NASLOVNA
- AKTUELNOSTI -

AKTUELNOSTI

 

AKTUELNOSTI - ARHIVA

STRANA ::: 1

INFO   :::  Naslovna - Aktuelnosti > Aktuelnosti - STRANA 1 > Dosije Draža Mihailović > Društvena funkcija rehabilitacije...

  

 

Protiv “pomirenja”

Društvena funkcija rehabilitacije Draže Mihailovića i četništva

Srđan Milošević

Jedan od najčešćih argumenata koji se koristi kad je reč o rehabilitacijama, jeste očekivanje da one doprinesu “nacionalnom pomirenju”, a naročito da doprinesu prestanku “podela na četnike i partizane”. U tom pravcu kretali su se i komentari zvaničnika i drugih ličnosti koji su se oglasili povodom rehabilitacije Dragoljuba Draže Mihailovića. I to nije slučajno. Zagovornici rehabilitacije očekuju, odnekud, da se pomenuta “podela” rehabilitacijom prevaziđe, a mnogi od onih koji se rehabilitaciji protive tvrde da će se “podela” samo produbiti. Međutim, mantra o nacionalnom pomirenju putem rehabilitacija zapravo je konstrukcija i ideološka besmislica koja fetišizira plemensko jedinstvo, stavljajući ga ispred svih drugih vrednosti i principa koji postupke rehabilitacije stavljaju pod znak pitanja.

U suštini, takozvana “podela na četnike i partizane”, i faktički i simbolički, više nema nikakvog značaja. Nije ništa opasnija ni pogubnija po “nacionalno biće” od podele na partizanovce i zvezdaše, fensere i hipstere, ili đokiste i mikiste. Moglo bi se, štaviše, tvrditi da je ta podela efektivno nepostojeća i da je mnogo opasnije uporno nastojanje da se ta nepostojeća “podela” na silu boga “prevaziđe”. Sportske i stranačke podele izazivaju znatno dublje posledice, trvenja pa i sukobe unutar “nacionalnog bića”, pa bi istom logikom trebalo težiti tome da se ukinu i sportski klubovi i političke partije? Insistiranje na tome da se rehabilitacijama, koje su, usput govoreći, tobože “čisto pravno pitanje”, zapravo prevazilaze nacionalne podele uistinu je perfidno skretanje fokusa sa ključnog aspekta ovog rašomonskog rehabilitacijskog igrokaza. Dakle: šta se rehabilitacijama ličnosti iz Drugog svetskog rata, zapravo želi postići?

Odgovor na to pitanje je nedvosmislen i jasan, samo kad se sagleda bez korišćenja lažne optike takozvanog “nacionalnog pomirenja”: želi se postići “pranje” nacionalne istorije od zločina, kolaboracije i izdaje. Kad se jednom stalo na stanovište da je i taj antifašizam, ipak, neka vrednost koju treba afirmisati, pronađen je “ingeniozan” model za interpretaciju Drugog svetskog rata, skrojen tako da se u njega uklopi nacionalistička mantra: svi “naši” su bili antifašisti, a pre svih, Draža Mihailović! Nekolicina onih koji to nisu bili, poput Milana Nedića i Dimitrija Ljotića, sarađivali su sa okupatorima samo zato što su morali da sarađuju, što je, zapravo, hvale vredna žrtva, tako da i za njih mora biti mesta u nacionalnom Panteonu. Ako je neko od pripadnika srpskog naroda činio neke zločine, to su razni otpadnici kojima se, zapravo ni imena zna. Treba, doduše, biti pošten i priznati da su zločine činili i Srbi-komunisti, ali njima će se oprostiti, naročito Koči (Popoviću) i Leki (Rankoviću). Malo više Koči nego Leki (dugo je bio suviše blizak Titu), jer ipak su i oni bili Srbi, pa iako zaraženi “crvenim virusom”, bili su i antifašisti, istina drugorazredni (četnici imaju prvenstvo), a zločine je ionako naređivao Hrvat Tito. I to je to.

Tako se doslovno tokom poslednjih nekoliko meseci iskristalisala nova interpretacija istorije Drugog svetskog rata, toliko daleko od realnosti da to prevazilazi najraskošniju maštu. Lako i glupo da gluplje ne može biti - ali prolazi! Nacionalno “pomireni” u “Srpstvu” i antifašizmu, veoma nalik modelu koji je svojevremeno primenjen u Frankovoj Španiji, ili Tuđmanovoj Hrvatskoj, Srbi konačno mogu da se okrenu budućnosti, “nacionalno ponosni” zbog konačno prevladanog višedecenijskog sukoba. Ovaj ideološki “električni zec” pušten je da za njime pojure obespravljeni i ojađeni ljudi, koje predatorska “patriotska” elita uverava da je “u ovim kriznim vremenima” pravi trenutak da se “zbiju redovi” i jurne ka svetloj budućnosti, u EU ili van nje, sa Kosovom ili bez Kosova, uz Rusiju ili ne uz nju, sasvim svejedno. Bitno je da smo “mi” ponovo homogenizovani i spremni za - šta?

Po svemu sudeći - za nove zablude. Za tumaranje po bogazama istorije kojim ovo društvo u rasapu vode domanovićevske vođe iz redova političke, intelektualne i popovske elite. Nova opsesija lako bi mogla da postane monarhija, pa dok se pristojan svet (koji je uvek u tihoj većini) bude čudom čudio odakle se stvorila ta bizarna ideja, kao čupavac iz kutije može pred nas iskočiti, glavom i bradom, neko “Njegovo Veličanstvo”. Smisao obesmišljavanja je da se svaki suludi ishod učini mogućim, a kada je sve moguće, razumno rešenje se može dogoditi samo slučajno. U Srbiji se već dugo događa epohalni proces obesmišljavanja. Sve se u Srbiji pretvorilo u besmislenu mantru: i Evropa, i Rusija, i Kosovo, i fašizam, i antifašizam, i srpstvo, i identitet, i jezik, i rat, i zločin, i pravda, i pravo, i ekonomija. Sve su to postali puki simboli za mnoštvo suprotstavljenih sadržaja, bez iole jasnog označiteljskog kriterijuma. Jedino što se može sa velikom izvesnošću tvrditi jeste da je taj proizvedeni galimatijas humus na kome niču nesloboda, nasilje i čvrstorukaške težnje. To je anarhično stanje u kome anarhija privilegovanih i onih koji se dokopaju moći (ironično, ali ponekad i na izborima) lako prelazi u najgoru ohlokratiju.

Zašto je sve to potrebno? Dok se sve siromašniji i socijalno sve ugroženiji slojevi budu zamajavali naporom da uidentitete i Dražu i Koču, dok se budu pacifikovali u “nacionalnom miru”, postojeći predatorski državno-tajkunski sistem, čijii je ideološki pogon upravo to lažno “nacionalno pomirenje” i prevara da je nekadašnja (ona stvarna) podela na partizane i četnike bila besmisleni “rat Srbina protiv Srbina”, a ne vrlo smisleni rat antifašizma protiv kolaboracije i šovinističkih zločina i rat izrabljivanog čoveka protiv sistema koji ga je uništavao, otuđena ohlokratska elita će neometano vladati i upravljati životima ljudi u Srbiji. U tome je najdublji i konačni smisao i ove, za sada najnovije u nizu rehabilitacija.

Razume se, njena važna posledica jeste i snažan potencijal za buduće nacionalne nakostrešenosti i kidisanja u regionu. Ništa lakše nego tako nacionalno galvanizovane ljude gurnuti u neki novi rat na Balkanu, samo ako zatreba državno-tajkunskom poretku. I to ne zbog toga što bi klasa na vlasti rat želela, već zato što je takav rasplet najbolji način da se iz društva iscrpu poslednji resursi, a da se ono ne uzbuni. Konačno, da stvar bude do kraja jasna: sistem kontrarevolucionarne tranzicije ka državno-tajkunskom kapitalizmu reprodukuje ideologiju koja ga održava. Mnoštvo pojedinačnih interesa, artikulisanih ka održanju sopstvenih privilegovanih ili tek egzistencijalnih pozicija u datom poretku, konvergiraju u jedinstveni ideološki tok. Suštinski je nevažno ko se i zbog čega u datom kontekstu pozicionira uz ideologiju: svesna (klasna, karijeristička, pa i konformistička) upotreba ideologije, uverenost u njenu ispravnost (sa stanovišta filozofije, politike etike i sl), funkcionalna autonomija ideologije (ideologija kao pokretač aktivnosti, a ne kao legitimizacija), pa čak i stav nezainteresovanog pojedinca, sa stanovišta interesa zagovornika dominantne ideološke paradigme proizvode isti rezultat - reprodukciju postojećih odnosa. Zato i nije potrebna nikakva ideološka “zavera” dobitnika i korisnika kontrarevolucionarne tranzicije, već se taj kontekst realizuje kao spontani “savez elita” i njihove klijentele, zainteresovanih za reprodukovanje poretka. I baš zato je takozvano “nacionalno pomirenje” zapravo mirenje sa očajnim stanjem, štaviše doprinos njegovoj perpetuaciji, što se neće promeniti nabolje samo od sebe.

 

AKTUELNOSTI - ARHIVA

STRANA ::: 1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Copyright * Helsinški odbor za ljudska prava u Srbiji - 2008

Web Design * Eksperiment