NASLOVNA
- AKTUELNOSTI -

AKTUELNOSTI

 

AKTUELNOSTI

STRANA 1/5 ::: 1 | 2 | 3 | 4 | 5

INFO   :::  Naslovna - Aktuelnosti > Aktuelnosti - STRANA 1 > Ko pravi incidente na Kosovu

 

Ko pravi incidente na Kosovu

Aleksandar Sekulović

10. decembar 2024.

 

 

Postalo je već zamorno očekivati da se kroz izjave predstavnika vlasti Srbije može čuti nešto racionalno i konstruktivno kada je u pitanju Kosovo. To važi i za incidente koji se u poslednje vreme učestalo događaju na Kosovu, od kojih miniranje kanala Ibar-Lepenac predstavlja težak napad na ekonomsku i političku stabilnost Kosova, čiji su izvršioci još uvek nepoznati. Naravno, predsednik Vučić nije propustio priliku da održi joj jedno od svojih famoznih „obraćanja javnosti“ i da za incident optuži vladu Kosova i premijera Kurtija, uz tobožno ograđivanje kako ne želi „da trči pred rudu“ i kako će sačekati rezultate istrage.

Naravno, treba se nadati da će istragom biti pronađeni i izvršioci i eventualni nalogodavci, iako su srpske vlasti jasno rekle da neće priznati rezultate istrage koju vode kosovski organi, čime je bačena senka sumnje na ulogu srpske strane u ovom incidentu. No, bez obzira na to i na uzajamne optužbe treba naglasiti da nije oportuno i legitimno bez dokaza tvrditi ko su autori tog terorističkog čina. Ali ono što je legitimno i neophodno jeste ukazivanje na strateška opredeljenja zainteresovanih strana koja odlučujuće utiču na stanje na Kosovu, pa time i na incidente koji se tamo događaju. Sa tog stanovišta mogu se učiniti sledeće opservacije.

Kada je reč o Kosovu treba imati u vidu da se ono, iako nominalno nezavisna država, nalazi pod strogim monitoringom međunarodne zajednice koja dnevno prati svaki njegov korak i napredak ka standardima razvijenih zemalja. U toj situaciji najvažniji interes i cilj vlasti na Kosovu i samog premijera Kurtija, kao deklarisanog antifašiste i socijaldemokrate, jeste da razbiju predrasude o kulturno i politički zaostalom Kosovu i samim Albancima, da kosovsko društvo prikažu kao normalno i zrelo evropsko društvo, sposobno za samostalan život, u kome postoji politička stabilnost i bezbednost i u kome je ostvaren multietnički sklad a prava nacionalnih manjina, pre svega srpske manjine, striktno se uvažavaju i štite.

Sasvim drugo je pitanje u kojoj meri kosovske vlasti uspevaju da realizuju ove ciljeve, ali je nesumnjivo da to jesu njihovi ciljevi i da ih ka njima usmeravaju i nadziru međunarodni posmatrači.

Kod takvog stanja stvari najmanje što je potrebno kosovskim vlastima jesu incidenti i konfliktne situacije, a pogotovo tzeroristički akti koji bi pokazali da je kosovsko društvo nezrelo, nestabilno, konfliktno i da ono nije u stanju da se samo o sebi stara. Iz toga sledi logičan zaključak da teroristički napad na kanal Ibar-Lepenac veoma šteti kosovskim vlastima i njihovim nastojanjima ka normalizaciji društvenog života na Kosovu, a te vlasti prikazuje kao nesposobne da vode državu i obezbede elementarnu stabilnost i miran život. Otuda je teško zamisliti da bi kosovske vlasti želele da sebe prikažu u tako negativnom svetlu.

Što se tiče države Srbije i njenih građana njihov interes za mirom i stabilnošću istovetan je kao i interes Kosova i njegovih građana. To se, međutim, ne može reći za aktuelnu vlast u Srbiji i za skoro celu političku klasu Srbije duboko prožetu idejama srpskog nacionalizma i čvrstom namerom da Kosovo vrati pod suverenitet Srbije, pri čemu se često naglašava da to treba učiniti „svim sredstvima“. Sa tog stanovišta posmatrano, najvažniji interes političke klase Srbije jeste da se pokaže da Kosovo nije sposobno za samostalan život, da je to nezrelo društvo koje treba vratiti pod okrilje Srbije i da njegove vlasti nisu sposobne da garantuju mir i bezbednost svojim građanima, naročito onima srpske nacionalnosti. Naravno, iz činjenice da incidenti na Kosovu idu u prilog ovakvim tezama i namerama srpskih vlasti ne može se izvlačiti zaključak, dok se suprotno ne dokaže, da su one na bilo koji način umešane u rušenje kanala Ibar-Lepenac.

Međutim, politička elita Srbije i njene ekspoziture na Kosovu, naročito ekspoziture vladajuće partije, snose direktnu odgovornost za stvaranje kolektivnih uverenja i političke atmosfere u srpskoj zajednici na Kosovu. A atmosfera kakvu oni stvaraju prepuna je iracionalnih emocija, strahova, mržnje i agresivnog ponašanja. Kada opisuje stanje na Kosovu i odnos kosovskih vklasti prema Srbima, pripadnici srpske političke elite međusobno se takmiče u dramatizaciji situacije, u upotrebi najtežih kvalifikativa kada je reč o vladi Kosova i premijeru Kurtiju. Svakodnevno se čuju žalopojke o užasnom položaju Srba na Kosovu, o nasilju nad njima, teroru, progonu i planiranom etničkom čišćenju od strane Kurtija.

Činjenica da ovaj narativ nema mnogo veze sa stvarnim stanjem na Kosovu nije od uticaja u sredinama i zajednicama gde dominiraju emocije, iracionalna osećanja i tradicionalna etnička distanca i nepoverenje. Taj narativ samo produbljuje iracionalno mišljenje i dovodi ga do eksplozivnog stanja, do želje za aktivnim otporom tim umišljenim planovima i do snažnih osvetničkih poriva prema onima koji „muče“ Srbe. Iz tog usijanog stanja proizašli su brojni incidenti na Kosovu od kojih je najpoznatiji slučaj Banjska. Pritom uopšte nije bitno da li su vlasti Srbije, naročito vojni organi, znali za tu akciju i da li su je organizovali i finansirali. Njihova dramska retorika stvorila je atmosferu iz koje zakonito proizlaze akcije protiv države Kosova, akcije koje treba da naruše njen imidž stabilne države i koje će joj naneti veliku ekonomsku štetu, kao što je slučaj sa miniranjem kanala Ibar-Lepenac. Za takve akcije uvek ima dovoljno kandidata spremnih da samoinicijativno deluju, jer u svakom društvu i etničkoj zajednici ima pojedinaca koji se opijaju pričama o zlim neprijateljima i o nacionalnom stradanju. Ali, ukoliko se takve priče neprestano ponavljaju i postanu nacionalni narativ, onda je to pouzdan dokaz da se svesno ide na zaoštravanje situacije, konflikte i incidente, bez obzira što se verbalno tvrdi suprotno od toga.

 

Aleksandar Sekulović

 

 

AKTUELNOSTI

STRANA 1/5 ::: 1 | 2 | 3 | 4 | 5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Copyright * Helsinški odbor za ljudska prava u Srbiji - 2008

Web Design * Eksperiment