Poštovani prijatelji,
Danas, ovde u Sarajevu, predstavljamo knjigu Radovan Karadžić -
Uzroci, postanak i uspon genocida u Bosni i Hercegovini. U bukvalnom
prevodu naslov originala glasi Radovan Karadžić: Arhitekt bosanskog
genocida, i, po mome mišljenju, adekvatniji je sadržaju biografske
knjige o čoveku koji je imao ključnu ulogu u vremenu i događajima o
kojima knjiga govori. Ovu je knjigu, u prevodu sa engleskog jezika,
objavio ovdašnji University Press. Njen autor je američki istoričar
Robert J. Donia.
Nije lako predstaviti ovu knjigu. Ne samo zato što je njen sadržaj
duboko i bolno utkan u tkivo Sarajeva i čitave Bosne i Hercegovine,
nego i što mu je autor dao univerzalni značaj: pod određenim
uslovima, koje autor otkriva, Radovan Karadžić je moguć svuda. No,
mnogo teže je bilo napisati knjigu. Za to je bila potrebna
višestruka sprema: pored velike akribije i razumevanje istorije. U
znak priznanja autoru, najpre nekoliko reči o njemu.
Robert J. Donia dobro poznaje istoriju Bosne i Hercegovine o kojoj
je već objavio dve knjige. Među savremenim istoričarima u svetu
spada u retke koji poznaju monumentalni arhiv Međunarodnog krivičnog
suda za bivšu Jugoslaviju u Hagu. U svojstvu eksperta za istorijske
događaje u ovom sudu priredio je za štampu Stenografske beleške
Skupštine Republike Srpske. U istom svojstvu, sa Radovanom
Karadžićem, koji sam sebe zastupa pred Međunarodnim krivičnim sudom,
vodio je čudan desetodnevni dijalog, u ukupnom trajanju od 24 sata.
Bilo je to jedinstveno iskustvo za biografa čoveka optuženog za
najveće zločine u Evropi posle Drugog svetskog rata.
Na prvim stranicama svoje obimne (Predgovor, Uvod, 16 poglavlja,
Zaključak), složene i teške knjige, Donia kaže da nije nameravao da
piše biografiju Radovana Karadžića. Ali je, istražujući i
razmišljajući, shvatio da je ličnost Radovana Karadžića prizma u
kojoj se ogleda rat. Tačnije, srpski nacionalizam kao generator rata
koji je doveo do masovnih zločina.
Donia je posmatrao Radovana Karadžića kao „kompleksno ljudsko biće”:
njegove izuzetne sposobnosti zajedno sa delima za koja je te
sposobnosti upotrebio. “Najlakše je optužiti onoga ko čini zlo,
najteže je razumeti ga”, poziva se Karadžićev biograf na Fjodora
Dostojevskog. Ovo drugo i jeste smisao istorijske nauke, a Robert J.
Donia je istoričar koji to zna. Zato sam od njega i očekivala da,
pre svega, dobijem odgovor na pitanje: kako je Radovan Karadžić,
koji se do ulaska u politiku ni po čemu nije razlikovao od hiljada
ljudi u Sarajevu, postao lider bosanskih Srba sa zastrašujućim
uticajem? U uverenju da sam taj odgovor dobila, uzimam slobodu da ga
i vama danas saopštim.
Radovan Karadžić je u politiku ušao u punoj zrelosti: u 45. godini
života. Rođen je u Crnoj Gori 1945.. došao je u Sarajevo 1960.,
završio je Medicinski fakultet 1971.godine. Zasnovao je porodicu.
Bio je uspešan psihijatar Univerzitetskog kliničkog centra. Pisao je
poeziju. Van politike: ni disident, ni nacionalista. Radikalna
promena nastala je 1990.godine. Kako to objašnjava biograf?
Po Doniu, _“Kompleksni tok Karadžićeve političke karijere ne može se
razumjeti bez njegove jedinstvene sposobnosti da se izmjeni i
prilagodi. On je po volji mogao promijeniti svoju kompletnu ličnost
i to je uradio nekoliko puta u odgovoru na okolnosti koje su se
mijenjale, uglavnom u svoju korist.” Ali, da li je ova lična
sposobnost Radovana Karadžića mogla postati delotvorna da upravo
1990.godine nije naišla na snažnu i široku rezonancu?
Slom komunizma bio je planetarna pojava. Jugoslovenska država je od
polovine šezdesetih godina bila u krizi. U traženju formule
održivosti vršene su česte ustavne promene. Konfedralni Ustav iz
1974.godine bio je prihvaćen na bazi odnosa snaga, uz otpor Srbije.
Krajem osamdesetih godina u Srbiji je došlo do “antibirokratske
revolucije” na čelu sa Slobodanom Miloševićem kao vođom srpskog
naroda. Prenošenje “antibirokratske revolucije” u druge republike
bilo je zaustavljeno kao pokušaj srbizacije Jugoslavije.
Radovan Karadžić nije odbacio demokratiju kao alternativu
jednopartijskom komunizmu, već je institucije i procedure
demokratije stavio u funkciju strateške vizije srpskog naroda –
srpske države, o čemu je u Srbiji bio postignut najširi konsenzus. I
Radovan Karadžić je, kako kaže njegov biograf, - „Čvrsto prigrlio
srpski nacionalizam istovremeno na sebičan i altruističan način. On
je osjećao da će rad na ostvarenju interesa srpskog naroda i njemu
lično donijeti moć, priznanje i slavu koje nikad ranije nije imao.Sa
zastrašujućim uspjehom ujedinio je potragu za ličnom dobiti sa
novopronađenim političkim ciljevima.”
Da li je to ona “mračna strana demokratije” o kojoj govore
teoretičari politike? Nije li Radovan karadžić i do svoje 45. godine
bio prilagođen, a onda je iz njega provalilo ono što je, pod
diktaturom, držao ispod površine?
Između više srpskih intelektualaca u Sarajevu koji su doprineli
organizaciji i programu Srpske demokratske stranke, za njenog
predsednika je, neočekivano, izabran Radovan Karadžić. Podršku je
dobio od političara iz Beograda, posebno od književnika i
nacionalnog ideologa Dobrice Ćosića. U svim promenama kroz koje je,
zatim, prolazio, Karadžić dokazuje da njegov odnos prema nesrbima
nije rezultat lične mržnje, već njegove strateške vizije srpske
države kojoj su oni smetnja. Razvijanjem te vizije, postavljanjem
njenih ciljeva i formulisanjem operativnog plana za njihovu
realizaciju – iz mišljenja Radovana Karadžića nesrbi su postepeno
nestajali.
Kao sledbenik Slobodana Miloševića, Karadžić je najpre bio za
zaokruživanje Bosne i Hercegovine u okviru jugoslovenske države sa
srpskom dominacijom. Zatim, od 15. oktobra 1991.godine za srpsku
državu u Bosni i Hercegovini. Konačno, sa usvajanjem strategije od
šest tačaka u Skupštini Republike Srpske, 12. maja 1992.godine, -
“za stvaranje odvojene, kompaktne i teritorijalno povezane srpske
države silom oružja“.
Radovan Karadžić imao je pokret koji se sa njim postepeno
radikalizovao, političku stranku, skupštinu, vojsku. Međutim,
njegova je uloga od, neočekivanog, dolaska na čelo SDS, bila
ključna. Formulisao je pitanja i davao odgovore ostavljajući o svemu
pisane tragove i dela. Ovaj, za svoga biografa, Arhitekt genocida je
28. februara 1992.godine sažeo neposredne i dugoročne ciljeve svoje
vizije: „A što želimo? Želimo da ostvarimo svoje suvereno pravo,
državotvorno pravo, ovdje gdje jesmo. A hoćemo li se jednog dana
vezati za Srbiju, to nije njihova stvar. Važno je da ovdje svoju
državu ispečemo, umijesimo i ispečemo, da se drži u komadu.“
Po koju cenu? Na to pitanje odgovorio je svojom knjigom istoričar
Robert J. Donia. U isto vreme, on je, u završnici svoje biografske
knjige, otvorio vanredno važna pitanja za budućnost. Kako je bilo
moguće da Arhitekt genocida, trinaest godina pošto je Međunarodni
krivični sud za bivšu Jugoslaviju podigao optužnicu protiv njega,
izbegava pravdu? Koristi svoju sposobnost da se menja i prilagođava:
u suštini nastavlja da ostvaruje svoju viziju o srpskoj državi? Da
li je to bilo moguće bez široke podrške? Oko njegovog imena kao
„nacionalnog heroja“‚ drugim sredstvima konstituisao se jedan svet u
kome je relativizovana odgovornost za masovne zločine, za
intelektualne i moralne vrednosti.
Radovan Karadžić se skrivao u crkvama i manastirima duž granice
Bosne i Hercegovine sa Srbijom i Crnom Gorom. Institut Sveti Jovan
na Palama, centar mreže koja mu je pomagala, bio je pod patronatom
SPC i njenog prvog čoveka patrijarha Pavla. Finansijska pomoć
stizala je iz dijaspore, SDS-a, Republike Srpske. Radovan Karadžić
živeo je udobno. Pisao je romane, poeziju, drame. Preko mreže
posrednika 2000.godine video se sa suprugom, koja je ovaj susret
opisala kao „kratak i dirljiv“. Upravljao je svojom finansijskom
imperijom na Palama: sedam stambenih objekata, dve firme. Imao je
velike planove. Supruzi je, 2000.godine, pisao da ne želi da ostanu
u „sitnom biznisu“, već namerava da u Beogradu stvori veliku
porodičnu kompaniju.
Početkom 2001.godine, Arhitekt genocida u Beogradu postaje „Dragan
Dabić, guru i iscelitelj bioenergijom“. U svet okultnog ulazi
2005.godine. Sa sigurno navučenom maskom ulazi i u društveni život.
Sve do kraja Vlade legaliste Dr Vojislava Koštnice živi gotovo
sigurno. Uhapšen je 24. jula 2008.godine i 30. jula iste godine
upućen je u Haški tribunal. U Vladi Republike Srbije došlo je do
podele, a srpski nacionalisti u Beogradu su izašli da protestvuju.
Radovan Karadžić je odbio odbranu i pred Međunarodnim krivičnim
sudom zastupa sam sebe. Ispitujući stotine svedoka, on još jednom
prolazi put koji je prošao od dolaska na čelo SDS-a do postepenog
povlačenja sa funkcije 1996.godine.
Njegov biograf ne isključuje mogućnost da, kako kaže, „i ovo,
naizgled konačno poglavlje njegovog života, može u kasnijim godinama
dobiti nastavak. Ako tako bude, vjerovatno će to biti još jedan
njegov pokušaj da se svijet ubijedi u njegovu čestitost i pravičnost
njegovih ciljeva.“
Drugim rečima, Radovan Karadžić, nastaviće san o srpskoj državi, ali
da li sa ponovo istom rezonancom?
Na jednom mestu u knjizi Robert J. Donia govori o Srbiji kao velikom
gubitniku. Svake godine, kažu demografi, iz nje nestaje 35.000
stanovnika, jedna lokalna zajednica. Prosečna starost stanovnika je
46 godina, među najvišima u svetu. Priraštaj iznosi 1,2% što nije
dovoljno ni za prostu reprodukciju. Po “odlivu mozgova” Srbija
zauzima prvo mesto u svetu.
U ratu srpskih nacionalista u Bosni i Hercegovini koji je poveo za
srpsku državu, Radovan Karadžić je doveo srpski nacionalizam do
krajnjih granica: do temeljne ravnodušnosti prema ljudskom životu:
nesrba, ali i Srba. I po tome će, bez obzira na svoju izuzetnu
sposobnost promene, ostati zapamćen. |