NASLOVNA
- AKTUELNOSTI -

AKTUELNOSTI

 

AKTUELNOSTI

STRANA 2/5 ::: 1 | 2 | 3 | 4 | 5

INFO   :::  Naslovna - Aktuelnosti > Aktuelnosti arhiva - STRANA 2 > Zašto u Srbiji nema levice

 

Zašto u Srbiji nema levice

Aleksandar Sekulović

28. februar 2022.

 

 

Turbulencije koje su prošle godine zahvatile tek osnovanu Partiju radikalne levice ponovo su na dnevni red postavile pitanje zbog čega u Srbiji nije moguće imati jednu istinsku i respektabilnu partiju levice koja bi bila u stanju da kroz parlamentarni život promoviše vrednosti za koje se zalaže.

Odgovor na ovo pitanje nije jednostavan i zahteva analizu brojnih društvenih fenomena koji ovde mogu biti samo naznačeni. Uprošćeno rečeno, na razvrstavanje političkih partija i na njihov identitet utiču dve vrste faktora: s jedne strane to su endogeni faktori koji se tiču samog partijskog organizovanja, a sa druge su egzogeni faktori koji se tiču stanja u nekom društvu i dominantnih kretanja u savremenom svetu.

Za identifikaciju neke političke partije i utvrđivanje njenog mesta na političkoj lepezi, koja se kreće od ekstremne levice pa preko centra do ekstremne desnice, iz sfere endogenih faktora najvažnija su tri elementa: naziv te partije, zatim njena programska orijentacija i konačno njena praktična politička delatnost.

Kada je u pitanju naziv političkih partija stvari su nekada, u skladu sa maksimom Nomen est omen, bile jednostavnije i bio je dovoljan i sam naziv da bi se odredilo mesto neke partije i njen karakter (Konzervativna, Komunistička, Socijalistička i sl). Danas je situacija u velioj meri izmenjena. Pod uticajem teorija o kraju ideologije, kao i ideja o postmodernom društvu u kome „više ni jedna ideologija nije u stanju da zapali mase“ (Lipovecki), mnoge partije negiraju da spadaju u levicu ili desnicu, nastoje da se definišu kao ideološki neutralne i posvećene samo apstraktnom opštem interesu, usled čega biraju nazive koji ne dozvoljavaju političku prepoznatljivost. Tako u Španiji postoji partija pod nazivom Možemo, u Bugarskoj pod nazivom Nastavljamo promene, u Rusiji Jedinstvena Rusija, u Italiji Pokret pet zvezdica, u Srbiji koalicija partija pod nazivom Moramo itd, a ima i partija sa vrlo bizarnim nazivom. Paralelno sa ovom tendencijom ide i tendencija stvaranja takozvanih omnibus partija, ili catch all partija u čijim se programima nalaze obećanja svim društvenim grupama i slojevima bez obzira na njihove protivurečne interese. Konačno, tu je i problem političke mimikrije kada neka partija uzima naziv, najčešće levičarskog značenja, suprotan njenom praktičnom političkom delovanju. Tako u Portugalu postoji Socijaldemokratska partija koja je u stvari partija desnog centra a ne levice (na levici je Socijalistička partija Portugala), a u Sloveniji je ekstremni desničar Janez Janša takođe osnovao Socijaldemokratsku partiju i uspeo da je učlani u Socijalističku internacionalu, odakle je brzo isteran kada su shvatili s kim imaju posla. Slična je situacija i u Srbiji gde se Socijalistička partija Srbije i Pokret socijalista predstavljaju kao partije levice a u praktičnoj politici zastupaju ekstremno desničarske stavove i nalaze se u dugogodišnjoj koaliciji sa reakcionarnom Srpskom naprednom strankom. Na političku mimikriju snažno utiče i proces „starenja“ političkih partija kada one, u dogogodišnjem trajanju, izgube svoj početni entuzijazam i reformski naboj. Karakterističan je primer Revolucionarne institucionalne partije Meksika koja je počela kao izrazito levičarska partija a danas je partija centra pa čak i desnog centra, a sličnu evoluciju doživeo je i Savez komunista Jugoslavije koji se od pokreta promena pretvorio u partiju vlasti.

Što se tiče programskih i statutarnih dokumenata političkih partija njihova analiza nije pouzdan elemenat za utvrđivanje identiteta neke partije. Naime, odavno je zapaženo da su ta dokumenta vrlo slična i da među njima nema neke značajnije razlike koja bi omogućila političku prepoznatljivost partije. U svim tim dokumentima postoje gotovo identične deklaracije o demokratiji, o zalaganju za slobodno društvo i prava građana, za materijalni progres i bolji život svih građana i slične uopštene formulacije podložne različitom tumačenju, iz kojih nije moguće zaključiti da li se radi o partiji levice ili desnice. Došlo se čak dotle da postoje ljudi i agencije za stručno pisanje programa i statuta partija, za nalaženje odgovarajućih slogana i za političku promociju, koji svoje standardne usluge podjednako pružaju svakoj od partija sa političkog spektra.

Kao najpouzdaniji kriterij za utvrđivanje identiteta neke partije ostaje njena praktična politička delatnost i operativno angažovanje u ostvarivanju nekih vrednosti i ciljeva. Teškoću u ovom pogledu predstavlja činjenica da se društva i države, uprkos procesima globalizacije, međusobno razlikuju pa se ne mogu primeniti univerzalni kriterijumi. Tako je u zemljama Trećeg sveta, naročito u Latinskoj Americi, borba za agrarnu reformu bila glavni „lakmus test“ za partije levice. U nekim evropskim zemljama partije levice prepoznavale su se ranije po žestokoj borbi za pravo glasa žena, za abortus i za pravo na razvod braka, ali su ta pitanja danas uglavnom konzumirana, dok su u prvi plan izbila ekološka pitanja. Svojevremeno su takođe borba za mir i za razoružanje bile tipično levičarske teme, naročito u doba hladnog rata ili u periodu rata u Vijetnamu, dok se danas takvi glasovi vrlo retko čuju uprkos tome što situacija u svetu nije bitno promenjena. Može se zaključiti da u svakom društvu postoje pitanja koja dominantno određuju karakter političkih partija, odnosno pitanja koja čine vododelnicu između partija levice i desnice, bez obzira da li se radi o pitanjima karakterističnim samo za to društvo ili i za širu međunarodnu zajednicu. S tog stanovišta potrebno je utvrditi koja su to pitanja koja u Srbiji predstavljaju lakmus test za partije levice, odnosno pitanja na kojima se one oštro odvajaju od partija desnice. Ali pre nego što na to odgovorimo neophodno je pogledati kako na profil političke partije utiču pojedini egzogeni faktori.

Od egzogenih faktora treba pre svega pomenuti one koji snažno utiču na homogenizaciju i uniformnost društva i koji stvaraju situaciju u kojoj je teško zalagati se za društvene promene jer za njih u prisustvu uniformnosti „nema ni mnogo razloga“ (Pareto). A pošto su partije levice u principu pre svega partije promena, to je jasno da uniformnost društva ne stvara dobru atmosferu za njhovo delovanje. Do uniformisanja društva, zbijanja redova i nacionalne homogenizacije dolazi najčešće pod uticajem događaja koji ugrožavaju kolektivnu bezbednost nekog društva, kao što su razne prirodne kataklizme, međunarodni sporovi i oružani sukobi kada „staleške i klasne suprotnosti odlaze u drugi plan“ (Maks Veber), što znači da i partijske razlike odlaze u drugi plan zato što tada „faktor nacionalno potiskuje faktor partija“ (Robert Mihels).

Sličan efekat kao i rat proizvodi ideologija nacionalizma a taj momenat je za srpsko društvo veoma važan jer se ono nalazi pod apsolutnom hegemonijom srpskog nacionalizma. Međutim, dok je rat stvarna pretnja za neku zajednicu, dotle se nacionalizam zasniva na izmišljenim opasnostima i na veštačkom stvaranju neprijatelja i njihovih pretnji. Za razliku od rata u kome je uglavnom sve vidljivo, nacionalizam je jedna nevidljiva mentalna tvorevina zasnovana na mitovima, propagandnim špekulacijama, lažnim vestima, vulgarnoj patetici i „ljubavi“ prema svom narodu, paranoji i apokaliptičnim predviđanjima. Školski primer takvog nacionalizma je srpski nacionalizam koji u javnom duiskursu agresivno nameće govor o ugroženosti srpskog naroda, naročito van Srbije, o neprijateljskim namerama drugih, uglavnom susednih naroda i o planovima za uništenje Srba, o stvarnom, a još više izmišljenom stradanju Srba kroz istoriju, o odlučnosti aktuelne vlasti da tako nešto više nikada ne dozvoli i o potrebi vojnog jačanja Srbije, o planovima raznih snaga da sve to spreče, pre svega atentatom na predsednika republike Srbije itd. Sve to praćeno je izlivima jeftinog rodoljublja, otkrivanjem neke slavne prošlosti, podizanjem spomenika, pevanjem nacionalističkih pesama, crtanjem zastava, murala, parola i druge banalne ikonografije, uz snažno negiranje onoga što je bila stvarna istorija Srbije, naročito kada se radi o njenoj nečasnoj ulozi u raspadu Jugoslavije i ratovima 90-ih godina. Sastavni deo ovog retrogradnog kretanja srpskog društva je porast političke uloge Srpske pravoslavne crkve kao rasadnika srpskog nacionalizma i sledstvena klerikalizacija svih aspekata društvenog života.

Suvišno je i govoriti da u atmosferi koju stvara hegemonija srpskog nacionalizma nema nikakvih mogućnosti za afirmaciju partija levice. U teoriji je poznato da nacionalizam stvara u društvu mentalitet nacionalnog opsadnog stanja u kome se sve najvažnije poltičke partije, kao što se danas događa u Srbiji, utrkuju u izjavama vernosti nacionalnom identitetu i u verbalnoj spremnosti za njegovu odbranu. To je atmosfera iz koje, kao iz nekog vrela, izbijaju govor mržnje, netolerancija, suzbijanje svakog političkog pluralizma i drugačijeg mišljenja, usled čega je nacionalizam glavni neprijatelj demokratije.

U opisanoj situaciji čini se nedvojbeno da lakmus test za levicu u Srbiji predstavlja odlučan i jasan otklon od srpskog nacionalizma, od njegove sulude politike sukoba sa susednim narodima i sa celom međunarodnom zajednicom tokom 90-ih godina i od svih onih ličnosti i političkih aktera koji su bili protagonisti ratnih zločina i genocida u Srebrenici, Prijedoru, Foči, Sarajevo i brojnim drugim mestima. Bez radikalnog raskida sa smutnim vremenom u kojem Srbija živi već više od tri decenije i sa svim onim društvenim činiocima koji su to vreme kreirali i danas ga kreiraju, svaka diskusija o društvenom progresu svodi se na obično sholastičko naglabanje.

Međutim, oni u Srbiji koji pretenduju na levičarsku orijentaciju, naročito onu marksističkog karaktera, imaju sasvim drugačije tumačenje sadašnje društvene stvarnosti u Srbiji. Oni smatraju da je njihov glavni protivnik kapitalizam, da je nacionalizam samo produkt kapitalizma i da će rušenjem kapitalizma automatski biti eliminisan i nacionalizam. Zbog toga se oni, najčešće pod providnim izgovorom da su okrenuti budućnosti, ne izjašnjavaju o delikatnim temama iz nedavne prošlosti, a ima i onih koji o karakteru ratova 90-ih i rušenju Jugoslavije, o Srebrenici, NATO bombardovanju Srbije, Oluji, Kosovu i drugim lakmus pitanjima imaju identične stavove kao i srpski nacionalizam i njegove partije vlasti.

Ostavljajući po strani činjenicu da teza o rušenju kapitalizma, u situaciji kada je kapitalizam trijumfovao nad evropskim socijalizmom, deluje kao izgovor da se ne ide u konfrontaciju sa nacionalizmom i da se stvari odlože ad calendas grecas, treba primetiti da teza o karakteru nacionalizma potiče još iz ranog komunističkog pokreta, naročito njegovog boljševičkog krila pre Oktobarske revolucije. I tada se govorilo i verovalo da je nacionalizam produkt kapitalizma i buržoazije, da je radnička klasa po prirodi internacionalistička dok je buržoazija nacionalistička, pa se u skladu sa tim koristio samo termin buržoaski nacionalizam.

Naravno, kasniji razvoj događaja izvrgao je ruglu tezu o nacionalizmu kao produktu kapitalizma jer je nacionalistički motivisanih sukoba bilo ne samo u pojedinim socijalističkim zemljama već i između njih, a ti sukobi su ponekad prelazili u prave ratove. Još je Lenjin pred kraj života uočio vitalnost nacionalističkih osećanja u ruskom društvu i ukazao na potrebu zaštite drugih naroda od „najezde pravog Rusa, Velikorusa-šoviniste, u biti podlaca i nasilnika, kakav je tipičan ruski birokrat“. Ispostavilo se, međutim, da nacionalizam nije svojstvo samo Rusa i njihovih birokrata, već da se radi o osećanju vezanom za individualnu i kolektivnu psihologiju koje je nezavisno od karaktera društvenog uređenja i produkcionih odnosa. Da je to tako pokazuje i činjenica da je nacionalizam veoma prisutan i kod radničke klase, iako bi ona, po marksističkoj definiciji, trebalo do bude nosilac proleterskog internacionalizma. Ostaće upamćen slučaj kada su radnici iz Rakovice došli pred Skupštinu nezadovoljni svojim položajem, a vratili se umireni nacionalističkim govorom Slobodana Miloševića; tada se govodilo da su oni došli kao radnici a vratili se kao nacionalisti.

Možemo zaključiti da levičarske ideje i organizacije ne mogu prosperirati kada u društvu vlada mentalitet opsadnog stanja i nacionalističke indoktrinacije te da bi zato za levičare u Srbiji osnovni zadatak morao biti borba protiv srpskog nacionalizma. Dok se ne shvati da je, parafrazirajući Lenjina, Velikosrbin-šovinista, u biti podlac i nasilnik, svaka priča o socijalizmu i kapitalizmu biće sterilna i imaće za posledicu nepostojanje prave levice na političkoj sceni Srbije, kao što je to danas slučaj.

 

AKTUELNOSTI

STRANA 2/5 ::: 1 | 2 | 3 | 4 | 5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Copyright * Helsinški odbor za ljudska prava u Srbiji - 2008

Web Design * Eksperiment