POLITIČKA REPREZENTACIJA
MANJINA I OČUVANJE MULTIETNIČKOG IDENTITETA VOJVODINE
Novi Sad, 26. septembar 2007.
Zaključci i preporuke drugog okruglog stola
Pitanje političke reprezentacije manjina jedno je od ključnih sa kojim
se suočava svaka etnički pluralna zajednica. Raspravljajući na temu "Politička
reprezentacija manjina i očuvanje multietničkog identiteta Vojvodine" učesnici
drugog u nizu okruglog stola u okviru projekta "Promovisanje multietničkog
identiteta Vojvodine" podvukli su značaj političke reprezentacije manjina za ukupnu
legitimnost predstavničkih institucija, stabilnost društva, očuvanje identiteta
pokrajine i, konačno, kretanje Srbije ka evropskim integracijama.
Uvažavajući činjenicu da je za pripadnike manjina pitanje
reprezentacije dvostruko važno, jer se ne odnosi samo na konstituisanje predstavničkih
organa na lokalnom i pokrajinskom nivou, nego i unutar same manjinske zajednice, učesnici
rasprave su istakli da se i u ovoj oblasti uočava izostanak sistematičnih i
promišljenih napora na unapređenju položaja manjina. Podsećajući na činjenicu da o
tom pitanju uglavnom govori pod pritiskom ključnih političkih događaja kakvi su izbori,
da se pojednostavljuje i svodi na dogovore i nagodbe stranačkih aktera, učesnici
okruglog stola su predložili da se u cilju iznalažanja najoptimalnijeg modela:
- Krene od načela pozitivne diskriminacije, te da se mere koje su u tom pogledu već
poduzete (prirodni prag, manji broj potpisa za predaju manjinskih listi) nadograde novima
(garantovani mandati, na primer);
- Da se u preračunavanju glasova u mandate koristite formule koje su pogodnije za manjine
(npr. Nimajerova umesto Dontove formule);
- Da se potstakne otvaranje velikih stranaka prema manjinama kako bi njihove predstavnike
kandidovale na svojim listama (rezervisana mesta za manjine)
- Da se u okviru finansijskih sredstava namenjenih izbornoj kampanji predvide posebni
benefiti za manjinske liste.
Kada je reč o reprezentaciji putem nacionalnih saveta učesnici u
raspravi založili su se za:
- Neposredan izbor nacionalnih saveta
- Precizno definisanje njihovih nadležnosti putem zakona o nacionalnim savetima
- Stabilno finansiranje
- Potpunu transparentnost u radu
Tokom rada okruglog stola posebno je naglašeno i sledeće:
- Da se prestane sa potiskivanjem i marginalizacijom manjinskog pitanja, te da se tome
pitanju, unutar posebne državne strategije, pristupi na obuhvatan i sistematičan način,
- Da se kontinuiranim naporima menja opšti diskurs prema manjinama. Umesto zahtevane
lojalnosti potrebno je ukazivati na to da su pripadnici manjina ravnopravni građani koji,
i pored toga, a radi očuvanja svog identiteta, imaju potrebu i za posebnim merama
zaštite, počev od obrazovanja do izbora za predstavnička tela političke zajednice.
I.
Pitanje političke reprezentacije manjina jedno je od pitanja kojem se u
Srbiji mora posvetiti više pažnje ukoliko Srbija želi da se konstituiše kao stabilna,
uređena i demokratska zajednica. Ovim rečima bi se, na najkraći način, mogla sumirati
rasprava koju je na temu "Politička reprezentacija manjina i očuvanje
multietničkog identiteta Vojvodine" Helsinški odbor za ljudska prava u Srbiji
organizovao krajem septembra u Novom Sadu.
Učesnici okruglog stola izrazili su snažno i nepodeljeno uverenje da
se na pitanju reprezentacije manjina dokazuje zrelost i privrženost jedne zajednice
demokratskim vrednostima. Pored toga, u raspravi je ukazano i na važnost ovog pitanja sa
stanovišta političke kohezije i stabilnosti društva, ali i očuvanja vojvođanskog
identiteta. U prvom slučaju adekvatnim reprezentovanjem manjina se zadovoljava njihov
interes za priznanjem, ali i obezbeđuje legitimnost predstavničkih tela države u čijem
radu manjine participiraju, dok je u drugom slučaju identitet Vojvodine utoliko lakše
učuvati ukoliko su u njenim predstavničkim telima manjine zastupljene u većem broju. Na
kraju, ovo pitanje, po mišljenju učesnika u raspravi, nije nevažno i sa stanovišta
evropskih integracija koje, kao jedan od uslova, podrazumevaju i prisustvo manjina u
izbornim predstavničkim organima.
II.
Uvažavajući činjenicu da na reprezentovanje manjina utiče više
činilaca - jedni su vezani za sam izborni sistem (izborne jedinice, visina cenzusa,
formule pomoću kojih se glasovi pretvaraju u mandate, itd), dok se drugi odnose na
činioce izvan izbornog sistema (politička organizovanost manjine, broj njenih
pripadnika, njihova teritorijalna /de/koncentracija, itd) - učesnici u raspravi su
naglasili nekoliko važnih momenata:
Najpre, istaknuto je da je konstruisanje odgovarajućeg modela manjinske
reprezentacije lakše ukoliko se može osloniti na odgovarajuću političku kulturu.
Nasleđena politička kultura ocenjena je kao nedemokratska i nesenzibilna u odnosu na
manjine, jer ih tretira kao "teret" i "smetnju". Pod znak pitanja
dovedena je privrženost političke elite demokratskim principima - imajući u vidu njenu
spremnost da, prvo, u izbornoj godini menja izborna pravila i, drugo, da pod firmom
zaštite manjina protežira vlastite (grupne, odnosno stranačke) interese, kao i
nespremnost da ispuni obaveze utvrđene bilateralnim sporazumom (sa Republikom Hrvatskom,
na primer) u pogledu zastupljenosti manjina u predstavničkim i izvršnim telima.
Drugo, naglašeno je da u složenim, višeetničkim društvima izborni
sistem mora zadovoljiti nekoliko kriterija: prvo, mora što je moguće bolje
reprezentovati volju birača; drugo, mora biti što jednostavniji; treće, mora
stabilizirajuće delovati na međuetničke odnose u društvu; i, četvrto, mora omogućiti
formiranje stabilnih institucija.
Treće, polazeći od činjenice da u srbijanskom društvu postoje velike
asimetrije i između samih manjina, a ne samo na liniji većina - manjina, izneto je
mišljenje da bi na različite manjine trebalo primeniti različite institute kako bi im
se omogućila zastupljenost u parlamentu. To je pitanje naročito interesantno kada je
reč o tzv. malim manjinama koje, s obzirom na oskudne demografske kapacitete, ne mogu
obezbediti predstavnike u parlamentu. Ideja da se to pitanje reši preko njihovog
zajedničkog predstavnika nije ocenjena kao dobra, jer otvara niz pitanje među kojima i
pitanje legitimiteta i odgovornosti takvog predstavnika s obzirom na njegovu dužnost da
zastupa interese manjina kojima ne pripada i sa kojima ne deli iste fundamentalne
vrednosti (jezik, kultura, religija, itd). S tim u vezi, postavljeno je i pitanje da li
svaka nacionalna zajednica mora imati svog(je) predstavnika(e) u parlamentu. Izvesne
nedoumice izazvalo je i tumačenje člana 180 Ustava Srbije u kome se kaže da će se u
autonomnim pokrajinama i jedinicama lokalne samouprave u kojima živi stanovništvo
mešovitog nacionalnog sastava omogućiti srazmerna zastupljenost nacionalnih manjina u
skupštinama, u skladu sa zakonom. Po mišljenju pojedinih učesnika reč "omogućuje
se" ne odnosi se na jednakost rezultata, nego na jednakost šansi.
Kada se radi o garantovanim mandatima, kao jednom od rešenja kojim se
može poboljšati prisustvo manjina u predstavničkim telima, u raspravi je istaknuto da
su garantovana mesta u parlamentu moguće i sasvim legitimno rešenje, lako primenjivo u
društvima u kojima postoji mali broj manjina, što sa Vojvodinom nije slučaj. U
zajednicama u kojima postoji veliki broj manjina koje se, uz to, veoma razlikuju u pogledu
brojnosti, organizovanosti i spremnosti da učestvuju na izborima, mora se odgovoriti na
neka prethodna pitanja. Na primer - kako će se i na temelju kojih kriterija odrediti koje
manjine imaju pravo na vlastite političke predstavnike, ili kako će primena ovog
instituta delovati na međuetničke odnose? Izraženo je uverenje da bi to moglo voditi
pogoršanju međuetničkih odnosa i napadima na manjine od strane onih političkih aktera
koji su, upravo zahvaljujući garantovanim mandatima, onemogućeni da formiraju
skupštinsku većinu.
Po mišljenju pojedinih učesnika u raspravi proporcionalni sistem sa
prirodnim pragom za manjine je najoptimalnija solucija. Prednost ovog rešenja je u tome
što se njime a) zadovoljavaju pravedni zahtevi manjina za političkom reprezentacijom; b)
osigurava se individualno pravo izbora, jer se pripadnicima manjina omogućuje da glasaju
za svoje nacionalne partije, ali i za (većinske) partije građanske orijentacije, ako
nalaze da one bolje izražavaju njihove preferencije; c) ne zahteva se od učesnika u
izbornom procesu da deklarišu svoju nacionalnu pripadnost, što znači da se njime i d)
pripadnicima većine omogućuje da, ako to žele, glasaju za manjinske stranke i, napokon,
e) primena ovog modela ne podrazumeva formiranje posebnih biračkih spiskova, što je
nužno kada se prisustvo manjina u parlamentu nastoji obezbediti putem garantovanih
mandata.
Četvrto, tokom rada okruglog stola još jedan momenat je, kao izuzetno
važan, apostrofiran u više navrata. Radi se o tome da je učešće manjina u
konstituisanju i radu predstavničkih organa značajno ne samo kada je pitanju lokalna,
pokrajinska ili republička razina organizacije društva, nego se dotiče i veoma važnog
pitanja predstavništva unutar same manjinske zajednice.
Na sam način funkcionisanja i konstituisanja nacionalnih saveta, kao
ključnih predstavničkih organa manjinske samouprave, izrečeno je u raspravi niz
kritičkih ocena.
Najpre, sa demokratskog stanovišta, postojeći, elektorski način
izbora nacionalnih saveta ocenjen je kao neodrživ. On mnogo više podseća "na
feudalnu izbornu kuriju, nego na istinski demokratski proces". Saveti se, zatim,
retko sastaju, a prenošenjem uopštenih i nedefinisanih ovlašćenja na njihova izvršna
tela stvoren je "netransparentan, kvazikabinetski sistem vladavine" u kome se
pitanje odgovornosti i ne postavlja. Napokon, državni organi prilikom donošenja odluka
koje tangiraju interese manjina ne poštuju uvek zakonsku obavezu da nacionalne savete
konsultuju i uključe u proces odlučivanja.
U raspravi je istaknuto i da je jednom broju nacionalnih saveta istekao
mandat, te da novi nisu izbarani, jer nije donet zakon kojim bi se to pitanje regulisalo.
Činjenica da oni i dalje funkcionišu proizvodi, kako je rečeno, više štetnih
posledica: prvo, diskredituje nacionalne savete i svodi ih na sinekuralne institucije;
drugo, kompromituje njihovu privrženost vladavini prava i, treće, potvrđuje da u
srbijanskoj politici nema nikakvih principa, načela i univerzalnosti. Odgovornost zbog
takvog, nezadovoljavajućeg stanja upućena je na adresu državnih vlasti, ali, isto tako,
i na adresu manjinskih elita.
III.
Svi učesnici pozvani na okrugli su, u načelu, potvrdili dolazak.
Međutim, neposredno pred održavanje okruglog stola jedan je učesnik (iz Zrenjanina)
otkazao učešće zbog profesionalnih obaveza (u ondašnjoj gimnaziji) i nagovestio da
najverovatnije neće biti u mogućnosti da učestvuju ni u radu preostala dva okrugla
stola. Na sam dan održavanja okruglog stola organizatora je obavestio i učesnik iz Novog
Sada da (zbog ispitnih obaveza na fakultetu) neće učestvovati u raspravi.
Imajući u vidu upućenost prof. Marijane Pajvančić, stručnjaka za
izborno pravo, u predmet rasprave organizator ju je zamolio da prihvati ulogu uvodničara.
Međutim, zbog obaveza koje je imala u Crnoj Gori ni ona nije učestvovala u raspravi. No,
uz dozvolu za objavljivanje u zborniku, ona je organizatoru dostavila svoj pisani prilog
koji je i potom prosleđen prisutnima. Pored toga, učesnicima u raspravi su prosleđeni i
prilozi Slavena Bačića i Miroslava Samardžića.
IV.
Nakon završetka okruglog stola organizovana je konferencija za
novinare, na kojoj su govorili Sonja Biserko, predsednica Helsinškog odbora, Slaven
Bačić, advokat i publicista iz Subotice, i Mirko Đorđević, publicista iz Šimanovaca.
Prisutni novinari su upoznati sa sadržinom projekta, osnovnim
rezultatima rasprave i zaključcima. Novinare su takođe interesovali komentari učesnika
nekih aktualnih događaja, poput zabrane marša "Nacionalnog stroja" u Novom
Sadu.
Događaj su pokrivale sledeće agencije i redakcije: Beta, Dojče Vele,
Dnevnik, Radio Novi Sad, TV Panonija, TV Delta. Sutradan je TV Novi Sad, redakcija na
romskom jeziku, uzela od organizatora izjavu vezanu za rad okruglog stola.
Okrugli sto "Politička participacija manjina i očuvanje
multietničkog identiteta Vojvodine" održan je u okviru projekta "Promovisanje
multietničkog identiteta Vojvodine" koji se realizuje uz pomoć Evropske unije, u
okviru Europe Aid programa. |