BOSNA I HERCEGOVINA: DEO
SPSKOG NACIONALNOG PROJEKTA
09.07.2007 , HCHRS
Druga u nizu konferencija realizovana uz podršku Fonda za otvoreno
društvo, u okviru projekta "Otvaranje dijaloga o neposrednoj prošlosti unutar
srbijanskog društva"
Ima li kraja srpskim iluzijama o Bosni?
Izvor: www.slobodnaevropa.org,
3.7.2007 16:08:37
Želimir Bojović
Na današnjem skupu pod nazivom: "Bosna i Hercegovina: deo srpskog
nacionalnog projekta", koji je organizovao Helsinški odbor za ljudska prava u
Srbiji, istoričarke Latinka Perović i Olivera Milosavljević istakle su da
nacionalističke elite u Srbiji i dalje gaje snažne aspiracije ka Bosni i Hercegovini,
što, po njima, nije bez opasnosti za društvo u BiH. A, Sonja Biserko, predsednica
Helsinškog odbora za ljudska prava u Srbiji, predložila je na današnjoj konferenciji
reviziju Dejtonskog sporazuma.
Sonja Biserko naglašava da je pitanje Bosne i Hercegovine veoma važno
za dalje procese na Balkanu i da bi zbog toga međunarodna zajednica svoj odnos prema
Bosni i Hercegovini morala da učini odgovornijim i daleko jasnijim:
"Znači, to je tema u kojoj se sublimira, rekla bih, sve ovo što
se poslednjih 15 godina dešavalo na ovom prostoru, ali isto tako i nesnalažljivost i
neadekvatno ponašanje međunarodne zajednice."
Istoričarka Latinka Perović kaže da se trenutni problem Bosne i
Hercegovine teško može razumeti izvan /konteksta/ srpske nacionalističke ideologije
"čiju suštinu čini ideja o velikoj srpskoj državi. To je substrat koji se dva
veka ne menja. Iako trpi faktičke poraze u prošlom veku, tri takva poraza, taj se
substrat mentalno održava."
Latinka Perović naglašava da se BiH danas nalazi u istorijskom, kako
kaže, ćorsokaku iz koga teško može izaći ako se ne napravi intelektualni i saznajni
napor koji bi vodio analizi puta koji je Bosnu i doveo u to stanje. Za te procese, kaže
ona, potrebne su ozbiljne istorijske analize, a ne istoricizam koji je danas dominantno
prisutan:
"Istoricizam nastaje onda kad je danas nešto istina a sutra je
istina nešto sasvim drugo. Istoricizam relativizira značaj stečanog znanja i vodi u
intelektualnu degradaciju usred koje se mi danas nalazimo. Ta intelektualna degradacija
vodi moralnoj ravnodušnosti i ne dopušta da uspostavimo pravi odnos prema događajima
usred kojih se nalazimo."
Istoričarka Olivera Milosavljević, naglašava da u srpskom društvu
gotovo i da ne postoje nikakve nove racionalnosti koje bi bile usklađene sa današnjim
vremenom:
"Ostalo je samo ono u šta je pre 100 godina retko ko ozbiljno
verovao. Mitovi o takozvanim istorijskim i etničkim pravima, i epika, kao izvori
istorijske istine, koji su umesto sporednog sredstva za mobilizaciju početkom veka na
njegovom kraju postali jedini argument i cilj."
I upravo izostanak procesa suočavanja društva u Srbiji sa svojom
ratnom prošlošću Latinka Perović ocenjuje kao problematičan, ne samo za društvo u
Srbiji, već i za dalje demokratske procese društva u BiH:
"Vrlo smo daleko, u naučnom smislu, od bilansa da je rat u Bosni
bio agresija na državu koju su priznale UN, da su iz tog rata proizišli najteži
zločini i da ih upravo velikodržavna ideja drži još uvek kao deo svoje epske i
herojske prošlosti, i odlaže njihovo sankcionisanje bez koga zapravo nema ni moralnog
ozdravljenja društva. To nastavlja proces razaranja u Bosni, ali zaustavlja i
napredovanje Srbije, dovodi je u nesporazum sa njenim susedima i destabilizuje čitav
region, zaustavljajući proces integracija."
Zato je za Sonju Biserko, revizija Dejtonskog sporazuma neophodna. Ta bi
revizija, kaže ona, društvo u Bosni i Hercegovini učinilo dominantno građanskim prema
kojem nacionalističke elite u Srbiji ne bi više imale tako izražene pretenzije:
"Dejtonski sporazum koji je bio u funkciji zaustavljanja rata je,
nažalost, utemeljio uređenje Bosne na etničkom principu, odnosno podele. I dokle god to
bude tako Balkan ostaje trajno izvorište krize. Zato je revizija Dejtonskog sporazuma, na
liniji integracije Bosne kao funkcionalne države, ujedno i kraj srpskim iluzijama o
Bosni."
HCHRS |