Umjetnost i
kultura u službi dijaloga i
normalizacije odnosa Kosova i
Srbije.
Prijateljstva kao
doprinos procesu pomirenja
Saša Šimpraga,
h-alter.org
...
5. mart 2018.
Projekt Serbia and
Kosovo: Intercultural Icebreakers
razvijen je i provodi se u sklopu
aktivnosti Helsinškog odbora za
ljudska prava u Srbiji, a
posredstvom umjetnosti i kulture
potiče mlade iz Srbije i Kosova u
zajedničke aktivnosti koje uključuju
produkciju radova. Temeljni cilj
programa je doprinijeti obnovi
nekadašnjih veza i stvarati nove
među mladima, ali i akademskim i
umjetničkim krugovima, medijima i
organizacijama civilnog društva iz
Beograda i Prištine i drugih
gradova, kao doprinos otvaranju
dijaloga i normalizaciji između
dviju zemalja. O programu za H-Alter
govori njegova voditeljica, Jelena
Džombić iz Helsinškog odbora za
ljudska prava u Srbiji.
Program ste
pokrenuli 2014. godine i od tada je
kroz njega prošlo nekoliko
generacija polaznika i polaznica.
Koliko je osoba do danas prošlo kroz
program, koji su njihovi motivi da
se prijavljuju i kako ih uopće
birate?
Do sada smo
izgradili grupu od preko 150
alumnista i alumnistkinja našeg
programa. Pre četiri godine, kada
smo otvorili poziv za prvi seminar
doživeli smo veliko iznenađenje jer
nismo imali dovoljno prijava ni iz
Srbije ni s Kosova. Konkurs za
prijave smo produžili dva puta da
bismo mogli da oformimo grupu. Pre 4
godine, nije postojala prevelika
želja za dijalogom među mladima dva
društva, bilo im je strano da se
prijave na bilo šta što ima veze sa
srpsko-albanskim odnosima. Uz to, na
ruku nam nije išla ni medijska
kampanja u obe zemlje koja
obeshrabruje ljude da postanu deo
ovakvih inicijativa. Međutim, s
vremenom smo, i uz velike napore,
inicirali mnogo različitih
umetničkih i kulturnih aktivnosti,
do sada organizovali sedam seminara
i umetničkih kolonija. Mreže mladih
koje su tokom ovih procesa nastale
bile su naše glavno PR sredstvo, pa
se o programu danas mnogo više zna
nego kada smo počinjali. Sada se u
svakom novom ciklusu programa
prijavi u proseku preko 150 ljudi,
što mislim da je veliki uspeh. Pri
odabiru novih učesnika, najvažnije
nam da su otvoreni za nova znanja,
koja znaju biti i neprijatna, a tiču
se naše prošlosti, koji su spremni
da ruše stereotipe i o sebi i o
drugima posle učešća u programu, i
koji su motivisani da napreduju kroz
zajednički kreativni rad.
Jedan od temeljnih
razloga pokretanja programa je
razvijanje dijaloga i obnavljanje
starih, ali i stvaranje novih veza,
osobito među mladima, u dvije zemlje
nakon međusobnog rata. U čemu vidite
najveće uspjehe programa?
Za mene lično,
najveći uspeh je bio nedavni
neočekivani poziv koji sam dobila od
bivših učesnika programa iz Prištine
kada su mi se javili iz autobusa dok
su išli ka Beogradu i rekli da
dolaze na vikend da se druže s
prijateljima koje su stekli u
Beogradu i da razmatraju nove
zajedničke planove i projekte. Za
mene lično, najveći uspeh je bio
nedavni neočekivani poziv koji sam
dobila od bivših učesnika programa
iz Prištine kada su mi se javili iz
autobusa dok su išli ka Beogradu i
rekli da dolaze na vikend da se
druže s prijateljima koje su stekli
u Beogradu i da razmatraju nove
zajedničke planove i projekte.
Većini polaznika
koji su u pravilu mladi, program je
i prvi put da posjećuju Beograd ili
Prištinu. Kakve su njihove reakcije?
Study tour je
koncipiran tako da traje dovoljno
dugo da učesnici imaju vremena da
prođu kroz različite faze
upoznavanja Drugog. S obzirom na to
da se study tour do sada odvijao u
Beogradu, Novom Sadu, Prištini i
Prizrenu, učesnici i iz Srbije i s
Kosova imali su priliku da u isto
vreme budu i gosti i domaćini. Ono
što je zajedničko i jednima i
drugima prilikom prvih poseta je
osećanje straha. To mi uvek teško
pada, jer radim s mladima iz celog
regiona već 10 godina, ali svi oni,
odakle god da dolaze, sa sobom nose
različita negativna predubeđenja,
koja su najčešće označena i strahom.
Moja je ideja da se oni tokom ovih
susreta oslobode tog straha,
upoznaju, započnu nova prijateljstva
i saradnje. Oni su budućnost ovog
regiona, i što ih pre spojimo, pre
ćemo videti rezultate njihovog rada.
Metodologija koju koristimo tokom
programa je posebno prilagođena
susretima mladih iz postkonfliktnih
društava, pa se i na taj način
trudimo da ih brzo oslobodimo
strahova i otvorimo za kreativni
izraz.
Koji su još
problemi na koje ste nailazili?
Već sam pomenula
problem motivacije mladih umetnika
da se prijave da učestvuju na
seminarima s kolegama iz Srbije i
Kosova, to je svakako i dalje jedan
od izazova, usprkos popularnosti
programa. Iako su ovi mladi ljudi
najbliži susedi i kulturološki veoma
slični, zbog ratne prošlosti i
nepostojanja bilo kakvog dijaloga i
razmene, a i aktivnosti koje
sprovode državne institucije, mediji
i tako dalje, mladi oba društva ne
vide jedni druge kao moguće i
poželjne saradnike. Više se okreću
evropskim zemljama i teže saradnji s
mladima odande, što je također u
redu, ali ovim se preskače veoma
potentna mogućnost zajedničkog rada
među ljudima koji dele mnogo toga
zajedničkog. To se tokom ovih godina
koliko program traje i pokazalo –
poverenje i prijateljstvo koje posle
kratkog vremena steknu primerice
mladi Srbin i kosovski Albanac
dugotrajnije je i za njih čak možda
inspirativnije, nego da to isto
prijateljstvo i saradnju započnu s
nekim iz primerice Švedske ili s
Islanda.
Imajući u vidu da
tokom cele godine organizujemo mnogo
javnih događaja gde promovišemo
njihov zajednički rad i time ih
afirmišemo u srpskoj i kosovskoj
javnosti, uvek je veliki izazov
pronaći prostore u kojima bi se
kulturni događaji dešavali. Brojne
galerije i centri ne žele da nas
ugoste jer će im na ulaznim vratima
najverovatnije stajati i desetak
uniformisanih policajaca i u kojoj
će ulica biti zatvorena radi
"zaštite od mogućih napada
pripadnika ekstremno desničarskih
organizacija" kako nam svaki put u
policiji kažu. Ne tvrdim da ova
pretnja nije realna, ali jedan od
izazova je i to što organi reda i
mira često preteraju u bezbednosnim
procenama, čime otežavaju naše
kretanje, rad i posećenost našim
događajima. S tim u vezi je i izazov
kako motivisati građane u mestima u
kojima organizujemo aktivnosti da
naše događaje posete. Poseban izazov
je "borba za medijski prostor", koju
neumorno vodimo, jer naši mediji
često ni ne žele da posete ovakve
događaje, usprkos njihovom značaju
po javni interes, i na taj način
podrže stvaranje i održavanje
dijaloga i procesa pomirenja između
Srbije i Kosova.
Kakav tip
institucija i organizacija
posjećujete?
Pored predavanja,
radionica i zajedničkog kreativnog
rada, važan deo programa jesu i
svakodnevne posete različitim
kulturnim i umetničkim
institucijama, muzejima, galerijama,
bioskopima, pozorištima, ali i
umetničkim fakultetima. Prilikom
svake posete predstavnici tih
centara upoznaju učesnike s radom
svoje institucije. Među najvažnije
posete spadaju naši obilasci
fakulteta u Beogradu i Prištini, gde
dekani i profesori zajedno sa svojim
studentima učesnicima našeg programa
predstavljaju rad svojih
institucija, razgovaraju o mogućoj
saradnji, i gde učesnici programa
dobijaju novu inspiraciju za
sopstveni rad, ali i važne kontakte
za sticanje novog obrazovanja u
budućnosti. Moja je lična želja da
vidim bar jednog Albanca s Kosova da
studira recimo na Fakultetu dramskih
umetnosti u Beogradu, ili da vidim
da je zbog našeg programa jedan
mladi građanin Srbije odlučio da
recimo upiše umetničke master
studije u Prištini.
Niste umjetnička
organizacija, no osobito ste
fokusirani na umjetnost kao sredstvo
komunikacije. Možete li izdvojiti
neke od radova koji su nastali kroz
program?
Dok kulturne i
umetničke institucije ne počnu same
da iniciraju ovakve razgovore, na
nama iz civilnog sektora je da
probijamo taj teški led. Učesnici su
do sada realizovali mnogo različitih
performansa i u Beogradu i u
Prištini, predstavili brojne
multimedijalne instalacije i druge
radove na zajedničkim izložbama, a
jedan od poslednjih rezultata
njihovog rada je i kratki animirani
film Q&A koji je na našu veliku
radost ove godine uvršćen u zvanični
takmičarski program Martovskog
festivala dokumentarnog i
kratkometražnog filma u Beogradu.
Na koji način
programi poput vašega, u svom
mjerilu, doprinose razvoju
tranzicijske pravde?
Mladi koji prolaze
kroz naš program su rođeni ili tokom
ili po završetku rata na Kosovu.
Nažalost, velika većina njih,
pogotovu mladih iz Srbije, ne zna
gotovo ništa o ratovima devedesetih.
Žrtve su narativa u kojima su
odrastali i u kojima i dalje žive u
etnocentričnim društvima kakva su i
Srbija i Kosovo. Uspostavljanje
ovakvog interkulturalnog dijaloga u
postkonfliktnim društvima je jedan
od načina da se počne razgovor s
mladima na temu suočavanja s ratnom
prošlošću. I to jeste jedan od
važnih i osnovnih ciljeva našeg
programa. Mi želimo da gledamo u
svetliju budućnost, ali smo svesni
da bez, često mučnog, pogleda u
tamnu prošlost i distanciranja od
nje, ni naša budućnost neće biti
drugačija. Zato mislim da su ovakvi
programi veoma važni, i uvek
podržavam sve kolege koji su i pre i
posle nas vodili slične inicijative.
Koji su vam
planovi?
Veoma smo
fokusirani na održivost jer je ona
jedna od najvažnijih aspekata celog
ovog procesa. Mislim da je neophodno
da svakom našom aktivnošću
obuhvatimo bar tridesetak mladih iz
svake generacije kako bismo mogli da
nastavimo da gradimo ozbiljnu mrežu
alumnista, koji zahvaljujući prirodi
svoje profesije imaju moć da
multiplikuju svoja znanja i utiske i
na taj način dugoročno doprinesu
razvitku dijaloga naša dva društva.
Kratkoročno gledano, planiramo da
izložbu zajedničkih radova pod
nazivom 10 do 12, mi imamo vremena!
koju smo pre par nedelja otvorili u
Beogradu, izložimo i u Prištini
tokom proleća, a na jesen nas već
čeka organizacija novog seminara u
okviru programa i doček osme
generacije ledolomaca iz Srbije i s
Kosova.
|