Perović: Nakon iskustva prve Jugoslavije, naročito
srpsko-hrvatskih odnosa, zatim stvaranja NDH kao kvislinške države,
genocida nad Srbima - pojavljuju se takva razmišljanja, uključujući
Ruzveltovo stanovište da Hrvati i Srbi ne treba da budu u jednoj
državi, kao dva antagonistička naroda.
Postoje i zanimljiva sećanja kritičkih
intelektualaca u drugoj Jugoslaviji. Tako Aleksandar Tišma (srpski
pisac) piše u dnevniku da je ideja obnove Jugoslavije pomogla
Hrvatima da se zaštite od osvete Srba, ali je spasila i Srbe od
njihove vlastite osvete nad Hrvatima.
August Cesarec (hrvatski pisac) se zalagao za
Jugoslaviju, koja ne bi bila nova Austro-Ugarska. On je ukazivao na
važnost povezivanja Srba i Hrvata kroz narodnooslobodilačku borbu i
obnovu Jugoslavije kao federacije sa promenjenim oblikom države i
republikama.
Dakle, to je istorija sa velikom dramatikom u
kojoj tražite najracionalnije rešenje.
"Ne može pod kapu stati svaki pramen kose"
RSE: Da još na trenutak analiziramo Ruzveltov
stav. Šta je značila njegova izjava "da ta dva antagonistička naroda
teško mogu živeti zajedno? Da li je to podrazumevalo posebnu
hrvatsku jedinicu pod nekim starateljstvom? Šta bi bilo sa ostatkom
Jugoslavije u takvim koncepcijama?
Perović: Ne mogu da vam kažem u sažetoj formi šta
je bila argumentacija, osim da je to bilo jedno stanovište. Pomenuću
primer iz Prvog svetskog rata kada je Pašić poslao grupe
intelektualaca po zemljama Zapadne Evrope da agituju za stvaranje
države.
Jovan Žujović (antropolog i predsednik Srpske
kraljevske akademije) je bio u Francuskoj gde je razgovarao sa
ministrom spoljnih poslova, koji je pokazao izvesnu skepsu, rekavši:
"Čekajte, kako ćete stvoriti državu u kome će se stanovništvo
razlikovati po religijskom opredeljenju i, drugo, kako ćete stvarati
državu u koju ćete pokušati da ugurate svakog srpskog podanika u
njene granice?". Onda mu je pomenuo jedno poređenje: "Pa, čekajte,
da li ste videli negde glavu na kojoj pod kapom stoji svaki pramen
kose?". Dakle, ideja o državi koja bi obuhvatila sve podanike, kao
čista etnička država, bila je ovde veoma snažna, ali se pokazalo da
njeno ostvarenje zahteva užasna iskušenja, traži velike žrtve i
nikad ne donosi prihvatljiv rezultat sa stanovišta dugoročnog
interesa naroda.
RSE: Ruzvelt je smatrao da Srbiju treba formirati
kao samostalnu državu, a Hrvatsku pod starateljstvom, šta god to
značilo.
Perović: Spadam u one koji smatraju da je za nas
strateški važan odnos sa Hrvatskom, ali sad se obnavlja ta cela
matrica o NDH, o ustaštvu itd. Mislim da je to istorijski nepravedno
i opasno, jer prikriva celinu hrvatskog naroda.
Nemci respektovali Tita
RSE: Ima mišljenja da se Jugoslavija ne bi
obnovila nakon Drugog svetskog rata da nije bilo jugoslovenskog
programa Komunističke partije, jer je prva Jugoslavija bila
podeljena po svim osnovama pre Drugog svetskog rata.
Perović: Pa, u svakom slučaju, to je bio jedini
opštejugoslovenski program koji je kroz ideju federalizma i
republike bio način da srpski narod preživi u Jugoslaviji, ali je
dao osnovu i za organizovanje antifašističkog pokreta kod svih
naroda, konkretno u Hrvatskoj. Slovenački istoričar Jože Pirjevec,
čija je "Istorija Jugoslavije", najbolje napisana istorija
Jugoslavije, našao je u nemačkim izvorima veliko priznanje Titu.
Nemci kažu: "Ako ga uhvatimo - iako još nema maršalsko zvanje -
proglasićemo ga za maršala, tretiraćemo ga kao maršala, iz dva
razloga: On je stvorio moćnu vojsku i stvara državu".
Znači, ta ideja obnove Jugoslavije je bila vrlo
važna tačka strategije Komunističke partije i osnov za obnovu
države.
Postoji antititoizam u Hrvatskoj i ovde u Srbiji,
koji je razumljiv kao politička reakcija nezadovoljnih ljudi, ali je
u isto vreme aistoričan. Kada je reč o Srbima, smatram da je Tito u
srpskom narodu bio prihvaćen zbog svoje kompatibilnosti sa njegovim
ciljevima. Dakle, on je stajao na čelu partije koja je obnovila
Jugoslaviju. Bio je oslonjen na tradicionalnog saveznika spskog
naroda - na Rusiju, stvorio je vrlo moćnu vojsku koja je
tradicionalno važna za Srbiju koja je vodila toliko ratova, stvorio
je partiju po uzoru na model ruske partije, kao jednog masovnog
pokreta sa veoma čvrstom unutrašnjom organizacijom. Imate zanimljivu
situaciju da je on, zapravo, posle 1948. godine, što izgleda
paradoksalno, bio široko prihvaćen u Srbiji.
Srbi u Srbiji rezervisani prema partizanima
RSE: Srbi u Hrvatskoj i BiH su masovno odlazili u
partizane zbog ustaških zločina. Međutim, u Srbiji je situacija bila
drugačija. Nakon sloma Užičke Republike u jesen 1941, glavnina
partizanskih snaga se povlači u BiH i u Srbiji uglavnom deluje samo
gerila. U međuvremenu, četničke formacije Draže Mihailovića su imale
jako uporište, a postojala je i kvislinška vlada Milana Nedića. Zbog
toga se stiče utisak da u to vreme u Srbiji nije bilo masovnog
raspoloženja za partizanski pokret i Komunističku partiju.
Iz tih razloga je u jesen 1944. bacio sve snage na
oslobađanje Srbije od Nemaca, ističući da od toga zavisi sudbina
ustanka i socijalističke revolucije.
Perović: To je sve tačno što ste rekli. Upravo sam
htela da kažem da se centar ustanka pomerio i da u Srbiji nije bilo
organizovanog otpora, osim ako ne prihvatimo reviziju o drugom
antifašističkom pokretu (četničkom).
Srbi su bili nezadovoljni odlukama AVNOJ-a,
stvaranjem dveju pokrajina, došlo je do brze nacionalizacije, do
obračuna sa razvlašćenim slojevima pod vidom stabilnosti zemlje.
Dakle, Srbija je bila nezadovoljna, ali je to podnosila na neki
način ćutke, bez otpora ne identifikujući se sa Titom do 1948.
godine. Tada se događa nešto paradoksalno. Na primer, Mihailo
Marković, filozof, praksisovac, piše u memoarima da je Tito
pripremio srpski narod, tradicionalno vezan za Rusiju, za mogućnost
da ratuje protiv Crvene armije 1948. godine. Znači, Srbi su pokazali
spremnost da brane nezavisnost Jugoslavije. To je zapravo bio
najveći Titov uspeh.
RSE: Da li su Srbi pravili razliku između carske
Rusije i socijalističkog Sovjetskog Saveza?
Perović: Oni su uvek bili na strani Rusije.
Profesor Vasa Čubrilović je govorio: "Mi možemo biti kritični prema
tom režimu," - aludirajući na boljševike i sovjetski režim - "ali,
tradicionalno, Rusija je naš saveznik, slovenska najveća zemlja,
veliki oslonac". Dakle, 1948. godina, paradoksalno, tu
kompatibilnost između Tita i srpskog naroda čini transparentnom,
vidljivom.
RSE: Kad govorite o Titu, opet u jednoj
paralelnoj, kuloarskoj istoriji, pominje se da je navodno, zbog
zločina ustaša nad Srbima u Hrvatskoj i BiH, bilo ideja da se nakon
rata omogući neka vrsta autonomije srpskom narodu u ove dve
republike. Navodno je Moša Pijade, jedan od autora najvažnijih akata
socijalističke Jugoslavije, pošao sa tom idejom kod Tita, koji ga je
navodno izbacio iz kancelarije. Dakle, da li se o toj opciji uopšte
razmišljalo u tadašnjem rukovodstvu Komunističke partije?
Perović: Pa, prema memoarskim izvorima, tu je bilo
različitih ideja, ali sada su dva slovenačka istoričara Sergej Flere
i Rudi Klanjšek objavili zanimljivu knjigu koja odgovara na pitanje
da li je Jugoslavija morala da propadne ("Da li je Jugoslavija
morala da umre").
Na osnovu dobro istraženih izvora pokazuju da su
se zapravo svi ti komunisti, učesnici oslobodilačkog rata -
nacionalno osećali, ali da je ipak ta obnova Jugoslavije na novim
republikanskim, federalnim osnovama za svakog od njih bila neko
rešenje. Zato su i bile moguće odluke Drugog zasedanja AVNOJ-a.
Istoričar Pirjevec, koga sam pomenula, govori o tom kompromisu koji
je nađen u imenu Kraljevina Srba, Hrvata i Slovenaca. On smatra da
je to bio kompromis srbijanskog dela države sa, kako kaže Slobodan
Jovanović, austrijskim Slovenima da bi se on kasnije izgubio u tom
integralnom imenu Jugoslavija, u ime tog nameravanog jedinstva.
RSE: Da li je i druga Jugoslavija sadržala
kontradiktornost u svojim temeljima? Naime, Komunistička partija je
mogla da dođe na vlast samo kao nadnacionalni, jugoslovenski pokret.
S druge strane, nije mogla da se nada da će privući "potlačene
nacije" bez obećanja "jugoslovenskog rešenja" za nacionalno pitanje.
Perović: To u suštini nije bio nadnacionalni
program, jer ako pratite dokumente Komunističke partije od rata pa
na ovamo, naročito posle oslobođenja, nigde nećete naći da se
jugoslovenstvo tretira kao neka nacionalna kategorija. Znači, to je
bilo moguće rešenje u tim uslovima. Ovo što ste rekli o Srbiji posle
povlačenja partizanskih snaga iz Užica, baš sada sam priređivala
sećanja jednog od aktivnih učesnika u ratu na jugu Srbije, koji nema
veze sa centralnim rukovodstvom. Tamo su bili prisutni nedićevci,
ljotićevci, četnici Koste Pećanca, zatim četnici Draže Mihailovića,
pa bugarska okupacija.
Dakle, zemlja je prekrivena terorom, a ipak taj
partizanski pokret postoji i čime se on rukovodi u odsustvu
neposrednih kontakata i instrukcija Vrhovnog štaba? On se vodi samo
identifikovanjem sa idejom obnove Jugoslavije kroz otpor fašizmu.
Jugoslavija: Nacionalna po formi, socijalistička
po sadržaju
RSE: Međutim, nova federativna država stvorena na
Drugom zasedanju AVNOJ-a u suštini je ostala centralistička sve do
1960-ih. Samo je "retorika bila federalizovana". Taj aranžman možda
najbolje izražava sovjetska formula "nacionalna po formi,
socijalistička po sadržaju".
Perović: To je tačno, mada činjenica da postoje
republike, po mom mišljenju, u velikoj meri dovodi u pitanje taj
stopostotni centralizam. Mogućnost kontrole od strane sistema je
možda mnogo manja nego što su Titova ličnost, njegova harizma,
stvarali utisak o tom nekom tvrdokornom jedinstvu. Razlaganje tog
centralizma, izrastanje nadnacionalne birokratije, nezadovoljstvo
republika - dolazi nešto kasnije i upravo se dovodi u vezu sa daljom
modernizacijom, sa razvojem Jugoslavije, sa razvojem demokratskih
odnosa u njoj.
Nastaju različiti centri u Sloveniji, Hrvatskoj,
Srbiji, dolazi nova generacija koja je bila pripremljena za
međusobno sporazumevanje i u velikoj meri je Titova ličnost bila
činilac ograničenja demokratizaciji, pluralizaciji - i političkoj i
kulturnoj - reformi države u smislu da se njene ključne funkcije
formulišu zajednički i efikasno realizuju, pomoć nerazvijenim, i
tako dalje. Ta pitanja su otvorena već 1960-ih godina u celoj
Jugoslaviji oko kojih se osciliralo i u jugoslovenskom rukovodstvu i
u društvu.
Srpsko-hrvatski spor oko jezika
RSE: Tada počinju polemike, najpre između Dobrice
Ćosića i Dušana Pirjeveca (slovenački književni teoretičar) 1961.
godine oko jugoslovenskih kriterijuma u kulturi. Potom
srpsko-hrvatski spor iz 1967. oko rečnika nakon novosadskog dogovora
o srpsko-hrvatskom jeziku iz 1954. Vi ste tada bili politički
aktivni. Šta su vama govorile te polemike? Da li ste ih doživljavali
kao neke usamljene intelektualne debate ili je to bio samo
površinski sloj ispod kojeg su tinjali mnogo dublji procesi?
Perović: Moram da kažem, mada možda to izgleda
nedovoljno samokritično, da sam pripadala novoj generaciji koja je
bila drukčije obrazovana, na toj antistaljinističkoj paradigmi, na
potrebi modernizacije i evropeizacije zemlje. Nikad nisam bila
šovinista, niti sam gledala usko nacionalno na Jugoslaviju i njene
probleme, tako da sam u tim polemikama nazirala one protivrečnosti
koje će se, uostalom, izoštriti 1980-ih godina bez Tita i provaliti
kao jedna eksplozija, a vrlo dugo su bile pripremane. Mislim da je u
tom smislu sistem, politički monopol i vladavina jednog harizmatskog
čoveka, koji je dobio mesto i u svetskim okvirima u velikoj meri
bili brana reformama, pripremivši tako na kraju sukobe koji su
vodili ka ratu i tako obnovili te stare ideologije i poražene
političke koncepte.
Priprema rata još od 1960-ih
RSE: Da li je 1960-ih godina bio dominantan sukob
između reformske i dogmatske struje, kako se govorilo na Brionskom
plenumu 1966. godine, kada je smenjen Aleksandar Ranković, ili su se
tu nazirali i elementi nacionalnih podozrivosti? Naime, u Srbiji je
Rankovićeva smena i tada, a i kasnije, doživljavana ne kao
uklanjanje dogmatske struje nego kao dodatni udar na Srbiju.
Perović: Dakle, to je početak tih sukoba, a
monistički politički sistem i lična vlast sa ogromnom Titovom
harizmom je usporila njihovo racionalno rešavanje i tako, na neki
način, pripremila rat. Rat je vrlo dugo pripreman. On je pripreman i
u emigraciji i unutar zemlje, shvatanjem da je srpska zajednica
izgubila u drugoj Jugoslaviji, da se moraju preispitati rešenja koja
je doneo AVNOJ. Tako dolazi i do Ćosićeve kritike jugoslovenske
nacionalne politike. Tu dolazimo do pitanja u kojoj meri je taj
državni centralizam - motivisan nacionalnim razlozima - bio u skladu
sa modelom društva koje je bilo patrijarhalno, kolektivističko.
Lično, mislim da bez te vrste povezivanja mi ne možemo da objasnimo
ono što se danas događa u svakoj od tih država nastalih na
ruševinama Jugoslavije i u odnosima među njima. Tu je etnički
nacionalizam ostao osnova koji povlači granicu u odnosu prema
drugima. Dakle, nema govora o nekoj dubljoj modernizaciji i
demokratizaciji.
RSE: Vi i ostali liberali u Srbiji ste smenjeni,
kao i Savka Dabčević Kučar i Mika Tripalo u Hrvatskoj. Da li su ova
dva rukovodstva bila poslednja prilika da se spasi Jugoslavija,
odnosno da li je to bio početak kraja koji i dan danas živimo?
Najpre oko Hrvatske, da li je Tito smenio Kučar i Tripala zbog
Maspoka (Hrvatsko proljeće, politički pokret koji je početkom
1970-ih imao za cilj veću autonomiju Hrvatske u tadašnjoj
Jugoslaviji), u kome je bilo nacionalističkih elemenata, ili straha
od reformskog kursa u Hrvatskoj?
|
Perović: Znate šta, reforma (privredna i
društvena) je propala već 1965. godine.
Nikezić: Pustimo Hrvate da kažu šta žele
RSE: Da li je uopšte bilo moguće da se sprovede?
Perović: Pa, nekih pokušaja je svakako bilo.
Istraživanja naših mlađih istoričara, koji su otišli u inostranstvo
bežeći od rata 1990-ih godina, veoma dobro pokazuju da se
jugoslovensko rukovodstvo bilo uplašilo posledica ekonomske reforme,
jer su bile vrlo bolne za stečena prava, na kojima je počivao režim
- na tom socijalnom konsenzusu. Tito je uvek mogao izaći pred mase i
reći: "Oni vas ugrožavaju". Takav je bio njegov govor u Splitu 1962.
Naravno, sa tim je bilo tesno povezano i demokratsko odlučivanje.
Recimo, Hrvatska je postavljala pitanje oko reeksportera, Slovenci
oko donošenja odluka o investicijama, o neodrživosti centralnog
planiranja. Sve je to tražilo rasprave, ali kojih nije bilo u
rukovodstvu. Marko Nikezić (predsednik Saveza komunista Srbije koji
je smenjen 1972.) je bezbroj puta u tim kontaktima sa Titom rekao:
"Pa pustimo Hrvate neka kažu šta hoće, dajte da o tome
raspravljamo".
Znači, toga nije bilo, ta propusna moć vrha države
je bila vrlo mala. Ovo što ste pomenuli, da li je to bila šansa da
se Jugoslavija održi, mislim da su ta rukovodstva koja su došla
1960-ih godina - to je bila retka revolucija koja je izvršila mirnu
smenu generacija u Sloveniji, u Hrvatskoj, u Srbiji - stoga sa
sigurnošću mogu da tvrdim i pokušavam da obrazložim na osnovu
istraživanja, da su ta rukovodstva bila spremna na sporazum.
Tito nas je smenio zbog pandana
RSE: Tito se toga bojao. Istoričar Ivo Banac kaže
da od Prvog srpskog ustanka do dana današnjeg u Srbiji nije bilo
evropejskijeg vođstva od onog koje su predstavljali Marko Nikezić i
Latinka Perović. Da li vas je Tito smenio zbog reformskog kursa ili
je napravio pandan zbog prethodne smene hrvatskog rukovodstva, da bi
smanjio nezadovoljstvo u ovoj republici?
Perović: Kako da vam kažem, pandan je bio vapijuća
trenutna potreba, ali dugoročno gledano, to je bila strateška
odluka, to je bila odluka protiv modernizacije, evropeizacije,
protiv tog sporazuma, zatim federalizacije Jugoslavije.
Mislim da je ne slučajno došlo do obrta tako što
su te snage koje su izišle na scenu - bez obzira da li su bile
disidentske, nacionalističke, patrijarhalne - one su bile saglasne u
svom kratkoročnom političkom cilju: da dokažu da su, zapravo,
liberali bili nosioci represije, gušenja slobode, demokratizacije.
Ne mislim da su tadašnji savremenici najpozvaniji
da kažu šta o tome misle, ali smatram da poslednja istraživanja nove
generacije istoričara - za koje je zaista celo to razdoblje
"istorija" - dolaze do mnogo relevantnijih zaključaka koji pomažu da
se mnogo bolje razume ono što je kasnije došlo.
Tito: Nema više Jugoslavije
RSE: Šta vam je Tito kazao na tom užem sastanku na
kojem je bilo vas četvoro?
Perović: On je rekao: "Ovde se govori da sam ja
antisrpski orijentisan, da sam ja protiv Srbije, a ja sam ovde došao
1941. godine i odavde sam počeo organizaciju otpora i pripremu
ustanka". Znači, hteo je da kaže da ceni oslobodilačke tradicije
srpskog naroda, činjenicu da je to narod koji je stvorio državu, u
krajnjoj liniji - iako to nije formulisao - da se on, kao i Srbi,
identifikuje sa tom državom. Imate jedan zanimljiv razgovor koji se
citira u novijoj istoriografskoj literaturi, kad je već u otvorenoj
krizi Svetozar Vukomanović Tempo (jedan od vodećih crnogorskih i
jugoslovenskih komunista) upitao Tita "Šta će biti sa Jugoslavijom?"
Tito je rekao: "Nema više Jugoslavije".
RSE: Kada je to bilo?
Perović: Pa, to je već pred kraj njegovog života.
Znači, Tito je identifikovan sa Jugoslavijom.
RSE: Da li ste Vi i ostali na pomenutom sastanku
sa Titom, imali prilike da nešto kažete?
Perović: Sad sam baš čitala sećanja jednog mladog
čoveka, šezdesetosmaša (studentski protesti 1968. godine). On kaže:
"Pa, Nikezić je ćutao". Ne, Nikezić je vrlo mnogo govorio i zbog
toga što je govorio morao je da ode, a on je spadao u retke ljude
koji je zbog svog obrazovanja, diplomatskog iskustva - mogao da kaže
najneprijatnije stvari u jednoj prihvatljivoj formi. I nema stvari
koja je Titu zamerana, a da nije formulisana.
RSE: A da li je tom prilikom Nikezić nešto rekao
Titu?
Perović: Ne, on mu je govorio o tome da se sa
Hrvatima mora razgovarati…
RSE: Ali na tom sastanku? Da li je to sastanak kad
ste već bili smenjeni?
Perović: Ne, to je pred našu smenu.
Tito: Nije važno šta misli većina
RSE: Da li je posle toga bilo sastanaka,
razgovora?
Perović: Pa, bio je taj veliki četvorodnevni
razgovor sa četrdesetak vodećih ljudi iz Srbije od 1945. godine pa
nadalje. To je bila jedna zanimljiva panorama gledišta gde je Tito -
kako su i domaći i strani komentatori govorili - ostao u manjini,
ali je na kraju, zaključujući te razgovore, rekao: "Pa, nije važno
šta misli većina". Nikezić je meni, pošto smo sedeli zajedno, kazao:
"Pa, možda je ovo trebalo čuti".
Ali, htela sam da vam kažem oko te Titove
identifikacije sa Jugoslavijom. To je čovek jedne istorijske faze,
nesumnjivih zasluga i neodrživih banalizacija, da ne upotrebim drugu
reč, njegove uloge. Istovremeno, on je i čovek koji je zajedno sa
tim sistemom - u kome su jugoslovenski narodi dovršili svoju
integraciju, napredovali - predstavljao ograničenje. Da li je moglo
više? To se nije desilo i ne možemo reći, ali je nesumnjivo da
njegov kraj nije iskorišćen da se nađu racionalna rešenja.
|
Ustav iz 1974, poslednji pokušaj rešenja
RSE: Imam utisak da je on svojom pojavom i načinom
vladanja prilično blokirao ta rešenja. Da se ukratko vratimo na
Ustav iz 1974. Da li je to bio pokušaj ne da se suštinskim,
reformskim putem pomogne Jugoslaviji, nego da se državnim
preustrojstvom reše neka pitanja?
Ustav iz 1974 je, prema nekim autorima, uspostavio
"međunarodne odnose" unutar Jugoslavije, što je vodilo raznim
kontrakdiktornostima i polemikama. Da li je institucionalizacija
Jugoslavije kao etnonacionalne federacije bio prvi korak u njenom
raspadu po etničkim osnovama ili je pomenuti Ustav omogućavao
ravnopravnost svih naroda? Ovaj koncept je polazio od ključne uloge
Komunističke partije, koja je obavezivala sve članove da poštuju
Titov koncept federalizma. Međutim, ubrzo se pokazalo da su
komunisti postali glavni protagonisti nacionalizma.
Perović: Pa, Ustav iz 1974. godine je bio možda
poslednji pokušaj da se nađe rešenje za opstanak Jugoslavije kao
saveza država. Naravno, to je učinjeno kasno, Tito je već bio u
dubokoj starosti, iza njegovog šinjela, kako se to govorilo, već su
se stvarale različite interesne grupe, partija je već bila u dubokoj
krizi, taj sistem je ulazio u degeneraciju. Ostaje činjenica da je
prihvatanje Ustava predstavljalo neku vrstu kompromisa, jer faktičko
stanje je bilo takvo da je Srbija bila na jednoj strani, a svi
ostali na drugoj. Takav Ustav je došao uz truli kompromis da bi se
posle Titove smrti krenulo faktički od njegove revizije. Krenulo je
to od Kosova, a onda je to išlo do dovođenja u pitanje i celog
ustavnog rešenja. Reći ću vam oko te identifikacije u kojoj je Tito
ostao do kraja, oko koje su se izvršila određena politička
grupisanja i okupljanja, jedna strana istoričarka koja se dosta
bavila raspadom Jugoslavije, napisala je malo cinično: "Titova
najveća greška je što je umro".
RSE: Sabrina Ramet?
Perović: Da, Sabrina Ramet.
Jugoslavija opstajala samo kao autoritarna
država
RSE: Iskustva i prve i druge Jugoslavije pokazuju
da je ona jedino mogla da funkcioniše pod autoritarnom vladavinom -
kralja Aleksandra, a kasnije Tita, a da nije bilo prilike za
demokratiju. Dakle, da li bi Jugoslavija mogla da opstane da je bila
demokratska? Odnosno, da li se Jugoslavijom moglo vladati jedino
autoritarnim putem, jer kada se govorilo krajem 1980-ih o uvođenju
višepartijskog demokratskog sistema smatralo se da će postojati samo
nacionalne partije a ne jugoslovenske. Da li je to zapravo najveća
tragedija Jugoslavije? Da li to znači da se njome moglo vladati samo
autoritarno, te da demokratski procesi nisu imali priliku, a i kad
su imali - zapravo su pospešili njen raspad?
Perović: To je tačno, ona je opstala kao
autoritarna država, sa ograničenjima. To je u jednom istorijskom
trenutku puklo, pod pritiskom spoljnih okolonosti, ali je pitanje da
li su ta društva, da li je Jugoslavija sa svojim ekonomskim
razlikama, iskustvom iz različitih kulturno istorijskih krugova, iz,
ako hoćete, civilizacijskih krugova, kao seljačka društva, da li je
ona mogla biti zemlja razvijene demokratije, da li su u njoj
liberalne vrednosti imale neku osnovu. Mi vidimo veliku diskrapancu
u tom pogledu.
Na kraju, nekakav odgovor o tome možemo da
dobijemo i analizirajući sadašnja društva, ne samo ovde na Zapadnom
Balkanu, nego i u Istočnoj Evropi. Dakle, taj raskid sa komunizmom
je bio motivisan svim tim tradicionalnim opterećenjem, ali
alternativa nije nađena u mnogim od tih istočnoevropskih zemalja -
koje su bile diktature pred Drugi svetski rat - u jednom modelu koji
bi se temeljio na zapadnoevropskim vrednostima, nego u vraćanju na
taj autoritarni metod i na sve ono što je on u prošlosti
podrazumevao.
|