BiH je u političkom ćorsokaku, a uzrok je u samom Dejtonskom
sporazumu kojim je okončao rat ali na pogrešnim pretpostavkama
korišćenjem etničko-teritorijalnog principa, kaže za RSE američki
analitičar Edvard Džozef (Edward P. Joseph), koji je bio u
međunarodnim misijama u BiH tokom i nakon rata.
“Da bi se Srbi podstakli da prihvate ovaj sporazum, dobili su
entitet Republika Srpska što je bio ratni cilj njihovog rukovodstva,
mada su težili potpunoj samostalnosti. Međutim, dobili su teritoriju
što je bio njihov glavni cilj, kao i mnoge atribute državnosti u
svom entitetu”, ističe Džozef.
Edvard Džozef je izvršni direktor američkog Instituta za aktuelna
svetska pitanja (Institute of Current World Affairs) i profesor i
istraživač na Školi za međunarodne studije na Univerzitetu Džon
Hopkins (Johns Hopkins School of Advanced International Studies).
Dugo godina je bio angažovan na prostoru bivše Jugoslavije 1990-ih u
međunarodnim misijama. Bio je zamenik šefa misije OEBS-a na Kosovu
2012, odigravši ključnu ulogu u organizovanju srpskih izbora čime je
izbegnuto dalje zaoštravanje odnosa između Beograda i Prištine.
Pre toga je kao jedini međunarodni zvaničnik obavljao važne dužnosti
u tri podeljena grada: Mostaru, Brčkom i Mitrovici.
Posredovao je u sukobima Srba i Bošnjaka, Bošnjaka i Hrvata, Srba i
Hrvata, Srba i Albanaca i Albanaca i Makedonaca. Jedini je strani
zvaničnik koji je uspeo da se probije kroz srpsku blokadu Bihaća
1994. i uđe u ovaj grad.
Služio je i u Iraku, Avganistanu, Pakistanu i Haitiju. Poslednji je
strani zvaničnik koji je sreo bivšu pakistansku premijerku Benazir
Buto pre njenog ubistva krajem 2007.
Pilotirao je helikopterom u rezervnim snagama Armije SAD.
Holbruk uvideo grešku
RSE: I 20 godina od potpisivanja Dejtonskog sporazuma, BiH nije
funkcionalna država. Sarajevski mediji su preneli vest da je grupa
američkih kongresmena zatražila od Bele kuće da imenuje specijalnog
izaslanika za Balkan, koji bi se posvetio i sprovođenju ovog
dokumenta. Međutim, mnoge dosadašnje međunarodne inicijative u cilju
podsticanja promena u BiH su propale.
Džozef: Ja nemam informaciju da Vašington namerava da imenuje
specijalnog izaslanika za Balkan. Obamina administiacija je sve
vreme odbacivala takve inicijative pojedinih kongresmena. Doduše,
znam da su pojedini američki zvaničnici na nižim nivoima zaduženi za
ustavne promene u BiH.
RSE: Dakle, 20. godišnjica Dejtona se obeležava u situaciji kada je
BiH etnički podeljenja, Milorad Dodik poziva na referendum o
pravosudnim institucijama. U međuvremenu i u svakodnevnom životu
nema prevelike interakcije između pripadnika različitih etničkih
grupa. Nacionalizam jača, dok je ekonomska situacija očajna. Kako
pronaći izlaz iz takvog stanja?
Džozef: Izlaz treba najpre tražiti u priznanju, odnosno suočavanju
sa istinom u kakvoj situaciji se nalazi BiH. Dakle, ona je ne samo u
političkom ćorsokaku, već je i ekonomska situacija katastrofalna,
zbog čega nema baš neku svetlu budućnost. Povrh svega – jača uticaj
Rusije kao i privlačnost radikalnog islama, pre svega “Islamske
države”.
Veliki broj boraca iz BiH, kao i sa Kosova, otišao je na ratišta na
Bliskom istoku. Ogromna je rizik da kada se vrate, počnu ne samo da
izvode terorističke akcije na Balkanu, već i da radikalizuju stanje,
pre svega u BiH, čime bi se povećao rizik od međuetničkih
incidenata, što bi moglo da podstakne spiralu nasilja koje ne bi
dostilglo razmere kao 1990-ih, ali bi bilo veoma ozbiljno. To bi
svakako pogoršalo političku klimu.
Dakle, prvo treba priznati ozbiljnost situacije. Drugo, da bez
obzira koliko je složeno rešenje, uzrok takvog stanja je veoma
jednostavan, odnosno nalazi se u samom Dejtonskom sporazumu.
Naime, ovaj dokument je okončao rat ali na pogrešnim pretpostavkama
koristeći etničko-teritorijalni pristup. Tačnije, da bi se Srbi
podstakli da prihvate ovaj sporazum, dobili su entitet Republika
Srpska što je bio ratni cilj njihovog rukovodstva, mada su težili
potpunoj samostalnosti. Međutim, dobili su teritoriju što je bio
njihov glavni cilj, kao i mnoge atribute državnosti u svom entitetu.
Dakle, sve što se kasnije dešavalo samo je posledica takvog
aranžmana. Uspostavljen je “nulti odnos” (zero sum relations) između
Republike Srpske i centralnih institucija u Sarajevu.
Kada bi Vlada BiH imala veće nadležnosti to bi automatski vodilo
slabljenju nadležnosti Republike Srpske. Međutim, ne samo Milorad
Dodik već ni jedan srpski lider nije hteo da prihvati tu opciju,
iako je Dodik najradikalniji. U takvoj situaciji nema mogućnosti za
suštinske reforme, a zemlja je prilično disfunkcionalna da bi ušla u
EU.
RSE: Dakle, ključni problem je u samom osnivačkom dokumentu.
Naravno, to je naknadna pamet, ali da li je bio moguć drugačiji
ishod Dejtonske konferencije?
Džozef: Da, bio je moguć. To potvrđuje kasniji Ohridski sporazum u
Makedoniji koji se nije oslonio na etno-teritorijalno rešenje.
Albanci koji su se nasilno pobunili u Makedoniji 2001. nisu dobili
teritoriju iako je skoro 10 odsto stanovništva izbeglo. Deo Albanaca
je otišao iz Skoplja, a dosta Makedonaca je napustilo Tetovo i
Gostivar na zapadu zemlje.
U to vreme mnogi u Makedoniji ćak su tražili etničku podelu po
ugledu na BiH. Međutim, SAD u saradnji sa Francuskom posredovale su
u postizanju Ohridskog sporazuma koji se nije oslanjao na
teritorijalni princip.
Umesto toga, Albancima su osigurana veća prava, kako u federalnim
institucijama tako i na lokalnom nivou decentralizacijom zemlje.
Dakle, Makedonija ima centralne institucije i lokalnu samoupravu i
to je sve.
Nema kantona i entiteta. Dakle, Albanci nemaju posebnu teritoriju sa
koje mogu da deluje kao jedinstvena politička snaga što doprinosi
stabilnosti Makedonije uprkos mnoštvo izazova sa kojima se sada
suočava.
RSE: Ko je odgovoran za ovakav aranžman u Dejtonu?
Džozef: Ričard Holbruk je veoma zaslužan za postizanje mirovnog
sporazuma ali je napravio i neke greške. On je kasnije uvideo da je
to manjkav sporazum. Međutim, Holbruk se tada u Dejtonu rukovodio
pre svega imperativom da se okonča rat a ne stvaranjem stabilne
osnove za funkcionalnu vladu. On je isticao da iako su pregovori
bili veoma teški, primena sporazuma će biti još teža.
To nam pokazuje da neće biti suštinskog napretka bez promene u
odnosima, tačnije nadležnostima centralnih vlasti i entiteta. Sve
ostalo se pokazalo uzaludnim u podsticanju reformi - počev od
očekivanja da će to omogućiti pojava novih lica na poltičkoj sceni,
zatim da će mlade generacije promeniti ambijent, pa do ekonomske
saradnje između entiteta.
Dakle, jedino promena odnosa u strukturi odnosima moći između Vlade
u Sarajevu i entiteta Republika Srpska – koji je u opozicji prema
centralnim institucijama - pruža BiH šansu da postane funkcionalna
država. To je moguće i bilo je skoro dovedeno do kraja sa “aprilskim
paketom” 2006.
Napadi 11. septembra nisu uticali na politiku Zapada prema BiH
RSE: Međutim, ključno je pitanje kako ubediti vlasti u Republici
Srpskoj, pre svega Milorada Dodika, da prihvate takve promene jer im
Dejtonski sporazum omogućava veto, u ovom slučaju da blokiraju
reforme koje bi smanjile nadležnosti ovog entiteta. Kada govorite o
ustavnim promenama 2006, zapravo je Haris Silajdžić bio taj koji je
sprečio njihovo usvajanje a ne srpski predstavnici.
Džozef: Upravo ste potvrdili moju tezu da promene ustavnog uređenja
BiH nisu nemoguće. Te, 2006. godine, pokazalo se da su srpski
predstavnici, doduše u drugačijem kontekstu, spremni da podrže
suštinske reforme Dejtonskog sporazuma a što bi omogućilo da BiH
postane funkcionalnija, omogućavajući razvoj koji bi je približio
EU.
Da ponovim, pokazalo je da je moguće ispraviti greške iz Dejtona uz
odgovarajuću inicijativu i pritisak. Tačno je da je Haris Silajdžić
najodgovorniji za neusvajanje “aprilskog paketa” 2006. jer se poneo
neodgovorno.
RSE: Međutim, u to vreme Milorad Dodik nije bio tako radikalan i
nepopustljiv kao sada. U međuvremenu – 2008. godine – Kosovo je
proglasio nezavisnost što Dodik stalno pominje kao izgovor za
potezanje pitanja statusa Republike Srpske, uključujući čak i
referendum o nezavisnosti.
Stiče se utisak da srpska elita u Beogradu, koja uviđa i prećutno
prihvata da je Kosovo izgubljeno za Srbiju, pokušava da to
kompenzuje sa Republikom Srpskom, nekom vrstom njene „puzajuće“
secesije, odnosno pripajanja Srbiji u daljoj budućnosti. Na
Republiku Srpsku se u srpskom nacionnalnom korpusu gleda kao na
jedini dobitak u ratovima 1990-ih, dok je na svim ostalim frontovima
od Kosova do Hrvatske doživeo poraze. Stoga, uprkos deklaratinvim
izjavama zvaničnog Beograda o podršci teritorijalnom integritetu
BiH, verovatno bi pokušao u nekom povoljnom trenutku da odvoji
Republiku Srpsku.
Džozef: Moguće je da je emotivno za mnoge Srbe Republika Srpska
jedina kompenzacija i opravdanje za sve izgubljene ratove 1990-ih i
raspad Jugoslavije. Međutim, to svakako nije politika Vlade u
Beogradu, dok je na njenom čelu gospodin Vučić a što je i stav
većine političkih partija – doduše ne svih. Dakle, one podržavaju
ulazak Srbije u EU.
Stoga svaki drugi stav osim podrške teritorijalnom integritetu i
suverenitetu BiH, a ne Republike Srpske, ozbiljno bi ugrozio put
Srbije ka EU.
Drugo, poznato je da premijer Srbije Vučić nije u dobrim odnosima sa
predsednikom Republike Srpske Miloradom Dodikom.
Treće, Dodikova pozicija je oslabljena. On nije više tako dominantna
figura u Republici Srpskoj kao ranije. Zbog toga verovatno i
insistira na održavanju kontroverznog, provokativnog i opasnog
referenduma.
Suočava se sa snažnom opozicijom, ekonomska situacija u srpskom
entitetu je teška. Istovremeno, sve učestalije se pokreće pitanje
korupcije vlasti. Zbog toga je nacionalistička politika i
potenciranje na referendum pokušaj Dodika da skrene pažnju sa ovih
gorućih pitanja.
Dakle, ne treba dugoročno strahovati od Dodikove političke
dominacije u Republici Srpskoj, jer znamo da postoje i drugi
odgovorni srpski političari koji ne žele njenu konfrontaciju sa
međunarodnom zajednicom.
RSE: Situaciju u BiH komplikuju i zahtevi bosanskih Hrvata za
formiranjem trećeg entiteta.
Džozef: Ideja o trećem entietu za Hrvate više služi za odvlačenje
pažnje. To nije ključni problem.Srpsko pitanje je oduvek bilo
ključno pitanje u BiH i odnosi Srba i Bošnjaka određuju kretanja u u
zemlji. Hrvati su samo sledili te procese.
Tako je bilo i za vreme rata 1990-ih. Ukoliko Srbi i Bošnjaci
postignu sporazum o odnosima Republike Srpske i centralnih
institucija u Sarajevu, onda se pitanje položaja Hrvata, odnosno
trećeg entiteta, više uopšte neće postavljati.
Dakle, rasprava o statusu Hrvata je pokrenuta zbog nefunkcionalnosti
BiH, a glavni uzrok za takvo stanje su odnosi Republike Srpske prema
državnim institucijama u Sarajevu.
RSE: Ima mišljenja da je BiH na neki način „talac“ terorističkih
napada 11. septembra 2001. na Njujork i Vašington kao i kasnijeg
jačanja vehabističkog pokreta u njoj a sada i odlaska nekoliko
stotina ekstremista da se bore na strani „Islamske države“. Zbog
toga, navodno, Zapad „gleda kroz prste“ Dodiku i ne insistira tako
odlučno kao ranije na reformama kada su čak smenjivani pojedini
srpski funkcioneri koji su se tome protivili.
Džozef: Mislim da ne postoji nijedan dokaz da su se teroristički
napadi 11. septembra 2001. na SAD odrazili na zapadnu politiku prema
BiH.
Zapravo, angažman međunarodne zajednice u BiH je dostigao vrhunac
2005., kada se završavao mandat Pedija Ešdauna kao visokog
međunarodnog predstavnika, koji je delovao odlučno i tada je
ostvaren veliki napredak. Dakle, to se sve dešavalo četiri godine
nakon pomenutih terorističkih napada i ne vidim direktnu vezu između
njih i politike Zapada prema BiH.
Zapravo, Bušova administracija je želela da smanji svoju ulogu u BiH
iz strateških razloga mnogo pre događaja od 11. septembra. Još od
raspada Jugoslavije 1991., Balkan nije bio visoko na listi američkih
prioriteta.
Čuvena je izjava Džejsma Bejkera iz te godine da „mi nemamo šta tu
da tražimo“ (We don't have a dog in this fight). Kasnije, tokom rata
Balkan je dobio na važnosti u Vašingtonu ali i dalje nije bio
strateško pitanje.
SAD su se uvek angažovale u ovoj regiji nevoljno. To ne znači da su
se potpuno povukle, ali je njihov interes indirektan.
Dakle, Vašington je involviran u BiH, na Kosovu, u Makedoniji, Crnoj
Gori i drugim okolnim zemljama, ali ne tako intenzivno kao u vreme
Dejtonskog sporazuma i NATO kampanje na Kosovu 1999.Balkan je sada
svakako sada od manjeg značaja za američku politiku nego druge
regije kao što su Bliski istok i Ukrajina. |