Džamija i UNESCO-ov zaštićeni spomenik kulturnog nasljeđa Banjaluke,
Bosne i Hercegovine, Balkana i svijeta; prijeratni simbol i
turistička atrakcija grada na Vrbasu unikatne arhit ekture i
estetike ne samo u balkanskim okvirima; vakufnama iliti zadužbina
Ferhat Paše-Sokolovića, ne osvajača već čovjeka ovih prostora koji
je od mahala podno srednjovjekovne utvrde „Banyalwka“ ili
“Bagnaluca“, stvorio urbano mjesto sa statusom šehera iliti grada i
postavio temelje budućeg razvoja Banjaluke. Ferhadija, dovršena
1579. godine!
U cijelom 20. vijeku dva su datuma bila kritična za sudbinu
Ferhadije: zemljotres 27. oktobra 1969. godine i njeno potpuno
rušenje 7. maja 1993. godine od strane etno-fašističkog režima tzv.
Republike Srpske. Prvi vezan sa prirodnu silu a drugi za silu
nečovještva, kriminala, bolesne mržnje i zločina. Taj drugi datum je
varvarski čin, djelo neljudi, fašista. Čin na pragu 21. vijeka, bez
presedana u istoriji poslijeratne Evrope koji se može porediti sa
rušenjem budističkih hramova i statua od strane afganistanskih
talibana s početka 21. vijeka. Čin koji je zločin protiv
međunarodnog humanitranog prava. Čin naređen od tvoraca „Republike
Srpske“, danas osuđenih ratnih zločinaca Karadžića, Župljanina i
Brđanina i još nekolicine njih koje još nije ili neće dostići ruka
pravde: Đure Bulića, Vukića, Radića i Kuprešanina. Čin koji je po
svim indicijama vjerovatno organizovan i proveden od strane Srede
Vučanovića, kuma Stojana Župljanina, policajca MUP-a RS od 1992., a
prijeratnog službenika kontradiverzionog odjeljenja RSUP-a SR
Hrvatske i nekoliko srpskih policajaca i kriminalaca iz
Stevandićevog SOS-a. Nakon tog varvarstva, na lice mjesta je došao
inspektor Dragomir Jovičić, nekadašnji ministar policije RS,
sadašnji profesor i neostvareni političar, koji je sačinio fingirani
i nemušti zapisnik sa uviđaja o rušenju i konstatovao da su NN lica
srušila džamiju i da su sve dragocjenosti unutar Ferhadije uništene
prilikom eksplozije. I on i cijeli MUP RS su dobro znali da je
srpska vrhuška te noći naredila povlačenje svih pozornika koji su do
tada čuvali džamije, da su cijelu noć srpski kriminalci i policajci
iznosili i tovarili tepihe i druge dragocjenosti koje su našli u
džamijama, a unosili eksploziv i postavljali ga prema uputama
stručnjaka, te da su na zgradi banjalučkog SUP-a te noći svi prozori
bili brižno otvoreni, kako ne popucali od eksplozije. Prozori na
Gimnaziji, Boski i Slaviji nisu postojali, dok su na SUP-u osvanuli
tragikomično otvoreni i čitavi? Ostao je dio Ferhadijinog minareta,
dijelovi turbeta, ograde i nekolicina mezara, pa su etno-fašističke
vlasti naredile da banjalučka komunalna preduzeća „Put“ i „Čistoća“
dovrše posao, uklanjajući bagerima i kamionima do tragove ovog
zločina.
Da li vas to podsjeća na nešto? Ovo je čin za koji niko nije
odgovarao, niti će odgovarati dok god postoji etno-fašistički režim
„Republike Srpske“. Međutim najtužnije je da je to čin sa kojim su
se tzv. građani ove nove „srpske Banjaluke“ i „ Republike Srpske“,
nabjeđeni Srbi i pokondireni vjernici od autobus-krštenja ’92,
prećutno ili pak glasno saglasili, pristali na ovo i mnoga druga
nedjela genocida i urbicida nad svojim komšijama i svojim gradovima.
Da, dragi moji sugrađani, kad god pomislite ili uzviknete „živjela
Srpska“ vi ustvari oživljavate čin rušenja Ferhadije i preslagujete
sve to kamenje i kosti, imetke i živote vaših komšija muslimana,
katolika i nebrojenih i zaboravljenih „mješovitih“ porodica koji su
morali biti otjerani, ubijeni, silovani i ugrađeni u temelje vaše
„Republike Srpske“. To je naprosto ta „magija“ koju su vam Karadžić
i Milošević obećali i ispunili, a svi ostali kasnije podgrijavali, a
koja će pratiti i vas, i vašu djecu, i vaše unuke, i vašu „Republiku
Srpsku“ – dok god postoji na ovim prostorima.
Ničega pravičnog, civilizacijskog i ljudskog nema ni u kamenju
srušene Ferhadije ni u konstruktu „Republike Srpske“ zbog kojeg je
ona i srušena. I to Ferhadijino kamenje i ta tzv. Republika Srpska
su okovi koje su vam ondašnji i sadašnji kriminalci stavili na noge
i pustili vas da padate i padate i da, kad nekom bude najpotrebnije,
udarite o dno žestinom koja će sa ovih prostora izbrisati i vas i
vašu djecu, kao nekada vaše komšije. I zato kada god vam ispod srca
zaigra na spomen „Republike Srpske“ i vi pomislite da je to neki
patriotizam ili ljubav prema tzv. svom narodu, ne dajte se
prevariti, jer to vas ustvari podbadaju kamenja, i okovi oko nogu, i
ostaci jučerašnjeg ručka, ako ste ga imali za pojesti.
No, ja znam da vi za to ne hajete. Vas su brzo poslije rušenja
Ferhadije uvjerili da ste dobili ono što ste tražili: da jedete
zlatnim kašikama, da može da krade ko hoće, koliko hoće i dokle
hoće, samo nek je vaš i neka drži „suneta“ što dalje od vas. Vi ne
protestujete i ne bunite ni za šta drugo osim za parkove, rijeke, a
ponekad i protiv hapšenja ratnih zločinaca ili obnove džamija. Tako
je već druge godine 21. vijeka uslijedio još jedan varvarski 7. maj.
Na ceremoniji polaganja kamena-temeljca za obnovu Ferhadije tadašnji
etno-fašistički režim „ Republike Srpske“ je pomoću vrhuške MUP-a RS
i nekolicine banjalučkih kriminalaca, od kojih je jedan skoro postao
i moj kolega na poslu, organizovao stravičan izljev nasilja i
nacionalističke mržnje, u kojem je ostrašćena masa „radnika, seljaka
i građana Republike Srpske“ kamenovala, tukla, razbijala, palila sve
pred sobom i na kraju ubila čovjeka. Dragi moji sugrađani,
povrijeđeno je na desetine vaših nekadašnjih komšija, kamenovano i
zapaljeno tuce autobusa i auta i ubijen je još jedan vaš komšija,
Murat Badić, protjerani Banjalučanin koji je mislio da može slobodno
posjetiti svoj grad i Ferhadiju. Tada ste Ferhadiju srušili po drugi
put.
Nije Šeher već su Srpske toplice
Kako sada, 23 godine od prvog i 15 godina nakon drugog uništavanja
Ferhadije, da shvatim i provarim činjenicu da će na svečanom
otvaranju obnovljene Ferhadije biti prisutni likovi kao što su
Dodik, Vučić, Stevandić? Čujte možda i Krajišnik naleti, a vjerujem
da je Župljanin na slobodi, da bi i on sa svojim kumom Sredom
demolitionman Vučanovićem bio u prvom redu. Neće faliti ni
„političkih prvaka“ Bošnjaka i Hrvata koji su odavno digli ruke od
Bosne, od Krajine, od Posavine, od Banjaluke i igraju po melodijama
koje im je svima još tata Slobo postavio. Mi bismo svi sad trebali
taj 7. maj da protumačimo kao čin pomirenja i suživota,
normalizacije odnosa između Srba i Bošnjaka? Nešto slično kao
dolazak Vučićev u Srebrenicu, i to nakon što su on i država Srbija
upregnuli sve svoje kapacitete da i kod kuće i vani negiraju i
ospore genocid i ruskim vetom obore UN-ovu rezoluciju o genocidu u
Srebrenici?
O čemu mi to ovdje pričamo? Ko nas pravi budalama i zašto? O kakvom
pomirenju je riječ? O kakvom suživotu? Banja Luka je odavno grad u
kojem Banjalučani nesrbi dolaze uglavnom na godišnje odmore ili da
prožive svoje zadnje dane. Grad iz kojeg je etnički istrebljeno
75.000 nesrba i drugih „nepodobnih“, a ubijeno najmanje 230 civila u
kampanji zastrašivanja i progona. To je grad u kojem su se sakrile i
u miru žive na stotine neprocesuiranih zločinaca, masovnih ubica,
zlostavljača i kriminalaca koji su izgrađivali „Republiku Srpsku“. U
Banjoj Luci kada se rukuješ sa nekim ne znaš kome zaista ruku
pružaš! To je grad u kojem nesrbi od 1992. godine mogu politički
egzistirati u javnom prostoru ili kao političke ikebane ili kao
margina i de facto manjina, iako su de iure ravnopravni sa Srbima.
Tu nema povratka ne zato što se ljudi ne bi htjeli vratiti, već zato
što im etno-fašistički režim ne želi obezbjediti zaposlenje u javnim
institucijama i ravnopravno učešće u političkom odlučivanju. Ne želi
im dati pravo na sjećanje, identitet i na ravnopravnu i stvarnu
reprezentaciju u javnom prostoru grada. Ne želi ih uključiti u vlast
u kvaliteti i obimu u kojima bi politička, kulturna i ekonomska
diskriminacija nesrba bila izuzetak a ne pravilo.
To je grad okupiran srpskim etno-kolonijalizmom i fašizmom, u kojem
vlasti ne žele demontirati posljedice progona i genocida i započeti
proces stvarnog dijaloga, povratka, integracije i revitalizacije
izbrisanih građana, porodica i nesrpskih zajednica. To je grad čiji
su građani i političari ekspresno zaboravili šta je taj grad bio i
kako je živio prije, i kako je sve to nestalo. Osvojen amnezijom i
okupan simbolima i narativima pan-srpskog nacionalizma, to je danas
glavni grad „Republike Srpske“ zbog čijeg ustrojstva su Banjalučani,
Ferhadija, Arnaudija i mnoge druge memorabilije morali nestati iz
grada. U gradu više ne postoji Mejdan već „Obilićevo“, nije Budžak
već „Lazarevo“, nije „Šeher“ već „Srpske toplice“, nisu Šehitluci
već „Banj brdo“. Ali zato je tu statua Stefana Nemanje i bista cara
Nikolaja Romanova. Obezglavljen je kip akademskog vajara Ahmeda
Bešića „Safikada“ ili „Emina“ na platou kod Gradskog mosta, da bi tu
bila posađena pravoslavna crkva u etno-imperijalnom
moravsko-gračaničkom stilu. Izbrisano je više od 250 naziva ulica
jer su zvučala previše kao „muslimanska“ ili „hrvatska“ ili
nedovoljno srpska. Tragikomedija je što će se srpski naci-maci
političari pokloniti obnovi djela Ferhat-paše Sokolovića, uz svijest
da ulica pokraj te iste Ferhadije ne nosi više ime Ferhat-paše
Sokolovića već „Patrijarha Makarija Sokolovića“.
A tragična je i spoznaja da se samo nekoliko stotina metara dalje od
mjesta gdje će naci-maci političari deklamovati fraze o pomirenju i
suživotu nalaze mjesto i ostaci još jednog uništenog banjalučkog
simbola, samo dvije godine mlađe džamije Arnaudije. Kao i spoznaja
da ova današnja srpska Banja Luka, dok gleda kako se Ferhadija
obnavlja, ćuti o desetinama nedužno ubijenih Banjalučana, o
hiljadama nedužnih Prijedorčana, o desetinama hiljada protjeranih, o
kulturocidu. Ferhadija se vratila ali Banjalučani i mnogi drugi
prijeratni stanovnici opština u sastavu RS nisu, niti će dok god
postoji RS. Ovo je zemlja u kojem samo kosti i kamenje nepodobnih i
protjeranih mogu mirno počivati, živi nisu poželjni u političkom i
javnom prostoru ovog dijela Bosne.
Banja Luka danas ista kao i u vreme NDH
Svi ti srpski političari koji će se ovog 7. maja pokloniti obnovi
Ferhadije vrlo dobro znaju zašto je to tako, ali ipak su došli da se
mire? Doći će da se mire bez denacifikacije i odricanja od
etno-fašističke i etno-teritorijalne ideje „svi Srbi na jednoj
povezanoj etnički očišćenoj i homogenoj teritoriji Republike Srpske
i Srbije“? Doći će da se mire bez katarze? Bez priznanja političke
odgovornosti države Srbije za ratove i zločine genocida i
istrebljenja nepodobnih sa izmaštanog „srpskog grunta“? Bez svijesti
da zločini počinjeni u ime srpstva i RS nisu tek puka posljedica
rata već glavni politički cilj rata kojim se etnički čistila i
pljačkala Bosna, a stvarala namišljena „srpska država“? Žele da se
mire, a ne žele da priznaju aktivnu agresiju vojno-policijske i
diplomatske mašinerije jedne jugoslovenske republike nad građanima
druge republike, koji su se s pravom i voljom većine željeli
otcjepiti od već tada nepostojeće SFRJ. Žele da se mire, ali ne žele
da se odreknu „Republike Srpske“ kao najkrvavije i najmonstruoznije
političke stečevine u Evropi 20. vijeka, kao najsramnijeg
pravno-političkog nasljeđa najprljavijeg i najnečasnijeg rata kojeg
je Srbija ikada vodila u zadnjih 200 godina.
Na 71. godišnjicu oslobođenja Banjaluke od nacista, fašista, ustaša
i četnika, 22. aprila, mogu samo da konstatujem da je Banja Luka
jednako okupirana i čemerna kao i za vrijeme NDH, s tom razlikom da
je NDH dio istorije, a RS i genocid iz kojeg je nastala još uvijek
dio naših obogaljenih života i jedan od najvećih užasa postmoderne
ovih prostora. Antifašistička partizanska i ljevičarska tradicija i
narativi koji su oslobodili Banju Luku 1945. sada su poraženi,
zaboravljeni ili – još gore – kidnapovani od mladih srpskih patriota
iliti „republiko-srba“, koji se zavijaju bojama antifašizma i
partizanije, ali ne žele ni da čuju o srpskom etno-fašizmu koji je
pobio na desetine hiljada civila, a kamoli da priznaju tu etičku
odgovornost. Dok srpski komuno-nacionalisti i crveno-crne patriote
brane produkt genocida i kliču „živjela Republika Srpska“, volšebno
se nazivaju antifašistima i partizanima, kao da se opredjeljuju
između Pepsija i Coca-Cole, ne shvatajući da time nedužne žrtve
Republike Srpske još jednom demonizuju, sada ne kao „Turke“,
„balije“, „ustaše“, „šokce“, „mudžahedine“, „teroriste“, već sve
listom kao „fašiste“. Valjda nam ti čemernici kojima RS predstavlja
„vjekovnu nacionalno-slobodarsku“ i „antifašističku vrijednost“
poručuju da su sve žrtve te iste RS bili i jesu „fašisti“? I ono 102
prijedorske djece, što su ih „srpski antifašisti“ i „slobodarski“
graditelji RS pobili isto bili fašisti? I banjalučki civili pobijeni
od strane Damjanovićevog i Stevandioćevog SOS-a i policije RS? Da li
sam i ja „fašist“ po specifičnom aršinu srpskog etno-ekskluzivnog
„antifašizma“?
No, sad je međ Srbljem izgleda moderno biti „antifašista“, biti
„partizan“, biti „komunista“, a uživati u blagodetima
ultra-desničarskog nacionalizma i etno-homogenizirajućeg genocida,
jednako kao što u tome uživaju i ortodoksni nacionalisti i četnici!
Moderno je da glavata gospoda iz Srbije hoda po Bosni, poklanja se
žrtvama i miri se, držeći tri prsta iz leđa. Pa zar u toj istoj
Srbiji iz koje će nam 7. maja doći svi ti glavati „miritelji“,
Slobin SPS i tzv. komunisti Joške Broza nisu u koaliciji, kao što su
i Vulinovi crnokošuljaški ljevičari i narodnjački naprednjaci
(oksimoron unutar oksimorona)? Pa zar Vučić i Dodik nisu lideri u
sinkretističkom spajanju nespojivog, u toj srpskoj ideološkoj
šizofreniji, npr. u istovremenoj rehabilitaciji četništva i
pozivanju na partizanske antifašističke i slobodarske tradicije
„srpstva“, u istovremenom poklanjanju žrtvama genocida u Srebrenici
i negiranju to istog genocida, u istovremenom poštovanju
suvereniteta BiH i slavljenju neustavnog dana RS, u istovremenom
prisustvu na otvaranju srušene Ferhadije i na otvaranju nikada prije
postojeće srpske germanije „Andrićgrada“, u spajanju svih srpskih
„oslobodilačkih“ ratova, Principovih pucnjeva, Andrićeve proze,
Skenderovih stihova, Jasenovca i partizana u arhaizaciji i
kanonizaciji političkog konstrukta Republike Srpske i današnje
„srpske Banjaluke“, kao „slobodne“, „slobodarske“, „tolerantne“,
„antifašističke“, „ljevičarske“? Eto, valjda ovi izlivi ljubavi i
poštovanja prema Ferhadiji, prema suživotu, prema muslimanima
trebaju pokazati koliko su Srbi, građani RS i „srpske Banje Luke“,
RS i Srbija slobodarski i tolerantni. Pravi republiko-srpski
„antifašisti“ i „miritelji“! To je nešto više od oksimorona i
ambivalencije, to je ipak neka socijalna dijagnoza.
Bal vampira na otvaranju Ferhadije
I sada Vučić, jedan od vinovnika zločinačke politike devedesetih,
vrhunski sinkretističar, populistički pragmatik i uporan zaštitnik
srpstva i svog najvećeg političkog čeda „Republike Srpske“, dolazi u
još uvijek okupiranu Srebrenicu i još uvijek okupiranu Banjaluku i
poklanja se kostima i kamenju. Dolazi zajedno sa drugim „značajnim“
imenima regije, Erdoganom, Kolindom, itd. Dolazi na vjetru globalnih
real-političkih trgovanja uticajima u ovom dijelu Evrope, kao
„reformisani nacionalista“, „čovjek mira i suživota“, „miritelj“?
Miritelj ali bez pokrića. Poklanja se kostima i kamenju koji su još
uvijek usijani, jer jedna u biti fašistička ideja zvana RS nije
poražena, jer su žrtve i traume još uvijek jako žive, jer najviše
boli negiranje i osporavanje zločina, jer ljudi imaju nezgodnu
naviku da jako dobro pamte svaki bosanski dan i sedmicu u proteklih
25 godina. Sa traumama živi i cijelo političko nasljeđe osuđenih
srpskih ratnih zločinaca, oličeno u beogradskom etno-kolonijalnom
konstruktu „Republici Srpskoj“ i pan-srpskom nacionalizmu. Sve je
isto kao i 1992-1995. godina ali eto ne puca se pa etno-fašistički
ideolozi rata iz devedesetih mogu „kulturno“ da nastave tamo gdje su
Karadžić i Mladić stali, sada jašući na krilima djelimično
provedenog Dejtonskog mirovnog sporazuma. I ne zanimaju mene ni
Kolinda, ni Hasanbegović, ni Erdogan i druga najavljena politička
kamarila, bez obzira na uloge njihovih ideologija ili pak politika u
agresiji i ratu u BiH, već me zanima beogradska klika onih čije
teško oruđe, politika i elita su bili glavni i najmoćniji izvođači
radova, koji su ubili Jugoslaviju, Bosnu, Banjaluku i Ferhadiju.
Neko je rekao biće to „bal vampira“ i ako iz te kvalifikacije
izuzmemo hiljade običnih Banjalučana, građana, vjernika i vjerskih
službenika, koji imaju puno pravo da budu tu i sa mješavinom bola,
sjete i radosti obilježe obnovu svoje Ferhadije, mnogi će se zaista
uklopiti u tu alegoriju. Sva sreća pa se Vučić i vladajuća kamarila
bosanskih Srba nisu dosjetili da Islamskoj vjerskoj zajednici upute
zahtjev da budu kumovi obnovljene Ferhadije! Pa kad je zločinu
rušenja Ferhadije kumovao neprocesuirani kum osuđenog ratnog
zločinca, vala može Dodik Veliki i Vučić Veći da kumuju obnovi te
iste Ferhadije, valjda?
Bilo bi bolje da ih nisu ni zvali, jer su time tako opet unizili
mene kao običnog čovjeka i moj pogled ka mojoj Ferhadiji i mojoj
Banjaluci. Jer oni dolaze da se mire, a u darove meni, nama,
bosanscima-i-hercegovcima nose pregršt teorije zavjera i naramak
oksimoronskih eufemizama, poput: „poštujem ja Bosnu, Srebrenicu,
Ferhadiju ali ne dam Republiku Srpsku“, „i vi ste nas 1941.“,
„antifašistička i slobodarska tradicija Republike Srpske“, „šta je
tu je, ajde bre da se mirimo“ i meni najomiljeniji „ko nas, bre,
zavadi“!
Da li može licemjernije, glibavije i stupidnije? Možda i može, ali
dokle?
PS: Dok varvarska tvorevina postoji, biću tamo gdje su tragovi
varvarstva još vidljivi. Tog 7. maja, ako uopšte budem u Banjoj
Luci, u 11,00 časova ću biti kod Arnaudije i zahtjevati: Ceterum
censeo Carthaginem esse delendam! |