon atentata, ova jedinica je rasformirana, jer se ispostailo da su njeni komandanti 

izvršili ubistvo premijera. Novinari to možda nisu morali da znaju da će se tako nešto 

desiti, ali su morali da uzmu u obzir sve do tada relevantne podatke o ovoj jedinici24. 

Način izveštavanja o suñenjima pred Haškim tribunalom bitan je s obzirom na 

ulogu koju su srpski mediji imali u pripremi javnosti za rat i zločine i činjenicu da su 

                     
22 Ljudska prava u senci nacionalizma, Helsinški odbor za ljudska prava u Srbiji, Beograd, 2002, 

www.helsinki.org.yu 
23 Politika, (Beograd) 11. novembar 2001. 
24 O medijskom pokrivanju ovog slučaja šire u “Medijska slika Zorana ðinñića” u Zoran ðinñić - 

etika odgovornosti, Helsinški odbor...  



 11 

generacije odrastale i vaspitavale se na meñuetničkoj mržnji. Nakon 5. oktobra ti zločini i 

politika koja je dovela do rata, relativizovani su kroz različite stereotipe. Mediji su 

podgrevali stavove da je saradnja sa Tribunalom prinuda koju je nametnula meñunarodna 

zajednica i koja povlači odreñene finansijske posledice, a ne potreba da se društvo 

oslobodi tereta zločina.  

Mediji su relativizovali zločin počinjen u ime srpskog naroda u cilju da se spreči 

rasprava o moralnoj odgovornosti. To su činili preko različitih mehanizama: 

diskreditovanje svedoka; umanjivanje značaja priznanja krivice, odnosno navoda iz 

optužnice; romantizovanje optuženih25; empatiju prema porodicama optuženih; 

komentarisanje procesa na dnevnoj bazi isključivo sa stanovista advokata optuženih; 

zanemarivanje žrtava.  

U štampanim medijim stvarana je negativna slika, pre svega o Tužilaštvu koje se 

prikazuje kao nekompetentno. Lijiljana Smajlović, novinarka nedeljnika NIN, braneći 

izveštače iz Haga od kritike da svoj posao ne obavljaju profesionalno i da posmatraju 

proces "navijački" (u odnosu na Miloševića), objašnjava: "Ali, novinari su samo 

donosioci poruke iz Haga. Nisu odgovorni za promašaje tužilaštva, za cinizam optuženog 

za pomanjaknje istinoljubivosti svedoka"26. Svedoci su unapred degradirani27, smatralo se 

potpuno irelevantnim da se sudski proces analizira i sa stanovista onog što piše u 

optužnici i što zastupa Tužilaštvo. Fokus je bio na poricanjima optuženih, a ne tvrdnjama 

žrtava. Novinari, namerno ili nenamerno, jednostavno su ignorisali arhive haškog 

tribunala koje su bile dostupne u vreme suñenja i navode tužilaštva, a akcenat stavljali na 

Miloševićeve reči. 

Žrtve se uglavnom ne pominju dok su mediji puni blagonaklonih, emotivnih, 

ljudskih priča o osumnjičenima za zločine kroz izjave njihovih roñaka, prijatelja ili 

intervjue sa njima lično. Intervjui sa optuženima za ratne zločine, svode se na njihovo 

pravdanje i poricanje zločina bez argumenata, te tako ne donose nikakav bitan 

informativni sadržaj. Informacije o počinjenim zločinima za koje se terete, ne izostaju 

samo iz odgovora intervjuisanih već i iz novinarskih pitanja. Tako se pitanja svode 

                     
25Inter-Nacional razbija još jednu "predrasudu o telesnim čuvarima Radovana Karadžića", tvrdeći 

da većina njih "nisu gorostasi i nisu ljudeskare koje svakog dana na vojničkom kazanu prožderu desetine 
kilograma ovnujskog mesa. To su poluvegetarijanci, koji po tradiciji srpskih vojnika iz Prvog svetskog rata 
žive o siru i kukuruznom brašnu i laki su i pokretljivi kao Gurke". („Mediji – nepromenjena matrica“; 
helsinki.org.yu)  

26Vreme br. 607, (Beograd) 2002.  
27 Izjave brojnih svedoka ismevane su u srpskoj štampi iako su sa pravnog stanovišta bile 

utemeljene i važne za sam proces. Pravnici, meñutim, koji su na taj način analizirali suñenje Miloševiću 
ignorisani su u medijima.  



 12 

uglavnom na opšta mesta28. Nakon okončanja dela procesa protiv Miloševića u kome je 

Tužilaštvo završilo sa izvoñenjem svedoka, nijedan medij nije posvetio više pažnje 

analizi dela procesa koji je trajao više od godinu dana i onog što je izrečeno u tom 

periodu. 

 Jedna od karakteristika pisanja o optuženima za ratne zločine jeste, da se meta 

napada preusmerava na one koji zagovaraju saradnju sa Haškim tribunalom29.  

Ozbiljni mediji su se bavili pisanjem o konkretnim zločinima počinjenim nad 

nesrpskim stanovništvom u ratovima u bivšoj Jugoslaviji, ali nisu analitički pristupili 

procesima koji su doveli do tih ratova. Priznanje krivice pojedinih optuženika, koje je 

moglo biti povod za takvu analizu, prošlo je gotovo neopaženo. Većina medija bila je 

više usmerena na nagodbe Tužilaštva sa optuženicima ili uslove u kojima će služiti 

zatvorsku kaznu, nego na zločin koji su optuženi priznali30.  

Gotovo svi mediji, uključujući i nezavisne koji su se istakli svojom antiratnom i 

antinacionalističkom ureñivačkom politikom u vreme ratova u Bosni i Hercegovini i 

Hrvatskoj, relativizuju moralnu odgovornost srpskog naroda kroz davanje velikog 

prostora zastupnicima teza, poput one "i na drugoj strani je bilo zločina", ili gotovo 

obavezno novinarsko pitanje, "zašto se na drugim stranama ne sudi zločincima", 

stereotipne odgovore sagovornika, "Hrvati imaju bolji propagandni pristup prema 

tužilaštvu Haškog tribunala pa im se zato manje sudi u Hagu" i sl.  

Legitimnost kritike Haškog tribunala preko različitih tema kojima se 

profesionalno prilazi i uz poštovanje novianrskog kodeksa u medijima ne dovodi se u 

                     
28 Isti model primenjuje se i u intervjuima sa visokim funkcinerima SPS i ljudima iz 

Miloševićevog režima. Nakon Petog oktobra, oni su postali dostupni za medije, ali su novinari tu situaciju 
dočekali nespremni, ne pripremajući se ozbiljno za te razgovore. Stoga, na neki način, u pojedinim 
medijima postoji hiperinflacija likova iz Miloševićevih vremena, posebno iz SPS i Srpske radikalne 
stranke. Neki od njih su i stalni gosti pojedinih gledanih tv programa. 

29 Novinar Balkana s neskrivenom simpatijom razgovara sa Persidom Šljivančanin, suprugom 
optuženog Veselina, premeštajući težište priče upravo na ljude iz vlade koji su bili za hapšenje optuženih: 
"Kad je Veselin hapšen, Sreten Lukić i Čeda Jovanović bili su tu ispred zgrade u BMW... Saznala sam i to 
da su hteli da ga likvidiraju snajperom mesec dana pre hapšenja. Nalog je bio da pucaju čim ga ugledaju. 
Ne znam zbog čega su odustali. Verovatno je keš u pitanju, jer se dosta dobija za živu glavu." (Balkan, 
10.04.2004.citirano po „Mediji - nepromenjena matrica“, www.helsinki.org.yu) 

30 Ne piše se o zločinu koji su počinili i onome što su sami priznali, već o tome kako su napravili 
navodnu nagodbu sa sudom. Jedan od najpoznatijih primera je slucaj Milana Babića nekadašnjeg 
predsednika tzv. Republike Srpske Krajine, dela Hrvatske pod srpskom kontrolom tokom rata na kome su 
počinjeni zločini ubijanja i progona stanovništva. Novinarka Politike Zorana Šuvaković u tekstu pod 
tendecioznim nadnaslovom “Specijalni status Milana Babića” i naslovom “Nagrada za saradnju” ironično 
piše: “ Po pritvorskoj jedinici Ševeningen pronela se vest da jedan od pritvorenika ne boravi tamo gde su 
drugi prinuñeni da budu… Reč je o Milanu Babiću, bivšem predsedniku Republike Srpske Krajine, koji je, 
svedočeći na suñenju Slobodanu Miloševiću, pokazao izuzetnu kooperativnost sa sudom, što je, kako se ne 
krije, automatska propusnica za mnoge specijalne pogodnosti.” (Politika, 27. mart 2004, citirano po 
„Mediji - Nepromenjena matrica“, www.helsinki.org.yu) 



 13 

pitanje. Sa tog stanovišta posmatraju se i gore navedeni nedeljnici NIN i Vreme čiji je 

autorski pristup Haškom tribunalu nesporan. Meñutim, odsustvo medija koji bi 

profesionalno i odgovorno izveštavali o dogañima u Haškom tribunalu i procesima u vezi 

sa njim uvažavajući rezultate Haškog tribunala, odlaže i otežava proces suočavanja sa 

prošlošću.  

Srpska revizija antifašistčke proslosti31, koja je bila i kulturološki uvod u sukobe 

na prostoru bivše Jugoslavije, nije iščezla nakon smene Miloševića. Naprotiv, u 

pojedinim periodima ponovo je okupirala pažnju javnosti, a da nije bilo nikakve 

institucionalne rekacije. Nije reč o komentarima proslosti, koji mogu biti „sveto pismo“ 

žurnalizma već o izvrtanju činjenica i njihovoj upotrebi u opravdavanju ratnih zločinaca 

iz ratova devedesetih.  

Glas javnosti, recimo, distribuirao je u redovnom izdanju 13. januara 2006, 

poseban separat "Govori generala Milana Nedćia", u kome su selektivno objavljeni 

govori predsednika vlade narodnog spasa u vreme nacističke okupacije Srbije koja je 

sarañivala sa vladom nacističke Nemačke. Nedićevi tekstovi i izjave objavljeni su bez 

istorijskog konteksta i istorijskih činjenica o zločinima počinjenim prema Jevrejima, 

Romima, komunistima i drugima, čime je rukovodila njegova vlada.  

Nepotpisani autor separata poručuje da Nedićeve govore "svi pravi srpski 

rodoljubi moraju nositi u svojim dušama i svojim srcima", jer ih oni "uče njihovim 

nacionalnim dužnostima za spas srpske otadžbine i za novu veličinu Srpstva". Kaže se da 

oni "sačinjavaju suštinu i osnovu pravog srpskog rodoljublja, poniklog iz srpske grude, 

herojskog duha Srbije i iz gorkog iskustva sadašnjice". 

Srpski nacionalisti nekritičnim stavom prema akterima Drugog svetskog rata i 

kvinsliškoj vladi Milana Nedića doprinose konfuziji i dezorijentaciji grañana Srbije u 

pogledu osnovnih postulata evropske tradicije koja se ogleda u antifašizmu. Tako srpski 

nacionalisti (poput Koste Čavoškog i drugih) ističu da su Srbi bili najbrojniji u 

partizanskom pokretu koji je zajedno sa SKJ najzaslužniji za rekonstrukciju druge 

Jugoslavije. Ovaj argument je u kontradikciji sa onim koji tvrdi da su Srbi bili najžešći 

protivnici komunizma te da je Jugoslavija bila za njih "tamnica naroda".  

                     
31 Reč je o trendu revizije antifašističke istorije Srbije u kojoj se nosioci antifašističkog pokreta 

predstavljaju kao zločinci, a počinioci i inspiratori zločina kao nacionalni heroji. Ovaj proces 
preoblikovanja javnog mnjenja započeo je krajem osamdesetih, a svoj vrhunac dostigao u prvoj polovini 
devedesetih, kada je ta ideologija dominirala u ratovima u bivšoj Jugoslaviji i inspirisala masovne zločine 
nad nesrpskim stanovništvom. 



 14 

Na činjenicu da jedne dnevne novine koje računaju na široku publiku i imaju 

redakciju i štampariju u samom centru Beograda objavljuju tekst kojim se veličaju ratni 

zločinci iz doba nacizma i na taj nacin širi mržnja prema pripadnicima drugih nacija i 

antifasističkom pokretu niko nije reagovao sem zanemarljivog broja nevladinih 

organizacija. Čak, poster je eksploatisan u politickim emisijama gde je visokim 

funkcionerima Srpske radikalne stranke bilo potpuno dozvoljeno da pred kamerama mašu 

tim posterom stavljajući ga u pozitivni kontekst, a da novinari/voditelji emisije na to nisu 

reagovali na adekvatan način.  

Isti odnos Glas javnosti ima i prema optuženima za zločine u poslednjem ratu na 

prostoru bivše Jugoslavije. Taj dnevnik "poklonio" je čitaocima poster na kome 

"anonimni" civil neometano paradira na smotri Vojske Srbije s posterom najtraženijeg 

haškog begunca, Ratka Mladića, u prirodnoj veličini. Na fotografiji se vidi i kako jedan 

od oficira iz povorke salutira Mladiću. Objavljivanje postera najtraženijeg srpskog 

optuženika za ratne zločine otvorilo je niz ozbiljnih pitanja koja su od suštinskog značaja 

za suočavanje Srbije sa ratnim zločinima počinjenim u ime srpskog naroda32. Mediji se, 

meñutim, nisu bavili time.  

Istu sliku (sa postera), Glas javnosti je objavio na naslovnoj stranici nedelju dana 

pre štampanja postera. Time je nedelju dana testirao ne samo javnost, već i državu kako 

bi reagovala na objavljivanje postera. Protivnici saradnje sa Haškim tribunalom, 

iskoristili su jedan dnevni list da pokažu nadmoć u odnosu na one koji su za saradnju. 

Isti trendovi primetni su i u nekim lokalnim medijima i specijalizovanim 

časopisima. Tako je, recimo, revija za kulturu, umetnost i društvena pitanja Zbilja 

dodelila nagrade za životno delo svojim saradnicima meñu kojima su i haški optuženici 

Radovan Karadžić i Vojislav Šešelj. U svim ovim slučajevima nije bilo nikakve reakcije 

državnih organa, kao ni vladajućih stranaka.  

 

Duh osamdesetih o jedinstvu srpskog kulturnog i politi čkog prostora 

 

Recidivi prošlosti u medijima posebno se prelamaju preko izveštavanja i analize 

odnosa sa Crnom Gorom, Bosnom i Hercegovinom, entitetom Republikom Srpskom, kao 

i manjinskog i vojvoñanskog pitanja. (U tu grupu pitanja spada svakako i pitanje Kosova 

                     
32 Meñu tim pitanjima je i kako je moguće da na paradi organizovanoj povodom promocije klase 

oficira Vojske Srbije, i u prisustvu najviših državnih funkcionera, "anonimni" civil neometano paradira s 
posterom najtraženijeg haškog begunca, Ratka Mladića, u prirodnoj veličini. 



 15 

o čemu se govori u posebnom poglavlju.) U tom smislu, i dalje je veoma prisutan duh 

osamdesetih i devedesetih godina prošlog veka, o "jednistvu srpskog kulturnog i 

duhovnog prostora", što je pokušano da se postigne u ratu. U štampanim medijima 

dominantna je samo jedna interpretacija rata na prostoru bivše Jugoslavije po kojoj se 

ugroženi srpski narod branio. Novinski tekstovi sugerišu da srpsko državno pitanje još 

nije reseno što se poklapa i sa porukom političke elite. 

O Republici Srpskoj najčešće se piše naširoko i gotovo isključivo nezavisno od 

Bosne i Hercegovine, a najveće zebnje srpske štampe odnose se na to da li će RS opstati. 

Takoñe se održava tenzija da to može jednog dana da postane deo Srbije. Negira se 

vojvoñanski i crnogorski identitet.  

Uporedo sa završnicom rešavanja kosovskog pitanja oživljeno je kroz medije 

spinovanje teorije o islamskom terorizmu u Srbiji i tvrdnje o stvaranju islamske države na 

Balkanu. Takva kampanja vodi se u kontinuitetu još od osamdesetih i služila je da se 

opravda rat u Bosni i Hercegovini i zločini nad Muslimanima. Ovog puta, kao glavni 

dokaz da se protiv Srbije vodi „specijalni rat“ iskorišćeno je postojanje manje grupe 

vehabija u Sandžaku, a priču su lansirale beogradske obaveštajne službe i policija. 

Indirektno, kampanja je usmerena i protiv bosanske manjine u Sandžaku. Izrazito je 

razvijen steretip o ugroženosti srpskog identiteta (to je poslužilo u pridobijanju Srba za 

vodenje ratova na prostoru bivše Jugoslavije); daje se snažna medijska podrška 

policijskim akcijama bez ikakve sumnje u to šta je njihova pozadina.  

Jedno od osnovinh načela propagandne kampanje protiv Muslimana (pre svega 

sandžačkih Bošnjaka) je teorija zavere kojoj je cilj rasparčavanje Srbije. Tabloidi i 

pojedini nedeljnici gotovo iz dana u dan, prenose izjave spin doktora o teoriji zavere, dok 

na drugoj strani „ozbiljni“ mediji propuštaju ili svesno izbegavaju šansu da analitički 

objasne pojavu vehabizma u Srbiji. Mediji i spin doktori dovode u vezu „sandžačke 

vehabije“ sa Kosovom, što održava stereotipe o ugroženosti srpskog identiteta i 

produbljuje mržnju prema Albancima33. U poslednje vreme vehabizam se dovodi u vezu i 

sa romskom populacijom.  

U tekstu „U Nišu 155 vehabija“ u Politici34, o „pojačanoj aktivnosti radikalnih 

muslimana… vehabija“ u Nišu, novinar se poziva na „izvore bliske organima 

bezbednosti“ u tom gradu tvrdeći da su vehabije u „poslednjih nekoliko godina u delu 

                     
33 Izveštaj Helsinškog odbora za ljudska prava u Srbiji “Novi antiislamizam u funkciji 

relativizacije odgovornosti”, 2007,www.helsinki.org.yu  



 16 

stanovništva našli jako uporište i da sve više šire svoju mrežu“. „Pojavu vehabija“ u Nišu 

novinar Politike vezuje za Rome koji su došli sa Kosova 1999. godine i Islam Aginu 

džamiju u Nišu, uz tvrdnju da je došlo do pojačanja njihove aktivnosti nakon martovskog 

nasilja nad Srbima na Kosovu 2004. godine. Novinar „zaobilazi“ činjenicu da je kao 

reakcija na to martovsko nasilje nad Srbima, spaljena niška Islam Agina džamija koja u 

njegovom tekstu postaje takoñe jedna od meta medijskog linča. Politika napada i niškog 

imama kome se kao greh pripisuje to što je, prema „saznanjima“ Politike, došao u Niš 

„preko Sarajeva i Novog Pazara, direktno sa školovanja u Saudijskoj Arabiji“. Prema 

Politici, sa njim je došlo u Niš i „dvadesetak radikalnih pripadnika muslimanske 

verosipovesti, koji su se upisali na fakultete u Nišu“. „Najviše ih je meñu studentima i u 

romskom naseljima na Stočnom trgu i na obodima tog naselja“, piše Politika. Novinar 

tvrdi (pozivajući se sve vreme na neimenovane izvore) da se finasiraju iz istih izvora kao 

i nihovi istomišljenici u Sarajevu i BiH – iz islamskog sveta, a „i to po svemu sudeći 

preko Austrije i Beča“. „Za finansiranje ovih grupa postoje značjna materijalna sredstva“. 

Zatim se naglašava da pripadnici pokreta dobijaju po 300 do 400 evra „što je više od 

prosečne plate u Srbiji“. Jedini „incident“ koji novinar, odnosno njegovi neimenovani 

sagovornici pripisuju navodnim niškim vehabijama je to što se šetaju „sa specifičnim 

bradama i u „tri četvrt pantalonama“, a žene sa „feredžama preko lica“. 

Kada je u proleće/leto 2004. godine u Vojvodini zabeleženo u kontinuitetu oko 

200 napada uperenih protiv pripadnika nacionalnih manjina, iz većine štampanih medija 

moglo se zaključiti da „meñunacionalnih sukoba u Vojvodini nema“ i da je reč samo o 

izolovanim incidentima.  

U štampi je primetno podgrevanje antimañarskog raspoloženja, širenje 

svojevrsnog bauka autonomaštva poistovećenog s mañarskim separatizmom35. Politika 

ekspres na naslovnoj strani (od 31. jula 2004) najavljuje intervju sa istoričarom Jovanom 

Pejinom, dobro poznatim javnosti po šovinističkim stavovima, pod naslovom “Sanjaju 

Ugarsku”. Nadnaslov je takoñe, sasvim eksplicitan: “Vojvodina na udaru mañarskih 

revizionista”. Osnovna Pejinova teza, opširno elaborirana u tom listu jeste, da su 

“vojvoñanski autonomaši u službi Sorošovog mañarskog revizionizma, čiji je cilj 

ponovno stvaranje Ugarske”. Politika ekspres se, dakle, ponaša u duhu “dobrih, starih 

vremena”, kada je bila jedno od udarnih aduta Miloševićevog ratnohuškačkog hora u 

                                                           
34 „U Nišu 155 vehabija“ (fotografija džamije u Nišu: „Islam Agina džamija, mesto gde uz ostale 

vernike dolaze i vehabije“) Politika, (Beograd) 27. april 2007. 
35 „Mediji – nepromenjena matrica“, www.helsinki.org.yu 



 17 

širenju ideja o raznim antisrpskim zaverama. U igri su, kao i onda, Kominterna, 

Nemačka, Vatikan… Ide se “duboko” u pitanja gde su sve Srbi od koga stariji narod. Kao 

glavni eksponenti “velikomañarskog revizionizma” imenuju se politički lideri 

vojvoñanskih Mañara. 

 

Kosovo 

 

Svo vreme beogradski mediji više su podgrevali atmosferu u vezi sa Kosovom, 

nego što su uticali na smirivanje situacije i objektivno izveštavali. Mit o Kosovu srpskim 

političarima već decenijama služi za generisanje nacionalizma, u šta su uključene i 

kulturne elite, a gde su mediji neophodni instrument. Stereotipi o Kosovu i negovanje 

mržnje prema Albancima predstavljaju okosnicu velikosrpskog projekta i propagande čiji 

je cilj bila mobilizacija stanovništva za ratove u bivšoj Jugoslaviji s jedne strane, i 

opravdanje represije nad kosovskim Albancima, s druge. Kosovo je osmadesetih i 

devedesetih godina prošlog veka služilo političarima da održavaju emotivni naboj 

stanovnistva, više nego što je, u suštini, bio cilj srpske politike.  

I najnoviji dogañaji u Beogradu i Srbiji nakon priznanja Kosova pokazali su 

kakve su posledice te propagande i vezu izmeñu medijskih napisa i akcije koju su 

proizveli. Hiljade mladih ljudi, jurišalo je s kamenicama i bakljama na strane ambasade, 

sedišta nevladinih organizacija, domove politišara koji imaju drugačiji stav o Kosovu u 

odnosu na zvanični i radnjice koje su u vlasništvu kosovskih Albanaca. Većina mladih 

ljudi koji su u ime Kosova rušili po Srbiji verovatno nikada nije ni bila na Kosovu, a 

sliku o njemu mogla je da dobije samo preko medija. (Posle jedne od radionica 

Helsinškog odbora sa maldim Albancima i Srbima na Kosovu studentkinja iz Beograda 

priznala je da je na seminar došla sa predrasudama o Albancima, a da je takvo mišljenje 

stekla u porodici i preko medija.) 

Kada se piše o Kosovu, više nego i po jednom drugom pitanju, prisutan je 

arhaični jezik koji je često dominatan i u novinarskim žanrovima poput vesti i izveštaja. 

Recimo, nastup Vojislava Koštunice u Hilandaru, Vecernje novosti, opisale su kao 

davanje kosovskog zaveta sa mnogo emotivnih i mitskih elemenata. „Snažno, uverljivo i 

obavezujuće odzvanjale su reči koje je juče izgovorio Vojislav Koštunica, dok je stajao u 



 18 

porti Hilandara, ispod loze svetog Simeona, a nekoliko metara od njegovih moštiju i 

čudotvorne ikone Bogorodice Trojeručice“36. 

U štampi se uporno koristi i uvredljivi termin Šiptar za kosovske Albance.  

Godinama se sistematski osporava mogućnost stvaranja i opstanka multietničkog 

društva na Kosovu, a Albanci se predstavljaju kao divljaci, čime se zapravo 

zloupotrebljava patnja kosovskih Srba nakon 1999. 

Mediji, posebno oni sa intelektualnom publikom, to čine tako što samo prenose 

izjave pripadnika kulturnih, političkih i crkvenih elita, ne dovodeći ih u pitanje, niti im 

suprotstavljajući drugačije stavove. U redovnoj kolumni u listu Politika uticajni 

komentator i analitičar Ljubodrag Stojadinović u tekstu pod naslovom "Lekcija o porazu" 

tvrdi: "Albanci ne veruju ni u šta drugo toliko fanatično kao u delotvornost nasilja. Za 

njih ne postoje nagrada i kazna u političkom i civilizacijskom smislu. Oni su kao uboge 

žrtve stekli moćne prijatelje, shvatajući svoju ulogu kao savršen nasilnički zaklon.“37  

Ugledni i uticajni beogradski istoričar Predrag Marković izjavljuje za Večernje 

novosti: „Ni otomanska, ni srpska, ni nekoliko jugoslovenskih država, sem na kratko, 

nisu uspevali da tamo (na Kosovu – prim. aut.) izgrade stabilno i integrisano društvo. 

Današnje kolonijalne vlasti najviše podsećaju na turske, po svojoj naklonosti prema 

Albancima, po ravnodušnosti prema srpskom nasleñu. Džaba je podsećati da je početak 

rušenja otomanske vlasti na Blakanu bio Albanski ustanak protiv turske države i 

administracije koji je poslužio kao povod za Prvi balkanski rat. Dakle, albanskom 

nacionalnom pokretu nije prvi put da ujede ruku koja ga hrani“.38  

U tabloidima manipulacija je mnogo očiglednija. Žuta štampa, osim što barata 

obaveštajnim podacima raznih službi, plašeći stalno stanovništvo (pre svega ono na 

Kosovu) od narastajućeg terora kosovskih Albanaca. Forsiranje doživljaja mučeništva 

nekada dobija i razmere najbrutalnije satire i samo zamagljuje realni položaj Srba na 

Kosovu. Na primer, Inter-Nacional, 13. aprila 2004, preko polovine naslovne strane 

krupnim crvenim slovima donosi naslov "VEŠALI, UBIJALI, KLALI". U produžetku je 

znatno sitnijim, belim slovima odštampano: "svinje, pse, kokoške". Ilustracija bizarnog 

naslova je foto-montaža albanskog premijera Fatosa Nanoa i obešene svinje. Kakva je 

veza izmeñu Fatosa Nanoa i obešene životinje? U tekstu na trećoj strani, Nano se 

optužuje da je lično švercovao oružje na Kosovo za potrebe terorista, dok se na šestoj 

                     
36 Večernje novosti, (Beograd) 18. septembar 2006. 
37 Politika, (Beograd) 11. jun 2004. 
38 Citirano prema „Mediji - nepromenjena matrica“, Helsinški odbor...  



 19 

strani piše o tome kako je "pored sistematskog uništavanja srpskih svetina i kuća ubijeno 

ili unakaženo mnogo domaćih životinja čiji su ostaci nañeni uz srpske kuće. Posebno su s 

mržnjom ubijane svinje...".39 Gotovo redovno, pred letnju sezonu, tabloidi su preplavljeni 

naslovima koji sugerišu ofanzivu kosovskih Albanaca na Srbe.  

 Kroz pisanje o Kosovu posebno se ističe antiamerički i antizapadni stav. Evo šta 

kažu urednici pojedinih tabloida: 

ðoko Kesić, glavni urednik lista Press: 

„(...) Nikoga posebno ne iznenañuju stavovi Luciferove dece Amerikanaca i 

Britanaca. S tim u vezi najzanimljivija je pojava Slovenije, trenutno predsedavajuća u 

EU. Njen izaslanik, spodoba koja se odaziva na ime Jelko Kacin, sa šarmom kineskog 

trgovca doñe pre neki dan u Beograd i ezopovskim jezikom saopšti da bi bilo dobro da 

Srbija prva prizna državu Kosovo. (...) On je predstavnik iste one zemlje koja hrani 

šiptarski separatizam već trideset godina, zemlje koja je u Srbija otvorila hiljadu 

preduzeća, a odlukom svoje vlade nije dozvolila da nijedan srpski dinar uñe u njihovu 

privredu“. (Press, 19. februar 2008)40 

Dragana Matović, novinarka Politike: 

"Prvi put u istoriji, kolona izbeglica iz Srbije potražila je utočište u Hrvatskoj. Do 

pre dva dana znalo se da izbegličke kolone idu uglavnom iz Hrvatske ka Srbiji. Dakle, u 

subotu, dva dana pošto je zapaljena američka ambasada u Beogradu 'naš američki 

ambasador' dobio je nareñenje iz Vašingtona da ugroženu američku nejač... iz Srbije 

skloni u zbegove u Hrvatskoj. Konvoj od četrdeset vozila, ne kažu kakvih, ali verovatno 

ne prikolica i traktora, na kakve smo mi Srbi navikli. (...) Ali nisu svi Srbi divljaci, 

priznaje to čak i Tači. 'Primitivne reakcije viñene u Beogradu ne mogu se dovoditi u vezu 

sa srpskim narodom na Kosovu i Metohiji', kaže čovek zvani Zmija. Tačno. I ne dovode 

se. Primitivne reakcije Beograda dovode se u vezu samo sa albanskim stanovništvom na 

Kosovu i Metohiji". (Politika 27. februar 2008.)41 

Negativni stereotipi duboko su ukorenjeni u populaciji. Novinari, sa veoma malim 

brojem izuzetaka, na Kosovo odlaze sa tim negativnim stereotipima i emotivnim 

nabojem, što se oziljno odražava na njihovo izveštavanje o Kosovu. Oni u kosovskom 

društvu traže isključivo negativne elemente i to prenose srpskom auditorijumu.  

 

                     
39 Isto. 
40 www.helsinki.org.yu 
41 Isto. 



 20 

Unutrašnji neprijatelj i govor mržnje 

 

Jezik mrznje u srbijanskim medijima u postoktobarskoj Srbiji nije sveden na nivo 

incidenta. Naprotiv, markiranje „unutrašnjeg neprijatelja“, širenje neistina o njemu, 

defamiranje i uvredljiv govor, ostale su bitne karakteristike srbijanske štampe i nakon 

Petog oktobra. Intenzivne kampanje vode se posebno protiv pripadnika civilnog sektora i 

političara koji dominantnoj politici prilaze kritički, posebno kada je reč o ratnoj prošlosti, 

Kosovu, susedima, manjinama, liberalizaciji privrede. Slične kampanje vode se često i 

protiv pripadnika manjina. U njima učestvuju pre svega, tabloidi, ali su često 

potpomognuti delom ozbiljnih desničarskih dnevnih listova i magazina. Ove kampanje su 

samo nastavak nacionalističke propagande i govora mržnje iz devedesetih.  

Ono što nas vraća u devedesete jeste i to što taj govor ne prati snažna osuda 

dominantnih političkih i kulturnih elita, niti se iko udubljivao u analizu da li ovaj govor 

proizvodi nasilje kod ekstremista. Primeri, u kojima su etiketirani „domaći izdajnici“ bili 

izloženi i ozbiljnim pretnjama i fizičkim napadima nisu retki.  

Najekstremniji primitivizam i jezik mržnje protiv neistomišljenika manifestuje se 

u kolumnama i komentarima42. Pripadnicima bivšeg režima i ikonoma podzemlja, štampa 

je otvorila svoje stranice da bezgranično napadaju pripadnike alternative. Nasuprot tome, 

često se kroz novinske tekstove zahteva praćenje, suñenje i hapšenje pojedinih političara 

ili pripadnika NVO. Takoñe se primenjuje praksa „zamene teze“, tako da se predstavnici 

liberalnog stava proglašavaju ekstremistima i stavljaju u isti koš sa ekstremnim 

desničarskim i neonacističkim grupacijama.  

Govoreći o političkim neistomišljenicima Aleksandar Tijanić, jedan od 

najuticajnijih ljudi iz sveta medija u Srbiji koji istovremeno, kao direktor nacionalne 

televizije ima veliku moć da utiče na ureñivačku politiku kaže u intervjuu Večernjim 

novostima: „To je društvo koje veruje da je narod glup: da je patriotizam neizlečiva 

bolest, da je država - a naročito srpska - prevaziñena, da teritorija - a naročito srpska - 

nije bitna, da je religija - a naročito srpska - mračna, da je ćirilica - a naročito srpska - 

nepotrebna. Oni su napravili horde za ulični pritisak i sada obilaze redakcije, televizije, 

promocije, sudove i napadaju sve koji se ne povinuju njihovom ekskluzivnom pravu na 

fizičko nasilje (…) To će roditi brutalni odgovor druge strane i, nagañam, biće vrelo na 

                     
42 „Mediji – nepromenjena matrica“... 



 21 

ulicama Srbije ako bande sakrivene parolama, demokratskim ili patriotskim, krenu u 

prevaspitavanje grañana”. 

Profesor univerziteta Svetozar Stojanović, blizak vladinim krugovima i saradnik 

Dobrice Ćosića, glavnog ideologa "velikosrpskog projekta", sa stranica dnevnog lista 

Politika poručio je da "odavno postoji potreba da neka istraživačka institucija preuzme na 

sebe sitematsko praćenje, ispitivanje i vrednovanje kompetentnosti i objektivnosti 

poslenika javne reči, i o tome redovno obaveštava javnost"43. On kaže da "neki domaći 

opisi i ocene naših prilika već dugo kipte od narcisoidne agresivnosti, ali istovremene 

provincijalne servilnosti prema odlučujućim spoljnim silama i njihovim diktatima. Na sve 

strane naričući o tobožnjoj dominaciji ekstremizma u nas, njihovi autori ispoljavaju 

toliku neuravnoteženost da i njih valja smatrati svojevrsnim metaekstremistima." 

Stojanović se obraća i uticajnim krugovima na Zapadu sa pitanjem "dokle će se oslanjati 

prvenstveno na samoprojektivne ocene i predviñanja majušne manjine anacionalnih (sic!) 

i istovremeno dobrostojećih Srba". 

Uticajni nedeljnik NIN dopušta sebi tekstove pod naslovom "Ako ideš ženama 

ponesi bič“44 u kome u poznatom maniru devedesetih zahteva suñenje 

neistomišlejnicama (u ovom slučaju predsednicama tri nevladine organizacije), a na teret 

im stavlja “cinkarenje Haškom Tribunalu”, odbranu žrtava ratnih zločina ili pak navodnu 

izdaju zato što su, kako tvrdi, radile za “razbijače velike Jugoslavije”.  

Čak i ako zanemarimo sve „autorske“ komentare i vrednosne sudove koje mediji 

izražavaju o pojedinim ličnostima iz javnog života, ono što ne može da se zaobiñe u 

analizi jeste plasiranje lažnih informacija i njihove posledice. Ponavljajući laži još iz 

Miloševićeve propagande, štampa je o pojedinim javnim ličnostima učvrstila sliku kao o 

stranim špijunima, saradnicima ratnog neprijatelja i učesnicima u raznim „akcijama“ 

protiv srpskih interesa. Unesrećeni ljudi u ratovima, često sa velikim licnim gubicima, 

olako uzimaju te medijske „prikaze“ i svoju agresiju neretko usmeravaju na ulici i javnim 

prostorima ka „ozloglašenim“ licnostima. To dobija posebno dramatičnu dimenziju kada 

se u nekim listovima (poput nedeljnika Tabloid) objave i privatne adrese anatemisanih 

pripadnika civilnog sektora.  

Mediji sugerišu da su u borbi protiv političke alternative dozvoljena sva sredstva. 

Kada su tokom referendumske kampanje za novi Ustav Srbije demonstranti sa Kosova 

pretili ispred beogradskog sedišta Liberalnodemokratske partije, jedne od stranke koja je 

                     
43 Politika, (Beograd) 20. januar 2004. 



 22 

bojkotovala referendum, da će ubiti lidera te stranke Čedomira Jovanovića, dnevni list 

Politika, je dva dana nakon tog dogañaja napisao da je to bila "provokativna i po mnogo 

čemu neprimerena akcija", ali istovremeno i "performans mladih sa Kosova" bez obzira 

na povike "ubićemo Čedu"45. S druge strane zagovornici bojkota referenduma, prema 

Politici, "razaraju zajednicu". 

Protiv bliskih saradnika Zorana ðinñića pokrenuto je niz medijskih afera. One su 

i ostale medijske, jer sudski organi, iako pod velikim političkim uticajem ðinñićevih 

protivnika i antireformske struje, nikada nisu imale sudski epilog. Meñutim, medijske 

afere, imale su konkretne posledice u javnom i političkom životu Srbije. Sve te afere nisu 

kreirane zbog iskrene borbe medija, odnosno struktura koje stoje iza njih, protiv 

korupcije već su bile politički motivisane.  

U liberalnim medijima, „domaći izdajnici i korumpirani političari“ 

marginalizovani su, a eho kleveta odjekuje čak i u njima. Umesto da se uhvate u koštac 

sa tablodinom matricom i analiziraju ono što tabloidi pišu, mnogi ozbiljni novinari iz 

intervjua u intervju troše beskrajno mnogo vremena i prostora na hiljadu puta ponovljena 

pitanja o klevetama iz tabloida. I kada dobiju odgovore na ta pitanja, ponavljaju ih, kroz 

pitanja, i u narednim intervjuima, meljući sagovornika u medisjkom žrvnju.  

 

Mediji i vizija budu ćnosti Srbije – zagovaranje antievropske opcije 

 

Još od smene Slobodana Miloševića (2000), Srbija je deklarativno opredeljena za 

pristupanje evroatlanskim integracijama. Tu orijentaciju, naročito kada je reč o Evropskoj 

uniji (jer je stav prema NATO znatno rezervisaniji) podržava velika većina grañana. Svih 

tih godina ispitivanja javnog mnjenja pokazuju da članstvo u EU podržava izmeñu 65 i 

75 posto grañana. Meñutim, taj evroentuzijazam grañana ne dele i mediji, koji, naročito u 

poslednje dve godine, sve veći prostor ustupaju političkim akterima, analitičarima i 

sopstvenim komentatorima koji dovode u sumnju tu, po njima, jednostranu orijentaciju 

Srbije. 

                                                           
44 NIN, (Beograd) 25. mart 2004. 
45 Tekst "Razaranje zajednice“ u Politici (26. oktobar 2006) počinje pasusom: "Kampanja 

Čedomira Jovanovića za bojkot referenduma o ustavu dobila je preksinoć u Beogradu odgovor u 
performansu mladih sa severa Kosova. Studenti univerziteta u Kosovskoj Mitrovici i podmladak Srpskog 
nacionalnog veća severnog Kosova vikali su ’ubićemo Čedu’, a njegove saveznike u borbi protiv ustava 
(Natašu Mićić, Nenada Čanka, Sonju Biserko, Natašu Kandić i Gorana Svilanovića) podruglijivo 
su’nagradili’ zbog njihove borbe za nezavisno Kosovo“. 



 23 

Sa jačanjem konzervativno-nacionalističkog bloka oličenog u Srpskoj radikalnoj 

stranci (SRS) i narodnjačkoj koaliciji, Demokratske stranke Srbije (DSS) i Nove Srbije 

(NS), došlo je do pojačane kritike “politike uslovljavanja” koju, navodno, prema Srbiji 

vodi Evropska unija, kao eksponent američke politike na kontinentu, i koja se optužuje za 

otvoreno uplitanje u unutrašnje stvari i odnose, što urušava “nacionalni dignitet i 

dostojanstvo”. 

“Budućnost koju nam nude je nareñena budućnost... Ponovo nas usrećuju 

ideološkim komandama. Nekad su to činile boljševičke birokarate, sada to čine 

evrobirokrate. Briselski usrećitelji po metodama i postupanju, ne razlikuju se mnogo od 

nekadašnjih kremaljskih usrećitelja... Nije reč o našem neprihvatanju ograničenog 

suvereniteta. Ako se ujedinjujemo sa Evropskom unijom, moramo se odricati i nekih 

sadržaja svog suvereniteta, ali se pri tom, ne možemo odreći svog identiteta i svoje 

geografske, antropološke, kulturološke, kreativne specifičnosti... Ima, po mom uverenju, 

dosta i orvelovske ideologije i sovjetskih metoda u sadašnjem stvaranju Evropske unije, 

koja može biti i sama euroutopija”, kaže uticajni strateg velikosrpskog nacionalizma, 

poznati književnik Dobrica Ćosić.46  

Nova antievropska “zvezda” na medijskom nebu Srbije, analitičar Instituta za 

meñunarodnu politiku i privredu, Miloš Jovanović tumači (po njemu, opravdanu) 

zlovolju predstavnika aktuelne vlasti, prvenstveno premijera Vojislava Koštunice i njemu 

bliskog kruga prema evropskim integracijama, koja je, kako on tvrdi, razumljiva za 

svakom “ko smatra da mi nismo jedini krivci sopstvene nesreće. Svako ko ne zaboravlja 

u kojoj je meri EU kumovala nesreći i ratovima u ovim krajevima – suludim i pogrešnim 

priznanjem slovenačke i hrvatske nezavisnosti – ne može sa širokim osmehom na licu 

govoriti o evropskim integracijama... Neko će reći da je sve to prošlost na koju se ne 

treba vraćati. Kad bi ovaj stav i uzeli kao ispravan, on ostavlja netaknut problem Kosova 

i Metohije i ne objašnjava ulogu EU u aktuelnom procesu rešavanja statusa južne srpske 

pokrajine. Ali Srbija, ne samo zbog prošlosti, već i zbog sadašnjosti ne može imati prema 

EU isti odnos kao i ostale evropske zemlje.47 

Od 2004. godine, kada je Vojislav Koštunica formirao prvu vladu, Srbija 

praktično usporava svoj evropski kurs, s time što za to pronalazi uvek nove razloge i 

opravdanja. Najpre su to bili zahtevi Haškog tribunala za isporučivanje najtraženijih 

optuženika za ratne zločine, u prvom redu, Ratka Mladića, što je u Beogradu 

                     
46Večernje novosti, (Beograd) 9, 10, 11, i 12. jun 2006. 



 24 

predstavljano kao “ispostavljanje stalno novih i novih zahteva”. Onda je 2006. godine 

aktuelna postala Crna Gora, odnosno referendum o nezavisnosti te bivše jugoslovenske 

republike. Iako je od 2000. godine, Evropska unija praktično držala stranu srpske 

političke elite i, mimo želje crnogorskih vlasti kumovala kreiranju državne zajednice 

Srbija i Crna Gora, pa potom postavila izuzetno visok referendumski cenzus za 

osamostaljenje Crne Gore (“za” je moralo da glasa gotovo polovina ukupno upisanih 

birača plus jedan glas), ipak je nakon uspešnog referenduma o samostalnosti, bujica 

ružnih reči na račun “briselskih birokrata” izgovorena i ispisana u najuticajnijim 

beogradskim medijima. Po opštoj oceni, ðukanovićev “vruć šamar” Beogradu nije bio 

moguć bez “nesebične asistencije meñunarodne zajednice”. Tu gorčinu sažima u uvdnoj 

kolumni beogradski nedeljnik NiN, pišući kako je “i ’najveći skeptik’ iz Brisela, oko 

crnogorskog referenduma, Havijer Solana, veselo (je) odmahnuo rukom i pozdravio 

Lipkinu (specijalnog izaslanika EU, na referendumu) lakoću odbacivanja svakog 

mogućeg prigovora”.48 Konačno, kada je 2007. godine na red došlo odreñivanje statusa 

Kosova, za glavnog krivca ponovo je označena meñunarodna zajednica, Evropska unija i 

Amerika, na prvom mestu. 

Zaključak koji se na osnovu toga nameće je da su svi ti izgovori zapravo bili samo 

katalizator antizapadnog i antievropskog raspoloženja koje je postepeno postajalo sve 

otvorenije da bi kulminiralo u prvim mesecima 2008. godine. Naime, iako je u 

meñuvremenu EU obnovila pregovore o Sporazumu o stabilizaciji i pridruživanju (SSP), 

potom ga parafirala i na kraju (krajem aprila 2008) i potpisala, iako Beograd nije ispunio 

tražene “haške uslove”), kreiranje raspoloženja javnosti ide drugim tokom. Osim što je 

udvorički odnos prema Rusiji i naročito prema njenom predsedniku Putinu dobijao 

iracionalne dimenzije (tokom 2007, ruski predsednik je postao počasni grañanin u 

desetak gradova i mesta, svakodnevno je u novinama i zbog najbezazlenijeg povoda 

objavljivana najmanje po jedna njegova slika, njegove velike fotografije nose se na 

masovnim skupovima), komentatori i analitičari učestalo podsećaju da Evropa nije jedina 

opcija za Srbiju. Uz teze da u Srbiji nikada nije sprovedeno jasno referendumsko 

izjašnjavanje grañana o geostrateškoj orijentaciji zemlje, da EU Srbiji stalno ispostavlja 

nove uslove, da je Srbiji u interesu da podjednako razvija odnose i sa Istokom i sa 

Zapadom, da su “svetski moćnici” (Amerika i EU) arogantni prema Srbiji, praktično se 

                                                           
47 Politika, (Beograd) 24. januar 2007.  
48 NIN, (Beograd) “Lakoća ponižavanja Srbije”, 1. jun 2006. 



 25 

obavljala priprema javnosti za zaokret koji je u krajnjem ishodu i doveo do pada Vlade, 

do raspolućenosti biračkog tela i do konfuzije u javnosti. 

“Srpsko političko telo jasno se podelilo čak i aritmetički, na dve polovine”, piše 

Branko Milinović, nosilac zvanja saradnika Karnegijeve zadužbine za meñunarodni mir u 

Vašingtonu na prvoj stranici Politike (autor se poslednjih godina redovno oglašava u tom 

glasilu).49 Predstavljajući se kao neko ko je već godinama protiv aspiracija Srbije da 

prisupi Uniji on ne spori ekonomsku probitačnost člansva u najznačajnijoj kontinentalnoj 

integraciji. Meñutim, “osnovni razlog zašto sam protiv jeste zato što pitanje članstva u 

EU značajno, čak i ključno, utiče na političku destabilizaciju Srbije. Od pitanja oko koga 

su se skoro svi slagali, Evropa je postala pitanje oko koga se Srbi najviše dele”.50 

Medijsko kreiranje antievropskog raspološenja dobilo je na intenzitetu poslednjih 

meseci i u obrnutoj je proporciji sa briselskim ponudama dobre volje. U komentarima 

upućenim na evropske adrese ima i puno cinizma i optužbi da Evropa ne razume snagu 

srpskih emocija (kada je o Kosovu reč). “Zapadne agencije tumače briselski predlog (za 

potpisivanje SSP – prim. aut.) kao nadoknadu Srbiji za skori gubitak Kosova... ponudu će 

i najveći evroentuzijasti teško videti kao velikodušnu. Imam predlog za razmišljanje. Ako 

Oli Ren želi da nam olakša gubitak Kosova, možda bi sa svojim evropskim kolegama 

mogao da razmisli o sledećoj nadoknadi: katedrala Svetog Pavla u Londonu, 

Bogorodičina crkva u Parizu, crkva Svetog Petra u Rimu. I, za dobru meru, Eskorijal u 

Španiji”, piše, u medijskim krugovima veoma uticajna glavna urednica Politike, Ljiljana 

Smajlović.51 Krajem 2007, i početkom 2008. godine u medijskoj kampanji protiv EU, 

koja je povremeno nalikovala pozivima na linč, kao glavna medijska meta isturena je 

Slovenija (od 1. januara 2008. predsedavajuća Evropske unije) i njeni najviši državni 

funkcioneri. Stalna dopisnica Politike iz Ljubljane, Svetlana Vasović Mekina denuncira 

slovenačku spoljnu politiku i diplomatiju kao bespogovorne poslušnike Vašingtona. U 

Politici (24. januara, 2008) objevljen je transkript poverljivog razgovora političkog 

direktora Mitje Drobniča sa Danijelom Fridom i drugim funkcionerima Stejt 

departmenta, voñen u Vašingtonu u decembru 2007. Razgovor koji se odnosio na 

koordinaciju EU i SAD oko proglašenja nezavisnosti Kosova objavljen je pod naslovom 

“Vašington diktira, Evropa statira”.52 Indikativno je, meñutim, da je to “otkriće” dan pre 

                     
49 Politika, (Beograd) “Glas protiv pregovora sa EU”, 17. april 2008.  
50 Isto. 
51 Politika, (Beograd) 4. januar 2008. 
52 Politika, (Beograd) “Vašington diktira, Evropa statira”, 24. januar 2008. 



 26 

nego što se pojavilo u uticajnom beogradskom dnevniku, postavljeno na sajt Vlade 

Republike Srbije.     

Svetlana Vasović Mekina koja i posle pada Slobodana Miloševića izveštava iz 

Slovenije na način na koji se u beogradskim medijima Slovenija tretirala u bivšoj 

zajedničkoj državi, podrugljivo, cinično i uvredljivo piše o slovenačkim državnim 

funkcionerima, Janezu Drnovšeku (dok je bio živ), Dimitriju Rupelu, Janezu Janši, Jelku 

Kacinu... Ona je veoma produktivna i često piše uredničke komentare koji se ne odnose 

samo na Sloveniju, pa je tako na dan, kada su svi štampani mediji objavili izveštaje iz 

Luksemburga o potpisivanju sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju, ona u Politici 

objavila kolumnu pod naslovom “Potpis na (ne)sporazum”, u kojoj, svodeći reakcije 

domaće javnosti na potpisivanje SSP, postavlja retoričko pitanje “je li to (Sporazum) 

blagoslov, ili prerušeno prokletastvo!”. Autorka je inače, osim u Politici, dobila i 

godišnju nagradu Udruženja novinara Srbije (nekada poznatog kao “državno”) za 2007. 

godinu. 

Povodom ovog dokumenta koji po prvi put uopšte, uspostavlja ugovorni odnos 

izmeñu Srbije i Evropske unije, medijska scena je gotovo šizofrena. Osim što većina 

tabloida na njemu “oštri zube” (Kurir  je izveštaj o tome doneo pod naslovom “Prodaja” i 

nadnaslovom “Raduju se srpske svinje”, iznad fotografije na kojoj su potpisnoici 

predsednik Srbije Boris Tadić i vicepremijer Božidar ðelić, većina, u ime navodne 

objektivnosti i neutralnosti, u podjednakoj meri prenosi pozitivna i negativna mišljenja o 

njemu. 


