Srpski aktivisti na Severu Kosova ne bi trebalo da budu hapšeni zbog
protestnog zviždanja. Štaviše, ne moraju nikoga da ubeđuju da su u
pravu. Ali sada imaju priliku da dokažu da su u pravu kroz izbore.
Albanci na Kosovu, koji su prošli izazov „od metka na listić“,
prelazak sa metaka na glasačke kutije, bolje razumeju ovaj izazov
nego njihovi srpski sugrađani. Oni se sada suočavaju sa ovim
izazovom.
1. Ne poznajem Aleksandra Arsenijevića, ali ovaj mladi srpski
političar iz Severne Mitrovice izveo je dve akcije koje generacija
poput moje, koja je bila sklona nenasilnom pokretu protiv
Miloševićeve vlasti i okupacije Kosova, može lako da razume. Čak i
da shvati.
Odnedavno prepoznat kao čovek koji je uhapšen zbog zviždanja na trgu
u Severnoj Mitrovici. Motiv za zviždanje mi se ne čini razumnim. To
je protest protiv šetnje bilo kog zvaničnika – kosovskog Albanca,
ili gradonačelnika opštine Atića (Bošnjak prema pripadnosti). Iz
ugla Albanca ili Bošnjaka, njegov protest se može protumačiti i kao
protest protiv prava da Albanac ili Bošnjak šeta ulicama na kojima
je većina građana srpske nacionalnosti.
Ali ja mislim da on ima pravo da diže uzbunu, čak i ako je to iz
pogrešnog razloga, a ne da biva uhapšen. Umesto jakog poziva na
informativni razgovor u policiji sa vezanim rukama, trebalo bi da ga
svaki put pozovu na politički razgovor – bilo ko sa vlasti i bilo
koje političke partije, a posebno albanske.
Zviždanje je znak nevolje, ali ta nevolja se ne može objasniti
zviždanjem. Arsenijević i sve one srpske političke i civilne
ličnosti koje protestuju zvižducima, ne samo da imaju pravo, već
treba da imaju i otvoren poziv da svoj protest, želju, predloge i
projekcije, iskažu u političkom razgovoru.
2. Njegov drugi postupak se desio ranije. Kada je preduzeta akcija
uklanjanja srpskih zastava, on je protest iskazao snimkom koji je
sam načinio, a protiv politike zastava, dajući primer albanske
zastave koja je nesmetano postavljena usred Prištine.
Kod pitanja zastava postoji malo veća zabuna među Srbima. Ne samo
zato što je zastava Srbije jedino zastava Republike koja ima
kraljevsku krunu kao simbol, već više zbog mešanja državne zastave
sa nacionalnom zastavom. Nacionalna nema ovaj amblem monarhijskog
republikanizma.
Ali ni Albanci, posebno mladi, nisu bez zabune, jer ono što je za
moju generaciju bila nacionalna zastava, za one rođene posle
proglašenja nezavisnosti, pretvara se u zastavu Albanije.
Ova konfuzija sa zastavama mogla bi da bude uvod u duži tekst o
fluidnom procesu konstruisanja identiteta, ali u ovom slučaju služi
da se Arsenijević razume iz njegovog sopstvenog ugla.
Albanci koji su posle Drugog svetskog rata smatrali za pravo da
vijore albanskom zastavom kao jednim od osnovnih nacionalnih i
ljudskih prava, lakše razumeju isto osećanje koje postoji među
srpskim narodom na Kosovu ukoliko pođu od principa da ne radiš
drugome ono što ne želiš da drugi radi tebi.
3. Arsenijeviću i drugim aktivistima predstoji široko polje drugih
inventivnih radnji. Ako im ponestane ideja, mogu da se vrate našem
otporu iz 1990. i 1991. godine, duga je lista stvari koje mogu da
urade. Znam to, tada sam bio među onima koji su nalazili kreativna
rešenja otpora.
Ali ne bih predložio da ide u tom pravcu. Pre svega, ne verujem da
je ovo tako olako poređenje sadašnjeg stanja severnog dela Kosova,
sa Miloševićevom vlašću – valjano. Kosovska vlada, uprkos kakvoj
god izjavi kojeg god zvaničnika Albanca, Srbima na Kosovu ne čini
ono što je Milošević uradio Albancima sa Kosova. A, Arsenijević sa
svojim prijateljima ili albanskim kritičkim glasovima, može da vodi
debate da bi dokazao suprotno, no te debate mogu da potraju a da
nemaju suštinske promene, poput međunarodne intervencije, koja će
stvoriti mir u tom delu Kosova. Međunarodna intervencija je već
izvršena; KFOR je bio i postoji uz prisustvo kosovskih vlasti da se
ništa od košmara devedesetih ne ponovi.
Promena za Arsenijevića i ostale može biti mnogo bliža od bilo koje
kampanje zvižduka, vuvuzela, lonaca ili protestnih šetnji trgovima.
Ne treba ga ubeđivati da gradonačelnici koji nemaju glasove većine
građana nemaju legitimitet (iako imaju pun legalitet); ovo je već
poznato. Umesto da protestuju zbog nedostatka legitimiteta, građani
Srbije na Severu treba da izvrše promenu, a promena su demokratski
izbori.
A ovo predstavlja veći izazov za Arsenijevića i za ostale
stanovnike severnog dela Kosova nego za bilo koga drugog na Kosovu.
Prvo, zato što stanovnici četiri severne opštine moraju da učestvuju
na kosovskim parlamentarnim izborima koji će biti održani u
februaru sledeće godine i na redovnim opštinskim izborima koji će
biti održani u oktobru sledeće godine. Dakle, dva para izbora u
roku od godinu dana veliki su izazov za nekoga ko, poput
Arsenijevića, nije izlazio na izbore.
Drugo, Arsenijević nikada nije imao slobodne izbore. Imao je
dovoljno godina da učestvuje (ne znam da li je učestvovao) na
izborima prvi put nakon proglašenja nezavisnosti Kosova, i na svim
izborima koji su organizovani u severnim opštinama Kosova –
nezavisnim i zavisnim – oni nisu prešli prag sertifikata da su bili
demokratski i slobodni.
4. Kombinovani izazov za Arsenijevića – takođe kao metaforu za
građane Srbe severnog dela Kosova – jeste kako da u roku od godinu
dana učestvuju na izborima u demokratskom procesu, a da im se to
dogodi po prvi put u životu.
Sa ove tačke gledišta, izazov za Arsenijevića je izazov sugrađana
Kosova, čak i izazov koji je trajao donedavno, kada je konačno
dostignut stepen demokratske prihvatljivosti izbora. Albanci mogu da
razumeju Arsenijevićev izazov ako se sete kako su nasilni ljudi, u
sprezi kriminala i politike, ostajali blizu biračkih mesta i ponekad
sa ugašenim, a nekada i pod upaljenim svetlima uticali na glasačke
kutije kako bi imali više glasova umesto samih glasača, ili kako su
glasovi koji su dodeljeni drugim strankama bili ižvrljani da bi se
proglasili nevažećim.
Kao što je Albancima bilo potrebno vreme da ostvare legitiman i
demokratski izborni proces, tako su prošli i građani Srbi u severnom
delu Kosova. Sada su pred prekretnicom u demokratiji, a na ovoj se
prekretnici mora napraviti i politički zaokret ka Severu.
Predstavnici kosovskih institucija – od CIK-a, izvršne vlasti do
onih iz civilnog društva – trebalo bi da razgovaraju sa političkim i
civilnim liderima Srba u četiri severne opštine. Razgovor bi trebalo
da bude fokusiran samo na jedno pitanje: Šta treba učiniti da
građani četiri severne opštine imaju slobodne i demokratske izbore?
I ovo je razgovor u koji će se hitno uključiti međunarodna
zajednica. EU, koja je sankcijama zarobila Kosovo zbog dešavanja na
Severu, ima priliku da izađe iz te pozicije obezbeđivanjem Fonda za
demokratiju za četiri opštine na Severu. Ovaj fond bi pomogao
političkim partijama, građanskim inicijativama, organizacijama za
posmatranje izbora, nezavisnim medijima. Dakle, ovaj fond bi uradio
sve što su razni zapadni fondovi uradili za politički život na
posleratnom Kosovu sa rezultatima kojima se zapadna pomoć može
pohvaliti – politički život na Kosovu je viši u demokratskim
standardima u regionu, a ovi standardi se stalno povećavaju.
5. Zapadni izazov u posleratnoj demokratiji Kosova formulisan je na
engleskom: „od metka do glasačkog listića“, odnosno kako od metka
do glasačkih kutija. Bilo je potrebno neko vreme i to je postignuto.
Deo Kosova, četiri severne opštine, to nije doživeo. Meci su ubili
srpske političare, a nedavno i albanskog policajca. Sada je možda
vreme za glasačku kutiju. |