NASLOVNA
- AKTUELNOSTI -

AKTUELNOSTI

 

AKTUELNOSTI

STRANA 2/5 ::: 1 | 2 | 3 | 4 | 5

INFO   :::  Naslovna - Aktuelnosti > Aktuelnosti arhiva - STRANA 2 > Kosovo republika

 

Kosovo republika

Aleksandar Sekulović

29. decembar 2021.

 

 

U svojim neobjavljenim sećanjima Petar Stambolić iznosi i podatak da je Tito pozvao na razgovor njega i Dobrivoja Radosavljevića, predsednika Saveza komunista Srbije 1966-68, i saopštio im da rukovodioci Kosova predlažu da Kosovo, radi ostvarenja pune ravnopravnosti Albanaca u Jugoslaviji, treba da dobije status republike, pa ih je pitao šta misle o tome. Oni su tu ideju ocenili vrlo negativno, rekli da bi ona u Srbiji stvorila velike političke probleme te da se oni sa njom ne mogu saglasiti. Na tome je razgovor kod Tita i završen.

Ovaj do sada nepoznat podatak baca novo svetlo na istorijat i na aktuelno stanje kosovskog pitanja i na odnose Kosova i Srbije.

Pre svega, iz ovog podatka je vidljivo da je ideja „Kosovo republika“, koja je iz temelja potresla odnose Srbije i Kosova, bila ideja samog političkog vrha kosovskih Albanaca a ne neke zavedene omladine kako se tada govorilo. Zapravo, pitanje je znatno složenije nego što je to rasprava o autorstvu nad jednim sloganom. Radi se o tome da je u doba postojanja Jugoslavije politička elita kosovskih Albanaca, kao i cela albanska populacija na Kosovu, bila podeljena na projugoslovensku struju koja je smatrala da je definitivno rešenje za Kosovo opstanak unutar Jugoslavije, ali u statusu republike, i na separatističku struju koja je želela ujedinjenje sa Albanijom. Nedavno je i Azem Vlasi podsetio na tu podelu rekavši da su jedni bili za Jugoslaviju a drugi za Albaniju, dok o Kosovu kao nezavisnoj državi apsolutno niko nije razmišljao, a ta činjenica je jedan od uzroka današnjih teškoća u realizaciji kosovske nezavisnosti.

U svakom slučaju, u vreme o kojem govori Stambolić pa sve do demonstracija Albanaca 1981. godine, projugoslovenska opcija među Albancima bila je daleko nadmoćnija od separatističke, naročito u političkim strukturama. Vodeći ljudi u politici bili su izrazito jugoslovenski orijentisani, svejedno da li iz iskrenog uverenja ili iz ličnih motiva (mešoviti brakovi, profesionalna vezanost i sl). U tu kategoriju spadali su Ali Šukrija, Kolj Široka, Sinan Hasani, Džavid Nimani, Ilijaz Kurteši pa i Fadil Hodža, zatim Riza Sapundžija, Džabir Džabiri, Redžaj Suroji, Mehmet Malići i mnogi drugi, kao i pripadnici mlađe generacije političara kao Mahmut Bakali, Azem Vlasi, Kaćuša Jašari, Remzi Koljgeci i drugi. Njima treba dodati i one brojne pripadnike i elite i nižih društvenih slojeva koji su, najčešće profesionalno, bili vezani za Jugoslaviju, kao što je slučaj sa malim privrednicima rasutim širom zemlje, sa oficirima JNA, sa studentima koji su se školovali u Beogradu, Skoplju, Zagrebu i drugim gradovima, ili sa uglednim i uticajnim ličnostima kakvi su bili glumac Bekim Fehmiju, fudbaleri Vokri i Prekazi, pevačica Zana Nimani i druge u albanskoj populaciji cenjene ličnosti. Nasuprot ovome separatističkoj struji pripadali su uglavnom neki intelektualci, kao što su Redžep Ćosja, Adem Demaći i Ibrahim Rugova, koji su slovili za disidente i kod kojih je separatizam bio i izraz neslaganja sa društvenim uređenjem Jugoslavije.

Kao što je poznato, Srbija je, pod pritiskom sve snažnijeg srpskog nacionalizma, ne samo odbacila ideju o Kosovu kao republici već je tu ideju, naročito nakon demonstracija 1981. godine, okvalifikovala kao kontrarevoluciju, tj. kao najteži pravni i moralni oblik ugrožavanja države, a zatim je, uz dobrovoljnu ili iznuđenu saglasnost drugih republika Jugoslavije, naterala albansko političko rukovodstvo da, protivno sopstvenim uverenjima, prihvati kvalifikaciju o kontrarevoluciji i aktivno se angažuje u suzbijanju parole „Kosovo republika“, što je imalo traumatski efekat i po njih i po čitavu albansku zajednicu.

Glavni rezultat srpske borbe protiv ideje o Kosovu kao republici bio je vrlo jasan i sasvim očekivan: u toj borbi nanet je težak udarac projugoslovenskoj struji među Albancima a dat je ogroman doprinos jačanju separatističlke struje. Separatisti su nakon žestokog obračuna Srbije sa projugoslovenskim Albancima mogli argumentovano da tvrde da za Albance nema života sa Srbima i u Jugoslaviji i da na toj tezi, naročito posle ukidanja autonomije i donošenja novog ustava Srbije 1990. godine, dobiju plebiscitarnu podršku albanskog življa i preuzmu vodeću ulogu. Nasuprot njima, projugoslovenski Albanci doživeli su i politički i ljudski poraz, povukli se u izolaciju gde su, odbačeni i od Srba i od Albanaca, gledali kako nestaju i poslednji tragovi jugoslovenstva među Albancima. Logičan ishod ovog procesa, potpuno neracionalnog sa srpske strane, bilo je totalno, definitivno i bespovratno odvajanje Kosova od Srbije koje se, pod pritiskom međunarodnih faktora, pretvorilo u nezavisnu državu sa nekom maglovitom idejom ujedinjenja sa Albanijom.

U svakom slučaju, kada se stvari posmatraju sa stanovišta Srbije, koja je imala objektivan interes da ostane u nekoj pravnoj i političkoj vezi sa Kosovom, odnosno sa stanovišta želja i htenja srpskog nacionalizma kao hegemone snage u srpskom društvu, onda je lako zaključiti da je sve ispalo potpuno suprotno tim interesima, željama i htenjima, što je još jedan očigledan dokaz da je srpski nacionalizam najveći neprijatelj državnih i nacionalnih interesa Srbije.

Naravno, danas je lako postavljati pitanja „šta bi bilo da je bilo“ ali je činjenica da je u to vreme bilo objektivno moguće drugačije postupiti i opredeliti se za politički realniju alternativu. Davanje statusa republike Kosovu, uz istovremeno davanje istog statusa i Vojvodini, i pretvaranje Jugoslavije u federaciju osam ravnopravnih republika, snažno bi učvrstilo jugoslovensku koheziju i obezbedilo trajni opstanak Jugoslavije, naravno pod uslovom energičnog suzbijanja tradicionalne srpsko-slovenačke saradnje na destabilizaciji Jugoslavije, odnosno zavereničkog delovanja srpskog nacionalizma i slovenačkog separatizma.

Verovatno da je Tito imao u vidu upravo ovakve pozitivne efekte pretvaranja Kosova u republiku čim je odlučio da o tome razgovara sa vodećim ljudima Srbije. Međutim, ljudi sa kojima je razgovarao nisu bili državnici i vizionari, nisu bili u stanju da pokrenu i realizuju reforme tako dubokog psihološkog i političkog karaktera. To ne znači da takve reforme nisu bile objektivno moguće već samo znači da politički vrh Srbije nije bio sposoban za njih. U to vreme srpski nacionalizam jeste bio u ekspanziji, ali su i on i njegova matica – Srpska pravoslavna crkva – bili tada daleko od snage i uticaja kakve danas imaju u srpskom društvu i bilo je moguće, uz dobro promišljenu akciju i uz podršku svih drugih u Jugoslaviji, slomiti njihov otpor. Izgovor koji je na srpskoj strani najčešće korišćen protiv ideje o Kosovu kao republici bio je, kao i većina argumentacije srpskog nacionalizma, formalno-pravnog karaktera: po ustavu SFRJ republika je imala pravo na otcepljenje od Jugoslavije i Albanci bi tu okolnost, govorilo se, odmah iskoristili i Kosovo pripojili Albaniji. Niko pritom nije uzimao u obzir ono što su realni društveni odnosi, tj. brojne ljudske, ekonomske i kulturne veze kojima su Kosovo i Albanci bili tesno vezani za Jugoslaviju, već se samo ukazivalo na formalno-pravni aspekt stvari. A što je najvažnije, niko nije shvatao da bi davanje statusa republike Kosovu snažno podiglo autoritet i uticaj projugoslovenske struje među Albancima i verovatno definitivno porazilo separatističke tendencije.

Srpskom nacionalizmu je išla na ruku i jedna negativna okolnost stvorena ustavom SFRJ iz 1974. godine. Naime, po ustavu su pokrajine bile i u Srbiji i u federaciji, što je njima davalo mogućnost da učestvuju u upravljanju Srbijom, na pr., u izboru rukovodstva Srbije, dok Srbija nije mogla da učestvuje u upravljanju pokrajinama i u izboru rukovodećih ljudi u njima. Ta nelogična i politički neodrživa situacija mogla je biti prevaziđena na dva načina: ili povratkom na staro kada su pokrajine bile samo u Srbiji, ili dovršenjem evolucije i pretvaranjem pokrajina u republike. Trećeg načina jednostavno nije bilo i sve ono što su razne komisije u doba Draže Markovića i Ivana Stambolića radile, da bi pronašle neko pravno rešenje za pitanje koje nije bilo pravno, bila je obična pravna akrobatika. To je shvatio Slobodan Milošević koji je energično presekao Gordijev čvor i opredelio se za povratak na staro, a do kakve je katastrofe to dovelo nije potrebno ponavljati.

Srbija je, dakle, najpre odbacila ideju Kosovo republika u Jugoslaviji čime je i sve projugoslovenske Albance proglasila za svoje neprijatelje, proganjala ih i zatvarala, pa je tako za sagovornika dobila miroljubivog separatistu Rugovu, ali pošto je učinila sve da i njega marginalizuje, dobila je oružanu borbu, OVK i definitivno nezavisno Kosovo. Ona danas „velikodušno“ nudi Kosovu neku besmislenu formulu „više od autonomije“, što znači više od autonomije iz 1974. godine sa kojom je bila duboko nezadovoljna, ali ta formula ne interesuje ni jednog jedinog Albanca.

Da li postoji ubedljiviji dokaz tupoumnosti srpskog nacionalizma?

 

AKTUELNOSTI

STRANA 2/5 ::: 1 | 2 | 3 | 4 | 5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Copyright * Helsinški odbor za ljudska prava u Srbiji - 2008

Web Design * Eksperiment