NACIONALNI PROGRAM

Akteri  |  Srpska pravoslavna crkva  |  Raspad Jugoslavije
Dosije Ćosić  |  Dosije Karadžić  |  Dosije Mladić  |  Dosije Jurišić

 

AKTERI

STRANA 2/2 ::: 1 | 2

INFO   :::  Nacionalni program > Akteri - STRANA 2 > Ka Evropi preko Libije i Irana

 

 

DR DARKO TANASKOVIĆ

ISLAMSKI ČINILAC U SPOLJNOPOLITIČKOM NASTUPANJU BiH

Ka Evropi preko Libije i Irana

Posete o kojima je javnosti više predočavana ekonomska nego politička veza

 

Nostalgično prelistavanje poslednjih, još svežih stranica jugoslovenskog političkog spomenara može se i u saznajnom smislu pokazati veoma korisnim putokazom za snalaženje u trenutnom ratnom i diplomatskom metežu u Jugoslaviji i oko nje. Pogotovo je uputno analitički se a posteriori zadržati na svojevremeno previđenim, prenebregavanim i potcenjivanim porukama slovenačkih političara, a s naknadnom istorijskom pameću koja je, kako neko reče, izgleda i jedina prava istorijska pamet. Tako je, recimo, pre otprilike dve godine danas već zaboravljeni slovenački delegat u Skupštini SFRJ Borut Šuklje, posle jedne u nizu ispraznih i jalovih sednica, rezignirano ocenio da je naše nesporazume praktično nemoguće na opšte zadovoljstvo rešiti, jer na prostoru Jugoslavije nisu u sukobu samo jugoslovenski narodi i njihovi interesi, već se sudaraju "Rim, Bizant i Meka".

Malo je ko, u trenutku kad je izrečena, ovu tvrdnju bio spreman do kraja da prihvati. I danas je čoveku s razvijenom modernom građanskom (samo)svešću evropskog tipa teško pristati na dijagnozu takve neopozive individualne i kolektivne političke determinisanosti tradicijskom ukorenjenošću u sistem jedne od triju velikih monoteističkih vera, kojima je istorijski bilo dato da izdele naše zemlje, narode i ljude. Konačno mirenje s apsolutnošću i fatalnošću neosporno silno delotvornog faktora međusobne verske suprotstavljenosti neminovo bi dovelo do kobnog ukidanja i najmanje mogućnosti slobodnog i demokratskog, "prometejskog" uticanja na vlastitu sudbinu i budućnost svetovne zajednice kojoj se ovozemaljski pripada. Neupitno, beslovesno pomirenje sa samim sobom unutar svoga stada, kao i krajnje neizvesna eshatološka perspektiva, čine se, ipak, nedovoljnim iskupljenjem i nagradom za neprestani rat sa drugima, po svemu, sem po veri, jednakima.

 

Po "nebeskoj šemi"

Dominantni smerovi spoljno-političkih orijentacija nekih jugoslovenskih republika, iako tek u početnoj fazi samostalnog uobličavanja, verno slede, reklo bi se, Šukljeovu obeshrabrujući tripolarnu "nebesku" shemu. Što se tiče onih upućenih na "Rim", stvari su već odavno bile tako dobro uhodane, a dvosmerni, javni i tajni, crkveni, diplomatski, propagandni i ekonomski kanali stabilno uspostavljeni, da je mladim severozapadnim secesionističkim republičkim vlastima preostalo sam da proces svestrano intenziviraju i stave ga u funkciju konačnog otcepljenja od Jugoslavije. One su to, valja priznati, spremno i vešto (zlo)upotrebile, neretko i uz neukusno i nedostojno preterivanje u, inače, neizbežnim lažima i izmišljotinama propagandnog ratovanja, u čemu su se Slovenci pokazali zadivljujuće organizovani, uorni, efikasni i bestidni, a "Rim", odnosno veliki deo katoličke Evrope, iako o svemu bitnom savršeno dobro obavešten, hladno pripravan da, zapad viših ("rimskih") ciljeva, pređe i peko nekih osnovnih načela na kojima zvanično počivaju temelji ujedinjene Evrope.

U neuporedivo nepovoljnijem položaju našli su se nabeđeni jugoslovenski baštitnici "Bizanta", jer, zapravo, nisu ni imali kuda da pođu. "Bizanta", naime, za razliku od "Rima" i "Meke", pogotovo na način postojanja i delovanja "Rima" i "Meke", odavno više nema. Možda bi se, pod određenim uslovima, i mogao vaspostaviti, ali je takva perspektiva u ovom trentku krajnje neizvesna i, svakako, daleka. Za sada, ostaje da se, eventualno, skokne do Grčke, savremene duhovne naslednice "Bizanta", što je predsednik Republike Srbije veoma uspešno i učinio. Njegov makedonski kolega, pak, valjda usled nepriznavanja autokefalnosti makedonske pravoslavne crkve, a i makedonske nacije u Grčkoj, smatrao je da se "bizantski" kontinuitet može i nešto elastičnije shvatiti, pa se iznenada obreo u Ankari, prestonici ponovo moćne azijsko-evropske države, na čijoj se teritoriji već odavno nalazi i negdašnji Konstantinopolj, tj. Carigrad. Izgleda da su ga tamo u celini dobro razumeli, a pogotovo reminiscenciju da su makedonci ujedinjeni živeli jedino u državnim granicama Osmanskog carstva. S ovim, naravno, nikakve neposredne veze nema vest koju smo nedavno imali prilike da pročitamo, a koja kaže da će stručnjacima iz Makedonije u turskim arhivima biti učinjeni dostupni i do sada nepoznati dokumenti koji se odnose na istoriju makedonskog naroda (Borba, 30. juli 1991)

Daleko najozbiljniji prodor, onaj ka "Meki", učinila je, međutim, tokom poslednjih meseci bosanskohercegovačka spoljna politika, svesna da za kratko vreme mora nadoknaditi zakašnjenje zbog višedecenijskog nenastupanja u islamskom svetu kao samostalnih, posebno kvalifikovani i zainteresovani subjekt. Zvanično nastojeći da se, u složenim i neizvesnim jugoslovenskim prilikama, samostalna i suverena Bosna i Hercegovina, u Jugoslaviji ili van nje, saglasno evropskim demokratskim standardima, izgradi, kako sam izjavljuje, kao "građanska republika Muslimana, Srba i Hrvata", predsednik Predsedništva ove višenacionalne i višekonfesionalne federalne jedinice zaputio se ipak prvo u "Meku". Put ka Evropi poveo ga je od Libije preko Irana i Turske, za sada do Amerike, što se, bar na prvi pogled, čini ipak donekle zaobilazno. Susret sa Kurtom Valdajmom teško da se u tom smislu može smatrati izglednom prečicom.

Izetbegovićeva iznenadna i tajnovita martovska "radna poseta" Libiji, zemlji koja ruši arapske berlinske zidove" ("Muslimanski glas", 20. mart 1991), po svoj prilici je stvarno bila motivisana prvenstveno ekonomskim razlozima, odnosno pokušajem da se posustalnoj (bazičnoj) industriji BiH i pratećim sistemima ubrizgaju preko potrebna sveža finansijska sredstva. Teško je zamisliti legitimniji i opravdaniji razlog za posetu stranoj zemlji, tim pre što se u Libiji zapažaju nagoveštaji privrednog oporavka.

 

U "zemlji koja ruši arapske berlinske zidove"

Pa ipak, opšte nepoverenje svih prema svima, koje već poodavno vlada u Jugoslaviji, zatim poznata i neskrivena islamistička obojenost političke platforme i programa lidera SDA, izbor destinacije i sagovornika kao i tek naknadna službena potvrda vesti o već održanom sastanku, izazvali su određeno podozrenje i kritičke odzive u bosanskohercegovačkoj i jugoslovenskoj javnosti. Čak je, recimo, i izrazito umereni komentator Nenad Briski našao za shodno da u "Borbi" zaključi kako bi se "od g. Izetbegovića, koji važi za odmerenog i mudrog čoveka, moglo očekivati onoliko mudrosti i na spoljnom planu koliko je pokazao na unutrašnjem", jer, "ovakve tajne misije" po Libiji samo mu mogu otežati život kod kuće i dezavuisati sve za šta se, bar u javnim istupanjima, tamo zalaže". Korak dalje u nepovoljnom kvalifikovanju Izbetbegovićevog "libijskog izleta" učinili su njegovi prinudni, ali i neizbežni srpski politički partneri iz SDS, koji su ovu posetu, a tako će reagovati i povodom narednih, ocenili kao izraz doslednosti u zalaganju za stvaranje "islamske države" na tlu Jugoslavije, a nedoslednosti u sprovođenju konstruktivne jugoslovenske politike i prenebregavanje vitalnih interesa i prava nemuslimanskih naroda u BiH.

Za najoštrije i, svakako, neprimerene i neodmerene osude prvog bosanskohercegovačkog samostalnog spoljnopolitičkog iskoraka na najvišem nivou reprezentativni su stavoti iz saopštenja Predsedništva SPO, izdatog tim povodom, a u kome, pored ostalog, stoji da je "Brozovo vreme tajnih dogovora sa sumnjivim režimima prošlo" i da se treba suprotstaviti "svakoj sprezi, kako javnoj tako i tajnoj, između političkih prvaka BiH i muhamedanskih despota sa Bliskog istoka". Ma koliko vređali prepoznatljivom emfatičnom grubošću izraza, gornji navodi nikako nisu za olako otpisivanje, jer, svidelo se to nekome ili ne, u biti verno odražavaju ekstremno ideologizovanje i voluntaristički neistorično, nestrpljivo raspoloženje jednog nezanemarljivog dela javnog mnenja van muslimanskih sredina, bez obzira na to što se onih koji ga sačinjavaju znatno opreznije izjašnjava i utlađenije ponaša.

 

Razgovori u Teheranu

Naredna, majska deonica Izetbegovićevog spoljnopolitičkog afirmisanja republičke suverenosti BiH odvela ga je u Islamsku Republiku Iran, čije su međunarodne pozicije posle "zalivskog rata" primetno ojačale, pogotovo naregionalnom i islamskom planu, čega je iranska, sve mudrija, veštija, pa i taktički umerenija diplomatija i te kako svesna. Valja podsetiti da su zvanični organi i glasila Islamske zajednice u SFRJ pa i SDA, pored ostalog i kroz usta svoga lidera, izričito osudili iračku agresiju na Kuvajt, iako nisu krili ni otvorenu odbojnost prema skrnavljenju svete islamske zemlje prisustvom i vojnim angažovanjem tzv. "multinacionalnih snaga", pod imperijalističkim vođstvom SAD, u čemu je redakcijski komentar "Preporoda" (30. januara 1991) prepoznao "totalnu primjenu američko-zapadne (antiislamske) doktrine". Uz nedvosmisleno protivljenje agresiji i ratu, Alija Izetbegović je u nekoliko navrata s razlogom podsetio Zapad na nedoslednost njegove bliskoistočne politike, kao i na teške posledice te nedoslednosti, jer da je svojevremeno irački napad na Iran od međunarodne zajednice bio podjednako odlučno osuđen kao kuvajtska avantura, možda je mnogo zla i nesreće moglo biti izbegnuto. U Teheranu svakakav javni ukor "arogantnim licemerima" na Zapadu svakako nije prošao nezapažen.

O Izbetbegovićevoj poseti Iranu, do koje je došlo "na poziv ministra vanjskih poslova Irana Ali Akbar Velajatija, a u okviru jugoslovensko-iranskih odnosa i suradnje", objavljeno je srazmeno malo izveštaja i u našoj i u iranskoj štampi. Težište svih razgovora bilo je, kako je zvanično saopšteno, kao i u Libiji, na istraživanju mogućnosti za buduću ekonomsku saradnju u različitim oblastima i na uspostavljanju institucionalnih i organiizacionih okvira i poslovanja. Ni političke teme nisu, naravno izostale, ali su službeni izvori obeju strana u vezi sa njima ispoljili krajnju informativnu uzdržanost. Naglašenu pažnju javnosti privukla je stoga, jedna (i jedina) izjava gospodina Izetbegovića, da je u Iranu za svoje stavove dobio političku podršku, što je, u ovom trenutku, ocenio je, najvažnije i sasvim dovoljno. Politika, 10. avgust 1991.)

 

AKTERI

STRANA 2/2 ::: 1 | 2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Copyright * Helsinški odbor za ljudska prava u Srbiji - 2008

Web Design * Eksperiment