NASLOVNA
- AKTUELNOSTI -

AKTUELNOSTI

 

AKTUELNOSTI

STRANA 2/5 ::: 1 | 2 | 3 | 4 | 5

INFO   :::  Naslovna - Aktuelnosti > Aktuelnosti arhiva - STRANA 2 > Emilo Pavlović: Nova vlast u Crnoj Gori potčinjena SPC

 

Emilo Pavlović: Nova vlast u Crnoj Gori potčinjena SPC

Ludilo ne poseduje interne kočnice

 

5. septembar 2020, Autonomija

 

  

 

Kažu da je na izborima u Crnoj Gori pobedio Vasilije Ostroški i da će svako ko udari na Boga i Vasilja samo gubiti izbore. To je, valjda, najgluplje tumačenje izborne pobede, ali u njemu ima i jedno zrno soli. Naime, ono ukazuje na značaj vere i svetaca u političkoj mobilizaciji.

Zato i iznenađuje što niko od ovih što sada analiziraju zbivanja u Crnoj Gori ne pominje jedan anahron i veoma snažan retrogradni proces, vezan uz delovanje SPC.

Niko, recimo, ne pominje klerikalizaciju javnog života i ambiciju SPC da presudno utiče na društveni i politički život u Crnoj Gori. To je proces u kome se SPC postavlja iznad države i u kome se insistira da je SPC starija od države, da država postoji baš zahvaljujući SPC i da se u kreiranju zakona i politike mora voditi računa o tim činjenicama. Na ovaj način se za SPC želi izdejstvovati privilegovan, eksluzivan položaj.

Prožet sa ovim je i proces negiranja crnogorskog identiteta. Navodno su svi Crnogorci Srbi, pa isticanje zasebnog crnogorskog identiteta vodi u negaciju srpskog identiteta, koji, opet, mora uživati posebnu zaštitu.

U pozadini svega stoji udar na laički karakter republike, vidljiv već u pretvaranju SPC u uticajnog političkog aktera koji se, preko litija, tj. etnoklerikalne mobilizacije, uključuje u svetovne borbe oko vlasti. Odlazak Krivokapića na poklonjenje Amfilohiju nikako se ne može tumačiti kao privatna gesta pojedinačnog vernika, nego kao izraz potčinjenosti (buduće) svetovne vlasti.

Uključivanje SPC u političke borbe u Crnoj Gori nije slučajno, jer je ova crkva utočište konzervativizma, nacionalizma i velikodržavlja, pa se preko nje ostvaruju određeni politički projekti.

Pretvaranje Crne Gore u marionetsku i u svemu zavisnu vladu od Beograda nije interes Crnogoraca.

Ambicije Beograda da ceo etnički prostor na kome žive Srbi drži pod kontrolom imaju svoj izraz i u strategiji razvoja kulture Srbije, gde se preko jedinstvenog kulturnog prostora, zajedničkih udžbenika i praznika održava u životu uverenje o tragično izdeljenom narodu, lišenom „prirodnog prava“ da živi ujedinjen pod jednim i istim državnim krovom. Taj projekat počinje da škripi u slučaju hrvatskih Srba, ali napreduje u slučaju Crne Gore i Bosne i Hercegovine.

Kao država srpskog naroda i matična država svih Srba, Srbija daje prednost etničkim u odnosu na državne interese. Uplićući se u zbivanja u susednim državama ona (p)ostaje i dalje remetilački faktor, ali to, kao i sve napred rečeno, ne postoji u komentarima raznih analitičara.

Insistiranje na nezadovoljstvu običnog sveta, kojemu je dosta otuđene, samožive i autokratske vlasti je u slučaju jednog broja građana verovatno i bio motivišući činilac izlaska na izbore, ali insistiranje na njemu ne daje potpun odgovor, jednostavno zato što: a) zavodi na zaključak da je na izborima društvo ustalo protiv otuđene vlasti, što u celini nije slučaj i time, jel, b) prikriva duboke podele koje postoje u samom društvu, a koje se ne odvijaju samo duž sugerisanih socijalnih linija (bogati – siromašni) nego duž identitetskih linija: Srbi – (veštački) Crnogorci, pre svega.

Činjenica da su litije trajale mesecima govori o obuhvatu, dubini i mobilizacijskoj velikoj moći identitetskih podela i simbola. U produbljivanju tih podela učestvovali su i režimski mediji iz Beograda, deleći građane Crne Gore na Srbe, prave Crnogorce i Milogorce. Osim medijski, Beograd je duboko involviran u zbivanja u CG i na druge načine (finansijski, konfesionalno, itd).

Ignorisanje ovih činjenica vodi u manipulaciju javnog mnenja i govori o nepoštenju i hipokriziji komentatora. Moralna erozija srbijanskog društva i njegov duboki intelektualni pad su zabrinjavajući. Odsustvo načela i principa prikriva se nacionalizmom.

Pozivi srbijanskih političara, poput Jeremića, da Srbija podrži izborne pobednike jasno govori da se Srbija, ni posle 14 godina, ne miri sa nezavisnom Crnom Gorom.

Crnogorski režim može da se pohvali nezavisnošću Crne Gore i stupanjem u NATO, ali ne i vladavinom prava. Poistovećujući Đukanovića sa režimom kritičari ne ciljaju na socijalnu nepravdu, nego na samostalnost i nezavisnost Crne Gore. Interesantno je da pri tome od države, koju ne priznaju, traže da ih izuzme od važenja zakona (recimo, o slobodi veroispovesti).

Ludilo ne poseduje interne kočnice. Ono dugo opstaje i stalno se širi.

 

AKTUELNOSTI

STRANA 2/5 ::: 1 | 2 | 3 | 4 | 5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Copyright * Helsinški odbor za ljudska prava u Srbiji - 2008

Web Design * Eksperiment