NASLOVNA
- AKTUELNOSTI -

AKTUELNOSTI

 

AKTUELNOSTI

STRANA 1/5 ::: 1 | 2 | 3 | 4 | 5

INFO   :::  Naslovna - Aktuelnosti > Aktuelnosti - STRANA 1 > Gluvonemo društvo

 

Gluvonemo društvo

Aleksandar Sekulović

29. januar 2025.

 

 

Kada se nekada bude pisala istorija današnje Srbije uočiće se da je jedna od njenih glavnih karakteristika bila nedostatak društvenog dijaloga, nedostatak stvaralačke razmene mišljenja i argumenata o važnim društvenim pitanjima. Mnoga od tih pitanja, koja na duži rok, ponekad i neprimetno, oblikuju društveni život, prepuštena su stihiji ili se namerno zaobilaze jer zahtevaju snažan politički i intelektualni napor. U Srbiji već godinama nema dijaloga o zabrinjavajućim demografskim kretanjima u njoj, o promenama socijalne strukture društva, o urbanizmu i prostornom planiranju, o ekonomskoj politici i pravcima razvoja, o javnom dugu i zaduživanju države, o socijalnim efektima prelaza u kapitalizam, o ekologiji i očuvanju životne sredine, o pretvaranju Srbije u pretrpani parking za islužene evropske automobile, o spoljnoj politici i o mentalitetu opsadnog stanja, o odnosima sa susednim narodima kao „neprijateljima Srbije“, o obimu finansijske pomoći Srbima van Srbije i o načinu njenog trošenja, o novčanim sredstvima utrošenim da bi se sprečilo priznanje Kosova kao i usvajanje rezolucije o Srebrenici u OUN, o procesima političkog odlučivanja i razvoju demokratije, o formiranju društvene svesti i degenerativnim procesima u tome, o ulozi religije i crkve u sekularnoj državi, o ratovima na ex-YU prostoru i ulozi Srbije u njima, o kvalitetu obrazovnog sistema i vaspitanju mladih generacija i mnogim drugim pitanjima.

Budući da je dijalog temelj međuljudskih odnosa, tamo gde ga nema, u društvu ili u porodici, dolazi do atrofije, otuđenja, do cepanja društva na dva suprotstavljena tabora i na više malih grupa koje nemoćno posmatraju njihov duel.

Po žestini diskusije između dva glavna tabora, vlasti i opozicije, reklo bi se da u Srbiji postoji plodan društveni dijalog. Ali, to je varka. Između ovih tabora razmenjuju se oštre optužbe, najčešće na ličnoj osnovi, diskvalifikacije, etiketiranja, uvrede i razni drugi atributi. A atributi, kako je govorio Bogdan Bogdanović, nisu argumenti. U toj raspravi argumenti skoro i da se ne koriste, usled čega izostaje ona dijalektička razmena mišljenja koja je suština dijaloga. Dakle, umesto dijaloga vodi se jedna sterilna rasprava koja ne daje nikakav rezultat i ne vodi društvo u napredak već ga, šta više, unazađuje, atrofira i lišava humanih svojstava.

Srpsko društvo je gotovo neosetno dospelo u ovo stanje socijalne patologije i kolektivne astenije, a rodonačelnik tog retrogradnog procesa umorstva društvenog dijaloga bio je Vojislav Šešelj. On je bio nosilac onog stila političke borbe i rasprave u kojima glavni cilj nije da se nađe rešenje nekog društvenog problema, već da se politički protivnik porazi. U takvom stavu i orijentaciji nikakvu ulogu ne igraju argumenti, istina i racionalni razlozi, već je jedino važno da se protivnik degradira i diskvalifikuje, da se kao čovek prikaže u najnegativnijem svetlu, iz čega automatski proizlazi i njegova politička ništavost. Da bi se to postiglo dozvoljeno je koristiti sva sredstva, iznositi lažne optužbe, teretiti protivnika za razna nečasna dela i prikazati ga kao moralno nedostojnog. Da li će se kasnije pojaviti dokazi koji demantuju ovaj moralni linč, to uopšte nije važno. U trenutku iznošenja optužbi veliki broj ljudi poverovaće u njihovu istinitost, a naknadni demanti imaće isti efekat kao i skupljanje rasutog perja. Ako se tome doda i znatna doza demagogije, kao bitnog svojstva šešeljizma, onda je uspeh zagarantovan.

Šešeljizam, kao radikalni srpski nacionalizam, nije izum modernog vremena jer on ima brojne uzore u srpskoj istoriji (Crna ruka, Puniša Račić, četnički pokret i dr). Najvažnija karakteristika radikalnih srpskih nacionalista jeste gvozdeno uverenje da su oni branioci srpskog naroda, što automatski znači da su njihovi protivnici neprijatelji srpskog naroda. To onda opravdava da se prema njima postupa beskrupulozno, bez vođenja račina o pravnim i moralnim normama. Kako je govorio jedan od njih, Nikola Kavaja, „Nema zločina koji ne bih počinio u interesu srpskog naroda“.

Veoma je teško racionalno se suprotstaviti ovoj šešeljevskoj vrsti političkog govora jer razložna argumentacija na njega nema nikakav uticaj. Zato se mnogi oponenti nalaze u iskušenju da ili prihvate takav način komunikacije ili se povuku iz političke arene. Razloge tog povlačenja najbolje je opisao profesor Đorđe Stanković, istoričar, koji je rekao: „... To očigledno laganje na televiziji, na javnim skupovima, bilo gde, i takvo bezočno laganje i ubeđivanje ljudi, to ne doprinosi nikakvom razvoju sučeljavanja mišljenja, pa ni onih naučnih... Znate, ne možete vi raspravljati sa jurišnicima koji su spremni na sve.“

U svakom slučaju, bilo da se izabere sučeljavanje sa šešeljizmom ili povlačenje u pasivnost, rezultat je isti a to je dominacija šešeljizma u javnom diskursu i gušenje društvenog dijaloga. Međutim, sticaj raznih okolnosti sprečio je Šešelja da započeti posao privede do kraja i da izgradi još jedan elemenat neophodan za gušenje pluralizma i društvenog dijaloga – kult ličnosti – iako su se njegovi sledbenici svesrdno trudili da „profesora doktora“ prikažu kao najpametnijeg čoveka u Srbiji. Ali, taj posao dovršila je Srpska napredna stranka osvajanjem vlasti 2012. godine. Generacije političara u toj stranci i oko nje formirale su se politički i duhovno u školi šešeljizma i na ideji da je smisao politike u tome da se protivnik politički uništi. Oni su doneli novo doba u kome je eliminisan društveni dijalog a Srbija pretvorena u gluvonemo društvo, društvo kolektivne apatije, frustracije i individualnih šizofrenih ispada (masovna ubistva). Identična situacija stvara se i u Crnoj Gori (masovno ubistvo na Cetinju) gde su avgusta 2020. godine vlast osvojile ekspoziture Srpske napredne stranke.

Naravno, glavni interpretator šešeljizma je Aleksandar Vučić koji snosi i najveću odgovornost za umorstvo društvenog dijaloga u Srbiji. On tu akciju sprovodi svesno, upravo sa namerom da eliminiše društveni dijalog kao nepotreban i pritom to čini na sledeća tri načina:

Najpre, monopolom političkog odlučivanja što kod ljudi i institucija stvara uverenje da je nepotrebno i suvišno angažovati se i bilo šta reći o nekom društvenom pitanju kada će Vučić svejedno o tome odlučiti onako kako je zamislio.

Drugo, za razliku od Šešelja, Vučić je uspeo da izgradi sopstveni kult ličnosti i nema dana da njegovi saradnici ne šire mit o njemu kao dobrotvoru Srbije čija inteligencija čak nadmašuje onu „profesora doktora“. Cilj toga je da se ljudi odvrate od izjašnjavanja o društvenim pitanjima, jer o njima ispravnu odluku može doneti samo superiorna inteligencija Vučića.

Konačno, u komunikaciji sa političkim protivnicima Vučić doslovno sledi kanone šešeljizma, diskvalifikuje ih i prikazuje kao intelektualno i moralno nedorasle. Etikete koje pritom koristi spadaju u kategoriju prizemne svađe koja kod pristojnih ljudi oduzima svaku volju da se polemiše sa „jurišnicima koji su spremni na sve“.

Do koje mere je eutanizacija društvenog dijaloga pretvorila Srbiju u gluvonemo društvo, u kome nema nikakve racionalne komunikacije, najbolje se može videti upoređenjem sa stanjem društvenog dijaloga u doba socijalističke Jugoslavije, tj. u doba takozvanog jednoumlja. Naravno, bilo je tada nekoliko tabu tema (ali manje nego danas) mimo kojih je vođena živa diskusija o važnim društvenim pitanjima, o ekonomskom razvoju, kretanjima u kulturi i nauci, političkom sistemu i ulozi političkih organizacija u njemu, nacionalnim pitanjima, odnosima republika i pokrajina i mnogim drugim.

U to vreme su izlazila tri ugledna časopisa za društvenu kritiku – Pregled u Sarajevu, Naše teme u Zagrebu i Gledišta u Beogradu – koja su imala veliki broj pretplatnika i bila rado čitana u celoj Jugoslaviji.

Razne ustanove imale su redovne tribine i edukativnog i kritičkog karaktera na kojima su gostovali ugledni naučnici i stručnjaci. Čuven je bio ciklus predavanja profesora Radomira Lukića u Domu omladine na temu „Šta može sociologija“, kojima je prisustvovalo duplo više posetilaca nego što je bilo mesta u sali.

Mediji se u to vreme nisu bavili rijalitijima i tabloidnim besmislicama, već su i sami davali doprinos društvenom dijalogu. Otuda je bilo moguće da na stranicama lista Borba oštru polemiku vode Oskar Davičo i Mihailo Marković (koji će kasnije postati glavni ideolog kod Slobodana Miloševića). A godinama je pažnju javnosti zaokupljala polemika između takozvanih „dohodaša“ i „profitaša“ u kojoj je, s jedne strane, bila grupa beogradskih ekonomista, a predvodio ih je Mijalko Todorović, tada drugi čovek Saveza komunista Jugoslavije, dok je na drugoj strani bio profesor Ekonomskog fakulteta u Beogradu Miladin Korać, inače član Centralnog komiteta SKJ, koga su podržavali neki zagrebački ekonomisti (Savka Dabčević Kučar, Jakov Sirotković).

Danas takve plodonosne, oštre ali argumentovane polemike, u kojima se raspravlja o temi a ne o ličnosti oponenta, predstavljaju mislenu imenicu. A ono što je najvažnije jeste da Srpska napredna stranka, koja je do kraja uništila društveni dijalog, ne može da bude autor njegove obnove. Činjenica da Aleksandar Vučić nastoji da putem nekih surogata (narodni pokret, njegovi pretenciozni monolozi na televiziji i sl) imitira društveni dijalog, pokazuje da on i ne zna šta je to društveni dijalog , niti razume njegovu važnost za društveno zdravlje. Dok je za građane, za svakog pojedinca, društveni dijalog način da se država modelira u skladu sa ljudskim potrebama, Vučić dijalog shvata kao način da država, vladajuća partija SNS i on lično modeliraju građane prema sopstvenim potrebama. To su ontološki dva suprotna shvatanja koja pokazuju da u Srbiji društveni dijalog nije slučajno zamro i da se on ne može obnoviti pri sadašnjem rasporedu političkih snaga i hegemoniji srpskog nacionalizma. Bez eliminacije hegemonije srpskog nacionalizma,i sa njim povezanih organizacija i institucija, svaka politička promena biće brzo obesmišljena a njegovi imperativni stavovi ugušiće mogućnost obnove društvenog dijaloga.

 

AKTUELNOSTI

STRANA 1/5 ::: 1 | 2 | 3 | 4 | 5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Copyright * Helsinški odbor za ljudska prava u Srbiji - 2008

Web Design * Eksperiment