Ovih dana navršavaju se tri decenije od proglašenja nezavisnosti
Slovenije i Hrvatske, događaja koji se hronološki može uzeti kao
završna epizoda postojanja jugoslovenske državne zajednice. Odnos
prema raspadu SFRJ u srpskoj javnosti i većinskom delu tzv.
akademske zajednice u Srbiji je i posle svih tih godina i decenija
nepromenjen i već poprima neku vrstu kolektivne svesti, neko bi
rekao i kolektivnog nesvesnog. Naime, kako u junu 1991, tako i
danas, srpsko tumačenje raspada Jugoslavije insistira na krivici
međunarodne zajednice i Slovenije i Hrvatske, kojima se eventualno
nadodaje i odgovornost kosovskih Albanaca i bosansko-hercegovačkih
Muslimana i Hrvata. U ovoj kolektivnoj uobrazilji i zaverologiji,
srpski narod je navodno bio jedini nesebičan i veran jugoslovenskoj
ideji koja se na kraju izokrenula u njegovo najveće prokletstvo u
20. stoleću. Međutim, i pored uverenja u istorijsku odanost i
privrženost Jugoslaviji, jugoslovenske teme i racionalno sabiranje
činjenica o ovoj državi su kod nas u stalnom deficitu i uglavnom ih
ne nalazimo u srpskoj publicistici, naučnoj produkciji ili u
poslednje vreme aktuelnom akademskom ćaskanju na medijima sa
nacionalnom frekvencijom. Zadržao bih se ovim povodom na jednoj
anomaliji koja postaje poslednjih godina sve više normalizovana u
srpskoj mejnstrim istoriografiji.
Naime, u Srbiji je već dugo vremena ukorenjen jedan hipotetički,
zapravo nemogući, ili kako se to danas stručno kaže, kontrafaktualni
pristup istoriji Prve i naročito Druge Jugoslavije. Kao izraz jedne
suštinske netrpeljivosti prema ovoj državi i konsolidovane negativne
percepcije Jugoslavije kao srpskog nacionalnog promašaja, srbijanski
mejnstrim istoričari konstruišu na desetine mogućih i nemogućih
alternativnih scenarija njene istorije. Etničke frustracije i
nepotrošeni državotvorni libido porađaju pitanja koja se najčešće
postavljaju u formi odgovora: recimo, šta bi bilo da je 1918. srpska
država obrazovana na teritoriji garantovanoj tajnim Londonskim
ugovorom, ili, šta bi bilo da je kralj Aleksandar amputirao delove
Hrvatske 1929, zatim, kako bi izgledala Jugoslavija da nije bilo
Brionskog plenuma i da recimo nije uveden Ustav iz 1974 itd? I u tom
prepletu hipotetičkih kombinacija često se ne dolazi do onoga što se
zaista desilo, niti se sagledava realni kontekst jugoslovenske
države i razmere modernizatorskih i emancipatorskih procesa koji su
obeležili njen razvoj. Bavljenje stvarnošću koja se nije ni desila
potiskuje sagledavanje fakticiteta prošlosti koja se zaista desila;
pod tim okolnostima ne treba da čudi da naše kolektivne uobrazilje
mogu da traju decenijama i da u njima uglavnom nema ni nagoveštaja
racionalnog i odgovornog preispitivanja.
Gorepomenuti odijum prema Jugoslaviji uslovljava i stalno prisutnu
negativnu ocenu njenih institucionalnih i društvenih resursa i
tekovina. Tako se, na primer, princip konsenzualnog donošenja odluka
i procedura međurepubličkog usaglašavanja, koji su primenjivani od
ustavnih amandmana 1971, gotovo bez rezerve i nekritički ocenjuju
kao uzročnici svih zala i nevolja jugoslovenskog socijalizma. A opet
na tom istom principu „usaglašavanja stavova“ kao jedinoj mogućoj
formi uspostavljanja zajedničke politike počiva današnji
institucionalni okvir i način donošenja odluka u EU. Možda se u ovoj
instituciji dogovaranja najbolje prepoznaju reči Latinke Perović
koja je svojevremeno za Jugoslaviju rekla da je to bila naša prva
Evropa, ja bih dodao nažalost, možda i jedina Evropa koju ćemo
iskusiti. Proces konsenzualnog donošenja odluka u SFRJ podrazumevao
je zaista mučne i dugotrajne pregovore, ali treba s druge strane
priznati da je ova država uprkos tome ili možda zahvaljujući tome
bila itekako funkcionalna skoro sve vreme tokom dve decenije koliko
je model usaglašavanja bio u upotrebi (1971-1991), od toga 11 godina
nakon smrti neprikosnovenog arbitra u međurepubličkim sporovima
(1980-1991).
U istraživačkom pristupu u Srbiji, ali i u drugim
post-jugoslovenskim društvima, fokus interesovanja se iz sličnih
pobuda sa ovog kontinuiteta funkcionalnosti države premešta na
unutrašnja sukobljavanja, uz prenebregavanje pozicija rukovodstava
BiH, Crne Gore, Makedonije, pa čak i Hrvatske koja tokom 70-ih i
80-ih godina nisu ni otvarala, ni problematizovala osnovna
konstitucionalna pitanja uređenja države. Teritorijalno i
populacijski, dakle, najznačajniji deo SFRJ bio je manje ili više
spokojan u granicama ingerencija koje je propisivao Ustav iz 1974.
Tzv. hrvatska šutnja (1971-1989), kao dugotrajna posledica
razračunavanja sa Maspokom učinila je da se rukovodstvo ove
jugoslovenske republike relativno kasno javlja u međurepubličkim
sporovima. Tradicionalni srpsko-hrvatski spor iz Prve Jugoslavije
zamenilo je srpsko-slovenačko trvenje u Drugoj. Najznačajniji deo
tog trvenja odnosio se upravo na pitanja konsenzusa u odlučivanju, a
kasnije i statusa pokrajina u okviru Srbije i kao elementa
federacije. Ukratko, srpsko rukovodstvo tražilo je ograničenje
domena primene konsenzusa, dakle efikasniju saveznu državu i
smanjenje pokrajinskih ingerencija u okviru Srbije; slovenačko
rukovodstvo insistiralo je na međurepubličkom konsenzusu u
odlučivanju i na održanju odnosa proklamovanih Ustavom iz 1974.
Nezadovoljstvo republičkog rukovodstva u Srbiji tinja još od
donošenja ustavnih amandmana (1968-1971) i Ustava 1974, a
dramatičnost isticanja inicijativa u pravcu gorenavedenih zahteva na
saveznim forumima, ponekad čak podseća na klasični format delovanja
političke opozicije. Jedan deo problema u najvećoj federalnoj
jedinici SFRJ bio je kadrovske prirode i datira od smene srpskih
liberala 1972. Kao što su to nesumnjivo isticali Koča Popović,
Vladimir Velebit i Raif Dizdarević veliki deo odgovornosti je tu bio
na odlukama doživotnog predsednika republike. Naime, Josip Broz Tito
se ustavnim amandmanima i Ustavom iz 1974. opredelio za proces
najšire decentralizacije i delimične konfederalizacije države, a
istovremeno je sa pozicija vlasti i odlučivanja u Srbiji smenio
jedinu političku garnituru koja je bila spremna da te promene
prihvati i sprovede u delo. Smena srpskih liberala i instaliranje na
vlasti lojalista i konzervativaca oko Draže Markovića stvorila je
dugotrajnu kontradikciju i stalno trvenje u sistemu jugoslovenske
federacije. Generacije srpskih političara od druge polovine 70-ih
godina okupljale su se oko programa koji Sabrina Ramet naziva
recentralističkim, a njegove protagoniste recentralistima. Ovom
programu pripadaju Draža Marković, Ivan i Petar Stambolić, Dragiša
Buca Pavlović i Slobodan Milošević u prvom delu njegove političke
biografije. I svi oni u čitavom ovom periodu kontinuirano
insistiraju na ograničavanju ingerencija pokrajina i jačanju
ovlašćenja savezne države.
Nameće se pitanje o opravdanosti i legitimnosti ovih zahteva: dakle,
da li su i pod kojim uslovima zahtevi srbijanskih recentralista bili
legitimni sa stanovišta održanja državne zajednice? Principijelno,
zahtevi za promenom političkog sistema u federaciji su bili
legitimni sve dok su se zasnivali na proceduri, ili unutrašnjim
pravilima koja svi (tj. sva republička i pokrajinska rukovodstva)
prihvataju. Ne treba smetnuti s uma da gorepomenuti recentralisti,
od Draže Markovića pa sve do Miloševića tokom prvog dela njegove
političke karijere, nisu pokušavali da svoja rešenja nametnu
drugima, već su nastojali da ih ostvare poštujući princip
usaglašavanja i konsenzusa svih federalnih jedinica. Čak i kada su
predlagali da forma donošenja odluke bude glasovima većine (tj.
preglasavanjem, bez konsenzusa), oni su nastojali da takva odluka
bude prihvaćena od svih strana, znači, konsenzusom.
Sistem jugoslovenskog federalizma mogao je da opstojava i sa tako
suprotstavljenim koncepcijama kakve su bile srpska i slovenačka, sve
dok su njihovi protagonisti ostajali u granicama onoga što je bilo
legitimno u datom sistemu, a legitimno je bilo samo ono oko čega se
svi subjekti federacije dogovore. Srbijanski recentralisti (pre
1989) nisu nikad prelazili taj institucionalni Rubikon koji bi
otvarao proces preglasavanja među predstavnicima federalnih
jedinica. U tom smislu, Miloševićevi jednostrani akti preuređenja
ustavnih odnosa tokom 1988-1989. i pokušaji preglasavanja drugih u
1990. i 1991, mogu biti sagledani u dve ravni. Oni, po načinu
izvođenja, nemaju mnogo veze sa izvornim koncepcijama recentralizma,
ali, u isto vreme, oni su i krajnja ekstremna konsekvenca ove
ideologije. Srpski zahtev za preglasavanjem opterećivao je
unutrašnje prilike u zemlji, ali je bio legitiman, tačnije bio je
legitiman sve dok neko od recentralista ne odluči da ga na svoju
ruku sprovede u delo. Znači, kao principijelni zahtev bio je, u
najmanju ruku, štetan i onemogućavao je nesmetano funkcionisanje
sistema, a kao model praktične politike uveo je zajedničku državu u
sukob i ratove devedesetih.
Opet, treba imati u vidu da je u srpskim zahtevima tokom 80-ih bilo
i principijelnosti i rezona. Srpsko rukovodstvo je u tom periodu
smatralo da postojeći sistem konsenzusa pogoduje monopolskom
položaju koji su Hrvatska i Slovenija imale na unutrašnjem tržištu u
odnosu na manje razvijene republike. Radilo se o tome da je država
striktno kontrolisala cene sirovina i energenata, a da to nije bio
slučaj sa finalnim proizvodima i izvoznim artiklima u kojima su
uglavnom dominirali privredni subjekti iz severozapadnih republika.
U uslovima inflacije, ova politika cena bila je pogubna po interese
manje razvijenih republika. Pored srpskog, ovaj problem je često
isticalo i bosansko-hercegovačko rukovodstvo u neposrednoj
komunikaciji sa slovenačkim predstavnicima. Raif Dizdarević u
memoarima daje do znanja da su Slovenci često bili zaista neprijatni
na tim sastancima i da su na momente zauzimali nadmen i gotovo
uvredljiv odnos prema predstavnicima BiH. Izgleda da je rukovodstvo
Srbije polazeći upravo od ekonomskog rezona nastojalo da okupi jednu
širu koaliciju manje razvijenih republika sa kojima bi se deo
odlučivanja vratio u domen ingerencija savezne države. To je izgleda
davalo nekog efekta jer u novembru 1984. Predsedništvo SFRJ izdaje
saopštenje koje je bilo u duhu stavova koje je Draža Marković
zastupao neposredno pre toga na 14. sednici CK SKJ. Ipak, neka šira
politička kombinacija oko Srbije se nije obrazovala u nastupajućim
godinama.
I u tehničkom i u suštinskom smislu, Miloševićeva politika odstupala
je od principijelnog kursa prethodnih recentralista. Njegova
zapaljiva retorika i raspirivanje međuetničke netrpeljivosti od
strane medija pod njegovom kontrolom u vreme „događanja naroda“ je u
svega nekoliko meseci u potpunosti razorilo sistem svojevrsne
političke korektnosti i međuetničkog uvažavanja na kome je počivao
suživot etničkih grupa u SFRJ. Treba ukazati da u to vreme, tokom
druge polovine 1987. i tokom naredne dve godine ni u jednoj drugoj
jugoslovenskoj republici etnički diskurs još uvek nije zadobio pravo
građanstva niti ušao u dnevnu upotrebu. U kontekstu naše
višedecenijske uobrazilje oko razloga raspada SFRJ treba se zapitati
da li je Milošević čuvao Jugoslaviju tako što je svesno razorio
sistem vrednosti međuetničkog uvažavanja na kojoj je ta država
počivala? Štaviše, ideologija bratstva-jedinstva u vrednosnom smislu
se danas može posmatrati i kao preteča identitetskoj politici i
politici sećanja koja je proklamovana u EU. Sistem zajedničkih
komemoracija zasnovan na isticanju pozitivnih primera međuetničke
saradnje i stalnom pronalaženju zajedničkog imenitelja u vrednosnom
i sadržajnom smislu je ono na čemu u vrednosnom smislu može da bude
okupljena jedna zajednica naroda. Poslednju odsudnu odbranu tog
sistema vrednosti, a na neki način i čitavog humanističkog nasleđa
levice u Srbiji pružili su Dragiša Pavlović i nešto opreznije Ivan
Stambolić na Osmoj sednici, septembra 1987. Njihovim uklanjanjem sa
političke pozornice u Srbiji je nestalo autentičnih predstavnika
ideja levice i nema ih do danas.
U domenu institucionalnog i ustavnog preuređenja SFRJ, Miloševićev
recentralizam najpre postaje ofanzivan u odnosu prema pokrajinama. U
leto i jesen 1988. na dnevnom redu tzv. antibirokratske revolucije,
koju je Ivan Stambolić sa finom ironijom nazivao „birokratskom
kontrarevolucijom“ bila je Vojvodina. U vreme puča, savezni forumi i
institucije države i partije nisu pokazali ni najmanju meru
solidarnosti prema vojvođanskom rukovodstvu koje je bilo izloženo
uličnom nasilju u danima tzv. jogurt revolucije. Ne samo što nije
bilo intervencije iz Predsedništva SFRJ, iz CK SKJ, ili sa strane
saveznog SUP-a, kao što je to bio slučaj, recimo, u vreme
demonstracija na Kosovu, već su iz svih ovih institucija požurivali
vojvođansko rukovodstvo da podnese ostavke. Boško Krunić u svojim
memoarima ovo odsustvo kuraži i koncepcije u saveznim institucijama
i kod drugih republičkih rukovodstava upoređuje sa ponašanjem
zapadnih demokratija u sklapanju Minhenskog sporazuma 1938.
Krunićeva logika je sugestivna: kao što Minhenski sporazum i
žrtvovanje Čehoslovačke nije umilostivilo Hitlera, tako ni
jugoslovenski ili „Mali Minhen“ i puštanje vojvođanskog rukovodstva
niz vodu nije označilo kraj Miloševićevih aspiracija.
Tek u kosovskoj krizi, tokom 1989. Miloševićevi jednostrani akti i
represija nailaze na protivljenje rukovodstva Slovenije i Hrvatske.
Slovenačko protivljenje Miloševiću bilo je od početka usmereno na
zaštitu ljudskih prava Albanaca na Kosovu i institucionalnih
mehanizama jugoslovenskog federalnog-konfederalnog uređenja koje je
bilo propisano Ustavom iz 1974. Principijelni stav slovenačkog
rukovodstva zadobio je i široku podršku intelektualnih krugova i
političkih organizacija u nastajanju u ovoj republici, što je
manifestovano skupom podrške albanskim rudarima u Trepči u
Cankarjevom domu u Ljubljani 27. februara 1989. Milan Kučan je na
ovom skupu izjavio da se „Jugoslavija brani u Trepči“ i to je
svakako u ustavno-pravnom smislu bilo tačno. Usvajanje amandmana na
Ustav Srbije u martu 1989. koji su bili protivni saveznom ustavu i
to u uslovima kada su kosovski delegati ove promene izglasali u
uslovima vanrednog stanja i vojske i policije na ulicama, bilo je
prvo narušavanje konstitucionalnog sistema SFRJ. Ne treba podsećati
da je upravo srpskom narodu vitalni interes bilo očuvanje, a ne
razaranje te države i njenog konstitucionalnog okvira.
Otvoreni konceptualni sukob srpskog i slovenačkog rukovodstva traje
tokom čitave 1989, a u decembru dostiže kulminaciju nakon zabrane
nameravanog protestnog zbora kosovskih Srba i Crnogoraca u
Ljubljani. Skup, koji je mitingaški entuzijazam AB revolucije
trebalo da prenese na teren najrazvijenije jugoslovenske republike
su zabranile slovenačke vlasti, a Miloševićev odgovor je bio
zavođenje ekonomskog embarga na slovenačku robu. Ovo je bilo u
kontradikciji sa kontinuiranim Miloševićevim recentralističkim
zalaganjima za ukidanje međurepubličkih ekonomskih barijera.
Milošević, koji je godinama unazad na gotovo svim partijskim
forumima insistirao na značaju jedinstvenog jugoslovenskog tržišta,
ostao je na kraju zapamćen po nametanju ekonomskog embarga Republici
Sloveniji u decembru 1989. Zapravo, ako sledimo hronologiju
Miloševićevih javnih nastupa, temu jedinstvenog jugoslovenskog
tržišta poslednji put ćemo naći u njegovom izlaganju na Konferenciji
SK Srbije u novembru 1988; embargo Sloveniji je proglašen samo
godinu dana kasnije, u decembru 1989. Tom brzinom su Miloševićeve
„principijelne“ koncepcije preinačavane u njihovu potpunu
suprotnost. Potvrdni odgovor na pitanje da li se očuvanju zajedničke
države doprinosilo uvođenjem ekonomskih sankcija njenoj
najrazvijenijoj republici spada u repertoar teatra apsurda u kojem
naše društvo i dalje živi.
Reputaciji principijelnog recentraliste, dakle nekoga ko želi jaku
saveznu državu, ne ide u prilog kontinuirano protivljenje odlukama i
merama savezne vlade – SIV-a na čelu sa Antom Markovićem. I tu se
vide suštinske razlike između koncepcija Miloševića i prethodnih
recentralista. Kad je Draža Marković na pomenutoj sednici CK SKJ
1984. tražio veće ingerencije za savezne organe vlasti, to je bilo u
vreme vlade Milke Planinc i sadržavalo je principijelno zalaganje za
određeni profil institucija, bez obzira čija kadrovska kombinacija
je u tom trenutku na vlasti. Da je Milošević bio principijelni
recentralist, morao bi da podrži autoritet saveznih organa vlasti,
bez obzira na njen personalni sastav. Takve principijelnosti,
međutim, kod njega nije bilo. Verovatno najizrazitiji primer
Miloševićevog urušavanja institucija zajedničke države predstavlja
upad u monetarni sistem SFRJ i primarnu emisiju Narodne banke
Jugoslavije u decembru 1990 – januaru 1991. Tom prilikom je
Republika Srbija nelegalno „pozajmila“ dinarski iznos u
protivvrednosti od 1,4 milijarde tadašnjih dolara za potrebe
budžetskih isplata. Recentralista Pavlovićevog ili Stambolićevog
kova, sigurno ne bi u ustavu Republike Srbije, koji je donet u vreme
postojanja savezne države 28. septembra 1990, uneo odredbu kojom se
proklamuje da je ova federalna jedinica „suverena i nezavisna“. Srđa
Popović je ukazivao i na član 2. stav 1. pomenutog ustava koji
omogućuje zavođenje posebnih taksi i posebnog poreza na promet robe
proizvedene u drugim jugoslovenskim republikama. Na ovaj način je
embargo prema slovenačkoj robi ne samo legalizovan nego je i
utemeljen u najvišem zakonskom aktu. Model embarga i trgovinskog
protekcionizma mogao se dalje primenjivati i prema privrednim
subjektima iz drugih republika.
Milošević se negde do decembra 1989. može smatrati radikalnim
recentralistom, a od uvođenja embarga Sloveniji on deluje kao
separatista u odnosu na Jugoslaviju, a kako proizlazi iz dnevničkih
zapisa Bore Jovića već od leta 1990. on pristupa i zakulisnim
koncepcijama vojno-teritorijalnog rešenja statusa srpskog naroda u
BiH i Hrvatskoj. Kada Predsedništvo SFRJ u julu mesecu 1991. donosi
odluku o povlačenju JNA iz Slovenije, predstavnik Hrvatske Stipe
Mesić bio je jedini član Predsedništva koji je glasao protiv. Mesić
je naravno strahovao od premeštanja vojnih efektiva u Hrvatsku tako
da do ovog trenutka principijelne privrženosti prema jugoslovenskoj
državi više nije bilo ni na jednoj strani. Ratnom scenariju
jugoslovenske krize svakako je doprinosila i nacionalistička
retorika Franje Tuđmana koji od pobede HDZ-a na višestranačkim
izborima u Hrvatskoj postaje dostojni partner Miloševićevom režimu u
razaranju zajedničke države. Ipak, u čitavom periodu od aprila 1987.
do leta 1990. Miloševićev režim ima gotovo isključivu odgovornost za
razaranje sistema institucija i međuetničkog uvažavanja na kojima je
počivala jugoslovenska državna zajednica.
Ako govorimo o srpskim koncepcijama u odnosu na očuvanje Jugoslavije
tokom 80-ih godina, trebalo bi svakako konsultovati i stavove koji
su bili prevlađujući u srpskoj intelektualnoj čaršiji. Dijagram
preklapanja ideoloških i političkih stavova 1) Miloševićevog režima,
2) grupe oko Memoranduma, 3) Zorana Đinđića u predstranačkom periodu
1986-1990. i 4) srpskih recentralista (do Osme sednice) ukazuje na
najveću meru preklapanja, tj. konsenzusa upravo po pitanju
protivljenja konsenzusu (v. Dijagram 1). Druga tačka opšte
saglasnosti odnosila se na protivljenje etatizmu osamostaljenih
republičkih nomenklatura. Konsenzus i saglasje po ovim pitanjima u
Srbiji su bili apsolutni: svi relevantni ideološki i politički
pravci u srpskom društvu stajali su na poziciji problematizovanja
temeljnih konstitucionalnih osnova na kojima je počivala
jugoslovenska zajednica. Najveći broj preklapanja političkih stavova
nalazi se između Memoranduma SANU i režima Slobodana Miloševića i to
upravo u onim aspektima koji se prepoznaju kao ratni program sa
kojim je srpsko rukovodstvo otvorilo jugoslovensku krizu.
|
Dijagram 1: Podudarnost političkih i
ideoloških stavova u odnosu na SFRJ u SR Srbiji, 1986-1990.
Ključ:
A KRITIKA INSTITUCIJA SFRJ
(A1 Kritika unutrašnjih protivrečnosti SFRJ
uređenja,
A2 kritika vaninstitucionalnog načina
donošenja odluka u SFRJ),
B PITANJA ETNOSA I TERITORIJE
(B1 Načelna kritika dominacije
etničko-teritorijalnog principa SFRJ federalizma,
B2 Partikularna kritika teritorijalnog
rešenja za srpski narod u SFRJ,
B3 Načelna kritika statusa i zahtev za
zaštitu kolektivnih prava svih manjina,
B4 Partikularna kritika statusa i zahtev za
kolektivna prava srpskog naroda,
B5 Kritika statusa i zahtev za ostvarenje
nacionalnih prava srpskog naroda,
B6 Kritika statusa i zahtev za političkim
objedinjavanjem srpskog naroda u SFRJ)
C PITANJA O ODNOSIMA NA RELACIJI SR
SRBIJA-AUTONOMNE POKRAJINE
(C1 Kritika statusa i zahtev za obnavljanje
„okrnjene“ državnosti SR Srbije,
C2 Ukazivanje na nelogičnost i neodrživost
političkog i pravnog statusa tzv. Uže Srbije,
C3 Kritika i zahtev za ukidanje statusa
pokrajina kao subjekta Federacije),
D FUNKCIONISANJE FEDERACIJE
(D1 Načelna kritika „etatizma“ na
republičkom i pokrajinskom nivou,
D2 Etatizam na republičkom i pokrajinskom
nivou kao smetnja razvoju samoupravljanja,
D3 Insistiranja na jačanju integrativnih i
koordinirajućih funkcija Federacije,
D4 Kritika konsenzusa i usaglašavanja na
nivou Federacije)
E SRPSKOG PITANJE U HRVATSKOJ
(E1 kritika statusa i zahtev za
ostvarivanje kolektivnih kulturnih prava Srba u Hrvatskoj,
E2 Poziv na političko i teritorijalno
rešavanje položaja Srba u Hrvatskoj)
F ANTISRPSKI KARAKTER JUGOSLAVIJE
(F1 Principijelno ukazivanje na problem
ekonomskog zaostajanja Srbije,
F2 Ukazivanje na „antisrpsku koaliciju“ i
navodnu ekonomsku diskriminaciju Srbije u SFRJ,
F3 Ukazivanje na „antisrpsku koaliciju“ i
navodnu političku diskriminaciju Srbije u SFRJ,
F4 „Genocid“ nad Srbima na Kosovu)
|