SAOPŠTENJE ZA ŠTAMPU
Darmštat, 7. decembar 2002.
27.12.2002, Autor: HCHRS
Preko 40 stručnjaka i naučnih radnika iz Izraela, sa Kosova, iz Srbije
i Crne Gore, Poljske, Rumunije, Rusije, Slovačke, Češke Republike, Turske, Mađarske,
Sjedinjenih Država i Nemačke susreli su se od 5 do 7 Decembra u Kući Nemačkih Balta u
Darmštatu, na međunarodnom akademskom kolokvijujum "Evropski centar protiv izgona.
Istorijska iskustva-politika sećanja-koncepti za budućnost," koji nije predviđao
nikakvo obavezivanje na specifične političke ciljeve ili druge vrste pitanja. Na poziv
Nemačko-Poljskog Instituta iz Darmštata i u saradnji sa Centrom za istoriju i kulturu
Istočne i Centralne Evrope iz Lajpciga, kao i Katedre za Istoriju Varšavskog
Univerziteta, stručnjaci su preispitivali razne izgone u Evropi u Dvadesetom veku, i
počeli da objedinjavaju ideje koje bi vodile ka stvaranju koncepta za Evropski centar
protiv izgona. Finansijsku podršku ovom kolokviju je pružila Fondacija Robert Boš.
Organizatori kolokvijuma, Dr. Ditern Bingen iz Nemačko-Poljskog Instituta iz Darmštata,
Prof. Dr. Stefan Troebst, iz Lajpciškog centra za Istoriju i Kulturu Istočne Evrope i
Prof. Dr. Vladimir Borodzi sa Varšavskog Univerziteta su autori dole navedenih smernica
za dalje istraživanje, pomoću kojih su u skladu sa svojim znanjem i uverenjima pokušali
da rezimiraju široki konzensus koji je postignut na kolokvijumu u vezi OSNOVNE
orijentacije Evropskog centra protiv izgona. No s obzirom na složena pitanja koja su
razmatrana tokom dvodnevnog susreta, totalni sporazum nije bio moguć u vezi svakog
pitanja. Posledično pojedini učesnici možda ne dele dole izložena gledišta.
"Evropski centar protiv izgona"
Intelektualni pristup
Kampanje izgona, vozovi puni izbeglica i prijemni centri su elementi
evropske drame u dvadesetom veku. U prošlom veku prisilne migracije diljem kontinenta,
recimo egzodusi, deportacije, isterivanja, izgoni na verskoj ili idološkoj osnovi,
takozvano etničko čišćenje, i unutrašnje raseljavanje, lišili su preko 60 miliona
ljudi njihovog habitata i neopozivo uništili kulturnu raznolikost. Kolektivne sudbine
sačinjene od miliona individualnih sudbina nisu pogodan predmet za političku
instrumentalizaciju ili etnocentričko piljenje u pupak. Ono što je potrebno je
transnacionalan, komparativan, multidisciplinarni, stručan i naučan napor radi
preipitivanja ovih događaja, neopterećen kratkoročnim političkim interesima u diskursu
posvećenom evropskoj kulturi sećanja.
Širok konzensus je postignut u vezi sledećih pitanja:
-u daljoj akademskoj, a posebno političkoj diskusiji, ideja o stvaranju
centra protiv izgona ne bi trebalo da ima nacionalan već pan-evropski fokus. To je bitan
preduslov za postizanje cilja centra, to jest zajedničke pan-evropske komemoracije svih
ljudi, žrtava izgona.
-Evropski centar protiv izgona-bez obzira na prirodu njegovih namera- bi
trebalo da uzme u ubzir sudbine žrtava u Evropi 20 veka, to je period koga se sećaju ili
komemorišu današnje generacije. Događaji na Balkanu u poslednjoj deceniji jasno su
pokazali da su etnička čišćenja ili izgoni instrument koji se još uvek koristi u
političkim konfliktima. Stoga bi Centar protiv izgona trebalo da doprinese ostvarivanju
sledeceg cilja: odbacivanju stvaranja etnički homogenih zona, regiona, gradova i država
kao legitimnog političkog instrumenta. Koliko je za nemačko društvo važno da u
preispitivanju prošlosti ozbiljno razmotri sudbinu nemačkih prognanika, isto toliko je
važno priznavanje činjenice da su od početka 20 veka milioni ljudi prognani iz njihovih
domova od strane njihovih evropskih suseda, kao i da je već 1933 nacional socijalistička
vlada donela dekret o prisilnom iseljavanjue nemačkih Jevreja, kao i da je ta vrsta
politike sprovođenja posle 1938/39 prema Nemačkim Baltima i Južnim Tirolcima.
-Ona nemačka politika sećanja koja nema korena u istorijskom kontekstu
uzroka i posledice, i koja ne komemoriše komparativne individualne sudbine ne-nemačkih
proganika u Evropi 20 veka neće uspeti u svom apelu za empatijom od strane evropskih
suseda i stvoriće nove jazove između nacija.
-U nemačko-poljskim odnosima, izgon Nemaca je decenijama predstavljao
gnojnu ranu. Dijalog koji su Nemci i Poljaci vodili devedesetih godina dokazao je da je
zajedničko preipitivanje ovih emotivno potresnih pitanja moguće, kao i da ima
oslobađajući efekat.
-U razvijanju kulture zajedničkog sećanja koja se bavi kompleksom
izgona fokus ne treba da bude na komemoraciji samo u funkciji sećanja, već na
edukacionom aspektu okrenutom budućnosti, naučno-zasnovanoj priči, i
multidimenzionalnom predstavljanju istorijskih, političkih, društvenih, i psiholoških
mehanizama koji su u prošlosti doveli do takvih tragičnih događaja i strašnih
zločina. S obzirom na buduće izazove rešavanja političkih problema putem etničkog
čišćenja i masovnog raseljavanja, cilj te kulture je uglavnom preventivan.
-Na istorijskom raskršću na kom se politička unifikacija Evrope
bliži realizaciji kroz prijem novih članova u EU, uspešno sprečavanje vaskrsa
etničkih nacionalizama zavisi od spremnosti evropskih društava i državaljana da iskažu
svoju veru u supranacionalne vrednosti.
-Ovaj centar ne može se zasnovati ako se ne posveti dovoljno pažnje
pitanjima vezanim za evropske Jevreje: njihovom egzodusu, oduzimanju njihovih građanskih
prava, njihovom izgonu i uništavanju. Samo onaj centar koji bude posvetio punu pažnju
ulozi koju je nacional-socijalistička Nemačka odigrala u izgonu, preseljenju i
likvidaciji , svim mogućim sredstvima i sa ekstremnomg logističkom preciznošću,
uspeće da senzitiviše evropske susede na tragičnu sudbinu Nemaca u Istočnoj i
Jugoistočnoj Evropi i da ih nadahne da sarađuju u koncipiranju centra orijentisanog ka
evropskim pitanjima.
-Istorijske pozadine i konteksti raznih masovnih egzodusa, izgona i
prisilnog preseljenja stanovništa veoma se razlikuju, no postoji sličnost u pogledu
trauma koje su narodi doziveli. Uspeh u zajedničkom preipitivanju teškog i emotivno
potresnog pitanja izgona, bio bi važan signal za budućnost Evrope.
-Svi koji se zalažu za osnivanje Evropskog centra protiv izgona trebalo
bi prvo da razmotre njegov koncept/dizajn, pa tek onda da se upuste u pan-evropski diskurs
o tome šta bi taj centar trebalo da predstavlja:
Evropski centar protiv izgona trebalo bi da obavlja sledeće funkcije:
-prikuplja dokumentaciju
-bavi se istraživanjem
-održava sastanke
-pruža savetodavne usluge u konstruktivnom angažmanu u vezi konflikata
čija je jedna od manifestacija izgon.
-predstavlja mesto za dijalog sa izvršiocima/žrtvama koji se još uvek
nisu suočili sa fenomenom izgona.
-organizuje izložbe/putujuće izložbe
-stvori memorijalnu oblast-evropski spomenik
Odabir lokacije za ovaj Centar možda izgleda kao nešto od sekundarnog
značaja. No to je prevashodno političko pitanje koje ne bi trebalo podcenjivati s
obzirom na raspru o potencijalnim lokacijama koja se vodila u stručnim i političkim
krugovima, kao i na neizbežni simbolizam odabranih lokacija. Prednje će se neosporno
smatrati integralnim delom koncepta.
-Zajedničko evropsko sećanje, upozorenja u vezi budućnosti, i
solidarnost u komemoraciji mogli be se podstaći time što bi se razvio koncept
decentralizovanih struktura za memorijalne lokacije. Počev od centralne lokacije koja bi
koordinisala sve aktivnosti, nama treba pregled brojnih mesta izgona i razne aktivnosti
preduzete u ovom pogledu od Ruske Karelije do Severne Grčke, od Besarabije do Donje
Silezije. Pored toga mogli bismo da koristimo i sve pogodnosti koje pruža virtualni
netvorking.
Darmštat, 7 decembar 2002
Aneks:
Učesnici Međunarodnog (akademskog) kolokvijuma
Prof. Dr. Fikret Adamir, Bohum/Istanbul
Prof. Dr. Arnulf Baring, Berlin
Johanes Buh, bivši ambasador, Berlin
Dr. Matijas Ber, Tibingen
Dr. Diter Bingen, Darmštat
Sonja Biserko, Beograd
Prof. Dr. Volimir Borozej, Varšava
Prof. Dr. Detlef Brandes, Diseldorf
Dr. Mari-Žanin Kalik, Berlin
Prof. Dr. Hajnc Duhard, Majnc
Dr. Aleksandar Gurjanov, Moskva
Dr. Helga Hirš, Berlin
Prof. Dr. Ričard Hovanisian, Los Anđeles
Dr. Edita Ivaničkova, Bratislava
Zoran Janjetović, magistar, Beograd
Docent Dr. Kristina Kajzerova, Usti nad Labem
Hans Košnik, bivši gradonačelnik, Bremen
Adam Krzeminski, Vršava
Dr. Stefan Laube, Vitenberg
Dr. Andreas Lavati, Luneburg
Prof. Dr. Hans Lemberg, Marburg
Tomas Luc, Berlin
Markus Luks, magistar, Štutgart
Dr. Pjotr Mladejzik, Varšava
Dr. Ralf Melvil, Majnc
Prof. Dr. Džon S. Micgiel, Njujork
Prof. Dr. Viktor Numan, Temišvar
Prof. Dr. Ervin Oberlander, Bon
Dr. Milan Olejnik, Košice
Dr. Peter Pejer, Ahvald
Dr. Gazmend Pula, Priština
Dr. Gideon Reuveni, Jerusalem/Minhen
Dr. Joahim Rogal, Štutgart
Dr. Kristof Rušnjijevic, Vroclav
Prof. Dr. Karl Šlogel, Frankfurt
Prof. Dr. Holm Sundhausen, Berlin
Dr. Laslo Šarka, Budimpešta
Dr. Filip Ter, Berlin
Dr. Robert Traba, Varšava
Dr. Hajnc-Adolf Treu, dramštat
Prof. Dr. Stefan Trebst, Lajpcig
Prof. Dr. Matijas Teodor Vogt , Gorlic-Kligenvalde
Dr. Kazimir Vojcicki, Lajpcig
Prof. Dr. Klaus Cimer, Varšava
Prof. Dr. Marek Zibura, Opeln
HCHRS |