|
|
Intervju: Latinka Perović (3.deo)
Jugoslavija pripada istoriji, ali njeni duhovi još
žive
Dragan Štavljanin
2. mart 2018, RSE
|
|
Jugoslavija pripada istoriji, kaže istoričarka
Latinka Perović u završnom delu intervjua, ali je sadašnji termin
regija "anemičan, geografskog je karaktera i nema neku socijalnu i
kulturnu sadržinu".
Zemlje naslednice bivše Jugoslavije se suočavaju sa istim
problemima, sa nacionalizmom kao dominantnom ideologijom, koji se
pokazao kao jedina održiva tradicija na Balkanu. Perović ističe da u
takvoj situaciji nema istinskog pomirenja zbog odsustva poverenja.
RSE: Dakle, Titova najveća "greška", kako kaže
Sabrina Ramet, bila je što je umro. Smrt jednog autoritarnog lidera
nije iskorišćena kao prilika za reforme, nego su izbile na površinu
aveti nacionalizma i prošlosti sa parolama i teorijama u Srbiji da
je Titova politika bila "slaba Srbija - jaka Jugoslavija", da je
Srbija žrtvovala svoju državnost, pojavljuje se Memorandum Srpske
akademije nauka i umetnosti, kao novi nacionalistički program. S
druge strane, u Hrvatskoj i Sloveniji se tvrdilo da je Jugoslavija
"veštačka tvorevina".
Sveukupno, 1980-ih godina se pokazalo da je
nacionalizam - koji je provejavao sve vreme u određenim formama, čak
i u vreme socijalističke Jugoslavije - jedina održiva, žilava i
efikasna ideologija.
Da li sve što se desilo sa raspadom Jugoslavije i
ratom u mnogo čemu bilo predodređeno procesima od samog nastanka
prve Jugoslavije ili je moglo da bude i drugačije?
Perović: Nacionalizam je bio istorijski utemeljen.
Slobodan Jovanović taj prelaz iz 19. u 20. vek opisuje kao stanje u
kome je nacionalizam jedina tradicija. Nema socijalne i
parlamentarne tradicije.
Ostale su, naravno, te podele koje su proizašle i
manifestovale se u Drugom svetskom ratu. No, ti problem su na neki
način ukroćeni - mnogo više nego razrešeni. Mislim da su unutar
komunističkog pokreta uklonjene one struje koje su težile sporazumu
i racionalnom rešenju, tako da je došlo do kraha jednog kulturno -
civilizacijskog projekta.
RSE: Izvinite, govorimo o političkim elitama, ali
zašto se to reflektovalo i na intelektualne elite koje su kreirale,
na primer, osporavani program Srpske akademije nauka i umetnosti,
koji se smatra tempiranom bombom i uzročnikom mnogih kasnijih
zbivanja, ili slovenački nacionalni program koji je objavljen u
časopisu Nova revija? Zašto se svi nacionalistički programi najpre
artikulišu u intelektualnim krugovima?
Perović: Postoji vrlo uska granica između
političkih i intelektualnih elita. Ako govorimo o toj generaciji
koja je pripadala komunističkom pokretu uoči Drugog svetskog rata,
koja je vodila i dobila taj rat, vrlo je mala razlika između
političke i intelektualne elite.
Neku simbiozu je ostvarila Srpska akademija nauka.
Taj Memorandum je prihvaćen kao nacionalni program jer je Akademija
imala veliki autoritet što joj je omogućilo široku podršku u
društvu.
Drugi su to primili kao najavu rata, pogotovo kad
je Memorandum sa dolaskom Slobodana Miloševića na vlast, koji je
percipiran kao vođa srpskog naroda, dobio i političku legitimaciju,
započevši rat sa iluzijom da će možda kratko trajati, da neće
ostaviti takvu pustoš.
Time se objašnjava ne toliko odgovornost, koliko
situacija u kojoj smo se danas našli kao društvo sa vrlo starim
stanovništvom, u kome mladi ne vide perspektivu.
|
|
Slobodan Milošević u obraćanju masi u
Beogradu 19. novembra 1988, nakon što su Albanci na Kosovu
izašli na proteste protiv represije.
|
|
RSE: Da li se raspad Jugoslavije može objasniti i
njenim neuspehom da se konstituiše kao politička zajednica, naravno,
demokratska, kao neka vrsta moderne, inkluzivne nacionalne države,
čiji identitet konceptualno i strukturalno nadilazi različite nacije
koje su je sačinjavale?
Perović: Pa, mislim da je taj proces
konstituisanja južnoslovenskih naroda kao modernih nacija pokazao
veliku žilavost…
RSE: Znači li to da je ideja jugoslovenstva bila
iluzorna?
Perović: Kao državna ideja u smislu da ne
zaustavlja proces nacionalne integracije koji vodi do stvaranja
posebnih država - mislim da je to manje više jasno nakon njenog
nestanka.
RSE: I, tako smo stigli smo gde smo stigli - 2018.
godine. Problem je što se zemlja raspala u krvi i da nijedno pitanje
i dalje nije rešeno. Procesi koji traju od razbijanja jugoslovenske
države se nastavljaju. Nacionalizam koji je glavni uzročnik
razbijanja Jugoslavije i dalje je dominantan, kako u odnosima između
država regije tako i unutar svake od njih što se ogleda u stavu
većinskog naspram manjinskih naroda. Da li je raspad Jugoslavije
tragedija čije se najgore posledice, zapravo, još nisu u potpunosti
pokazale?
Perović: Ove posledice koje su se do sad ispoljile
već su same po sebi duboko tragične: mislim na ljudske žrtve i
materijalna razaranja. Rat je vrlo skupa stvar i jedan je od
najdužih oružanih sukoba koji su ovde vođeni. Njega je pratila naša
iskopčanost iz sveta i zatvorenost. To su teško nadoknadive
posledice i mislim da tek kad putujete kroz bivšu Jugoslaviju,
srećete se sa ljudima, razgovarate, slušate njihove lične sudbine,
tek tada nazire ispod površine ta dubina ljudske tragike o kojoj
govorite.
Šta je tu racionalno rešenje? Ove države su imale
možda i jednu iluziju - koju je podstakao pad Berlinskog zida,
nestanak Sovjetskog Saveza - o brzoj integraciji u Evropu. Pokazalo
se da je to vrlo težak i neuverljiv proces, koji je u sukobu sa
istorijskim tradicijama. Doduše, proklamovana su neka rešenja, koja
su objašnjiva s obzirom na težinu situacije u kojoj su se našli
narodi i pojedinci u zemljama bivše Jugoslavije, ali sva ta
istorijska inercija, sva ta prošlost, kako su govorili Nemci, odbija
da se preda.
Nema pomirenja zbog nepoverenja
RSE: Da li živimo u nekoj vrsti regresije? Mi smo
sada svedoci neke vrste lamenta i žala - da su Jugoslaviju sanjali
najbolji, a da su je srušili najgori, da je ona bila ozbiljna
civilizacija, da je bila "Evropska unija u malom" ili Evropska unija
pre Evropske unije za naš prostor. Takođe, da sada živimo u nekoj
vrsti anticivilizacije, da smo skupo platili sve ove države, da su
nakon raspada Jugoslavije, koja je predstavljala ozbiljan
međunardoni faktor, na njenom temelju nastale male države krhke
demokratije, sa nacionalizmom kao jedinom artikulisanom ideologijom
i smislom postojanja.
Dakle, da li mi, paradoksalno, bez obzira što su
neke od ovih zemalja već u Evropskoj uniji, neke su na putu - u
istorijskom smislu nazadujemo?
|
|
'Nepoverenje je još veoma duboko'
|
|
Perović: Pa, mislim da su u toku različiti
procesi. Vrlo je teško poništiti neke tekovine koje su ostvarene u
toku života te jugoslovenske države, kao što su: industrijalizacija
i privredni razvoj, obrazovanje i to na svim nivoima, napredak u
kulturi i nauci podizanje zdravstvene kulture koja je uticala na
produženje životnog veka i muškaraca i žena. Na kraju, ta veća
otvorenost prema svetu. Bez obzira na sve nesporazume, razne
monopole, teško je negirati napredak. Ali izvesna regresija u odnosu
na to postoji, koja je prouzrokovana raspadom države i ratom, kao i
dubokim nepoverenjem.
Ovde se govori o pomirenju, što je vrlo važno sa
stanovišta vladajućih elita, kao interes naroda koji žele da žive u
miru, ali mislim da je to nepoverenje još veoma duboko - sve su te
države u fazi svog učvršćenja, neretko uz pomoć autoritarnog metoda
vladanja i nasilja - uz strah da će se obnoviti ti sukobi. Sve dok
žive te paradigme o potrebi da se mi brinemo o svakom svom podaniku,
a ne da se ta društva razvijaju kao demokratska i građanska - taj će
oprez postojati.
Tu deluju i druge snage kao što su crkve i spoljni
činioci, tako da je to važan trenutak utoliko što se primičemo kraju
tih iluzija. Istina, sporije tražimo odgovore na ta pitanja, sporije
formulišemo alternative, ali smo prisiljeni da ih tražimo jer su
promene u svetu vrlo velike i ako mi u njima ne budemo učestvovali,
rizikujemo da ostanemo na margini.
Jugoslavija pripada istoriji
RSE: Dve Jugoslavije su nestale, da li je sa njima
umrla i ideja jugoslovenstva kao simbola za povezivanje i saradnju
naroda na ovim prostorima, pogotovo što je to jedan od preduslova za
članstvo u EU?
|
|
'Jugoslavija sve više pripada
istoriji i upravo ta činjenica omogućava kritičan
razgovor i razmišljanje o njoj'
|
|
Perović: Mislim da se ta ideja održava u raznim
varijantama, možda i kroz jedan negativan odnos prema Jugoslaviji
koji je do skora preovlađivao. Ipak, nešto se pomalo menja u ovom
obeležavanju 100 godišnjice njenog postojanja, stvara se
uravnoteženija slika o njoj u naučnom smislu. Međutim, mislim da ona
sve više pripada istoriji i upravo ta činjenica omogućava kritičan
razgovor i razmišljanje o njoj. Lično mislim da je taj termin region
suviše...
RSE:…Pežorativan?
Perović: Ne toliko pežorativan koliko je anemičan,
geografskog je karaktera i nema neku socijalnu i kulturnu sadržinu.
RSE: Nema ideju?
Perović: Nema ideju i, možda, ipak u toj nužnosti
saradnje i mira, ne možemo zbog bezbednosti žrtvovati sve ove
vrednosti. Naprotiv, one su uslov za bezbednost i odsustvo sukoba.
No, takav pristup koji se tek pomalja, ne vidim da je precizno
artikulisan i da široko motiviše ljude.
|
|
|
|
AKTUELNOSTI |
STRANA 2/5 ::: 1 | 2 |
3 | 4 |
5 |
|
|
|
|