Who is Shqipe?
Edin Alija,
Suri Atilla, Video, 6'10'', Jun
2016.
Na koji način ime
ili prezime može da nas obeleži i
svrsta u sliku „Drugog“, menjajući
odnos okoline prema nama?! Stara
latinska izreka „Nomen est nomen“
(Ime je znak), upućivala je na
tradiciju davanja imena zasnovanu na
verovanju da je ime lični znak
čoveka i da će bitno odrediti
njegovo mesto u društvu, sudbinu i
život. U post-konfliktnom društvu
odnos prema imenima i prezimenima
sveden je na pripadnost entitetskim
zajednicama, a sudbina pojedinaca
koji ih nose uslovljena je slikama
koje postoje o njima.
Kada ime ili
prezime oslikavaju pripadnost
većinskoj kulturi, ne osvešćujemo
privilegiju zaštite od
diskriminacije koja se dešava već na
nivou izgovaranja imena i prezimena.
Emocije straha, mržnje, ljubavi i
bliskosti, vidljive su prilikom
upoznavanja i predstavljanja i
dovode do udaljavanja ili
približavanja „Drugom“. Proces
svrstavanja pojedinaca u grupe već
na osnovu imena i prezimena odvija
se na osnovu slike o kulturi,
(id)entitetskoj zajednici. Reakcije
ljudi na ime ili prezime osobe
reflektuju iskrivljena uverenja i
stereotipne reprezentacije narodne,
kulturne, istorijske, jezičke i
religijske posebnosti različitih
grupa.
Jedno od
negativnih uverenja, predrasuda koje
su posledica stereotipizacije Srba i
Albanaca je i to da se Albanci i
Srbi razlikuju i po fizičkim
konstitucijama i „čim ih vidimo, mi
možemo da znamo ko su „ljuti
Arbanasi“, „Šiptari“ ili ko su
„Škije“ (pežorativni nazivi za
Albance i Srbe). Ime ili prezime
osobe nas navodi na traganje za tim
karakteristikama.
Instalacija nudi
priliku za dekonstrukciju slika kroz
preispitivanje postojećih uverenja
(predrasuda).
Video snimak koji
su napravili umetnici iz Srbije i
Kosova inspirisan je njihovim
iskustvima upoznavanja jedni drugih
i upoznavanja međusobnih kultura i
društava u okviru programa
Helsinškog odbora za ljudska prava
"Serbia and Kosovo: Intercultural
Icebreakers." (“Srbija i Kosovo:
kultura bez granica”). Video snimak
daje uvid u proces raspakivanja
stereotipnih slika i predstava u
susretu ovih mladih umetnika i
njihovu konstrukciju ideja o kulturi
„Drugog“. Iskustva koja su doživeli
na predavanjima i radionicama,
prilikom poseta kulturnim
institucijama i u procesu kreiranja
video snimkova i instalacija,
omogućila su umetnicima da
preispitaju slike koje imaju jedni o
drugima, i o kulturama iz kojih
dolaze. Instalacije koje su nastale
u ovim situacijama simuliraju neke
od procesa koji u post-konfliktnim
zajednicama dovode do nevidljivosti
kultura i stereotipizacije u
negativnom smislu i provociraju
ličnu odgovornost svakog od nas u
(de)konstrukciji kulture.
|