NASLOVNA
- AKTUELNOSTI -

AKTUELNOSTI

 

AKTUELNOSTI

STRANA 2/5 ::: 1 | 2 | 3 | 4 | 5

INFO   :::  Naslovna - Aktuelnosti > Aktuelnosti arhiva - STRANA 2 > Govor Latinke Perović na komemoraciji Radovanu...

 

Govor Latinke Perović na komemoraciji Radovanu Pantoviću

9. maj 2017, Centar za kulturnu dekontaminaciju

 

Draga Miro, poštovani članovi porodice Pantović, prijatelji, drugarice i drugovi,

Ovde smo, u Centru za kulturnu dekontaminaciju, da još jednom izrazimo poštovanje i zahvalnost Radovanu Pantoviću, našem savremeniku, saborcu, saradniku, prijatelju i drugu.

Završio se jedan dug život: 96 godina. To je, bezmalo, jedan vek u kome su se smenile nekolike generacije. Po veličini podviga i posledicama poraza, najprepoznatljivija je ona generacija kojoj je pripadao Radovan Pantović. Ona je iznela oslobodilački rat 1941–1945. godine, podigla i ujedinila razorenu zemlju, pribavila joj međunarodni ugled, i dugo vladala bez političke konkurencije.

Ja sam pripadala drugoj, posleratnoj generaciji, ali sam znala za Radovana Pantovića. U jednom periodu – on na državnim, ja na partijskim funkcijama – delili smo vreme i najopštije ciljeve. Ali, znati za nekog i poznavati ga nije isto. Prilika da upoznam Radovana Pantovića pružila mi se tek posle sloma države i promene poretka. On se angažovao u Društvu za istinu o narodnooslobodilačkoj borbi, kasnije Savezu antifašista Srbije. Ja sam već odavno bila posvećena proučavanju istorije srpskog naroda u 19. i 20. veku. Odlazila sam često u baraku u nekadašnjoj ulici Božidara Adžije, koja je bila sedište Saveza antifašista. Bez grejanja i sa neizvesnošću koliko će zbog nedostatka finansija antifašisti u njoj ostati, baraka je postala mesto dijaloga. Pokušavalo se naći objašnjenje za ono što se dogodilo devedesetih godina prošlog veka i nazreti izlaz. I tada i kasnije viđala sam se sa Radovanom Pantovićem i profesorom Miljanom Rakovićem, nekadašnjim predsednikom CK SK Crne Gore. Oslanjajući se, svako na svoje iskustvo i znanje, vodili smo duge razgovore kroz koje sam otkrivala ličnost Radovana Pantovića. Divila sam se njegovoj posvećenosti opštem dobru i dostojanstvu sa kojim je nosio ličnu tragediju, deleći je samo sa suprugom Mirom. U tim razgovorima saznala sam da piše sećanja. Odluka svakog čoveka da se vrati na svoj životni put uvek zahteva posebnu snagu, spremnost na samorefleksiju. Sam sa sobom, kada više ništa ne može promeniti, pošten čovek nastoji da bude iskren.

Moja podrška sličnim poduhvatima, pa i poduhvatu Radovana Pantovića da napiše svoja sećanja proizlazila su iz moga shvatanja istorije. Ono što nazivamo istorijskom istinom nije unapred dato: to se traži. Istorija ima više lica i više dimenzija. Sve se to mora proučavati. Generacije koje dolaze moraju imati mogućnost da upoređuju i kroz upoređivanje, pored ostalih izvora, i sećanja autora uspostavljaju svoj odnos prema prošlosti.

Boreći se za vreme, Radovan Pantović je svoja sećanja pod naslovom „Dugi hod kroz (ne)vreme i (ne)prilike“ priveo kraju. Pre njegove smrti, porodica mi je poslala rukopis da ga pročitam. U nadi da će taj rukopis, uz neophodnu redakturu, biti i objavljen, danas mogu da kažem da sam, čitajući ga, tek upoznala Radovana Pantovića. Njegova sećanja nisu njegovi životopis, ali on je kroz svoj „dugi hod“ u vrtlogu vremena, među ljudima, sa mentalitetom koji je dugo nastajao – najbolje objasnio sebe. Iz rukopisa Radovana Pantovića se dobro vodi koliko vreme obeležava ljude, ali koliko se svaki čovek u jednom istom vremenu razlikuje od drugih ljudi. Bez obzira na tradiciju, uslove života, porodično vaspitanje, stečeno znanje, svaki čovek teži da ne postane deo stada: zato mu je potrebna sloboda.

Najveća pažnja u sećanjima Pantović je posvetio Narodnooslobodilačkoj borbi. Ratovao je na jugu Srbije koji je, osim nemačkim okupatorom, bio pritisnut, po zlu upamćenom, vojskom nemačke saveznice Bugarske, a zatim domaćim kvislinzima: četnicima Koste Pećanca, kasnije Draže Mihailovića, nedićevcima i ljotićevcima. Ostavljen sebi, posle Užica, jug Srbije je bio izložen odmazdama i zločinima. Teško je bilo organizovati otpor: u narodu je postojao strah i nepoverenje. Radovan Pantović je period 1941–1945. godine opisao sa preciznošću odličnog udžbenika: fakta bez epiteta. Pitala sam suprugu da li je, možda, vodio u ratu dnevnik. Nije, rekla mi je, ali je mnogo čitao. Ali, Pantovićeva sećanja nisu eklektička: opisano u njima je i doživljeno. Daleko od vojnog i partijskog vrha, komunisti na jugu Srbije imali su u rukama, na osnovu opšte orijentacije koju je davao subjekt otpora, vlastitu inicijativu. Za početak, znali su da prioritet ima otpor okupatoru, a zatim da „nema povratka na staro“. To jest: nepovratno su otišli oni koji su potpisali Trojni pakt, ali i oni koji su ga doveli u pitanje, a zatim, zajedno sa kraljem, napustili zemlju. Ta parola će dobijati nove sadržaje, ali nikad do kopiranja sovjetskog iskustva.

Instiktivno osećajući čvrstu povezanost čoveka i istorije, Radovan Pantović je nastojao da sačuva sećanje na svakog ilegalca, borca, saradnika. Ostavio je skice za portrete Radoša Jovanovića Selje, Dragog Stamenkovića, Dobrice Ćosića. Drugačija su, međutim, Pantovićeva sećanja na 1943–1944. godinu. Ali, ne samo zato što je osećao da mu ističe vreme za pisanje. Najteže je zapravo bilo već prošlo: došlo je do promene odnosa snaga na frontovima. Odbrana Staljingrada i Kurska bitka dale su dokaz da Hitler nije nepobediv. Narodnooslobodilačka borba u Jugoslaviji davala je više od nade da je obnova zemlje moguća. Borbe na jugu Srbije postale su deo celine.

Za Radovana Pantovića rat je bio najveće ljudsko iskušenje. I on je osećao ono što je Koča Popović rekao: „Najvažnija je bila Prva proleterska, sve ostalo je službovanje“. Posle rata Pantović je dosta vremena proveo na poslovima vezanim za poljoprivredu. Možda i zbog toga što je pre rata završio nižu poljoprivrednu školu u Prokuplju; za srednju u Negotinu nije bilo mogućnosti. Otisnuo se u potragu za poslom: fabrike u Zemunu i Nišu. Kontakt sa leve orijentisanim studentima, socijalna literatura. To je put mnogih pripadnika njegove generacije.

Radovan Pantović posle rata nije bio u centrima odlučivanja o strateškim pitanjima. Bio je na mestima na kojima je mogao bolje da oseti stvarnost. Otuda su i njegova kazivanja o sukobu sa Staljinom 1948. godine bez ideološke „patnje“, više pragmatična. Prvu podeljenost on oseća u slučaju Milovana Đilasa. Ne prihvata razbijanje jedinstva partijskog vrha, ali mu je bliska njegova kritika privilegija.

Radovan Pantović nije govorio o svemu važnom, ali u onome o čemu je govorio oseća se mera, pokušaj razumevanja, odsustvo pretenzija. Ipak, njegovoj pažnji nisu izmakle pojave nacionalizma. Njegovim glavnim manifestacijama smatrao je Memorandum SANU i Osmu sednicu CK SK Srbije. Slom Jugoslavije doživeo je kao tragediju. U poslednjem poglavlju svojih sećanja – „Rušenje snova“ napisao je:

„Za mene i za moju generaciju učesnika u Narodnooslobodilačkoj borbi raspad Jugoslavije predstavljao je težak psihološki šok i neopisivu tragediju. Ja i moja supruga Mira, koja je takođe nosilac „Partizanske spomenice 1941“, krenuli smo u oružanu borbu radi odbrane i oslobođenja domovine, a to je bila Jugoslavija. Mi jesmo za vreme rata pevali pesmu:

’Toplički smo mladi partizani,
mi volimo naš rodni kraj’
ali smo bili svesni da nema slobode za Toplicu bez slobode Jugoslavije“.

Ipak, Radovan Pantović nije samo patio zbog mešanja snova svoje generacije i svojih vlastitih. Pitao se gde su uzroci katastrofe. Odbijao je teoriju zavere. Smatrao je opasnim stanovište novih političkih partija o tome da treba krenuti od nule i koje su svoj legitimitet zasnivale na negaciji svega što je učinjeno posle 1941. godine. Pomišljao je da je rešenje bilo u dvopartijskom sistemu: u jednoj partiji bili bi pravi komunisti, u drugoj – njihovi protivnici. Čista podela: kao u ratu. U prednostima njegove generacije bila su, međutim, sadržana i njena ograničenja. Društvo je postajalo sve složenije, novi su bili izazovi i zahtevali su nove ljude.

Uz dokaze da se ideologije ne menjaju lako, koje je pružio i on sam, Radovan Pantović nije bio dogmata. Znao je da nijedno društvo koje teži slobodi i demokratiji ne može da ignoriše potrebu da se menja. Kako i u kom pravcu, o tome nije bilo saglasnosti, a ni spremnosti da se do nje dođe.

Poštovana porodico, prijatelji, drugarice i drugovi,

Savremenici, a naročito saborci, pamte Radovana Pantovića kao čoveka akcije. Ja sam danas želela da podstaknem sećanja na njega kao čoveka mišljenja, preispitivanja, odgovornosti. U svom „dugom hodu“ kroz život koji je, eto, obuhvatio jedan vek, Radovan Pantović je ostao privržen slobodi i svakog naroda i svakog čoveka. A njegov život, kao i život svakog čoveka, „križni je put, a nije Ikarov let“ - kako je pevao Miroslav Krleža.

Latinka Perović

 

AKTUELNOSTI

STRANA 2/5 ::: 1 | 2 | 3 | 4 | 5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Copyright * Helsinški odbor za ljudska prava u Srbiji - 2008

Web Design * Eksperiment