NASLOVNA
- AKTUELNOSTI -

AKTUELNOSTI

 

AKTUELNOSTI

STRANA 2/5 ::: 1 | 2 | 3 | 4 | 5

INFO   :::  Naslovna - Aktuelnosti > Aktuelnosti arhiva - STRANA 2 > Folklorizacija genocida

 

Folklorizacija genocida

Mehmed Slezović

6. septembar 2020.

 

  

 

,,Nož, žica, Srebrenica'', uobičajena i učestala je parola koja se mogla čuti ili ispisana videti na brojnim mestima i prilikama, postajući opšte mesto, glorifikacije zločina genocida u Srebrenici. Jedan od najeklektantnijih primera njene upotrebe bile su sportske manifestacije kojom su se kitile navijačke grupe. Preneseno na sportsku ravan, ova poruka ukazuje da nije dovoljno samo poraziti sportskog protivnika već napraviti i pokolj nad njim do istrebljenja. Ovime je sfera sporta koja bi trebala biti prostor humanistički vrednosti prevedena na politički teren ustoličenja mržnje i etničkog zatiranja kao jedinog ishodišta. Sećamo se i neke proslave u istočnoj Bosni kada su se uz gusle pevali stihovi: ,,Oj Sjenice, nova Srebrenice, oj Pazaru, novi Vukovaru''. Glorifikacija ratnih zločinaca i proglašenje za nacionalne junake i heroje, postala je uobičajena i ,,normalna'' pojava kroz davanje njihovih imena raznim nacionalnim institucijama i slično, pa ne čudi onda ni vid popularizacije kroz folklorne oblike opevanja srbreničkog genocida i odašiljanja poruka da će brojna druga mesta nastanjena muslimanima – Bošnjacima proći sudbinu srebreničkog zatiranja.

U Crnoj Gori, u kojoj je istraga ,,poturica'', programski utemeljena kroz jedno književno delo koje slovi nacionalnim programom, ovakve poruke dobijaju na težini i ozbiljnosti. Sotonski odzvanjaju reči Amfilohija Radovića o istorijskom događaju istrage poturica u Crnoj Gori:,, Mnogi I danas prigovaraju kako je to smio vladika Danilo. Jeste da je strašno pobiti ljude, međutim, još je strašnija duhovna smrt koju siju oko sebe ti lažni ljudi, sa lažnom vjerom. Zato je blagodareći toj žrtvi , vladika Danilo spasao Crnu Goru.’’ Zna Amfilohije da je istorijska istina sasvim drugačija ali je ne govori. Muslimani ili u Amfilohijevom poimanju ,,lažni ljudi i lažna vjera’’ su još prisutni u Crnoj Gori . Hoće li ponovo biti žrtvovani da bi se spasila Crna Gora u režiji ovog kaluđera. ,,Poljetela crna ptica, Pljevlja biće Srebrenica'', poruka koja je ubačena u demolirane prostorije Islamske zajednice u Pljevljima, kao i grafiti ,,selite se turci'', dodatno skreće pažnju kako na aktuelna dešavanja u Crnoj Gori, tako i na nedavnu prošlost u ovom gradu sa početka devedesetih godina. To su strašne godine koje će biti upamćene po zlodelima vezanim za pogranična sela kao što je Bukovica, otmice u Severinu te stradalaštva u Foči, Višegradu, i drugim mestima na sandžačkoj tromeđi. Opet su Bošnjaci u poziciji da se njima upućuju genocidne poruke na relaciji ideološkog sukoba srpsko-crnogorskih odnosa i političkog potresa kroz koji prolazi Crna Gora. Ovo ne čudi jer se radi o najnezaštičenijoj manjinskoj grupaciji ali se na ovome ne iscrpljuje problematika niti ovog stanovništva niti ovog grada, ili šire posmatrano celog južnog Sandžaka, odnosno severne Crne Gore. Učestala je konstatacija još od Rifata Burđevića do Sretena Vukosavljevića, da Sandžak u celini gravitira Srbiji, da je to uostalom zametni prostor na kojem se formira prva srednjevekovna raška država kao nukleus potonje Srbije. Kao pogranični prostor prema Bosni, ovi krajevi su planski etnički čišćeni u drugom svetskom ratu / četnički izveštaj o 9 200 ubijenih muslimana/, da bi se po istoj matrici ti procesi nastavili i devedesetih godina. Aktuelni problem sa Bošnjacima koji žive u Crnoj Gori je taj što su većinski procrnogorski orjentisani pa su danas jezičak na vagi između dva nabujala nacionalizma, crnogorskog koji bi da Crnu Goru potpuno osamostali od svakog srpskog uticaja i velikosrpskog koji bi da je vrati u okrilje ,,srpskog sveta'' i ,,srpskih zemalja''. Negde na tim relacijama gubila se ,,sandžačka ideja'' u Crnoj Gori, dok je ista bar formalno ostala veoma živa u Srbiji. Pojednostavljeno rečeno, iz Srbije i Novog Pazara mogla bi ići separatistička tendencija otcepljenja severne Crne Gore i prisajedinjenje Srbiji a time i centripetalnog dejstva srpskom središtu kompletne Crne Gore. Tako bi se ponovo sastala dva oka u glavi a Crnogorci još u najboljem slučaju vratili svojoj ,,spartanskoj tradiciji''. Druge opcije koje računaju sa stvaranjem tri velikodržavna projekta, Velike Srbije, Velike Albanije i Velike Hrvatske, išle bi za podelom Crne Gore i njenim brisanjem sa političke mape Balkana. Tu liniju nije teško zamisliti. Uveliko se govori o Crvenoj Hrvatskoj kao istorijskom i kulturnom prostoru na kojem je iznikla Duklja, potonja Zeta, i katoličanstvu koje je ovde prisutno sve do Stefana Nemanje koji je uostalom i sam prešao sa katoličanstva na pravoslavlje. Naravno tu su i albanski etnički prostori i danas nastanjeni Albancima koji bi se pripojili Velikoj Albaniji. Naviknuti smo da bi se teško mogla zamisliti ova opcija. Ali ona nije nemoguća u onoj meri u kojo je moguća podela Bosne između Velike Srbije i Velike Hrvatske i sve dok se govori o neminovnosti tri velikodržavna projekta kao preduslovu trajnog mira na Balkanu. Gde su granice kojima bi se zadovoljili velikodržavni apetiti koji negiraju etničku zasnovanost bošnjačke i crnogorske nacije? Nema ih. Iako se danas direktno ne poseže za negiranjem ovih nacionalnih identiteta, činjenica je da ove dve države ne poseduju stabilnost koja se ne bi mogla dovesti u pitanje. U poslednje vreme čuju se I takvi zahtevi za stvaranjem ,,balkanskog saveza kako bi se uravnotežila Srbija kao satelit Ruske federacije’’. Okosnicu bi naravno činili Albanci, Hrvati I Bugari, a ne bi izostali ni drugi nesrpski narodi.

Sve ono što je rađeno i urađeno u poslednjih trideset godina daleko je od stabilnosti pa stoga i svako pominjanje srebreničkog genocida dobija vrlo ozbiljne i uznemirujuće konotacije, pogotovu u Crnoj Gori, ma od koga dolazile ove poruke, usamljenih pojedinaca, klerofašističkih ili do skora vladajućih krugova. One su uvek potencijalno zrno zla koje se može ispoljiti do neslućenih razmera. Stoga u postojećim okolnostima treba ozbiljno razmisliti o svim oblicima uplitanja sa strane u rovito tle crnogorskog političkog miljea ne samo iz susednih zemalja već i iz Novog Pazara, kao političkog centra sandžačke ideje koja se proteže i na Crnu Goru. Tim pre što nismo sigurni ko bi sve mogao stajati iza njih. Demokratska Crna Gora usmerena ka članstvu u Evropskoj Uniji i članica NATO saveza jeste jedan od stubova stabilnosti na Balkanu. Njegovo dovođenje u pitanje iIi razaranje otvorilo bi čitav set pitanja koja bi iz temelja protresla čitav Balkan.

 

AKTUELNOSTI

STRANA 2/5 ::: 1 | 2 | 3 | 4 | 5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Copyright * Helsinški odbor za ljudska prava u Srbiji - 2008

Web Design * Eksperiment