NASLOVNA
- AKTUELNOSTI -

AKTUELNOSTI

 

AKTUELNOSTI

STRANA 2/5 ::: 1 | 2 | 3 | 4 | 5

INFO   :::  Naslovna - Aktuelnosti > Aktuelnosti arhiva - STRANA 2 > Politika ili barbarstvo

 

Politika ili barbarstvo

Mehmed Slezović

20. jul 2020.

 

  

 

Preinačenje muzeja Svete Sofije u džamiju izaziva brojne kontraverzne reakcije. U osudama ovdašnje kulturne i stručne javnosti kao i običnih građana može se čuti da je to anticivilizacijski čin. Iz verskih krugova Rusije, da je to ,,neprihvatljivo’’ i da ,,se ne možemo vratiti u srednji vek.’’ Pojedini islamski učenjaci objašnjavaju opravdanost čina u skladu sa islamskim pravom: kako je Vizantija pala u ratu, islamski zakon dozvoljava konverziju crkve u džamiju. Uz to podsećaju da je sultan Fatih kupio objekat crkve sa okolnim prostorom. Nedozvoljeno je pretvarati crkve u džamije u slučaju dobrovoljne predaje u kom slučaju hrišćansko stanovništvo potpada pod kategoriju zimija i biva štićeno od islamske države. Turski vrhovni sud je presudio da je Kemal Ataturk nezakonito preinačio džamiju u muzej koja je bila privatno vlasništvo. Zvanična Rusija je rekla da je to unutarnja stvar turske države i da je dobro što turisti neće plaćati ulaznice. Taip Erdogan je rekao da će umetnički artefakti crkve biti sačuvani u svom izvornom obliku.

Jedan iskaz katoličkog duhovnika iz Jerusalima zanimljiv je po sebi. Manuel Muselem, predsednik jerusalimskog odbora za pravdu i mir, kaže: ,,Shvatite da je predsednik Redžep Taip Erdogan povećao dostojanstvo i čast naše crkve Aja Sofije. Erdogan je Aja Sofiju iz muzeja, u kojem je bila pod nogama svakoga, pretvorio u džamiju, koja će se voljeti i poštovati i u kojoj će se spominjati i veličati Božije ime. Dok god muslimani poštuju moju crkvu, poštuju i mene. Istorija i sudbina željeli su da se ova velika crkva sa svojim narodom vrati islamu''. On podseća kako su u Španiji i u arapskom svetu brojne crkve pretvorene u džamije, ali isto tako i brojne džamije u crkve. ,,U Aja Sofiji se nekad čitala Biblija, od sada će se čitati Kur'an. Stoga, nemojte ih sprečavati da klanjaju u našim crkvama. Oni su naš narod, kao što smo i mi njihov. Mi smo njihovi kost i meso, kao i oni naši. Svaki kršćanin mora štititi muslimana, kao što i musliman Arap treba štititi kršćanina'', poručuje ovaj katolički svećenik.

Sa stanovišta sekularista i ateista, ovo bi bio retrogradni potez, srednjovekovnog vraćanja u skute religioznosti, pa čak i skrnavljenja izvornosti duha jedne građevine namenjene drugačijem verskom svetonazoru. Sa stanovišta pravoslavnih crkvenih krugova, uzurpacija najvrednijeg pravoslavnog vaseljenskog hrama. Sa stanovišta ortodoksnih muslimana, šerijatom potvrđeno pravo i istorijska tekovina. Sa stanovišta turskog prava, povratak neprikosnovenom pravu svojine i istorijskog zaveštanja jednog osmanskog vladara. Za naučnike, pitanje kako najbolje sačuvati ovaj izuzetno vredni istorijski dokument. Za Erdogana, realizovani san iz mladosti, za Grke, ponovljena istorijska trauma i večita aspiracija vraćanja džamije u crkvu i obnovu ,,drugog Rima’’.

Po čemu je onda ovo anticivilizacijski, odnosno barbarski čin? Ili da li je u pitanju isključivo politički čin?

Izvorno, barbari su bili svi oni koji nisu bili Grci ili kasnije Rimljani. Kad su evropska barbarska plemena pokrštena postali su civilizovani narodi Evrope. Za njih su muslimani ostali barbari, a pojam za to bili su Turci. Za muslimane oni su bili narod knjige, kršćani, koje islam priznaje kao religiju i kulturu. Kao što je Rim primio kulturu i civilizaciju od Grka, u srednjem veku, krišćanska Evropa je prima od islama. Ali ne menja svoju percepciju. Govoriti o ovom činu kao o varvarskom, znači Erdogana i njegov režim ali i tursku državu nazvati varvarima. Nekulturnim, rušilačkim elementom koji ugrožava cicvilizacijske tekovine savremenog sveta. Ne vredi se zadržavati na ovom aspektu viđenja iz prostog razloga što je osmansko nasleđe gotovo iz temelja izbrisano iz ovih sada pravoslavnih zemalja. Kultura je uvek značila nešto suprotno rušilaštvu. Ali zanimljiviji i rečitiji je politički aspekt ovih dešavanja. Grčki premijer Kirijakos Micotakis, zvanično je zatražio od Evropskog saveta oštre sankcije protiv Turske. Potez Turske se posmatra u svetlu provokacije i izazova zarad Erdoganove lične politike i unutrašnjih potreba. Iz crkvenih krugova se ističe da je ,,Sveta Sofija sveti simbol miliona pravoslavaca, svetograđani kovčeg za Grke, ponos hrišćanstva, sastavni deo naše civilizacije i da su Zapad i Istok, ćuteći o njenom pretvaranju u džamiju, zbog sopstvenih interesa, još jednom izdali pravoslavlje’’. Čuju se i ocene o vrsti kulturnog džihada i uvredi protiv hrišćanstva i islama dok mitropolit fanarski iz Carigrada poziva na čitanje Akatista Presvetoj Bogorodici, da bi zaštitili Svetu Sofiju od velikih opasnosti kao nekad kad je neprijatelj opsedao zidine Carigrada.

Ali stvari imaju svoju genezu koja počinje sa otvaranjem ,,istočnog pitanja’’. Od polovine XIX veka prave se programi oko raspadanja Osmanskog carstva. Načertanije je rezolutno: ,,Ili će carstvo biti razdeljeno, ili nanovo sazidano od svojih hristijanskih žitelja’’. Za Rusiju je ,,uzeti Carigrad najmiliji plan od Petra Velikog’’. Francuska i Engleska nastoje ,,da se tursko carstvo u jednu novu nezavisnu hristijansku državu promeni’’. Ni Srbija ne stoji skrštenih ruku ,,Srbija mora nastojavati da od zdanija turske države samo kamen po kamen otcepljuje i prima kako bi od ovog dobrog materijala na starom i dobrom temelju starog carstva srpskog, opet veliku novu srpsku državu sagraditi i podignuti mogla’’. Nastavak se mogao pratiti kroz balkanske ratove, a potom i Prvi svetski rat da bi se kroz Oslobodilački rat Turske protiv Grčke poduprte Engleskom, Francuskom i Italijom, došlo do aktuelnog stanja u kojem pitanje statusa Aja Sofije ostaje pre svega, u osnovi političko pitanje. Šta je onda Ataturkova sekularna Turska ako ne moderna ,,hristijanska država’’, nastala na sekularnim osnovama u tim istorijskim okolnostima. Za tri godine taj državni koncept zaokružiće ceo jedan vek tokom kojeg se ,,bolesnik sa Bosfora’’ oporavio i digao sa svoje samrtničke postelje. Ako je sad već jasno da je Ataturk bio ličnost za jedan državni projekat koji se trebao realizovati, da li je Erdogan, takođe za neki drugi koji je u procesu realizacije? Ako je to francuski koncept Evrope koja bi obuhvatila sve balkanske države, Tursku i arapski svet, znači mediteranski basen, onda postaje jasnije kakva je uloga Turske i kako bi morala izgledati.

 

AKTUELNOSTI

STRANA 2/5 ::: 1 | 2 | 3 | 4 | 5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Copyright * Helsinški odbor za ljudska prava u Srbiji - 2008

Web Design * Eksperiment