Naslovna... > Vesti > Nema sukoba Zapada i islama

 

 

  

 

 

 

 

Ali Benmakluf, arapski i evropski angažovani filozof

Nema sukoba Zapada i islama

Autor: Borislav Korkodelović, "Danas" | Beograd, 8. januar 2016.

 

 

Počinioci terorističkih napada u Parizu 13. novembra su mladi ljudi fascinirani radikalizmom. Oni u “islamističkom” terorizmu nalaze boju njihovog radikalizma. Nema, međutim, ideje u okviru terora koja bi bila njegovo opravdanje, smatra profesor Ali Benmakluf, arapski i evropski angažovani filozof.

Benmakluf, rođen u marokanskom gradu Fesu pre 57 godina, profesor je filozofije i logike na Univerzitetu Pariz-Istok-Kretej i na Visokoj školi političkih nauka u Parizu, a nedavno u Beogradu održao je atraktivno i pravovremeno predavanje “Zašto čitati arapske filozofe?” Organizator je bila Frankofona univerzitetska agencija (AUF) u saradnji sa Francuskim institutom u Srbiji i Ambasadom Kraljevine Maroka. Posle izlaganja o srednjovekovnim islamskim misliocima i njihovoj vezi sa antičkim filozofima, profesor se rado odazvao da o ovovremenim međunarodnim temama razgovara za Danas.

 

* Kako kao arapski i evropski intelektualac gledate na sadašnju veoma složenu bezbednosnu situaciju u Evropi, posebno u Francuskoj, zemlji čiji ste državljanin, ali i u arapskom svetu iz koga potičete?

- To je veliko pitanje, probaću samo da dam neke nagoveštaje vrste diskursa govora koji se koristi u ovim okolnostima. Ja sam filozof jezika i kada čujem ljude da je u pitanju konflikt između Zapada i islama, kažem ne! Molim vas, ne gledajte na civilizacije kao na odeljke bez prostora između njih. Sve civilizacije su povezane kroz istoriju i živimo u veoma povezanom svetu u kome su svi susedi. Ne koristimo velike reči islam, Zapad, jer sa ovim totalitetima nećemo ponuditi objašnjenja ukoliko ih ne uzmemo sa merom i u srazmeri. Drugo se tiče parcijalnih razloga i pluralnih rešenja. Ne treba imati na umu postizanje jednog rešenja, razmišljati samo o jednom uzroku ili samo jednom razlogu. Sve što se sada događa ima mnoge uzroke koji potiču iz različitih sredina, ali su okolnosti iste.

 

* Koji su neki od tih uzroka?

- Iračka armija je bila potpuno razgrađena. Armija Anvara el Sadata se raspada. Irak i Sirija su države svakodnevnog potpunog bezakonja. Terorizam ne može da se razvija bez ovakvih uslova. Treba reći i da su pomenute države sa dugotrajnim režimima. Kada 30, 40 godina imate iste vlade sa svim zloupotrebama, ne možete očekivati efikasnost i pravednost za kvalitetan život ljudi. Takođe, bili smo svedoci napada Sjedinjenih Američkih Država iz 2003. zbog kojih je Irak eksplodirao. Ili terorističkih napada u SAD od 11. septembra 2001. Treba da uzmemo u obzir dugi niz i pluralitet razloga koji će nam pomoći da u maloj meri razumemo sadašnju situaciju, treba da budemo veoma skromni u objašnjavanju svega.

 

* Koja je uloga “Arapskog proleća” u sadašnjim dešavanjima na Bliskom istoku i u Severnoj Africi?

- Videli smo 2011. tokom onoga što nazivamo Arapsko proleće da ljudi iz arapskih zemalja ne žele da žive u očajnim uslovima, oni teže slobodi kao i svi u svetu. Prestanimo da pričama o ‘našim vrednostima u našem svetu i Evropi’ i ‘njihovim vrednostima drugde’. Svakome je potrebna sloboda i on se za nju bori. Mislim da je to važno stanovište. LJudi mogu imati teškoće da izraze svoju slobodu, ali ne možemo reći da je potrebna despotska vlast da bi ljude držala okupljenima. Sad čujem mnoge ljude u Francuskoj kako govore da je Islamska država (Daeš) potpuni užas, a da je Asad manje loš jer je uspeo da održi poredak u određenoj meri. To je grozno! Asad nema nikakav kredibilitet, kao ni Daeš. Asadov režim je odgovoran za smrt 250.000 njegovih sunarodnika. On više nema legitimitet.

 

* Kako objašnjavate uzroke terorističkih napada u Parizu sredinom novembra?

- Mnogi se u u Evropi pitaju, šta smo to učinili da u Parizu dođe do napada bombaša samoubica, rođenih i odrasli u Francuskoj. Te osobe su u potpunosti bile fascinirane terorizmom i donele su ga u vlastitu zemlju, Francusku. Jedan od mojih kolega Olivije Roa, koji predaje u Italiji, rekao je da objašnjenje za ovu vrstu terorizma nije radikalizacija islama, već islamizacija radikalizma. To znači da su mnogi mladi ljudi fascinirani ovom vrstom radikalizma i u ‘islamističkom’ terorizmu nalaze boju njihovog radikalizma. To može biti i drugačiji radikalizam, takav je bio i terorizam iz 1970-ih, ‘Direktna akcija’ (francuska revolucionarna grupa koja je zagovarala gradsku gerilu, prim. B. K.). Sada je to ova vrsta terorizma. Osnovno pitanje je fascinacija terorizmom i naknadno preuzimanje boje islama za ovaj radikalizam. Dakle, zašto su mladi ljudi fascinirani radikalizmom, a ne zašto islam sve više biva radikalizovan. Nije izvesno da će umereniji islam biti rešenje za odstupanje od terorizma. Nije drugačija prezentacija islama ono što će ove mlade ljude ubediti, zato što islam nije njihov glavni interes. Za njih to nije islam, već teror.

 

* Vaš zaključak?

- Teror ne poseduje legitimitet. Teror kao legitimitet ima vlastito ovaploćenje. Nema ideje u okviru terora koja bi ga opravdala. Teror nema opravdanja, to je samo teror. Postoji arbitrarna okrutnost, arbitrarni teror. Mi treba da budemo svesni ovakve vrste fascinacije terorom, pre nego nekom religijom.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Copyright * Helsinški odbor za ljudska prava u Srbiji - 2014

Web Design * ParadoXFactory