NASLOVNA
- AKTUELNOSTI -

AKTUELNOSTI

 

AKTUELNOSTI

STRANA 1/5 ::: 1 | 2 | 3 | 4 | 5

INFO   :::  Naslovna - Aktuelnosti > Aktuelnosti - STRANA 1 > Na promociji knjige Ranka Končara “Istorijskim mišljenjem...

 

Na promociji knjige Ranka Končara “Istorijskim mišljenjem do razumevanja prošlosti i savremenosti”

Sonja Biserko

Novi Sad, 10. Decembar 2024.

 

 

Knjiga Ranka Končara je zbirka tekstova po izboru Milivoja Bešlina koji se odnose na istorijsku genezu autonomije Vojvodine, bez čega nije moguće misliti o Vojvodini, posebno u aktuelnim okolnostima. Knjiga je objavljena još 2021. godine, ali do sada nije promovisana, najpre zbog COVIDa, a onda i zbog drugih okolnosti. Ipak, čini se da je sada pravi trenutak da se skrene pažnja na nju, kako bi poslužila kao osnov za promišljanje Vojvodine u novim okolnostima. Sada, kada je najzad došlo do razbijanja straha, što je otvorilo perspektivu i za novu politiku.

Ranko Končar svim svojim tekstovima ukazuje na poseban vojvođanski identitet koga su stvorile specifične geografske i istorijske osobenosti, uprkos demografskom inženjeringu koji je Vojvodina trpela tokom xx veka. Međutim, Vojvodina nije tako jednostavna zajednica, kako to nacionalisti misle. Najnoviji popis je pokazao da Srbi u Vojvodini čine samo 65 odsto stanovništva, što znači da je multietnički karakter Vojvodine, uprkos svim etničkim inženjerzima, ipak opstao. To uslovljava i ozbiljno promišljanje karaktera vojvođanske autonomije.

Dakle, o knjizi Ranka Končara ne može se govoriti bez osvrta na geopolitički kontekst u kome se Zapadni Balkan, kao i Evropa nalaze, odnosno na proširenje NATO i EU, s jedne strane, i nastojanja Rusije da povrati globalni status i, u tom smislu, njena instrumentalizovanje Balkana, pre svega Srbije, kao prostora za konfrontaciju sa Zapadom, s druge strane.

Neophodno je podsetiti i na pogubni centralizam uveden antibirokratskom revolucijom 1988, a cementiran ustavom iz 2006. Kao jedan od najprosperitetnijih regiona obe Jugoslavije, Vojvoduina je tim centralizmom postala najveći gubitnik. Aktuelnim Ustavom Srbije Vojvodina je lišena sudske, zakonodavne, izvršne i fiskalne vlasti – samim tim i njena autonomija je svedena na puku fasadu bez suštine.

Bilo kakvu autonomiju Beograd demonizuje političkom propagandom, po kojoj bi potpuna autonomija ustvari, predstavljala odvajanje Vojvodine od Srbije.

Međutim, stvarna autonomija, kako ističe istoričar Ranko Končar, može imati političku budućnost, a da se, pri tome ne ugrozi državna suverenost Srbije. S tim da takva autonomija mora počivati na razvijenoj demokratiji i tržišnoj privredi, koja bi obezbedila značajnu ekonomsku i političku samostalnost. Bez tih atributa, one bi faktički bile obična fikcija, što pokazuje aktuelna situacija s autonomijom Vojvodine.

Pitanje Vojvodine treba razmatrati isključivo kao unutrašnje pitanje Srbije. Vojvodina najbolje svedoči o kompleksnosti Srbije kao države i neophodnosti da se otpočne temeljna rasprava o tome, kakvu Srbiju žele njeni građani. Ustav iz 1974, je izrazio kompleksnost Srbije i nudio rešenje za Srbiju kao federaciju, što određeni politički krugovi nikad nisu prihvatali. Pobedom konzervativne ideje, a to se upravo deseilo nakon 70 tih godina, ideja o Srbiji kao kompleksnoj državi sasvim je napuštena. Pobedila je dogmatska struja, a time i centralisticki koncept. Ustavne promene 1990, i ukidanje autonomije Vojvodine i Kosova, koje su najavile raspad Jugoslavije, ugrozile su i samu Srbiju. Može se slobodno reći da je to i jedan od njenih ključnih razvojnih problema.

Vojvodini se stalno nudi koncept regionalizacije, koji je degradira. Time žele da je izjednače sa drugim regionima, i na taj način ponište njenu specifičnost. Regionalizacija jeste, između ostalog, zahtev vremena, ali ona mora imati i određeni sadražaj koji se poklapa i sa idejom decentralizacije i lokane uprave. Vojvodina je izrazito multinacionalni prostor, ona je uvek prihvatala različitost kao koncept življenja, što je upravo ono što sadašnja dominantna politička ideja u Srbiji negira.

Vojvodina je, međutim, kako je govorio Dobrica Ćosić, tretirana kao ratni plen i zato je uvek bila izložena svojevrsnom inženjeringu. Čosić kao glavni ideolog srpskog projekta to najbolje objašnjava tako što, »treba odustati od Kosova (uzeti samo trećinu) jer smo dobili Vojvodinu«.

Tokom ratova devedestih Vojvodina je primila veliki broj izbeglica. Tako su Srbi iz Hrvatske planski raspoređivani u delove Vojvodine nastanjene manjinama, poput Hrvata, Slovaka i drugih. Srpski “projektanti” su time želeli smanjiti broj manjina u Vojvodini, a istovremeno su bili protiv povratka izbeglica, recimo u Hrvatsku. Vojvodina je, osim toga, platila najveći ceh ratova 90tih, jer se preko njene privrede finansirao rat. O tome najbolje svedoči i stepen devastacije njene privrede.

Ćosić ove ratove, između ostalog tumači na sledeći način:“Nastaje period teritorijalno-etnickog prekomponovanja i konsolidovanja balkanskog prostora, vreme prinudnog prilagođavanja koje ćemo morati da prihvatimo kao životnu realnost. Epohalne promene dovele su srpski narod u položaj da se zgusne na teritoriju na kojoj može da živi (ne navodi koju), koju može civilizacijski da pokrije i odakle nikome nije neprijatelj. I u ovoj nesreći rađa se nesto korisno, a to je etničko smirivanje ovog prostora. Srpski narod se integriše (valjda samointegriše) i homogenizuje; sabija i zaokružuje svoj životni prostor koji dobija etničke granice. Ta promena je uslovljena stvaranjem nove nacionalne države, sa teritorijom koja samo za agresore može biti sporna. Dakle, primorani smo da stvaramo državu po sopstvenoj meri i snazi”. (Lovljenje vetra)

Uprkos etničkom inženjeringu, Vojvodina je ipak sačuvala svoj identitet, ali je i stalno bila prinuđena da ga dograđuje. Zato se verovatno i sada tako teško samodefiniše. Jer, i sama vojvođanska politička elita deluje sporo i veoma često kalkulantski, što ustvari, najviše šteti njoj samoj.

Definisanje statusa Vojvodine vezano je u suštini, za pitanje njenog identiteta. Iako je definisana kao građanska država, svi građani Srbije nisu uživali, ni jednaka prava, ni jednaku zaštitu države. Etnonacionalističko nasilje bilo je inicirano i sponzorisano i od države tolerisano, naročito kada je o Hrvatima reč.

Tragedija u Novom Sadu od pre mesec dana pokrenula je studente i univerzitete na proteste sa zahtevima za odgovornost onih koji su svojom neprofesionalnošću i korupcijom doveli do tragedije.

Može se zaključiti da se ovi protesti razlikuju od svih dosadašnjih. To može biti prekretnica na kojoj bi Vojvodina trebalo da se odluči: ili će pristati na zatiranje autonomije, ili će se najzad izboriti za autonomiju kakvu želi. Uprkos brojnim istraživanjima koja pokazuju da 75 odsto Vojvođana želi autonomiju (mada nije jasno kakvu), takav stav nije zastupljen u političkoj sferi, ili ne na način koji bi ih mobilisao i pokrenuo da izbore svoje pravo na to, pre svega, zahtevom za promenu Ustava Srbije i, shodno tome držva preuredi na modernism osnovama – decentralizaciji i regionalizaciji.

Novi Sad, ali i drugi gradovi u Vojvodini su se napokon oglasili na pravi način. Da li je to početak nekog novog trenda i da li će to iznedriti nove, mlade i poštenije ljude koji će zahtevati i više od odgovornosti za tragediju i smenu gradonačelnika Novog Sada (sadašnjeg i bivšeg) teško je reći.

Želim da verujem da je došlo do kraja jedne epohe i da je ovo početak procesa koji će staviti tačku na politiku koja je unesrećila ceo region ali i samu Srbiju.

 

AKTUELNOSTI

STRANA 1/5 ::: 1 | 2 | 3 | 4 | 5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Copyright * Helsinški odbor za ljudska prava u Srbiji - 2008

Web Design * Eksperiment