Radionica za istoričare i istraživače u društvenim naukama
Ujedinjeni u različitosti
Maj 2022.
Helsinški odbor za ljudska prava u Srbiji organizovao je od 13. do 16. maja 2022. godine radionicu posvećenu izučavanju pozitivnih identitetskih i kulturnih politika u periodu Druge Jugoslavije. Na radionici je učestvovalo 20 mladih istoričara/ki i društvenjaka iz mesta širom Srbije i različitih kulturoloških pozadina. Učesnici/e su imali priliku da slušaju predavanja istaknutih predavača u polju jugoslovenske istorije, razmenjuju znanja i iskustva i zajedno rade na uključivanju pozitivnih primera iz istorije međunacionalnih odnosa u bivšoj SFRJ u nastavne materijale koji će biti predstavljani srednjoškolcima i služiti kao osnova za izučavanje različitih etničkih i identitetskih iskustava u regionu.
Kroz temu višejezičnosti i nastave na jezicima naroda učesnike je vodila lingvistkinja Marija Mandić, stavljajući akcenat na jedinstvenost prostora bivše SFRJ u ovom polju, tačnije koncepta višejezičnosti kao jednog jezika sa različitim standardima. Ova tema je pokrenula diskusiju među učesnicima o maternjim jezicima u post-jugoslovenskim zemljama, kao i unutar Srbije, i ukazala na važnost i prepreke koje jezik kao pravo naroda predstavlja. Istoričar Milivoj Bešlin je govorio o identitetskoj politici socijalističke Jugoslavije i o konceptu jugoslovenstva, kao i koliko je pitanje nacionalnog identiteta doprinelo rušenju Jugoslavije. O nacionalnom kontekstu Narodnooslobodilačke borbe i partizanskog pokreta između 1941. i 1945. godine govorio je istoričar Milan Radovanović. Radovanović je kroz primere ukazao na ključna pitanja identitetske politike i etničke strukture NOB-a.
Učesnici radionice su uz podršku mentora istoričara Aleksandra R. Miletića u grupama radili na koncipiranju nastavnih jedinica na teme srpsko-albanskih odnosa, muhamedanskih bataljona u srpskoj vojsci u Prvom svetskom ratu, te višejezičnost Vojvodine. Uučesnici su posetili Kikindu, gde su imali priliku da svedoče unikatnoj višejezičnosti ovog regiona, i prikupe materijal koji će koristiti pri izradi nastavnih jedinica.
Prema komentarima učesnika nakon završetka radionice, ovo iskustvo ih je podsetilo na važnost povezivanja i ovakvih inicijativa za izgradnju inkluzivnijeg i odgovornijeg društva. Polaznici su nakon radionice nastavili rad u grupama putem onlajn platformi, i uz kontinuiranu podršku mentora radionice i tima Helsinškog odbora za ljudska prava, će u narednom periodu završiti nastavne materijale koji će biti predstavljeni u školama širom zemlje.
Radionica je održana u okviru projekta „Da nam raznolikost bude realnost: Do inkluzivnog društva kroz obrazovanje i kulturu“, koji podržava Evropska unija.