NASLOVNA
- AKTUELNOSTI -

AKTUELNOSTI

 

AKTUELNOSTI

STRANA 2/5 ::: 1 | 2 | 3 | 4 | 5

INFO   :::  Naslovna - Aktuelnosti > Aktuelnosti arhiva - STRANA 2 > Vučić i Hrvati

 

Vučić i Hrvati

Aleksandar Sekulović

10. mart 2023.

 

 

Iako u ovom trenutku odnosi Srbije i Kosova privlače najveću pažnju naše javnosti, izvesno je da su srpsko-hrvatski odnosi centralno pitanje celog ex-YU prostora, pa i šire. To je razlog što tom pitanju treba stalno posvećivati pažnju i istraživati one dubinske uzroke koji određuju i njegovu prirodu i aktuelne manifestacije.

Ako se zadržimo samo na pogledima Srbije na srpsko-hrvatske odnose, jer za ocenu pogleda Hrvatske kompetentna je druga strana, onda se bez rezerve može konstatovati da te poglede, i u globalu i u detaljima, presudno određuje srpski nacionalizam kao dominantna duhovna i politička snaga u Srbiji. Hegemonija srpskog nacionalizma nije proizvod modernog vremena već traje praktično od početka 19. veka. Govoreći poslanicima skupštine srpskog entiteta u Bosni i Hercegovini Dobrica Ćosić, za koga je Ivan Stambolić rekao da je „opasno otrovan čovek“[1], na sledeći način je sintetizovao suštinu srpskog nacionalizma: „Dva veka mi imamo isti cilj, a to je borba za oslobođenje i ujedinjenje srpskog naroda“. Intenzitet hegemonije srpskog nacionalizma varirao je u zavisnosti od raznih okolnosti, ali je ta hegemonija, izuzimajući intermeco sa socijalističkom Jugoslavijom, uvek bila neupitna i totalna. Opisujući stanje u Srbiji u doba vladavine Aleksandra Obrenovića, Slobodan Jovanović piše: „Jedina tradicija koja postoji, čvrsta i stamena, jer negovana vekovima, to je nacionalizam. On je taj koji daje nadahnuća za velike podvige i vladaocima i strankama i narodnoj masi“[2].

Povremeno je srpski nacionalizam ulazio u svoju ekstremnu fazu kada je poprimao oblik opštenarodnog oduševljenja i pregrejanih emocija koje su se zatim pretvarale u militantno raspoloženje i agresiju prema drugima. To se, na primer, dogodilo upravo u doba vladavine Aleksandra Karađorđevića kada je parola „Ujedinjenje ili smrt“ bila ne samo naziv jedne zavereničke terorističke organizacije, već i izraz dominantnog stanja duha u srpskom društvu, što je sve logično vodilo tzv. Majskom prevratu i ubistvu kralja Aleksandra i Drage Mašin, a zatim i Sarajevskom atentatu. Druga takva eksplozija nacionalizma bila je 1928. godine kada je u skupštini radikal Puniša Račić pobio hrvatske poslanike, što je definitivno i nepovratno zatrovalo srpsko-hrvatske odnose.[3] Usledilo je zatim doktrinarno definisanje srpskog nacionalizma kroz knjigu Stevana Moljevića „Homogena Srbija“ koja je postala politički program Ravnogorskog četničkog pokreta kao vojnog krila srpskog nacionalizma.

Nakon nekoliko decenija potajnog delovanja, najviše kroz Srpsku pravoslavnu crkvu, srpski nacionalizam krajem 60-ih godina ponovo izlazi na javnu scenu i upušta se u otvoreni sukob sa tada vladajućom doktrinom o bratstvu i jedinstvu i o ravnopravnosti svih naroda i narodnosti u Jugoslaviji. Taj prodor izvršio je Dobrica Ćosić maja 1968. godine na sednici Centralnog komiteta Saveza komunista Srbije kada je zatražio da „kritički razmotrimo vladajuću ideološku koncepciju Saveza komunista Jugoslavije u nacionalnoj politici“. Njegov istup bio je veliko ohrabrenje i podstrek za sve srpske nacionaliste da počnu sa javnim iskazivanjem svojih stavova, pa je u tom smislu korišćen svaki povod i svako pitanje, od jezičkih i sportskih do političkih. Tako je pripreman teren da, u javnoj diskusiji o ustavnim amandmanima 1971. godine, ponovo dođe do erupcije srpskog nacionalizma sa poznatim tezama o zaokruživanju srpskog etničkog prostora, o preispitivanju avnojevskih granica među republikama i o stvaranju Velike Srbije u granicama približno onim koje je zamislio Stevan Moljević. Najizričitiji u tom smislu bio je profesor Mihailo Đurić, u diskusiji o amandmanima na Pravnom fakultetu u Beogradu 1971. godine, kada je rekao da Jugoslaviju „nije ni trebalo stvarati“ te da je za srpski narod osnovno pitanje „njegovog političkog, njegovog državnopravnog ujedinjavanja“.

Iako je profesor Đurić zbog ovog istupanja, čija je žaoka očigledno bila usmerena prema Hrvatskoj, osuđen na zatvorsku kaznu, srpski nacionalizam nije ustuknuo već je nastavio svoju ofanzivu koju je krunisao Memorandumom SANU 1986. godine u kojem je jedna od centralnih teza bila da, osim u doba NDH, „Srbi u Hrvatskoj nikada u prošlosti nisu bili toliko ugroženi koliko su danas“. Bila je dovoljna samo godina dana od pojave Memoranduma da srpski nacionalizam ostvari hegemoniju u srpskom nacionalnom korpusu i da započne sa pripremama za pobunu Srba u Hrvatskoj i za dresiranje javnog mnjenja da je rat sa Hrvatima neizbežan.

Dakle, suština svega onoga što se događalo u periodu 1986-1991 i suština raspada Jugoslavije jeste fanatična želja srpskog nacionalizma da krene u rat sa Hrvatima, za koji se verovalo da će se trijumfalno završiti u par meseci. Ta želja je vidljiva iz mnogih postupaka i izjava vodećih srpskih nacionalista i političara, a jedna od njenih manifestacija bila je i akcija da se Slovenija što pre „otera“ iz Jugoslavije, odnosno da se slovenačkoj težnji za izlaskom iz Jugoslavije ne prave nikakve smetnje.To je bio smisao čestih susreta vodećih srpskih i slovenačkih intelektualaca, odnosno nacionalista, u režiji Dobrice Ćosića, da bi zatim taj stav postao i opredeljenje države Srbije. Dvojica vodećih srpskih političara (Milošević i Jović) složili su se još marta 1990. godine da „Jugoslavija može bez Slovenije. Biće nam lakše. Lakše ćemo bez njih sa Hrvatima“.[4] Konačno, podudarnost želja srpskog i slovenačkog nacionalizma formalizovana je u razgovorima Milošević-Kučan 24. januara 1991. godine u Beogradu kada je Srbija priznala Sloveniji pravo na izlazak iz Jugoslavije („Srbija uvažava interes Slovenije...na vlastiti put“) a Slovenija je priznala srpskom narodu pravo na stvaranje Velike Srbije („Slovenija uvažava interes srpskog naroda da živi u jednoj državi“).

Paralelno sa ovim srpsko-slovenačkim dogovaranjem jačala je i kampanja antihrvatskog raspoloženja i kreiranja uverenja da je rat sa Hrvatima neizbežan, kako radi stvaranja Velike Srbije tako i radi „osvete“ Hrvatima za ustaška zlodela nad Srbima. Dobrica Ćosić, čije su reči postale aksiom u srpskom društvu i za koga je Jugoslavija bila „grobnica srpskog naroda“, pozivao je Srbe da se spreme za rat jer Jugoslaviju nije moguće srušiti mirnim putem i bez prolivanja krvi. Rat koji predstoji biće pre svega rat sa Hrvatima i u tom ratu će se „na ustaška i hrvatska zločinstva“ odgovoriti „srpskom osvetom i zločinima“[5]. A Vuk Drašković, na jednom mitingu Srba u Sarajevu januara 1991. godine kaže da se „Srbi mole Bogu da, ako bude rata, to bude rat sa Hrvatima“, što su prisutni pozdravili oduševljenim aplauzom.

Da se velika većina Srba, naročito Srba iz Hrvatske, molila da bude rata sa Hrvatima i da je odbijala svaku pomisao o tome da se sa njima nađe mirno i dogovorno rešenje za sporna pitanja – o tome postoje brojna svedočanstva. Poznat je slučaj generala Gojka Nikoliša, partizanskog lekara, španskog borca i jednog od najviđenijih srpskih intelektualaca, koji je na skupu Srba u Centru Sava u Beogradu 29.6.1990 upozorio da se ne ide u rat te da bi rat za granice bio sulud i vodio samoubistvu Srbije, nakon čega je izviždan i uz povike „Sramota!“ i „Napolje!“ isteran iz sale[6]. Slično iskustvo imao je i general Konrad Kolšek kada je u razgovoru sa predstavnicima opštinskih vlasti u Lici govorio o potrebi razuma i prevazilaženju nastale situacije, na šta mu je jedan od prisutnih rekao: „Generale, nema razgovora sa Hrvatima, sa njima možemo razgovarati samo preko nišana“[7].

Ono što je evidentno kod srpskog nacionalizma jeste da njegovu bit i jezgro čini mržnja prema Hrvatima i prema Hrvatskoj. Bez uočavanja te elementarne činjenice nije moguće razumeti trajnost i čvrstinu njegove hegemonije u srpskom društvu, hegemonije koja poprima karakter religijske dogme, naročito u klerikalnoj varijanti. Koreni te mržnje datiraju u prvim danima stvaranja Jugoslavije kada su Hrvati istupili sa ambicijom da budu jednaki i ravnopravni sa Srbima, što je za srpski nacionalizam bila uvreda najteže vrste koja se mogla oprati samo hrvatskom krvlju, kako je to učinio Puniša Račić. Međutim, problem sa mržnjom je u tome što je ona nezajažljiva i traži da stalno bude hranjena kako bi jačala. Nova prilika za to ukazala se sa ustaškim zločinima u Jasenovcu, koje srpski nacionalizam tretira uglavnom kao genocid nad Srbima iako je to bio genocid i nad Romima, Jevrejima, pa i nad Hrvatima.[8] U skladu sa potrebama mržnje i homogeniziranja i motivisanja javnog mnjenja za rat sa Hrvatima broj srpskih žrtava enormno je uvećavan kako bi i osveta nad Hrvatima bila srazmerna tom broju. Na taj način bile su izvršene psihološke priprema za rat, a kada je u tom ratu srpski nacionalizam doživeo vojnički poraz, posebno u završnoj akciji Oluja, on je i taj poraz pretvorio u novi izvor mržnje prema Hrvatima tvrdeći da je ta akcija bila genocid nad Srbima. Tako se, suprotno normalnom toku događaja kada po završetku rata splašnjavaju emocije, dogodilo da mržnja srpskog nacionalizma jača, što se može videti na mnogim primerima. Jedan od njih je i knjiga akademika Vasilija Krestića Znameniti Srbi o Hrvatima u kojoj se autor zalaže da ocene poznatog šoviniste Jovana Dučića o Hrvatima kao „destruktivcima, grandomanima i kleptomanima“ treba da postanu „deo naše narodne mudrosti“[9].

Kada je reč o odnosu Aleksandra Vučića prema Hrvatskoj i Hrvatima, taj odnos se ne može posmatrati odvojeno od opšte društvene klime u srpskom nacionalnom korpusu koju kreira srpski nacionalizam. Šta više, Vučić se politički formirao u ekstremnom krilu tog nacionalizma, u Šešeljevoj Srpskoj radikalnoj stranci, tako da njegovo nacionalističko uverenje nije upitno. Naravno, Šešelj nije bio ideolog i kreator ideja srpskog nacionalizma već samo beskrupulozni propagator koji je pažljivo slušao i čitao osnovne misli ideologa srpskog nacionalizma, često nedovoljno jasnih za obične građane, a zatim je to prevodio na rečnik ulice i na retoriku neprijateljstva i mržnje koja je svima bila jasna i koja je omogućila da Šešeljeva stranka, takoreći preko noći, postane druga po veličini politička partija u Srbiji. U ovoj retorici, koja je 1990/91 bila u celini usmerena prema Hrvatima i predstojećem ratu sa njima, termin Hrvati nije postojao već samo termin ustaše. I to, naravno, nije bio Šešeljev izum već operacionalizacija doskočice jednog od promotera srpskog nacionalizma Brane Crnčevića („ja ustadoh i svi ustaše“) po kojoj je svaki Hrvat ustaša. Sve je to imalo i svoje praktične konsekvence od kojih je jedna bila i ta da su paravojne formacije Srpske radikalne stranke, takozvani „šešeljevci“, bili naročito poznati po svojoj surovosti tokom rata u Hrvatskoj i Bosni i Hercegovini, a većina onih koji su u Hagu osuđeni za ratne zločine bili su intimno sledbenici Šešelja, iako su možda pripadali drugim političkim formacijama.

U profilisanju političkog ekstremizma Srpske radikalne stranke i njenog odijuma prema Hrvatima značajnu ulogu imao je i Aleksandar Vučić. On je pokazivao tako duboku privrženost politici stranke da je često prednjačio u agresivnim akcijama i u kreiranju borbenog duha članstva i simpatizera stranke. Njemu kao da je bila poverena briga o tome da odijum prema Hrvatima nikada ne splasne, a u izvršenju tog zadatka on je često prevazilazio i samog Šešelja. Tako on na televiziji Studio B 27.05.2003. godine, u razgovoru sa voditeljkom Tanjom Vidojević, dva puta povišenim tonom izgovara „Ja mrzim Hrvate“. Ta izjava, inače unikum u modernom političkom životu, nije bila trenutni emocionalni ispad i nije bila data po zadatku, već je predstavljala izraz njegovih intimnih osećanja i uverenja i njegove urođene agresivnosti. O toj agresivnosti govori i događaj iz 2007. godine kada je on, u odsustvu Šešelja, predvodio radikalsku masu u lepljenju tabli „Bulevar Ratka Mladića“ na Novom Beogradu i kada je „hrabro“ pozivao policiju da dođe da ga uhapsi, znajući da je policija već prošla kroz brainwashing srpskog nacionalizma i da sa simpatijama gleda na njegovu akciju.

Ništa se u pogledima Vučića na Hrvatsku i Hrvate nije promenilo protekom vremena i dolaskom na vlast Srpske napredne stranke, što se može videti iz njegovih današnjih brojnih izjava i postupaka. Tako je on tokom 2022. godine javno kritikovao one građane i funkcionere koji odlaze na letovanje na „hrvatsko more“ i hvalio se time da on tamo nikada ne bi išao. Zatim je umišljajno isprovocirao Hrvatsku da mu zabrani „privatnu“ posetu Jasenovcu sa ciljem da od toga napravi priču o sopstvenim plemenitim namerana i o nehumanosti Hrvata. A kada je Evropska unija donela neku odluku o ograničenju uvoza energenata iz Rusije, što je pogodilo i Srbiju, on je za to optužio Hrvatsku rekavši da ona „samo radi ono što je radila od 1941“, čime je jasno stavio do znanja da Hrvatsku i dalje smatra ustaškom državom koja ubija Srbe. Ako se tome dodaju i oštre izjave koje on daje preko svojih saradnika (Vulina, Dačića, Brnabićke), može se zaključiti da je Vučić na politikoj sceni najdosledniji i najbolji interpretator stavova srpskog nacionalizma o Hrvatskoj i Hrvatima.

Imajući u vidu neupitnost hegemonije srpskog nacionalizma u srpskom društvu i činjenicu da je nacionalizam i danas „jedina tradicija koja postoji, čvrsta i stamena“, kako bi to rekao Slobodan Jovanović, izvesno je da sa te strane, u doglednom vremenu, neće biti nikakvih promena u odnosima sa Hrvatskom. Ukoliko, pod pritiskom Evropske unije, i dođe do nekih pozitivnih pomaka, oni će obavezno biti upotrebljeni za jačanje animoziteta prema Hrvatskoj i Hrvatima u srpskoj javnosti. Na prvi pogled to izgleda paradoksalno, ali to je sasvim u skladu sa percepcijom srpskog nacionalizma o srpsko-hrvatskim odnosima. Naime, jedna od glavnih teza srpskog nacionalizma jeste da su Srbi „dobri momci“ koji su uvek iskreno pristupali Hrvatima, a ovi su ih, kao „loši momci“, uvek varali i činili im zlo. Kako kaže Vasilije Krestić Srbi su uvek bili spremni da „radi mira u kući, radi sloge, bratstva i jedinstva i zajedništva, čine ustupke Hrvatima, da im gledaju kroz prste sve njihove nestašluke, mangupluke i bezobrazluke“. Toga više ne sme biti i „Srbi moraju biti svesni opasnosti koja im preti od jednog malog, perfidnog, ostrvljenog, agresivnog, preambicioznog i grandomanskog naroda, koji nikada do sada nije birao sredstva u ostvarivanju svojih ciljeva“.[10]

Ove Krestićeve reči, kao uvaženog člana Srpske akademije nauka i umetnosti, predstavljaju kanon kojeg se treba držati u preduzimanju konkretnih akcija prema Hrvatskoj, o čemu svedoči i nedavna poseta MIP Dačića. Ona je u srpskim medijima tumačena kao gest dobre volje Srbije i kao „pružena ruka“ radi popravljanja međusobnih odnosa, a ako do toga ne dođe krivica će biti na Hrvatskoj. Na taj način potvrdiće se teza o Srbima koji stalno čine ustupke Hrvatima a ovi nastavljaju sa svojim bezobrazlucima, kao i teza da se sa Hrvatima može razgovarati „samo preko nišana“. Uostalom, sama činjenica da je za poboljšanje odnosa sa Hrvatskom izabran Dačić, poznat po otvorenoj mržnji prema Hrvatima i po izjavi da Srbija i ne treba da uđe u Evropsku uniju kada se u njoj nalaze i takve države kao Hrvatska, dovoljno govori o tome da je ta poseta bila običan propagandni potez i da se unapred računalo sa time da ona neće doneti ništa konkretno, osim zaključka da Hrvati ponovo nisu prihvatili „pruženu ruku“.

Imajući u vidu sve rečeno, može se konstatovati da mi za jednu od strana ne bi bilo korisno gajiti iluzije o tome da je moguće promeniti percepciju srpskog nacionalizma o Hrvatskoj kao neprijateljskoj državi i Hrvatima kao neprijateljskom narodu. Na toj percepciji srpski nacionalizam zasniva svoju hegemoniju u srpskom društvu i svako njeno ublažavanje vodilo bi slabljenju te hegemonije. Srpski nacionalizam je toga potpuno svestan i on, šta više, ide na jačanje te percepcije i na njeno ugrađivanje u vaspitanje i obrazovanje mladih kako bi oni bili garant hegemonije nacionalizma u budućem vremenu. On zato jača svoje propagandno delovanje i nepomirljivu retoriku u svim sferama društva, od sporta i kulture do politike, neprestano unosi negatine sadržaje u kolektivno sećanje kada su u pitanju srpsko-hrvatski odnosi, kao što je slučaj sa filmovima Dara iz Jasenovca i Oluja, neguje predstavu o Srbima kao nevinoj žrtvi, i u celini čini sve kako bi Hrvatska bila trajno doživljavana kao najveći neprijatelj i kao glavna prepreka ostvarenju pravednog cilja svesrpskog ujedinjenja. Naravno, to će biti i okvir u kome će se kretati međudržavni odnosi Srbije i Hrvatske i nikakva diplomatska veština ili nova personalna rešenja tu činjenicu neće moći da promene.

 

1. Stambolić Ivan – Ćuruviji Slavku, Žrtve, Beograd 2006, str.160.

 

2. Jovanović Slobodan, Vlada Aleksandra Obrenovića; citirano prema: Latinka Perović, Iskustvo sa drugim narodima, u: Jugoslavija u istorijskoj perspektivi, Helsinški odbor za ljudska prava u Srbiji, Beograd 2017, str.204.

 

3. „Atentat na Radića i suradnike imao je šokantan efekat na stanje u Hrvatskoj... Na duži rok, ostao je duboka trauma u hrvatskom društvu i u hrvatsko-srpskim odnosima uopće“. V. Goldstein Ivo, Suprotstavljanje centralizmu, u: Jugoslavija u istorijskoj perspektivi, op.cit. str.123.

 

4. Jović Borisav, Poslednji dani SFRJ, Beograd 1996, str.125.

 

5. Citirano prema: Latinka Perović, uvodna studija za knjigu: Marko Nikezić, Srpska krhka vertikala, Beograd 2003, str.21,23.

 

6. Bliže o tome u: Ilija Radaković, Besmislena YU ratovanja 1991-1995, Beograd 1996.

 

7. Konrad Kolšek, Prvi pucnji u SFRJ, Beograd 2005, str.34.

 

8. Prema podacima iz 2016. godine koje navodi Ivo Goldstein, u Jasenovcu je stradalo 47627 Srba, 16173 Roma, 13116 Jevreja, 4255 Hrvata i oko 2000 pripadnika ostalih nacionalnosti. V. Slavko Goldstein, Jasenovac – tragika, mitomanija, istina, Zaprešić 2016.

 

9. Vasilije Krestić, Znameniti Srbi o Hrvatima, Novi Sad 1999, str.215.

 

10. Vasilije Krestić, op.cit., str.157.

 

AKTUELNOSTI

STRANA 2/5 ::: 1 | 2 | 3 | 4 | 5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Copyright * Helsinški odbor za ljudska prava u Srbiji - 2008

Web Design * Eksperiment