Balkanski imaginarijum
Futurama: O Srebrenici, 2015.
Piše: Zoran Janić
5. april 2011.
Izložba sa predmetima srebreničkih žrtava,
njihovim imenima i osnovnim podacima, mogla bi biti od neizmerne pomoći
upravo ovdašnjoj javnosti pri preko potrebnom procesu ozdravljenja i
kritičkom razmatranju prošlosti. No, nažalost, do te izložbe neće doći,
ni te jubilarne 2015. godine ni bilo kada, jer su predmeti srebreničkih
žrtava, po nalogu suda u Hagu, uništeni još 2005. godine. To je učinjeno
"iz higijenskih razloga", kako glasi obrazloženje tužilaštva, a da
cinizam bude veći, kontejner sa predmetima spaljen je na gradskom
smetlištu
U julu 2015, na dvadesetogodišnjicu masakra u
Srebrenici, planirano je da Srbijom, u sklopu jubilarne izložbe
Memorijalnog centra u Potočarima, prođe postavka muzeja žrtava genocida
na kojoj će biti prikazani predmeti nastradalih i streljanih
Srebreničana. Postavka će obići mnoge gradove kako bi posetioci bili u
prilici da izraze saosećanje, žalost i kajanje zbog užasnih zločina čiji
su poslednji materijalni trag (i sudski dokaz) upravo ti izloženi
predmeti i dokumenti, pronađeni u masovnim grobnicama tokom ekshumacije
1996-97. Značaj te izložbe za posetioce je utoliko veći što je poznato
da su vinovnici tih zločina njihovi sunarodnici, pripadnici prethodne, u
istoriji zalutale generacije, bolesno opsednute kartografijom i
iscrtavanjem novih granica. Izloženi artefakti su zapravo najobičniji
lični predmeti i porodični dokumenti u vidu fotografija, porodičnih
albuma, naočara, ličnih karti, prstenja, novčanika, kakvi se mogu videti
i u drugim sličnim muzejima takve vrste, kao što su Muzej holokausta ili
stalne martiromanske postavke u Jad Vašemu ili Aušvicu. Očekuje se da
će, uz obilnu posetu i privukavši na hiljade posetilaca, izložba dati
neophodan podstrek javnoj savesti u suočavanju sa prošlošću, kako je ne
bi i dalje oblikovale mitotvorne sile što se javljaju kao surogat istine
u zemlji koja je, poput Srbije, sklona da gaji "kulturu zaborava i
poricanja".
Genocid u Srebrenici, stekavši status svojevrsnog
tabua u javnoj sferi, postao je i izvor traume celokupnog nacionalnog
bića i identiteta - kolektivnog identiteta, pošto Srbija kao politički
nezrelo, predmoderno društvo samo takvim identitetom i raspolaže, kao
zgusnutom, idealizovanom istorijskom projekcijom sebe same, zapravo
predstavom proizvoljne skupine ljudi što su određeni isključivo
horizontalnim determinantama, odrednicama etničkim, rasnim i
religioznim, a ne vertikalnim (duha i individualnosti). Izašavši iz
ratova kao gubitnik, istrošenog nacionalnog koncepta, bez budućnosti i
identiteta (osim zločinačkog, obeležena žigom nacije odgovorne za
genocid), ona je, poput Nemačke ili Francuske nakon Drugog svetskog
rata, pribegla oprobanim defanzivnim strategijama ćutnje, poricanja i
zaborava, čije se trajanje danas već meri decenijama. Iako duboko
traumatizovano društvo, ono to od sebe krije kao bolesnik koji umišlja
da je zdrav; no nezaceljena rana (neprevazidena prošlost) svakim danom
sve dublje tišti i pacijent pada u stanje koje je najsličnije onom što
uporno nastoji da potisne - prelazi u stanje stupora ili katatonije,
simbolično zauzimajući nepokretni stav žrtava pokopanih u masovnim
grobnicama. Prema klasičnoj definiciji, traumu odlikuje nesklad između
afekta, to jest senzibilnosti i kognitivne predstave koju traumatizovani
subjekt nosi u sebi: trauma je "dezorijentisano osećanje o onome što se
ne može predstaviti, ili fingirano predstavljanje nečega što neko
zapravo ne oseća" - Lakapra. Ta izložba, sa predmetima srebreničkih
žrtava, njihovim imenima i osnovnim podacima, mogla bi stoga biti od
neizmerne pomoći upravo ovdašnjoj javnosti pri preko potrebnom procesu
ozdravljenja i kritičkom razmatranju prošlosti; to bi svakako potpomoglo
integrisanju Srbije sa susedima s kojima je donedavno ratovala i njenom
prihvatanju novog, evropskog identiteta. No, nažalost, do te izložbe
neće doći, ni te jubilarne 2015. godine ni bilo kada, jer su predmeti
srebreničkih žrtava, po nalogu suda u Hagu, uništeni još 2005. godine.
To je učinjeno "iz higijenskih razloga", kako glasi obrazloženje
tužilaštva, a da cinizam bude veći, kontejner sa predmetima spaljen je
na gradskom smetlištu.
Reči Tilmana Zilha, predsednika Društva za ugrožene
narode, koji je uništenje ličnih predmeta nađenih u masovnim grobnicama
nazvao "užasnim skandalom", rekavši takođe kako je time žrtvama i
njihovim najbližim "po drugi put učinjena velika nepravda i naneta
velika bol" samo su jedan, manji deo istine: ako neko treba da žali zbog
uništenja tih predmeta to su potencijalni posetioci te imaginarne
izložbe, sugrađani i potomci zločinaca - mi, građani Srbije. Samo na
takvom mestu mogućna je identifikacija sa žrtvama, potpuna i bez
ostatka, no ne u frojdovskom ili lakanovskom smislu "prisvajanja
drugog", nego je sad reč o identifikaciji koja je spremna da sačuva sve
razlike tog "drugog"; identifikaciji gde se etičko spaja sa psihološkim.
Zamislimo da je pred nama običan novčanik ili tabakera, sa osnovnim
podacima o vlasniku, godinama njegovog rođenja i smrti; mogućno je radom
imaginacije zamisliti vlasnika tog predmeta, čak se delimično uživeti u
njegovo iskustvo žrtve, ali uvek ostaje izvestan suvišak koji podvlači
prisutvo različitosti - ostaje svest o drugom, različitom ljudskom biću,
što nikad ne dopušta potpunu identifikaciju s njim (kao na filmu ili
pozorištu). Upravo ta različitost dopušta da žrtvu sagledamo ne više kao
psihološku kategoriju, nego i kao društveno i etičko biće, kao drugog sa
kojim saučestvujemo; njegova rana, njegova bol postaje i naša, ono
nepreradeno istorijsko nekad nije više centar traume. Reč je o nekoj
vrsti "heteropatske identifikacije" (sintagma Maksa Šelera), gde uvek
ostajemo svesni jedinstvenosti tog "drugog".
Takva izložba, uz široku društvenu raspravu o nedavnoj
prošlosti, dala bi osnova jednom novom identitetu, koje bi svoje pravo
građanstva potražilo u Evropi. Znamo dobro da je već dva puta u
poslednjih sto godina na srpskom etničkom nacionalizmu ležala
odgovornost za nasilno razaranje nadnacionalnog (i supranacionalnog)
koncepta multietničke zajednice, smeštene unutar širih državotvornih
okvira; prvi put tamo još 1914. kada je, nakon ubistva nadvojvode
Ferdinanda u Sarajevu, srušena Austro-Ugarska monarhija i drugi put, u
poslednjoj dekadi prošlog veka, kada je velikosrpski hegemonizam odigrao
presudnu ulogu pri rušenju jugoslovenske federacije. Sigmund Frojd je
svojevremeno sa najdubljom nelagodom doživeo slom carske imperije: "Nema
više Austro-Ugraske... Ali ja ne želim da živim nigde drugde...
Nastaviću da živim sa torzom zamišljajući i dalje da je celina", stoji u
njegovim dnevničkim beleškama.
Za nas, današnje nepopravljive nostalgičare, taj torzo
je Evropa - ako hoćete, Evropa kao šira Jugoslavija. A kad već pominjemo
Frojda, ne treba zaboraviti ni onu skromnu a tako značajnu misao što
stoji uklesana na njegovom grobu: "Glas razuma nije jak, ali je uporan". |