NASLOVNA
- AKTUELNOSTI -

AKTUELNOSTI

 

AKTUELNOSTI

STRANA 2/5 ::: 1 | 2 | 3 | 4 | 5

INFO   :::  Naslovna - Aktuelnosti > Aktuelnosti arhiva - STRANA 2 > Rat karikatura

 

Rat karikatura

Piše: Mehmed Slezović

Oktobar, 2020.

 

 

Sukob civilizacija u najnovijem izdanju, svojevremeno pokrenut objavljivanjem karikatura poslanika islama Muhameda, pa ponovo oživljen ubistvom profesora koji je ih na času slobode govora pokazivao učenicima, razbuktavan objavljivanjem karikatura turskog predsednika Erdogana, mogao bi se u ovoj fazi označiti relacijom sukoba – duhovni Istok- materijalni Zapad. Zapad /Francuska/, pozivajući se na svoju vrednost slobode izražavanja, nikako da shvati da sloboda zadire do nevređanja drugog, pa čak i kad se to radi karikaturom, a Istok /islamski svet/, nikako da shvati da je religijsko skinuto sa pijedastala nedodirljivosti na Zapadu, pa kad je tako, zna Istok da i Zapad ima svoju Ahilovu petu - materijalno. Tako u finalu ovog rata vrednostima, Zapad će nastaviti sa svojim karikaturama, a Istok sa bojkotom francuskih proizvoda. Konačno, eto prostora za razumevanje tuđih vrednosti. Uzalud se Makron poziva na univerzalne vrednosti, valjda su to zapadne u njegovoj optici. Ali, postoje li takve, kao takve. Uzmimo recimo, ljudski život. Svojevremeno je Bin Laden odgovorio američkom predsedniku Bušu: ,,Vi volite da živite, a mi volimo da umremo.''

Karikatura je instrument oslobođen odgovornosti sopstvenog izraza, ali epicentar sukoba je ličnost poslanika islama - Muhamed. I ovaj fenomen nije od juče. Šta više, traje od samog trenutka kada je Muhamed oglasio da nema drugog boga osim Allaha, a da je on, Božiji rob /samo čovek/ i Božiji poslanik. Bio je to početak jednog novog verskog svetonazora i novog vrednosnog sistema. U globalizovanom svetu i globalnom islamu kad pripadnici različitih religija žive izmešani, na Zapadu se ovi fenomeni sve više uočavaju kao novi antagonizmi međusobnog nerazumevanja. Ali ostaje istina da ,,od svih velikana ovog sveta nikoga nisu toliko klevetali kao Muhameda.Srednjevekovna Evropa je još pre izgona Arapa iz Španije stvarala koncept o ,,velikom neprijatelju''.Tako su Muhameda u jednom trenutku preinačili u Mahounda, princa tame, što će reći đavola. Pogledaju li se ove današnje karikature vidi se da je upravo označen tim imenom. Uprkos naučnim saznanjima o islamu, sila starih predrasuda se i dalje provlači. Istina, postoje i druga gledanja na Muhameda u okvirima evropskog romantizma, neki bi rekli idealizovana, nasuprot preovlađujućem klevetanju. Tako, na primer, Lamartin piše: ,,Ako se uzme veličina cilja, mala količina sredstava, i grandioznost rezultata, kao tri mjere ljudskog genija, ko bi se onda usudio da sa Muhamedom uporedi jednog velikog čoveka moderne istorije''. Ali, ni idealizacije niti klevetanja nisu osnova za uzajamne odnose između hrišćana i muslimana. Da li su uopšte mogući nekakvi konačni sudovi oko kojih bi se usaglasili pripadnici ovih dveju konfesija? ,,Islam je ustvari, suviše blizak Evropi da bi izazvao onaj zanos koji nosi nemirnu misao ka istinski drugačijim i autentičnim obalama. On je, s druge strane, isuviše jasno autonomna afirmacija da bi mogao biti cjepkan, svođen i pripajan'', zaključuje Hišam Džait u svojim istraživanjima. Priča o ,,francuskom islamu'', stoga može izgledati ili naivna ili zlonamerna tim pre, što ,,ne postoji vizija bivšeg ili budućeg položaja islamske civilizacije u razvoju univerzalnosti.'' Islamski separatizam o kome govori Makron, zapravo je samo izraz državnog separatizma kad su muslimani u Francuskoj u pitanju. A ,,kriza islama'', zapravo kriza proklamovanih francuskih vrednosti. Kako bi trebao izgledati taj navodni francuski islam, može poslužiti kao ilustracija nedavna inicijativa javnih ličnosti i intelektualaca da se iz Kur'ana izbace sva ona mesta koja navodno podstiču radikalizam. Ne postavlja li sve ovo pitanje – kuda ide francusko društvo? O tome se već ozbiljno u vidu kritika Makronovog ponašanja govori u Francuskoj. Tako Klementin Oten, novinarka i zastupnica stranke Nepokorena Francuska kaže da Francuska sve više liči na ,,prefašističko društvo''. ,,Francuska bi mogla izgubiti kontrolu nad dešavanjima. Naša zemlja gazi slobode i demokratiju kako bi zaštitila slobode i demokratiju. Rasprave u Francuskoj pretvorile su se u nadmetanje ideja ekstremne desnice,'' kaže Oten. Podseća na zabranu nošenja marame, odvojene police sa halal proizvodima, i atmosferu u kojoj preovlađuju osećaji mržnje i osvete i zakoni koji ograničavaju slobode. ,,Takvo okruženje ne rešava ogromne probleme u kojima se nalazimo. Samo vodi u građanski sukob i da naša zemlja svakim danom sve više liči na predfašističko društvo,'' tvrdi ova zastupnica.

Timoti Eš, specijalista za Evropu i Bliski istok je prokomentarisao: ,,Sloboda izražavanja vs slobode vere, pomalo je ironična misao da je u redu vređati nečiju veru, a da vređanje predsednika prelazi granicu''. Marwan Mhamed, bivši predsednik antidiskriminacijske grupe Kolektiv protiv islamofobije, označio je Makronove namere kao ,,sveobuhvatan institucionalni okvir za kontrolu i regulaciju islama, s jasnim represivnim nagonom''. Oliver Roj, jedan od vodećih svetskih islamologa, smatra Makronova rešenja ,,teološkim bitkama'' baziranih na temeljnom nerazumevanju religije. On rešenje problema getoizacije muslimana vidi u socijalnim programima i socijalnoj politici, ali očekivati to od ,,predsednika za bogate'', bilo bi iluzorno, pojašnjava ovaj naučnik.

Vredi podsetiti i na stavove Alena Badjua, jednog od vodećih filozofa današnjice, Francuza socijalističkih uverenja: ,,Ideja da su za našu tešku situaciju odgovorni stranci konstantna je u kapitalizmu u vremenu krize. To je bila funkcija Jevreja tokom 1930-ih u Nemačkoj i šire. Danas tu funkciju imaju siromašni ljudi koji iz Afrike i sa Bliskog Istoka dolaze da bi preživeli. Ta situacija je užasna, jer u tim njihovim zemljama bukte ratovi, države su razorene, ne samo zbog građanskih ratova, nego i zbog vojne intervencije Zapada. Politički smisao u Francuskoj danas je u organizovanju ljudi ne samo protiv zločina i terorizma, već i protiv svih stranaca. Posledice takve vrste demonstracija u ime slobode izražavanja jeste zapravo ideja da moramo imati jedno mišljenje. Mišljenje da je naša kultura izuzetna, a da je sve što je strano veoma loše''.

Sad smo već u boljoj situaciji razumeti reakciju na reči kritike turskog predsednika, izraženu u karikaturi turskog predsednika, časopisa Šarli Ebdo. ,,Francuska je postala predmet ismijavanja. Ne podržavam predsednika u polemikama s Erdoganom,'' reči su bivšeg kandidata za predsednika Francuske, Žan Lik Melenšona. ,,Makron je u potpunosti izgubio kontrolu nad situacijom'', tvrdi Melanšon, ponavljajući Erdoganove reči. Jedno je kad francuskog predsednika kritikuju Francuzi, sasvim drugo kad to čini jedan Turčin, umereni islamista, tim više što je i predsednik Turske. Odgovor na to je mogao biti samo s namerom verskog ismevanja kad već nisu ostale druge mogućnosti, nekad primenjivane u kolonijalnoj prošlosti. Zaista, kuda to ide Francuska? Što se muslimana u Francuskoj tiče, bar sa stručne strane odgovor nije teško naći. ,,Uvređeni Poslanik, isukani mač'', reči su Ibn Tajmije, srednjevekovnog filozofa i pravnika, izrazito tradicionalnog mislioca iz XIII veka, zastupnika hanbalitske versko-pravne škole, na koga se pozivaju svi ideolozi neofundamentalističkog islama. Prilagođavanje njegovog učenja aktuelnoj političkoj situaciji i nalaženje uporište za svoje savremene stavove, praksa je ovih radikalnih elemenata. ,,Davanje legitimnosti jednoj modernoj kategoriji kao što je država posredstvom islamskog zakona, nije ispravan put za islamsku državu, zato što šerijat nije pozitivno pravo, već etički kodeks - ovo povezivanje donosi mnoštvo poteškoća,'' zaključuje Haled Fuad Alam. Oni muslimani koji nisu sledbenici radikalnih učenja, samo će konstatovati da ih sad francuska politika sve gura u isti koš.

Oktobar, 2020.

 

AKTUELNOSTI

STRANA 2/5 ::: 1 | 2 | 3 | 4 | 5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Copyright * Helsinški odbor za ljudska prava u Srbiji - 2008

Web Design * Eksperiment