NASLOVNA
- AKTUELNOSTI -

AKTUELNOSTI

 

AKTUELNOSTI

STRANA 2/5 ::: 1 | 2 | 3 | 4 | 5

INFO   :::  Naslovna - Aktuelnosti > Aktuelnosti arhiva - STRANA 2 > Crnogorski manastiri u prošlosti

 

Crnogorski manastiri u prošlosti

Skraćeni uvod iz knjige: “Posedi manastira u Skadarskom sandžaku”, DAMAD, Novi Pazar (1997).

 

Dr Olga Zirojević

 

 

Kako je u istorijskoj nauci već odavno utvrđeno, crkva je, bar u prva dva veka turske vladavine, uspela da zadrži svoja imanja, koja je imala u vreme Skender-bega Crnojevića, a ukoliko ih je povremeno gubila, uspevala je da ih povrati, većinom kupovinom, tako da je čak dolazilo i do povećanja poseda nekih manastira. Cetinjski manastir je, tako, kupio, u doba vladika Save i Vasilija, 95 baština (među kojima su bila i dobra drugih, propalih manastira). Uz to, manastirski posedi uvećavali su se i zaveštanjima vernika, jer, primenjujući načela šerijatskog prava, “svaki hrišćanin može treći deo svoga imanja zaveštati crkvi, manastiru, patrijarhu i episkopu, a kao svedoci priznaju mu se i nemuslimani”. Turske vlasti priznavale su takva duhovna zaveštanja i pružale im zaštitu.

Zaveštanjima i kupovinom zemlje Cetinjski manastir, iako je bio najmladji i u početku najsiromašniji, postaće, vremenom, najugledniji i najbogatiji u zemlji. Dajući muslimanima i hrišćanima novčane zajmove, manastiri su kao zalog dobijali, na privremeno korišćenje, i delove imanja zaduženih.

Shodno kanun-nami (zakonu) iz 1523. godine manastiri su u Crnoj Gori, možda odmah posle prvog turskog popisa ili tek od vremena Skender-begova popisa (1521), plaćali svoje dažbine odsekom (znači, u umanjenom iznosu). “Za zemlje, vinograde, mlinove i ribolovišta – čitamo tu – koja pripadaju manastiru po imenu Sveta Gospođa na Cetinju, manastiru po imenu Sv. Nikola u Rijeci, manastiru po imenu Sv. Nikola na ostrvu Vranjini i čuvenom manastiru koji se zove Prečiste Komi kod jezera Bojane (misli se na Skadarsko jezero), prema carskoj zapovesti za svaki pojedini, uvedena je određena suma novca odsekom”, pa je tako ponovo uvedeno.

Ova povlastica, međutim, nije ostvarivana bez teškoća budući da su spahije tražile (i uzimale) desetinu od manastirskih poseda navodeći da se isti nalaze na njihovom području. “Kako su, međutim, navedene crkve mjesto odmora za prolaznike, to mi nijesmo u mogućnosti – izjavili su sveštenici – davati odsjekom određeni godišnji iznos i desetinu. Tražimo da se naše stanje izloži Porti Carstva”.

Podgorički kadija, preko kojeg je išla ova tužba, i kojem je ovaj ferman bio upućen, trebalo je da pregleda izvod “iz novog ispravnog vilajetskog deftera”, koji je izdat od strane Porte i dat sveštenicima u ruke, da stvar ispita i izvidi preko ljudi koji to znaju. Pa ako navodi sveštenika u tužbi budu onakvi kako je u tužbi izloženo “nemoj dopustiti – naređuje se, na kraju, kadiji – da se oni suprotno mojoj časnoj zapovijesti i protivno vilajetskom defteru miješaju u njive, livade i vinograde spomenutih sveštenika i da napadaju na njihova prava. A ono što je određeno odsjekom da narediš da se uzme za fiskus. Štogod je suprotno zapovijesti i bez zakonskog osnova uzeto od desetine i od njihovog davanja odsjekom, treba da narediš da se bez manjka povrati”.

Ostali manastiri davali su lični raijnski porez, znači, u većem iznosu. Zahvaljujući tome saznajemo da su na manastirskim posedima gajene žitarice (pšeniica, ječam, raž, ovas), pa povrće i voće, a držane su i pčele, ređe svinje. Nekolicina manastira posedovala je i ribnjake. Bilo je i manastirskih livada i šuma. A do šuma, pašnjaka i planina dolazili su ne samo putem darovnica njihovih ktitora, već i samovlasnim prisvajanjem koristeći se izdašno plemenskim obračunima oko komuna i njihovog razgraničavanja.

Kada je reč o statusu manastirske zemlje, pored državne (mirije), koja im je bila data na korišćenje, neki manastiri, kao Beška i Moračnik, imali su i zemlje u kategoriji mulka, odnosno, vakufa. Mulk je bio posed u punoj svojini kojom se slobodno raspolagalo, a uvakufljivala se, opet, samo imovina koja je bila u punom vlasništvu, to znači mulk; i ova verska zadužbina (koju su, pod određenim uslovima, mogli osnivati i hrišćani) bila je izvan prometa. Status vakufa kao da je imao i ribnjak Cetinjskog manastira, Šujica, “koji daljan pripada vakufu pomenute crkve”, izjavio je (1697) mitropolit Danilo na sudu. A u vezi sa sporom (1576) oko ribnjaka Olač i Karuč, opet su uzurpatori bili žabljački begovi, a tužitelji, ovog puta, sveštenici manastira Prečiste Komi; navodi se da su “ribniki dati i ostavleni na način vakama”. Pa dalje, “i izneše pisma koja imahu od mesta sudbenoga u snagu da ga oni uživaju i jesmo vidieli da im je dat učet (sudska odluka)”. Nakon presude, sveštenicima se ponovo daje pismo “da mogu od sada za vazda uživat slobodno (...) iste ribnike”.

Ovde nije reč i vakufu, već, najverovatnije, o zajedničkom posedu – komunu, ili komunici (zajedničko seosko odnosno bratstveničko zemljište). Ređa, posebna vrsta zajedničkog zemljišta bila je crkvena komunica ili, kako se to u narodu zove “crk(o)vina”, koja svoje korene ima u nekadašnjim feudalnim zemljišnim pravima crkve na “planinu”.

Inače, poznato je da su manastirska dobra, pa i na ovom području, bila pretežno uključivana u posede feudalaca. Na manastirskim imanjima, darovanim još u vreme Crnojevića, održali su se i odnosi iz tog vremena, naročito na imanjima Cetinsjskog manastira. Tako su u okviru “crkovne baštine”, kao celine, seljaci koji su radili zemlju imali “svoj treći deo” ne samo u prinosima sa nje nego i u posedovanju zemlje. Humci, koji su takodje držali manastirsku zemlju po odredbama povelje Ivana Crnojevića, radili su na njoj “na četvrtu”.

Obaveze seljaka prema manastirima bile su vrlo različite. Sve do reforme 1852. vladala je naturalna renta. Uz izuzetke, preovladavalo je plaćanje polovine, trećine i četvrtine od ukupnog godišnjeg roda. Manastiri su imali i svoje sluge i zemljoradnike (seljake-kmetove), što je sankcionisala turska vlast. Do 1855. godine, dokle je Bobija bila manastirska, “ovdje su živeli kmeti crkovni, koji su tu pasli crkovnu stoku, a tu su i ovce Cetinjskog manastira zimovale”.

U Staroj Crnoj Gori kontinuitet u zemljišnim pravima bolje se održao. Tako su Donjoseljani doskora (1911) predavali zavet u manastiru Vranjinskom, a Ceklinjani su davali po bagaš (merica srednjovekovnog porekla, u Crnoj Gori najviše se upotrebljavao bagaš od 10 oka odnosno 15 kg) žita na svaki jaram volova koji se u polju orao. Inače, narodno predanje pamti da je Vranjinskom manastiru pripadalo sve od Oboda do Sopota (blizu Virpazara). Pa čak i posle prelaska na islam, seljaci Novšića davali su Dečanskom manastiru priloge u stoci, vuni, siru i drugom, što je bio ostatak njihovih nekadašnjih tereta.

Od zahvatanja crkvenih imanja od strane hrišćana Cetinjski manastir i sveštenstvo branili su se Ivan-begovom hrisovuljom (koja je, u stvari bila “zakon”, čiji se sadržaj bezuslovno poštovao), autoritetom religije i kletvom. Cetinjske vladike odlučno su isticale da su manastirski posedi “pod strašnom kletvom i kastigijom fermanima ot Cetinja”. Svoj lični autoritet i autoritet sveštenstva cetinjske vladike podržavale su pretnjom isključenja “ot crkve božije i ot sbora hristjanskog”. “Sud Ivana Crnojevića”, na koji se cetinjske vladike češće pozivaju, predviđa teške kazne za krađu crkvene imovine, pa čak oslepljivanje i kamenovanje.

Svojinski odnosi u slučaju sukoba sa seljacima bili su garantovani i od strane turske vlasti i od organa domaće samouprave. A o učešću u sporovima i organa domaćeg sudstva ima vesti još iz vremena Skender-bega Crnojevića. Dokumenat o sporu Vranjinskog manastira i Zabešana (iz 1527. godine) pokazuje da je taj spor rešavao “kadija carev”, ali svedoči, takođe i o poštovanju “srednjovekovnog srpskog prava u varijanti Crnojevića”. Spor presuđuju, naime, zajedno kadija sa 24 vlastele od sve Crmnice. Prilikom sukoba sa seljacima vladike su znale da se obrate turskim vlastima, a znale su da se oslone i na domaće organe vlasti kad bi se seljaci obratili turskim vlastima. Tako je godine 1638. vladika Mardarije uspeo da skrha otpor Humaca (koji su pokušali da crkvene baštine pretvore u svoje, što im je u kasnijem vremenu i uspelo) pozvavši u pomoć podgoričkog kadiju, a kasnije i “zbor glavara Crne Gore”, pozvavši “vlastele i knezove ot Černe Gore”, kad su se Humci požalili paši i bili poslati pašini čauši da rasprave stvar.

Crkvena imanja bila su predmet posezanja i preotimanja i od strane okolnih muslimanskih feudalaca i vojnika. Muslimani iz Podgorice, Žabljaka i Rijeke počeli su posedati okolinu i preotimati neka imanja. Pravda je tražena ne samo kod lokalnih kadija nego čak i u Carigradu, a crkva se, pritom, pozivala na povelju Ivana Crnojevića i turske dokumente.

Međutim, u Bogišićevoj Anketi (iz 1873) čitamo i ovo: “pa i u crkvi i izvan crkve, koliko se čuva crkovina pokazuje i to što gora koju ima Komski manastir, gdje ima ponešto i voća, neće niko ni pruta ubrati, jer se boji da mu se kakva nesreća ne dogodi, pa i sami Turci kad su napadali bojali su sjeći tu goru”. Inače, u prilikama u kojima je bila kao oblast slobodnih seljaka, ističe Branislav Đurđev, Crnu Goru je mimoišla poznata “prodaja crkava i manastira, vezana za vladavinu sultana Selima II.

Dr Olga Zirojević

 

AKTUELNOSTI

STRANA 2/5 ::: 1 | 2 | 3 | 4 | 5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Copyright * Helsinški odbor za ljudska prava u Srbiji - 2008

Web Design * Eksperiment