HELSINŠKI ODBOR: MISIJA I STRATEGIJA
Activity Report:
Activity Report 2019 >>> ... |
...
Activity Report 2020-21 >>> ... |
...
Activity Report 2022 >>>
Kao jedna od vodećih nevladinih organizacija u Srbiji,
Helsinški odbor sagledava stanje ljudskih prava u ukupnom
društveno-ekonomskom i političkom kontekstu zemlje - zapravo, pristupa
ovoj problematici na način koji se razlikuje od metoda ostalih
organizacija koje se bave ljudskim pravima, što se najbolje očituje u
redovnim godišnjim izveštajima. U našim izveštajima ne samo da
analiziramo politike i trendove, koji presudno utiču na stepen
ostvarivanja ljudskih prava u Srbiji u prethodnoj godini, već i izlazimo
sa odgovarajućim zaključcima i preporukama.
U postavljanju kratkoročnih i dugoročnih prioriteta i
ciljeva polazimo od pretpostavke da svako ozbiljnije bavljenje ljudskim
pravima u Srbiji podrazumeva kontinuirano praćenje i analiziranje
događaja, tendencija i faktora, koji određuju reformski potencijal
zemlje, mogućnosti za njenu demokratsku tranziciju i "standardizaciju"
javnog života, domete tranzicione pravde, spremnost političke elite da
zemlju povede putem evroatlantskih integracija, i dominantnu klimu u
društvu, uključujući tu i odnos prema svemu što je "drugo i drugačije"
(u nacionalnom, političkom, verskom, itd. smislu). U tom kontekstu
radimo na tematskim projektima u saradnji sa brojnim donatorskim
organizacijama. Ono što je zajedničko svim našim projektima jeste da, sa
jedne strane, faktografski alarmiraju javnost i relevantne činioce - u
zemlji i van nje - o nedopustivim politikama i praksama, a, sa druge,
zagovaraju primenu standarda i normi ponašanja, dominantnih u
civilizovanom svetu i međunarodnoj zajednici današnjice. Drugim rečima,
promovišu evropeizaciju Srbije.
Našu ukupnu misiju realizujemo kroz sledeće strateške
programe:
I. Dokumentacioni/istraživački centar -
sveobuhvatni program koji podržava stratešku orijentaciju naše
organizacije i njenu institucionalnu održivost. Bazira se na ogromnom
broju dokumenata - među kojima ima i veoma retkih - istraživačkom
materijalu sakupljanom više od 20 godina, analizama, isečcima iz štampe,
vlastitim ljudskim resursima i sposobnosti organizacije da u svoje
aktivnosti uključi istaknute predstavnike liberalne inteligencije, kao i
na velikom fondu naših bibliotekarskih izdanja i dokumentarnih serijala,
i knjiga, odnosno filmova drugih izdavača i producenata. Program je
utoliko značajniji jer nama koristi kao osnova za razvoj tematskih
projekata i objavljivanje godišnjih izveštaja i drugih izdanja, a
istraživačima, naučnicima, studentima, novinarima, itd. iz zemlje i
inostranstva kao faktografska građa i izvor informacija.
II. Suočavanje sa prošlošću/istinom - tj.
tranziciona pravda - program po kojem je naša organizacija
prepoznatljiva i u zemlji i u regionu. U okviru ovog programa već gotovo
13 godina izdajemo časopis "Helsinška povelja", do sada smo objavili
preko 130 knjiga, održali nebrojeno panela i javnih debata, proizveli
jedanaest 60-minutnih dokumentarnih filmova, itd. Program na svojevrstan
način povezuje sve strateške pravce našeg delovanja za podizanje svesti
javnosti o uzrocima i posledicama raspada bivše Jugoslavije, ukupnom
kontekstu i ključnim akterima, kažnjivosti zločina počinjenih "u ime
nacije" u Bosni i Hercegovini, Hrvatskoj, na Kosovu i u samoj Srbiji,
lustraciji i nužnosti postizanja "moralnog minimuma" za normalizaciju
Srbije i sposobnost društva da prevaziđe nasleđe jednog kriminalnog
režima, ali i nacionalističkih politika nakon 5. oktobra 2000. godine.
III. Evropeizacija Srbije - zagovaranje
standarda odgovornosti u javnom životu, naročito u oblasti
parlamentarizma. Reč je o relativno novijoj strateškoj preokupaciji
proistekloj iz činjenice da se Srbija rangira visoko na lestvici
najkorumpiranijih zemalja u svetu, a još uvek ne poseduje odgovarajuće
mehanizme u smislu prava i obaveza institucija, izabranih predstavnika i
državnih službenika prema pravnom sistemu zemlje, kao ni normativni
sistem koji bi ta ista prava i obaveze regulisao na relaciji institucije
- građani. Program je najvećim delom fokusiran na transparentnost i
odgovornost parlamenta, uključujući tu i javni diskurs izabranih
predstavnika i javnih ličnosti, ravnopravnu rodnu zastupljenost i na rad
sa izabranim predstavnicima na lokalnom nivou, posebno u višenacionalnim
sredinama (kao što je Vojvodina) i u regionima u kojima su manjine u
većini (Sandžak i jug Srbije).
IV. Alternativno obrazovanje mladih. Baveći se
mladim ljudima iz cele Srbije - odraslim i obrazovanim bilo u atmosferi
ratne propagande i poremećenog sistema vrednosti ili iskrivljenih
predstava o zemlji i svetu kroz obrazovni sistem - program nastoji da
što je moguće više mladih ljudi - učenika srednjih škola, studenata,
profesionalaca, itd. - potakne na kritičko preispitivanje i prošlosti i
sadašnjosti, probudi njihov reformski potencijal i osposobi za društveni
aktivizam koji može otvoriti nove perspektive u njihovim životima.
V. Kultura ljudskih prava. Program je
prevashodno usmeren na doslednu implementaciju glavnih međunarodnih i
evropskih konvencija i instrumenata za zaštitu osnovnih ljudskih prava,
naročito prava lica lišenih slobode (zatvorenika, institucionalizovanih
psihijatrijskih bolesnika, itd.) i društveno marginalizovanih/osetljivih
grupa. Ništa manje važan prioritet programa čini položaj nacionalnih
manjina u Srbiji i, u tom kontekstu, očuvanje multietničkog i
multikulturalnog karaktera srbijanskog društva.
VI. Rešavanje kriza/prevencija konflikata.
Opšti ciljevi programa su prevazilaženje srpsko-albanskog animoziteta,
samoizolacije i osećanja napuštenosti kosovskih Srba u enklavama, ali i
smanjenje tenzija u višenacionalnim oblastima poput Sandžaka i juga
Srbije, opterećenih teškim nasleđem kršenja ljudskih prava, ratnih
zločina, progona, etnički motivisanog nasilja, državne represije, itd. u
prošlosti i izloženih političkoj manipulaciji u sadašnjosti. Program
spaja ljude iz antagoniziranih zajednica i grupa, ukazuje na mogućnosti
života "pod istim krovom" i potstiče procese integracije u širu
zajednicu.
|