NASLOVNA
- AKTUELNOSTI -

AKTUELNOSTI

 

AKTUELNOSTI

STRANA 2/5 ::: 1 | 2 | 3 | 4 | 5

INFO   :::  Naslovna - Aktuelnosti > Aktuelnosti arhiva - STRANA 2 > Četiri stava

 

Četiri stava

Dragan Veselinov

 

  

 

PRVI.

Zastarela rasprava – Sve je manje važno da se objašnjava šta je sa Vojvodinom učinjeno 1918. i 1945. godine. Legitimitet ? Niti je 1918. godine vrščanin Jaša Tomić sa ostacima stare Miletićeve partije imao legitimitet da odluči da se Vojvodina prisajedini Srbiji, niti su taj legitimitet imali jugoslovenski komunisti 1945 . godine. Legitimitet daje Versaj 1918. godine odlukom Francuske i Engleske da se razbije Austrougarska i obrazuje Jugoslavija. Vojvodina nikada nije izašla ni na narodni referendum o svojoj budućnosti niti je legitimnim višestranačkim i multinacionalnim predstavništvom sama odlučivala o sebi. Savremeni Ustav Srbije joj to danas referendumom omogućava, ali ga demokratska skupština Vojvodine od 2000-2016. godine nije organizovala. Zašto ? Zato što su vodje i partijske elite parlamentarne većine u Novom Sadu bile zadovoljne ličnom zaradom od pljačke vojvodjanskog budžeta, i koruptivnim novcem iz Beograda i Budimpešte. I, osim toga, kukavice su. Novosadske političke elite su napustile sve tri ideje Srba iz XIX i XX veka : autonomiju, federalnu republiku i nezavisnost, i živele su u komforu podrepaških „autonomaša„. Da su se odvažile da za stogodišnjicu od Versaja pripreme referendum o otcepljenju Vojvodine u 2018 . godini, ne bi izgubile izbore 2016 . godine za Skupštinu Vojvodine.

Referendum - Može li Vojvodina referendumom da se spasi od Srbije ? Bilo bi sjajno kada bi uspela, ali nema u njoj političke snage za to. Iako je 2006. godine Vojvodina na referendumu glasala protiv usvajanja Tadić-Koštuničinog ustava kojim je Pokrajina potvrdjena kao kolonija Srbije, pomirila se sa svojim statusom i zaspala. Nikakav poduhvat nije započet da se istakne da srbijanski ustav nema legitimiteta u Vojvodini, niti je iko u Vojvodini zbog toga napisao ustav bilo federalne Vojvodine sa Srbijom, niti ustav nezavisne Vojvodine i izneo ga narodu na stav. Vojvodjani su sami sebe ne manje zatukli od propagande Srbije.

Niko ko je posle 1991. godine pobegao od Srbije iz Jugoslavije nije se pokajao. Svima je odavno bolje, a biće veoma brzo bolje i Makedoniji i Bosni i Hercegovini, i Kosmet će dobiti veliku medjunarodnu podršku i otići će u NATO, i svi će Jugosloveni prestići Srbiju. Jedino Vojvodina neće. Zašto? Zato što nije izgradila zaseban srpski identitet sastavljen od svoje kulture i ekonomije, zato što nije uspešno iskorišćavala multinacionalni sastav stanovništva, zato što nije pribavljala podršku pribrežnih zemalja, i nikada nije tražila podršku velikih sila koje su je postavile u Jugoslaviju. Nema danas u Skupštini Vojvodine ni pravog autonomaša, nema ni pravog republikanskog federaliste, niti ima pravog secesioniste. Vojvodina je pod narkozom, Beograd može da bude miran.

Lako je bilo Slovencima, Hrvatima, Albancima i Makedoncima da otutnje od Srbije, jer imaju jasan narodni identitet osim interesnog. Teže je išlo Crnogorcima, ali se ne kaju. Već su posle samo deset godina slobode razvijeniji od Srbije. Sada su razvijeniji i od Vojvodin , a koliko do juče je već samo pančevačka industrija davala veći društveni proizvod od cele Crne Gore, i bila je druga po nacionalnom dohotku po glavi stanovnika u Jugoslaviji, iza Maribora. Svi su van Srbije shvatili da kogod je stavio 1918. godine srbijansku šajkaču na glavu gorko je zažalio. Samo Vojvodina to još nije shvatila. U zajedničkoj skupštini u Beogradu srbijanska većina joj dere kožu i nabija joj šajkaču preko ušiju. I tako će se nastavljati do smrti Vojvodine. Ta većina i ponižava Vojvodinu, jer kada Srbijanac predje u Vojvodinu, on gazi vojvodjansku zastavu i ne da joj ustav i himnu, ali se ne duri kada se Vojvodjanin u Srbiji klanja zastavi njene kraljevine i peva joj „ Bože pravde„. A ta himna za Vojvodinu pravde nema. Da li će doći dan kada će Vojvodjani zapevati u Skupštini svoju himnu pančevačkog prote Vase Živkovića „ Slava, slava Srbinu„ posvećenu Svetozaru Miletiću i borbi naroda za slobodu ? Mogu i neku drugu, samo da bude njihova.

 

 

DRUGI.

Kradja Srpskog vojvodstva – Novi podrepaši u vojvodjanskoj vladi od 2016 . godine su bolje od prethodnika shvatili značaj Srpskog vojvodstva od 1848. godine. Oni su ove, 2018 . godine krenuli da pompezno slave 170. godišnji jubilej Vojvodstva, što prethodna vlada od 2000-2016 . godine nije umela da čini. Ta stara vlada se bojala da proslavom Srpskog vojvodstva ne podigne srpski nacionalizam vojvodjanskih boja u odnosu na nacionalne manjine i Beograd. Za staromodne liberale i autonomaše u Vojvodini Srpsko Vojvodstvo je neželjena emanacija srpskog nacionalizma i on bi navodno povredio multinacionalni sastav Vojvodine.

Svaki nacionalizam nije isti - Zaboravljaju da ne bi, jer je srpski nacionalizam u Vojvodini XIX veka bio multietničke tolerancije, potpuno suprotan od madjarskog. Drugačiji je bio i ostao jedino kod prosrbijanskog dela Vojvodjana, jer on potire i srpske interese u Vojvodini i interese nacionalnih manjina. Taj nacionalizam je opasan po Vojvodinu, a ne srpski kao vojvodjanski. Srbijanski nacionalizam je aparthejd medju Srbima jer nadvisuje Šumadiju nad Vojvodinom. A ko su Šumadinci, i ko to tvrdi da je njihov doprinos srpskoj kulturi veći od vojvodjanskog? Kako se izrodilo da su oni predstavnici svih Srba sveta? Oni nisu ni postojali kada je 1594. godine podignut Prvi srpski ustanak pod Sv .Teodorom Vršačkim i kada su banatski Srbi stvorili kult Sv. Save. Svi nemanjićki Srbi su u XVII i XVIII veku prešli u Austriju i stvorili Vojvodinu. Nema dole nikoga od Nemanjića, Šumadija je nova naseobina. Nije svaki nacionalizam isti, i nisu svi srpski nacionalizmi jednaki, i nisu svi Srbi jednaki. I nije tačno da svi Srbi moraju biti u srbijanskoj državi Šumadinaca da bi bili srećni. Mogu i u vojvodjanskoj, nemanjićkoj? U crnogorskoj? U Republici Srpskoj? Tamo su manje Srbi? Razlika izmedju srbijanskog i vojvodjanskog nacionalizma je u tome što je srbijanski proždrljiv ne samo prema drugim narodima, već i prema drugim Srbima, dok je vojvodjanski miroljubiv, tolerantan i teritorijalno ograničen. Zato mnogi beže u Vojvodinu, a u Srbiju često onaj ko zaluta.

Dodikova greška - Uzgred, ako i Milorad Dodik bude predao Republiku Srpsku na tacnu Srbiji umesto da je drži kao zasebnu republiku, to će biti nova srpska zabluda i tragedija za koju se ne mogu optužiti ni Tito, ni Turci, ni Madjari, ni Muslimani, ni Hrvati, ni velike sile. A Srbija nikada neće uzeti Republiku Srpsku ako ne može da je uništi. A ako je čudom i uzme za federalnu jedinicu, onda bi morala da uzme i Vojvodinu. To se ne da zamisliti, jer Srbijanci ne znaju za federaciju, jer su uvereni da su svi Srbi njihova svojina a ne svoji ljudi. Zato Dodik i greši što nije ponosan da je bosanski Srbin. Srbijanac nikad neće biti, makoliko navlačio njihove opanke, sem zaludnom autoasimilacijom. Udje li Republika Srpska u Srbiju, izgubiće sve što je sopstvenom krvlju stekla. U Bosni i Hercegovini neće, tamo je jača.

Pravo na državni identite - Sadašnja vlada u Novom Sadu ponavlja grešku Lajoša Košuta iz vremena madjarske revolucije 1848. godine, jer ne priznaje da Srbi u Vojvodini i nacionalne manjine imaju pravo na svoj zasebni državni identitet. To bi se moralo iskoristiti protiv nje. A da bi se odbranila, ova vlada odmah odriče da Srpsko Vojvodstvo ima bilo kakav prenosni značaj za zahteve današnjeg srpskog stanovništva u Vojvodini u odnosu na Srbiju. Po njima, svi Srbi su jedno, bez obzira na svoju kulturu, ekonomiju i političku istoriju, i moraju se učlaniti u srbijansku državu. Tako moraju stati pod kontrolu srbijanske većine u Skupštini, u vojsci, u policiji, u poreskoj administraciji, tajnoj službi, u školama i vrtićima, bolnicama, u muzejima , arhivama, apotekama, sudovima i zatvorima. I moraju im deca imati srbijanski udžbenik istorije odobren u Beogradu iz koga se uči da svi Srbi moraju biti pod beogradskom vladom. Ali, da nisu svi Srbi jedno, odmah se vidi na dočeku stranih državnika u Beogradu, kada je špalir folkorne dece uvek obučen u šumadijsku nošnju, a u vojvodjansku nikad. U nošnju nacionalnih manjina još manje. Nije ni u nošnje ostalih Srba u Srbiji.

Nema spomenika Rajačiću - Nova vojvodjanska vlada slavi Srpsko Vojvodstvo kao izolovani dogadjaj iz prošlosti bez značaja za dizanje savremenog statusa Vojvodine u Srbiji, dok bivša vlada nije uopšte ni slavila Srpsko Vojvodstvo, bojeći se srpskog identiteta Vojvodine. A on je presudan za rivalitet sa Srbijom, jer ona nema vojvodjansku istoriju i kulturu. I zanimljivo, nijedna vojvodjanska vlada od 2000-2018. godine na ovamo se ne usudjuje da digne spomenik nijednom srpskom velikanu Vojvodine iz rata sa Madjarskom za slobodu i nacionalno oslobodjenje od 1848-1849. godine! Nema državnog spomenika prvom predsedniku Vojvodine patrijarhu Josifu Rajačiću. Jedino je Koalicija Vojvodina u Pančevu podigla 2002. godine spomenik komandantu Narodnih snaga Srpskog Vojvodstva, vojvodi Stevanu Šupljikcu. Ali, to nije državni spomenik. Čak ni Srbobran nije podigao spomenik Djordju Stratimiroviću, a grad nosi takvo ime zbog junaštva srpske vojske koju je on vodio. Niti deca u gradu znaju ko je on bio.

Ako federalističke i indenpendističke političke struje u Vojvodini ne podignu brzo spomenik Rajačiću, mogu biti sigurne da će antivojvodjanska vlada u Novom Sadu to kad-tad poželeti da učini. Ali ne zato da time pojača državni legitimet Vojvodine, već da ga obesnaži i uništi. Vojvodstvo za novu vladu Vojvodine nema drugog značaja osim sreće što su se snovi vojvodjanskih Srba iz 1848. godine navodno ispunili 1918. godine i 1945. godine . Ispunili su se navodno legitimnim odlukama da se odreknu sebe i predaju na milost Srbijancima. Isto onako kako je sa karadjordjevićevskim spomenikom u Novom Sadu iz 1939. godine ideološki opljačkan Svetozar Miletić koji je sanjao o ulasku Vojvodine u zajednicu jugoslovenskih naroda, a ne u izolovanu zajednicu sa Srbijom, tako će nove vlasti da opljačkaju i Josifa Rajačića. Reći će da nije važan za Vojvodinu, već za svesrpsko ujedinjenje pod šajkačom. Tako su ukrali i Miletića. Objašnjavaju ga da je jedino važan kao gradonačelnik Novog Sada i prosrbijanac, a ne i kao svesrpski i svejugoslovenski ujedinitelj sa Vojvodinom u srcu. A to je bio . Uzalud je Čika Jova Zmaj pozivao majke da podižu decu iz kolica da vide Miletića i da ga nikad ne zaborave. Srbijanci su vratili bebe u kolica da ga ne vide.

 

 

TREĆI.

Šta je vojvodjanski identitet - Pitajte Srbijance čime se vojvodjanski Srbin razlikuje od njih, tvrdim da znaju. Pitajte Srbina u Vojvodini po čemu se Srbijanci razlikuju od vojvodjanskih Srba, tvrdim da znaju. A niko to javno u Skupštini ne govori. Zašto? To je zato što kada je u pitanju oblik političkog sistema, onda su sa stanovišta beogradskog nacionalizma i novosadskih podrepaša svi Srbi amorfna plazma. I zbog toga nema razloga za federalizmom, niti za jakom lokalnom samoupravom. A ako su svi Srbi isti, onda teritorijalna većina Srba sa jednog regiona tuče u Skupštini glasački malobrojnije Srbe sa manjeg regiona. Tu je sva tajna vojvodjanske tragedije. Srbija gazi Vojvodinu brojem stanovnika preko jedne opšte izborne jedinice u kojoj Vojvodina zasebno ne postoj. Pet miliona Srbijanaca sedi na ramenima dva miliona Vojvodjana. Taj parazitizam na tudjoj muci nije htelo da trpi dva miliona Slovenaca, potom Makedonaca, Crnogoraca i drugih miliona.

Koncert i Skupština - Drugačije je kada se ode na koncert folklornih igara srpskog naroda, onda se vidi da je medju nama tma i tušta različitih nošnji, boja, tkanina, pesama, instrumenata, reči, naglasaka i igara. Tu, na bini, ima razlika, u Skupštini i u sistemu, ne. U sistemu nema različitih federalnih zastava, grbova, himni i zasebnih regionalnih zakona. Iako smo kulturno različiti, istovremeno smo i dovoljno bliski da folklor ne tvori državu. Svi uživamo pevajući različite srpske pesme i svesni smo da kultura tvori zajednički mozaični identitet, ali različitosti u mozaiku nisu dovoljne za državu. Vojvodjanska tamburica neće stvoriti Vojvodinu. Možemo do mile volje pevati različite srpske pesme, ali se malo ko odvažava da pomene da bi Srbi zbog toga trebalo da žive i u zasebnim državama.

Identitet - Šta onda tvori identitet i iz njega državu Vojvodinu? Interes, interes je kičma identiteta. Potrebe. Možemo zamisliti čak i obrnuto, da su svi Srbi zaista samo jedna istovrsna kulturna plazma, i da medju nama zaista nema nikakvih kulturnih razlika, ali ipak, ništa tu ne sprečava da potpuno jednaki ljudi u istom narodu imaju više država. Jedni žive na planini, drugi u ravnici, treći pored reke, četvrti u kompjuterskoj dolini, peti na nafti i gasu, šesti u urbanom regionu, sedmi u ruralnoj pokrajini, osmi u turističkoj regij, i tako u beskraj. Tako više nezavisnih država imaju Turci, Rumuni, Nemci, Mongoli, ili je, poput Engleza, od jednog naroda stvoreno više država, ili je u jednom narodu više federalnih država poput Italije, Nemačke, Španije, Indije, Meksika, Rusije, SAD, Kine i drugih. Nema recepta ni standarda za stvaranje države. Na Zemlji je 200 država a 6000 etničkih naroda, i na hiljade neetničkih državnih aspiracija verske, civilne, ekonomske, geografske i druge prirode. Ko ima pravo na monopol na teritoriju, na državu? Podela nije završena, niti će ikada biti konačna. Dvadeset i prvi vek nije nikakav izuzetak.

Vojvodjanski identitet čine interesi naroda Vojvodine u ekonomiji, trgovini, bankarstvu, kulturi, ekologiji, istorijskoj interpretaciji svog bića, infrastrukturnom razvoju, multinacionalnom etosu, prekograničnim susedskim vezama, medjunarodnim bilateralnim i multilateralnim ugovorima i savezima. I stotine drugih interesa. Identitet nije stalan, njegova interesna struktura se komeša i menja. Pre sto godina se u Vojvodini vrtelo na desetine žitnih vetrenjača, sada se vrte vetrenjače za struju. Zbog toga Vojvodina nije nikada ista. Jedino je ime „vojvodina„ stalno.

Samo onaj ko uspe da sklopi takvu interesnu celinu Vojvodine da ona zadobije odsudnu podršku njenog stanovništva dobiće ili autonomiju, ili republiku, ili nezavisnu državu. Dobiće to jedino onda ako dokaže da se identitet ne može ovaplotiti preko Srbije već samo preko Vojvodine. Dobiće tada ono za šta je spremio ubedljivi obim interesa. Za sada, stanovništvo ćuti i oko autonomije, a secesija je daleko. Obim do sada formulisanog identiteta interesa nije dovoljan ni za jedan od tri samostalna cilja.

 

 

ČETVRTI.

Stari i novi Srbi u Vojvodini – Sada je očigledno nekorisno govoriti o Vojvodini sa stanovišta nostalgije starih Srba za nacionalnom strukturom do Drugog svetskog rata. Ona se neće ponoviti. I zato, ako Vojvodinu budu zastupali jedino stari Srbi, bez prihvatanja legitimiteta svih Srba koji su došli u Vojvodinu od 1945. godine na dalje, ti Srbi politički neće uspeti, niti zaslužuju da uspeju. To bi bio novi srpski aparthejd, ovog puta u Vojvodini. To bi vodilo bratskoj mržnji i kultur-šovinizmu. A Vojvodina može da uspe jedino ako hoda na obe bratske noge, i sa onom od pre 1945. godine, i sa onom posle. Takav nastup bi bio noćna mora Beogradu i hladan znoj vojvodjanskim podrepašima.

Svi smo ravnopravni - Ako se Beograd ičega boji u Vojvodini, to je budjenje Hercegovaca, Ličana, Kordunaša, Crnogoraca, Bosanaca, Slavonaca i drugih na strani Vojvodine. Oni su danas svi Vojvodjani ne manje od starih. Oni su polovina srpskog stanovništa u Banovini i njena su nekorišćena šansa i poslednja rezerva. Ako oni krenu, onda je sa unitarnom Srbijom svršeno. Bez njih nema Vojvodine. A njih dosadašnji autonomaši nisu uspeli da zahvate, jer su ih kulturno zapostavili i gurali u petu kolonu Beograda. Provocirali su ih da budu iredenta, što su i postajali. Za dosadašnje autonomaše su Vojvodjani bili samo stari Srbi i stare nacionalne manjine. Nikada nisu govorili da je u Vojvodini ravnopravan hleb sa hljebom i kruhom, da je ravnopravno mlijeko sa mlekom, da je ličko nemo kolo ravnopravno sa banatskim sitnim kolom, da su gusle ravnopravne sa tamburicom, a ojkače sa bećarcem. Osećala se diskriminacija. Zar je moguće da se ne sećamo da su Srpsko Vojvodstvo vodili Josif Rajačić iz ogulinskog Lučana u Hrvatskoj i Stevan Šupljikac iz Petrinje, takodje u Hrvatskoj ? Zar se ne sećamo da su vodje govorile ijekavicom?

Svi koji su došli u Vojvodinu posle 1945. godine su dobrodošli. Svi smo mi odnekud došli. Pogotovo su dobrodošli oni koji su zbog progona u ratovima od 1991-1995 . godine potražili utehu, mir i novi kruh za sebe i svoje porodice. Srbija ih je digla na oružje, a onda ostavila da izgube Dalmatinsku Zagoru, Liku, Kordun, Baniju, Slavoniju, Srem, Hercegovinu, Bosnu i druge pokrajine. Cela srpska galaksija van Srbije je upropaštena, do Kosmeta. Zato Srbiji svi oni ništa ne duguju. Oni lakoumnost i prevaru Beograda neće nikada zaboraviti, ali moraju nastaviti da žive u novoj zemlji. Srbija ih zastrašuje Vojvodinom da bi sprečila uspon Pokrajine i nastavila da joj guli kožu u ime srpstva. Tako guli i njih. Ako su Banijci, Ličani Kordunaši , Slavonci i ostali sve ostavili u starom kraju, u novom još uvek ne moraju.Moraju spašavati Vojvodinu od beogradskog ulara jer je to jedini put da steknu novi posao, izgrade nove kuće i poštovanje svog bića. To je jedina zemlja koju sada imaju . Ništa ne vredi ako budu pali u depresiju kao i stari Vojvodjani i pesmom se u kafani i zavičajnim klubovima budu hrabrili i tešili. Moraju ustati na noge još jedanput i pridružiti se prethodnicima radi zajedničkog dobra. Oni više nemaju gde, seoba je završena, van Vojvodine su samo tudje zastave.

 

 

POGOVOR - Neka niko ne pomisli da sme voditi politiku zavade Vojvodjana sa Srbijancima. Ali politiku „svakom svoje„ neka vod . Tako žive sva rodjena braća. Prezime im je isto ali svaki brat ima svoj dom, konja, džep, porodicu i psa. Dok Vojvodina na mostovima sa Srbijom ne bude imala zastavu slobode braća će živeti s pogledom ispod oka. Ta zastava je, govore mnogi, nedostižni san. Možda zastava takva i ostane, ali mira i zajedničkog srca mora biti . Uvek zajedno, u dobru i u zlu, kako su nam oci znali biti i kako je naš prvi predsednik Vojvodine, patrijarh Rajačić govorio 1848 . godine:

"Ja kao sluga Boga svevišnjega, kao prvosveštenik pravoslavne crkve, strašnu, evo, izričem kletvu na svakog srpskog i pravoslavnog sina: Proklet bio koji bez krajnje nužde pali! Proklet bio, koji pustaiski robi i pljačka! Proklet bio, koji nevinu krv proliva, koji žene, djevojke i djecu ubija, kolje i sječe! A blagoslov Božji na svakoga, koji protiv neprijatelja kao stjena stoji, koji plod truda i znoja sugrađanina svoga štedi, koji nevinost u ženama i djeci hrani i brani! Ako neprijatelj naš i grabi, ostavite njemu osvetu Boga i proklestvo svjeta! Mi treba djelom da pokažemo, da nismo pustaije, kao što neprijatelj nas naziva, nego da smo hrabri junaci i pošteni ljudi. Na noge svi, i budite pravi junaci! Blagoslov Boga neka vas prati!"

Živeo Ilija Josif Rajačić ! I tu više nema ništa da se doda.

 

AKTUELNOSTI

STRANA 2/5 ::: 1 | 2 | 3 | 4 | 5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Copyright * Helsinški odbor za ljudska prava u Srbiji - 2008

Web Design * Eksperiment