NASLOVNA
- AKTUELNOSTI -

AKTUELNOSTI

 

AKTUELNOSTI

STRANA 2/5 ::: 1 | 2 | 3 | 4 | 5

INFO   :::  Naslovna - Aktuelnosti > Aktuelnosti arhiva - STRANA 2 > Pozorišna predstava Zlatka Pakovića

 

 

Srebrenica. Kad mi mrtvi ustanemo

Pozorišna predstava Zlatka Pakovića

Mehmed Slezović

28. septembar 2020.

 

 

U produkciji Helsinškog odbora za ljudska prava, preko onlajn prezentacije, pozorišna predstava Zlatka Pakovića - ,,Srebrenica, kad mi mrtvi ustanemo'', postala je vidljiva većem broju zainteresovanih gledatelja. Desilo se da je jedna u Srbiji tabu tema postala predmetom umetničke obrade i imaginacije. Presudom Haškog tribunala, događaji u Srebrenici od 11. do 13. jula 1995 god. označeni su genocidom kada je ubijeno 8 327 Bošnjaka različite starosbe dobi. Po istoj presudi Srbija nije ništa učinila da bi sprečila pomenuta dešavanja. Od tada, stvorena je zanimljiva situacija. U Srbiji se ovaj događaj ne priznaje za genocid i sklanja pod tepih, dok se u manjem BiH entitetu, događaj veliča i slavi a osuđeni ratni zločinci tretiraju nacionalnim veličinama i herojima, dok Bošnjaci i nakon 25 godina od događaja još uvek skupljaju rasute kosti ubijenih i svake godine ih, na dan događaja, sahranjuju u spomen parku.

Upravo zbog toga, za Pakovića je ovo izazov da prodre u tamnu stranu, senku sopstvene kulture i društva iz koje ne može izaći i ostvariti ambijent slobode. Za svoju predstavu, Paković je izabrao ugao koji percepciju događaja posmatra kroz vizuru jedne pseudoelitističke srpske porodoce Bećković, čiji članovi pripadaju sferama politike, kulture, religije i biznisa. Najstariji član je pravoslavni sveštenik i dr teologije, njegov sin je poznati advokat sa književnim ambicijama, supruga kostimograf pozorišta, kćerka konceptualna umetnica, a sin fotograf. Kroz žive međusobne dijaloge ali i dijalog sa autorom komada koji je takođe prisutni subjekt predstave, očituje se ideološki, politički i vrednosni aspekt vladajuće srpske elite i društva u celini. Time je fabula događaja preusmerena sa tragičkog, faktografskog i istorijskog dešavanja na kulturološke aspekte ideološkog i vrednosnog sistema koji je mogao omogućiti jedan ovakav događaj. Ovim se nadomešta nedostatak društvenog dijaloga ne samo o ovoj temi već i širim problemima vezanim za duh nacionalne kulture koja istrajava na sopstvenim utabanim matricama nemoćna da iz njih iskorači i suoči se sa sopstvenim istinama. A te istine su takve da generišu ponavljanje sličnih događaja u neposrednoj i daljoj budućnosti.

Kroz dijaloge aktera predstave citiraju se stavovi Nikolaja Velimirovića, Biljane Plavšić, Dobrice Ćosića i drugih javnih ličnosti čiji misaoni diskurs formira ideološku matricu satanizacije bosanskih muslimana i njihove navodne inferiornosti, pripremajući teren za genocid. U vešto ukomponovanim segmentima aktuelnih kulturnihi političkih dešavanja ostvaruje se uvid u složenu sliku kontekstualnih odnosa i sadržaja aktuelne kulturne politike gde po rečima Pakovića ,,Srpska pravoslavna crkva neće građane nego pastvu, SANU neće građane, nego nacion, Republika Srbija neće građane, nego teritoriju, škole neće građane nego sluge neoliberalnog kapitalizma'', dok se ,,sve što je vredno u pozorišnoj umetnosti, dogodilo ovde izvan njenih institucija''. Jasno je da iz takvog sinergijskog dejstva vodećih institucija društva omladina lako može pretvoriti u ,,čopor ili krdo za potrebe kulturnopolitičkih i finansijskih elita koja ubija, pljačka, siluje'' ...

Vrlo snažno deluju segmenti predstave u kojima se proklinje čas kada je Aleksandar Vučić 20 jula 1995 god., devet dana od početka genocida u Skupštini pozivao da se za jednog ubijenog Srbina ubuje po sto muslimana, kao i završetak same predstave kada uz državnu himnu Republike Srbije ,,Bože pravde'', akteri šire zastavu Republike Srbije na kojoj su ispisana imena i matični brojevi svih žrtava genocida u Srebrenici. Time završetak dobija izuzetno snažan i subliman iskaz u konceptualnom smislu kao što je uostalom i ovlaš prisutna fotografija Marine Abramović, /inače idol pomenute mlade umetnice/, koja se u svom njujorškom perfomansu ,,Umetnik je prisutan'', međusobno posmatra sa patrijarhom Pavlom, savremenikom dešavanja u Srebrenici.

Premda autor polazi od stava da je pozorište pripremalo javno mnjenje za ratove devedesetih godina i reviziju istorijske svesti te da se danas sa pozorištem može započeti konstituisanje javnosti, ova predstava se kao ,,obred konstituisanja javnosti'', više doima kao snažan i slojevit konceptualni performans u nastajanju konkretnog umetničkog dela oličenog u pomenutoj zastavi sa ispisanim imenima ubijenih. Ali se time cela akcija ne završava. Pomenutoj zastavi ipak treba ,,vratiti čist obraz''. Kako?, pitanje je koje se neminovno postavlja. I ovde je Paković rezolutan – tako što će se priznati genocid: ,,Republika koja, kao sopstvene neprijatelje, osuđuje svoje građane koji su počinili zločin, a štiti žrtve tog zločina, iako nisu njeni građani, i uzima ih u pomen, ostvarila je svoju suštinu''. Ne priznajući genocid, Srbija poništava sebe kao republiku. Jedino činom priznanja, distancira se od njega, ostvaruje se ambijent slobode kao uslov slobodne stvaralačke imaginacije. Ali može li to Srbija sve dok je ,,Srbija duševna ideja'', kako naglašava jedan od aktera predstave? Verovatno ne. ,,Tamo gde su rane – tamo će biti umetnost'', naglašava drugi akter. Gde su rane, tu su i traume, a gde su traume tu su i potrebe da se prevaziđu. Te se rane danas ne sagledavaju u svom obimu i istini pred ideološkim naslagama koje ih zaklanjaju. A zaklanja ih genocidna kultura kao nastavak genocida. I naravno, nisu sve samo na jednoj strani, niti su ravnomerno raspređene. Ako se došlo do toga da se počne njihovo sagledavanje tako što će se za početak počistiti u sopstvenom dvorištu, što je Pakovićeva namera, onda ima mesta za optimizam. I tu je Paković na svom zadatku razobličavanja nacionalizma kao mržnje ne samo prema drugima već i sopstvenoj naciji, svojevrsnoj paranoji u čijim prostorima struji mržnja prema samom životu koja dovršava u estetici zločina i biznisu zločinačke elite. Međutim sve dok se ovakve predstave odigravaju u alternativnim prostorima, kakav je i Centar za kulturnu dekontaminaciju, gde se predstava odigrala, nema mesta velikom optimizmu. Stvar ostaje u izolovanim manjinskim grupama istomišljenika koji istrajavaju u borbi da svet ne potone u totalni mrak. ,,Srpska kulturna elita je kukavička '', tvrdi Paković naglašavajući da je ,,pozorište, možda, jedina umetnost u kojoj nije dovoljan tek talenat''. Za njega je to i mogući novi život. Naravno, sem hrabrosti i kritičke svesti potrebna je i neka materijalna podrška, i za svaku pohvalu je da je u konkretnom slučaju došla od Helsinškog odbora za ljudska prava.

Na kraju treba reći da je kompletnom utisku predstave svojom ubedljivom glumom doprinela omanja ekipa glumaca u znalačkom odabiru pomenutog autora predstave zaslužujući sve čestitke.

 

AKTUELNOSTI

STRANA 2/5 ::: 1 | 2 | 3 | 4 | 5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Copyright * Helsinški odbor za ljudska prava u Srbiji - 2008

Web Design * Eksperiment