|
|
Intervju: Latinka Perović (1.deo)
Jugoslaviju bilo lakše zamisliti nego ostvariti
Dragan Štavljanin
26. februar 2018, RSE
|
|
Postojala su različita očekivanja južnoslovenskih
naroda od zajedničke države i objašnjenje ko je sa čim ušao u
Jugoslaviju je vrlo važan za razumevanje odnosa koji u njoj nastaju,
kaže za RSE istoričarka Latinka Perović povodom 100 godina od njenog
stvaranja 1. decembra 1918.
"S jedne strane imate srpsku državu, koja je
stvorena na prelazu između 19. i 20. veka, srpsku vojsku na strani
pobednika u Prvom svetskom ratu, monarhiju, imate simpatiju za borbu
Srbije među svim južnoslovenskim narodima.
S druge strane, postoje delovi južnih Slovena u
Austro-Ugarskoj, koji su u njoj već učestvovali u radu Sabora, imali
svoje političke predstavnike, govorili o konfederalizaciji ove
carevine. Ovi narodi su ugroženi od Italije, i ta odluka o stvaranju
zajedničke države rezultira iz tadašnjih ratnih uslova mnogo više
nego iz oslobodilačkih težnji južnoslovenskih naroda".
Latinka Perović govori o tome kako je srpska elita
doživljavala Jugoslaviju kao proširenu Srbiju, zatim famoznom
Londonskom ugovoru iz 1915, čije odbijanje srpski nacionalisti
smatraju najvećom srpskom greškom u 20. veku, aneksiji Crne Gore
1918, da li su Hrvati "pojurili u Jugoslaviju kao guske u magli",
kako je tvrdio lider Hrvatske seljačke stranke Stjepan Radić, o
ideji kralja Aleksandra da amputira Hrvatsku nakon ubistva nekoliko
hrvatskih predstavnika u Skupštini u Beogradu 1928.
Ona potom komentariše tezu da su Srbi u Srbiji
bili rezervisaniji prema partizanima, nego Srbi u Hrvatskoj i BiH,
kako je Tito uspeo da potom ubedi Srbe da se suprostave eventualnom
napadu SSSR uprkos tradicionalnim vezama sa Rusijom, Ruzveltovim
idejama o razdvajanju Srba i Hrvata kao dva antagonistička naroda.
Kako je ideja obnove Jugoslavije pomogla Hrvatima da se zaštite od
osvete Srba, "ali je spasila i Srbe od njihove vlastite osvete nad
Hrvatima".
Kada je reč o drugoj, socijalističkoj Jugoslaviji, Perović ističe da
su "sistem, politički monopol i vladavina jednog harizmatskog
čoveka, koji je dobio mesto i u svetskim okvirima, u velikoj meri
bili brana reformama, pripremivši tako na kraju sukobe koji su
vodili ka ratu i tako obnovili te stare ideologije i poražene
političke koncepte."
Latinka Perović, koja je početkom 1970-ih bila sekretar Centralnog
komiteta Saveza komunista Srbije, govori o svojoj i smeni ostalih
liberala, kada je Tito kazao da nije "važno šta misli većina", zatim
Titovom odgovoru Svetozaru Vukmanoviću Tempu da "nema više
Jugoslavije", ciničnoj tezi da je Titova najveća "greška" što je
umro, tenzijama 1980-ih, raspadu Jugoslavije i ratu.
Zemlje naslednice bivše Jugoslavije se suočavaju sa istim
problemima, sa nacionalizmom kao dominantnom ideologijom, koji se
pokazao kao jedina održiva tradicija na Balkanu. Perović ističe da u
takvoj situaciji nema istinskog pomirenja zbog odsustva poverenja.
Prema njenim rečima, Jugoslavija pripada istoriji ali je sadašnji
termin regija "anemičan, geografskog je karaktera i nema neku
socijalnu i kulturnu sadržinu".
Hrvati glavni promoteri jugoslovenstva
RSE: Koliko je ideja jugoslovenstva, koja se pojavila sredinom 19
veka, bila prosvetiteljski ideal, borbeni simbol svega naprednog,
racionalnog, humanističkog u borbi protiv bede i zaostalosti, izraz
romantičarskih težnji za nacionalnom emancipacijom i slobodom po
ugledu na ostale nacionalne ideje, poput onih o ujedinjenu Nemačke i
Italije - a koliko odbrambena strategija da se odupre velikim silama
i sačuva od asimilacije?
Perović: Iz ovoga kako ste u pitanju formulisali, vidi se da je
ideja jedinstva jugoslovenskih naroda imala različita značenja kroz
istoriju. Pre svega, sama ta činjenica da su Južni Sloveni živeli u
okvirima dveju imperija - otomanske i austrougarske - uticala je
vrlo mnogo na generalnu orijentaciju ka zajedničkoj oslobodilačkoj
borbi. U isto vreme, taj život u različitim imperijama je na neki
način ubrzavao i nacionalnu kristalizaciju južnoslovenskih naroda,
bez obzira na mnoge njihove bliskosti, pre svega u jeziku, koju Vi
ubrajate u tu fazu romantizma. Naime, postoje religijske razlike,
zatim u shvatanju nacionalnog ideala, kao i razlike u nacionalnoj
ideologiji.
To su dva različita kulturno istorijska kruga i razlike koje iz njih
proističu se osećaju i u samom srpskom narodu: s jedne strane su
Srbi u Ugarskoj, a s druge Srbi u otomanskoj imperiji, kasnije u
Kneževini Srbiji. Hoću da kažem da je ta oslobodilačka ideja imala
jedan značaj do početka Balkanskih ratova, a i do Prvog svetskog
rata.
RSE: Doći ćemo do tog perioda, hteo bih da se još zadržimo na ovoj
inicijalnoj fazi ideje jugoslovenstva i Ilirskog pokreta. Šira javnost malo zna da su glavni pobornici ideje bili hrvatski
intelektualci okupljeni u Ilirskom pokretu, a da su srpski na
početku bili čak podozrivi, smatrajući da iza toga stoji vatikanski
plan za preobraćenje pravoslavaca, potkrepljujući to primerom da je
jedan od glavnih protagonista ilirskog pokreta svećenik Josip Juraj
Štrosmajer. Da li je to bio glavni razlog za skepticizam u srpskom
nacionalnom korpusu, osim u vreme kada je knez Mihailo bio zagrejan
za Ilirski pokret, ili se to može pre svega objasniti stavom da je
oslobađanje teritorija na kojima žive Srbi i proširenje Srbije bio
glavni nacionalni cilj Beograda?
Perović: Ta ideja okupljanja srpskih zemalja je dominantna od
Garašaninovog programa 1844. godine (Ilija Garašanin, srpski
državnik, autor srpskog nacionalnog programa "Načertanije"). Na njoj
se temelje politički programi, organizuju stranke koje su se
zalagale za srpsku državu koja bi obuhvatala sve teritorije na
kojima živi srpski narod. Istovremeno, politički lideri u Srbiji u
19. veku bili su sumnjičavi prema ideji južnoslovenskog jedinstva.
Doduše, Nikola Pašić (lider Radikalne stranke i dugogodišnji srpski
i jugoslovenski premijer) je želeo to ujedinjenje, ali nije smatrao
da srpsko ime i srpsku ideju treba žrtvovati nekom novom imenu i
jugoslovenskoj ideji. Jovan Skerlić (književni kritičar) je
zagovarao kulturno jedinstvo. Dakle, to je jedna faza kad se
kristališu nacionalni programi, govori o oslobođenju od Turaka i
austrougarske imperije.
Na početku Prvog svetskog rata već je jasan program srpske vlade o
ujedinjenju svih Južnih Slovena ali ubrzo će se stvoriti
Jugoslovenski odbor (političko telo u kome su bili hrvatski,
slovenački i srpski političari u Austro-Ugarskoj koje je radilo na
državnom ujedinjenju sa Srbijom i Crnom Gorom).
Krfska deklaracija (prvi zajednički akt Vlade Srbije i
Jugoslovenskog odbora, objavljen 20. jula 1917.) će već računati sa
zajedničkom državom ali sa različitim očekivanjima od nje, sa
različitim oblikom vladavine, naročito sa usvajanjem Ustava.
Znam da se u istoriografskoj nauci naglašava ta ideja jedinstva i
bliskosti južnoslovenskih naroda. Međutim, na osnovu svojih
istraživanja smatram da jugoslovenski narodi - uz te plemenite
težnje o srodnostima, povezanostima, jedinstvu naročito prema
imperijalnim okvirima u kojima su se nalazili - nisu, naravno, mogli
da izbegnu činjenicu da na početku jugoslovenske države u suštini
oni jedni druge nisu dovoljno poznavali ili da su za zajednički
život u jednoj državi potrebne neke druge pretpostavke.
Pašić: Pravo Srba na hegemoniju
RSE: Pre nego što nešto kažemo o nastanku prve Jugoslavije, vratio
bih se još na 19. vek. Dakle, ideja jugoslovenstva nije bila jedina.
U to vreme u Hrvatskoj je formirana i Stranka prava na čelu sa Antom
Starčevićem, koja je bila protiv zajedničke države Južnih Slovena, a
za formiranje nezavisne hrvatske države. Postojala je i takozvana
"trijalistička koncepcija", pre svega u Sloveniji, koja se zalagala
za formiranje posebnog slovenskog entiteta u austro-ugarskoj
monarhiji kao trećeg, ravnopravnog sa Nemcima i Mađarima. U Srbiji
su mnogi razmišljali o njenom proširenju a ne o zajedničkoj državi.
Šta je bilo presudno da jugoslovenska ideja prevagne, da li su to
međunarodne okolnosti, pre svega izbijanje Prvog svetskog rata i
način na koji je završen?
Perović: Stvaranje nacija je deo evropskog procesa. Kao što ste
rekli, oko forme ujedinjenja javljale su se različite ideje,
programi, političke snage, ali je na kraju Prvog svetskog rata
odlučio odnos snaga i Jugoslavija je stvorena kao rezultat više tih
istorijskih činjenica.
Prethodno je formirana država Srba, Hrvata i Slovenaca (na prostoru
nekadašnje austrougarske imperije pre ujedinjenja sa Srbijom) koja
je imala, prema nekim proučavanjima, i teritoriju i stanovništvo,
ali ipak nije bila priznata ne samo zbog opasnosti od Italije, nego
u velikoj meri je ona bila osujećena politikom srpske vlade, Dvora,
Nikole Pašića, tako da je na kraju došlo do stvaranja jugoslovenske
države sa svim tim kontroverzama koje je nosila predhodna istorija.
Pomenuli ste različite programe, ali ću vam reći da Nikola Pašić u
jednom vrlo važnom spisu - "Sloga Srbo-Hrvata" - koji je nastao
krajem 80-ih godina 19. veka, kaže da i ako bi se desilo da se Srbi
i Hrvati nađu u jednoj državi, pravo na hegemoniju imao bi srpski
narod zbog svoje vezanosti za Istočnu crkvu, pravoslavlje, za
Rusiju. U isto vreme imate, recimo, Ivana Cankara (slovenački pisac)
koji 1913. godine - u vreme Balkanskih ratova i na pragu Prvog
svetskog rata - govori o tom jedinstvu južnoslovenskih naroda kao
političkom jedinstvu, o mogućnosti jedne države, ali i da bi u
kulturi morale da se očuvaju te posebnosti, razlike. Naravno to je
ono što se praktično događa u istoriji, Slovenci se pomoću jezika
održavaju, konstituišu, dva puta donose odluku za Jugoslaviju, tako
da su to neke složenosti u svakome od ovih južnoslovenskih naroda
koje su oni uneli u Jugoslaviju.
|
|
Objava da je donesena odluka o formiranju
Kraljevine Srba, Hrvata i Slovenaca, 29. oktobar, Ljubljana
|
|
Stoga, umesto da Jugoslaviju tretiramo kao utopiju, ja pripadam onoj
školi u srpskoj istoriografiji koja tu Jugoslaviju iznutra razlaže i
vidi šta su bile njene protivrečnosti i gde su izostali mehanizmi da
se one na neki način razrešavaju.
Famozni Londonski ugovor iz 1915.
RSE: Nećemo zbog vremena imati mnogo prilike da govorimo o
konkretnim događajima, osim o samo nekoliko koji su jako bitni za
razumevanje šta se tada dešavalo, a i kasnije. Mislim pre svega na
famozni tajni Londonski ugovor iz 1915, kojim su zapadni saveznici,
navodno, nudili Italiji teritorijalna proširenja nauštrb Hrvatske i
Slovenije, a i Srbija bi se namirila dobijanjem BiH i delova
Hrvatske. Nikola Pašić ga je odbio. Nema mnogo informacija o tom
dokumentu koji je objavio Lenjin nakon pobede Oktobarske revolucije
kao primer neprincipijelnih nagodbi velikih sila, a pao je i u
zaborav nakon objavljivanja 14 tačaka američkog predsednika Vudroa
Vilsona u kojem se zalaže za pravo naroda za samoopredeljenje. Bilo
kako bilo, uoči raspada Jugoslavije, skoro vek kasnije, srpski
nacionalni ideolozi, poput Dobrice Ćosića, pominju to kao najveću
srpsku grešku u 20. veku.
Perović: Znate šta, Londonski ugovor i "propust" Nikole Pašića i
srpske vlade u vezi sa njim je dosta korišćen u toj ideološkoj i
političkoj pripremi rata 90-ih godina. Međutim, u istorijskoj nauci
to pitanje je izvedeno na čistinu, pre svega pokojni Đorđe Stanković
koji je posvetio više knjiga stvaranju Jugoslavije i posebno ulozi
Nikole Pašića u tome, a onda je na nove kontroverze odgovorila
koleginica Ljubinka Trgovčević. Taj ugovor nikad nije bio faktički
stavljen na sto i ponuđen srpskoj vladi, a pitanje je i da li bi ga
ona prihvatila, s obzirom na svoje ratne ciljeve i stanje na
frontovima.
Jugoslavija kao proširena Srbija
RSE: Taj koncept, koji je lansirao Ilirski pokret na čelu sa
Ljudevitom Gajom, polazio je od premise da južnoslovenski narodi
imaju isto poreklo, govore različite varijante istog jezika te da
imaju "prirodno pravo" na nezavisnost i sopstvenu državu. No, ta
osnovna ideja se pojavljivala u različitim formama, sam koncept
jugoslavizma je bio fluidan i imao je različite značenje za
različite nacije - tako da je njen najveći doprinos formiranju na
kraju multinacionalne Jugoslavije pre svega i pomalo ironično
rezultat prihvatanja i adaptacije kompetetivnih nacionalnih ideja i
programa koji su bili više u skladu sa prethodnim protonacionalnim
idejama - srpskim, hrvatskim i slovenačkim.
Da pojednostavim, za mnoge Srbe Jugoslavija je značila ili Veliku
Srbiju pod drugačijim imenom ili, u najmanju ruku, efikasan način da
se okupe svi Srbi u jednoj državi. Istovremeno, i u Hrvatskoj i
Sloveniji su smatrali da je Jugoslavija proširena Srbija.
Sa druge strane, za Slovence i Hrvate da se zaštite od austrougarske
i italijanske dominacije i gubitka teritorija, ali samo pod
pretpostavkom da budu ravnopravni u toj novoj državi, zbog čega su
ih Srbi optuživali da je za njih Jugoslavija samo prelazna tvorevina
ka stvaranju nacionalnih država. Da li su ove gotovo nepomirljive
pozicije već u startu nagoveštavale ono što će se i desiti 73 godine
kasnije - tačnije raspad zajedničke države?
Koliko su zaista protagonisti jugoslovenske ideje među sva tri
naroda iskreno verovali u zajedničku državu?
Koncept, koji je lansirao Ilirski pokret na čelu sa Ljudevitom
Gajom, polazio je od premise da južnoslovenski narodi imaju isto
poreklo.
Perović: Mislim da tačno definišete taj ključni
problem koji je određivao sudbinu Jugoslavije kao Kraljevine, a
kasnije kao Republike. Vraćam se na to stanovište da se
jugoslovenski narodi nisu poznavali, to je faza pre početka Prvog
svetskog rata, pre formulisanja programa stvaranja zajedničke
države, odnosno oslobođenja, kako se to kaže u Krfskoj deklaraciji.
Rusija je to već tada razumela kao stvaranje velike Srbije. Upravo
je izašla knjiga o Prvom svetskom ratu - u okviru zajedničkog
projekta srpskih i ruskih istoričara - u kome su jasni ti ciljevi
srpske vlade u Nišu koji se definišu kao proširenje i stvaranje
Velike Srbije.
Dakle, sigurno su bila različita očekivanja i taj pokušaj da se
objasni sa čim je koji od naroda ušao u Jugoslaviju je vrlo važan za
razumevanje odnosa koji u njoj nastaju. S jedne strane imate srpsku
državu, koja je stvorena na prelazu između 19. i 20. veka, imate
srpsku vojsku na strani pobednika u Prvom svetskom ratu, monarhiju,
imate simpatiju za borbu Srbije među svim južnoslovenskim narodima.
Tu je i odnos snaga u stanovništvu, u kome Srbi nemaju apsolutnu
većinu, ali su većinski narod, postoji nacionalna idelologija u
čijem središtu je oslobođenje i ujedinjenje srpskog naroda. To su
prednosti koje se u istoriji ne ispuštaju lako. Dakle, Srbija je sa
tim instrumetarijem, političkim, istorijskim, ratnim ušla u
Jugoslaviju.
S druge strane, postoje delovi Južnih Slovena u Austro-Ugarskoj koji
su u njoj već učestvovali u radu Sabora, imali svoje političke
predstavnike, govorili o konfederalizaciji ove carevine. Tu je
Vilsonova odluka o pravu naroda na samoopredeljenje, o raspradu
Austro-Ugarske. Ovi narodi su ugroženi od Italije, i ta odluka o
stvaranju zajedničke države rezultira iz tadašnjih ratnih uslova
mnogo više nego iz oslobodilačkih težnji južnoslovenskih naroda.
Zato mislim da su dve stvari u tim našim proučavanjima važne: s čim
svaki od naroda ulazi u Jugoslaviju, a s druge strane, ti narodi u
toj državi tek otkrivaju svoje posebne interese i niko nije spreman
da u njoj izgubi ono što je imao pre Prvog svetskog rata.
RSE: U pitanju je neravnopravan odnos između Srbije, koja se kao
suverena država borila na strani sila Velike Antante i ostalih
južnoslovenskih naroda u okviru austrougarske imperije koja je
poražena.
Perović: Pa to su različite istorijske pozicije i istorijski
interesi. To ne znači da su ti trenutni interesi koji su išli u
prilog srpskoj vladi i eliti - bili osnov za dugoročno osmišljavanje
Jugoslavije. Kako se govorilo, "Jugoslaviju je lakše zamisliti nego
ostvariti", jer je ta složenost sa kojom su se našli narodi u njoj
bila suviše velika i komplikovana, a na nju je odgovoreno tako da ta
složenost nije vodila harmonizaciji odnosa nego ka sukobima.
|
|
Srbi su imali svoju državu, svoju vladu,
bili su homogeni sa 90 odsto pravoslavnog stanovništva pre
teritorijalnog proširenja u Balkanskim i Prvom svetskom ratu
(Foto: srpski vojnici u Prvom svetskom ratu)
|
|
RSE: Svojevremeno ste izjavili da srpska politička i intelektualna
elita nije imala iskustvo složene države. Srbija se posle Balkanskih
ratova proširila na Makedoniju i Kosovo, tretirajući to kao
oslobođenje, dok su pre svega Albanci to doživeli kao zavojevački
akt. Srpske vlasti su na ovim teritorijama uvele vojnu upravu.
Dakle, nisu imali iskustvo kako da u tako kompleksnoj državi sa
drugima uspostave konsesualnu vladavinu koja ne bi izazivala tolike
potrese.
Perović: Pa, to je govorio i Slobodan Jovanović (istaknuti srpski
intelektualac i kasnije predsednik Vlade Kraljevine Jugoslavije u
izbeglištvu tokom Drugog svetskog rata). Srbi su imali svoju državu,
svoju vladu, bili su homogeni sa 90 odsto pravoslavnog stanovništva
pre teritorijalnog proširenja u Balkanskim i Prvom svetskom ratu.
Dakle, oni nisu imali taj sistem i iskustvo sporazumevanja i
pogađanja kao Hrvati u Austro-Ugarskoj. Srbi kao mlad potentan narod
sa oreolom pobede i naročito velikih žrtava u Prvom svetskom ratu,
nisu imali tu sposobnost dogovaranja, već su nastupali sa pozicije
diktata. Međutim, ako se vratite na period nastanka prvog Ustava u
Kraljevini (Vidovdanski 1921. godine), videćete da je to bio njen
poslednji demokratski akt. U predlaganju Ustava je bilo vrlo mnogo
inicijativa i, zapravo, nema niti jednog projekta koji je dovodio u
pitanje samu jugoslovensku državu. No, u mnogim od tih koncepcija je
postavljeno pitanje kakva treba da bude ta država.
Znači od centralizovane, unitarne države, koja je bila ideal i cilj
i političkih i intelektualnih elita u Srbiji - do federalnih,
konfederalnih koncepcija, da bi na kraju taj Ustav bio izglasan
nekvalifikovanom većinom zbog odsustva hrvatskih predstavnika u
Narodnoj skupštini. U suštini, to je učinilo prvu Jugoslaviju
nelegitimnom državom sve vreme njenog postojanja. To je jedna vrlo
protivrečna država, a ako se, kao što se mi sad vraćamo proučavanju
prve Jugoslavije, skinu ti površinski slojevi u interpretaciji koji
se mogu objasniti jer se država tek konsoliduje i izlazi iz rata,
okuplja narode koji su živeli u različitim državnim okvirima...
RSE: Previše složena da bi se harmonizovali oprečni interesi.
Perović: To je dobra formulacija, previše složena, sa malo iskustva,
sa velikom pretenzijom, sa uverenjem da Srbi šire prostor svoje
države i da stvaraju svoju državu. Imate odličnu knjigu profesora
Sime Ćirkovića "Srbi kao evropski narod", gde dokazuje da se preko
primene zakonodavstva, u stvari, ta država u Srbiji percipira kao
proširena Srbija.
Jugoslavija propala pre nego što je stvorena
RSE: Nova država počela je s ogromnim, euforističkim nadama u
budućnost. Međutim, istoričarka Žan Mari Čalić smatra da je
jugoslovensko ujedinjenje 1918. godine došlo zapravo prekasno. Srbi,
Hrvati i Slovenci već su bili formirane nacije, a od samog početka
nije postajao jasan dogovor šta bi to trebalo ujediniti novu
jugoslavensku naciju - zajednički jezik i kultura, kao u Nemačkoj i
Italiji, ili državna tradicija, kao u Francuskoj. I u tom smislu,
kako ističe Čalić, Jugoslavija je, možda, propala pre nego što je
uopšte bila osnovana.
Perović: Znate šta, nacija je uvek konstrukt, ali ono što
Jugoslaviju čini složenom, to su različiti nivoi integracije koje su
jugoslovenski narodi ostvarili. Nema sumnje da su Srbi, Hrvati i
Slovenci ušli u Jugoslaviju kao formirani narodi sa svojim
ciljevima, interesima, okolnostima koje su uslovile da se nađu
zajedno.
RSE: Ta formirana svest mogla je da bude i prednost ali i
opterećenje…
Perović: Tako je, a tu su i drugi narodi koji su u jugoslovenskom
okviru došli do statusa nacija. Dakle, vi imate Jugoslaviju i prvu i
drugu, kao jedan okvir u kome se dovršilo integrisanje pojedinih
naroda, što je dovelo do traženja novih rešenja. Ali, Jugoslavija je
u suštini podeljena između ta dva koncepta: problem odnosa između
centralizovane, unitarne i složene države koji bi minimum
zajedničkog svodila na nešto što bi bilo prihvatljivo za sve ka čemu
je težila druga Jugoslavija. Dakle, nju je rastočio taj pritisak ka
centralizaciji i unitarizaciji.
Ulaskom u Jugoslaviju, Hrvatska se spasla od porobljavanja
RSE: Franjo Tuđman je kazao početkom 1990-ih da je da je u vreme
raspada Habsburške monarhije gotovo sveukupna hrvatska inteligencija
bila "jednostavno opsednuta jugoslovenstvom", da je ta njena
opsednutost "imala i svoje opravdanje", da je ujedinjenje Hrvata sa
Srbijom 1918. "spasavalo hrvatske zemlje od daljeg drobljenja i
porobljavanja". Da nije bilo toga, po rečima Tuđmana, Srbi bi, koji
su u to vreme držali tzv. Republiku Srpsku Krajinu, ove pretenzije
ostvarili još pre skoro 100 godina.
Ovaj stav je u suprotnosti sa žalopojkom lidera Hrvatske seljačke
stranke Stjepana Radića da su Hrvati u Jugoslaviju pojurili, i u
njoj se izgubili, kao "guske u magli". Dakle, da li su Hrvati zaista
"pojurili kao guske u magli" i imali prevelika očekivanja?
Perović: Pa, Radić je to rekao povodom stava da se ide u Beograd i
potpiše Akt o ujedinjenju 1. decembra 1918. bez prethodne odluke u
Hrvatskoj. On je istakao da će to skupo koštati Hrvate i sveukupne
odnose u Jugoslaviji. Nema sumnje da je u tim unutrašnjim i
međunarodnim okolnostima na kraju Prvog svetskog rata - uključujući
i promenu odnosa snaga nakon Oktobarske revolucije (1917.) -
Jugoslavija bila jedno rešenje. Srbija i, posebno Radikalna stranka
i Nikola Pašić, kao vodeći političar u ratu i u posleratnoj državi,
učinili su ono što je u to vreme bilo moguće.
Stoga je veoma složeno kritikovati tu odluku sa stanovništa daljeg
razvoja i procesa koji su vodili ka integraciji naroda i opstanku u
jednoj državi koja ne bi bila prepreka toj integraciji ali bi se
sačuvala. Problem su najpre bile ekonomske razlike, zatim političke,
treće, kako je govorio Jovan Cvijić (srpski geograf i etnolog),
razlike u mentalitetima. To su teškoće koje su pratile prvu
Jugoslaviju, ona se ipak raspala u situaciji kada iznutra niko nije
hteo da je brani, ali je bila i podeljena spolja. Činjenica je da se
ona obnovila, da je još pola veka egzistirala govori o sporosti tih
istorijskih procesa.
RSE: Ali i o žilavosti jugoslovenske ideje.
Perović: Da, i o žilavosti ideje.
Aneksija Crne Gore 1918.
RSE: Sve vreme govorimo o Srbima, Hrvatima i Slovencima, kao tri
naroda koja su bila priznata, što je malo nepravedno, ali šta je sa
ostalima? Crnogorcima koji su imali svoju državu koja se utopila u
Srbiju, Makedoncima, Muslimanima, kasnije Bošnjacima, Albancima,
koji su bili brojni, ali su tretirani kao manjina. Dakle, ostali su
očigledno bili drugorazredni narodi, bez velikog uticaja. Doduše,
kralj Aleksandar je koristio Jugoslovensku muslimansku organizaciju
Mehmeda Spahe u raznim kombinatorikama.
Perović: Pa, dobro, sve te odluke koje se donose u Crnoj Gori, u
Vojvodini, u Bosni, pre Akta o ujedinjenju, govore o toj žurbi da se
država zaokruži. Ona još vrlo dug period provodi u rešavanju svojih
graničnih pitanja, u traženju oblika države, u javljanju
republikanskih i federalnih ideja, tako da je to proces koji
Jugoslaviju prati i vrlo teško ide ta njena unutrašnja
konsolidacija, mnogo je nasilja u državi, mnogo paravojnih
formacija.
RSE: Kada govorite o nasilju, stvaranju Kraljevine Srba, Hrvata i
Slovenaca je prethodilo ujedinjenje Srbije i Crne Gore, što i dan
danas izaziva kontroverze. To je za Srbiju i Srbe u Crnoj Gori
istorijski čin kome su vekovima žudeli. S druge strane, za mnoge
Crnogorce to je bila okupacija.
Perović: Pa, to je bila u suštini aneksija, koja će se vratiti
kasnije u istoriji i polako voditi svojoj reviziji kroz referendum
(2006.) i ponovno vraćanje državnosti. Na kraju, i sama Crna Gora
već je bila neka država, kao i ostale jugoslovenske republike, a
Jugoslavija neka vrsta njihovog saveza koju jedan birokratski sistem
nije mogao da amalgamiše i pretvori u neku novu naciju.
Dakle, podele su postojale i u Crnoj Gori i u Vojvodini i u Bosni i
one prate razvoj prve Jugoslavije koja ne uspeva da ih reši, dolazi
do tog dramatičnog događaja kakvo je ubistvo hrvatskih političkih
predstavnika u Narodnoj skupštini (1928. godine).
Ako se vraćate na izvore, vi ćete videti, s jedne strane, da je u
javnom mnjenju to ubistvo bilo pripremano, ali da je egzekucija
hrvatskih predstavnika i Stjepana Radića široko bila primljena kao
početak kraja Jugoslavije i duboko razočarenje u tu državu. To će
čak i kralja Aleksandra dovoditi do ideje o amputaciji Hrvatske….
|
|
Egzekucija hrvatskih predstavnika
i Stjepana Radića bila primljena kao početak kraja
Jugoslavije (Foto: Spomenik Stjepanu Radiću u
Zagrebu)
|
|
Kralj Aleksandar razmišljao o amputaciji Hrvatske
RSE: Radikalski poslanik Puniša Račić ubija Stjepana Radića i još
nekolicinu hrvatskih poslanika. Koliko je ideja kralja Aleksandra o
amputaciji Hrvatske bila ozbiljna jer je na kraju iskoristio ove
događaje kao povod za uvođenje diktature 1929. u ime očuvanja
države?
Perović: Pa, izvori su u tom pogledu različiti, ali ako čitate
uspomene Svetozara Pribićevića (ključni srpski političar u
Hrvatskoj), jednog od važnih aktera stvaranja Jugoslavije, on citira
svoje razgovore sa kraljem, kome kaže: "Ali, Veličanstvo, to neće
moći da bude međunarodno verifikovano". Drugi predstavnici mu to
takođe govore, to je negde pred Radićevu smrt. Radić je u Zagrebu
posle ranjavanja i reaguje na ideju amputacije vrlo proročanskim
rečima: "Mi se ne možemo podeliti a da se ne poubijamo, jer smo
toliko izmešani".
RSE: Čak i u slučaju amputacije?
Perović: Pa, upravo u slučaju amputacije, tako da do nje nije došlo,
već diktature, potom do reakcije na diktaturu kroz separatističke
akcije, došlo je do ubistva kralja Aleksandra (atentat u Marseju
1934.), što sve govori o dubini potresa i protivrečnosti.
Zakasneli Sporazum Cvetković-Maček
RSE: Za ovaj deo o prvoj Jugoslaviji zanimljiv je sporazum
Cvetković-Maček iz 1939. o stvaranju Banovine Hrvatske, kao pokušaju
da se reši hrvatsko pitanje. To je na neki način preteča ideje koja
se pojavljivala 80-ih o asimetričnoj federaciji odnosno o
asimetričnim rešenjima, ali da ne ulazimo u detalje tog sporazuma.
Šta bi bilo sa Jugoslavijom da nije bilo Drugog Svetskog rata? Da li
bi ona uopšte mogla da opstane?
Perović: Sporazum Cvetković-Maček je došao kasno i pod pritiskom
događaja u Evropi. Knez Pavle (regent nakon ubistva kralja
Aleksandra u Marseju 1934, jer je prestolonaslednik Petar II bio
maloletan) se plašio presedana iz Slovačke (proglasila nezavisnost
pod pritiskom Hitlera nakon nacističke okupacije Čehoslovačke),
bojao se tih separatističkih poteza. Zbog toga je forsirao sporazum
između Srba i Hrvata. No, treba imati u vidu vrlo složene reakcije
na taj dogovor, koji je iz gotovo svih krajeva zemlje dobio podršku
sa idejom o federalizaciji Jugoslavije, čime se faktički odbacivalo
centralističko uređenje. Iz Srbije se, pak, reagovalo stvaranjem
Srpskog kulturnog kluba (okupljao intelektualce i političare koji su
zahtevali formiranje posebne srpske jedinice i bili protiv sporazuma
Cvetković-Maček).
Ako čitate uspomene Mihajla Konstantinovića, koji je bio ustvari
arhitekta toga sporazuma, videćete da on konsultuje vodeće ljude i
kako mu u tom razgovoru Slobodan Jovanović (jedan od osnivača
Srpskog kulturnog kluba) kaže: "Bolje da si se sporazumeo sa Nemcima
nego sa Hrvatima, jer ako Hrvati imaju svoju jedinicu, moraju je
imati i Srbi, a gde su onda te fatalne granice koje su uvek problem
tih razgraničenja".
RSE: To se pitanje postavljalo i 80-ih.
Perović: Tu je i vladika Nikolaj Velimirović, koji kaže: "Treba
stati ako želimo da sačuvamo državu".
I Pašić je uvek želeo srpsku državu. Međutim, u tim proučavanjima je
zanemarena reakcija onih političara u Srbiji koji nisu bili nikakvi
anacionalni ljudi, već, kako kažu Poljaci, kritične patriote. Imate,
recimo, Stojana Protića, jednog od tvoraca Radikalne stranke, koji
sa idejom autonomije reaguje na taj rigidni centralizam. On kaže da
se Jugoslavija ne može razvijati potpunim poništavanjem svih
istorijskih razlika tako što bi se državljani Jugoslavije od
Triglava do Đevđelije obukli u pelengire - to su one velike dugačke
košulje. Dakle, imate republikansku ideju u Srbiji, početak rasprave
u komunističkom pokretu od 1923. godine. Preovlađuje ideja o
federalizaciji Jugoslavije i, u stvari, iz nje izlaze najpodeljeniji
srpski komunisti, kao što je Sima Marković sa idejom jedinstvene
jugoslovenske nacije u budućnosti.Kada javno stavite do znanja da vam za uterivanje
reda u vlastitoj naciji trebaju nasilnici i kada svi drugi to
tolerišu ili podržavaju, onda ljudi koji se zalažu za istinske
vrednosti shvate da im tu nije mesto. Bilo je onih hrabrih koji se s
tim nisu mirili, ali oni ne mogu ništa da urade dok Beograd ne
promeni politiku i ljude na koje se oslanja. Predstavnici Beograda
moraju da promene i svoje ponašanje kada odu na sever Kosova.
|
|
|
|
AKTUELNOSTI |
STRANA 2/5 ::: 1 | 2 |
3 | 4 |
5 |
|
|
|
|