Helsinški odbor za ljudska prava u Srbiji organizovao je od 13. do
16. maja 2022. godine radionicu posvećenu izučavanju pozitivnih
identitetskih i kulturnih politika u periodu Druge Jugoslavije. Na
radionici je učestvovalo 20 mladih istoričara/ki i društvenjaka iz
mesta širom Srbije i različitih kulturoloških pozadina. Učesnici/e
su imali priliku da slušaju predavanja istaknutih predavača u polju
jugoslovenske istorije, razmenjuju znanja i iskustva i zajedno rade
na uključivanju pozitivnih primera iz istorije međunacionalnih
odnosa u bivšoj SFRJ u nastavne materijale koji će biti
predstavljani srednjoškolcima i služiti kao osnova za izučavanje
različitih etničkih i identitetskih iskustava u regionu.
Kroz temu višejezičnosti i nastave na jezicima naroda učesnike je
vodila lingvistkinja Marija Mandić, stavljajući akcenat na
jedinstvenost prostora bivše SFRJ u ovom polju, tačnije koncepta
višejezičnosti kao jednog jezika sa različitim standardima. Ova tema
je pokrenula diskusiju među učesnicima o maternjim jezicima u
post-jugoslovenskim zemljama, kao i unutar Srbije, i ukazala na
važnost i prepreke koje jezik kao pravo naroda predstavlja.
Istoričar Milivoj Bešlin je govorio o identitetskoj politici
socijalističke Jugoslavije i o konceptu jugoslovenstva, kao i koliko
je pitanje nacionalnog identiteta doprinelo rušenju Jugoslavije. O
nacionalnom kontekstu Narodnooslobodilačke borbe i partizanskog
pokreta između 1941. i 1945. godine govorio je istoričar Milan
Radovanović. Radovanović je kroz primere ukazao na ključna pitanja
identitetske politike i etničke strukture NOB-a.
Učesnici radionice su uz podršku mentora istoričara Aleksandra R.
Miletića u grupama radili na koncipiranju nastavnih jedinica na teme
srpsko-albanskih odnosa, muhamedanskih bataljona u srpskoj vojsci u
Prvom svetskom ratu, te višejezičnost Vojvodine. Uučesnici su
posetili Kikindu, gde su imali priliku da svedoče unikatnoj
višejezičnosti ovog regiona, i prikupe materijal koji će koristiti
pri izradi nastavnih jedinica.
Prema komentarima učesnika nakon završetka radionice, ovo iskustvo
ih je podsetilo na važnost povezivanja i ovakvih inicijativa za
izgradnju inkluzivnijeg i odgovornijeg društva. Polaznici su nakon
radionice nastavili rad u grupama putem onlajn platformi, i uz
kontinuiranu podršku mentora radionice i tima Helsinškog odbora za
ljudska prava, će u narednom periodu završiti nastavne materijale
koji će biti predstavljeni u školama širom zemlje.
Radionica je održana u okviru projekta „Da nam raznolikost bude
realnost: Do inkluzivnog društva kroz obrazovanje i kulturu“, koji
podržava Evropska unija.
GALERIJA::: |