SANDŽAK

STRANA 1

 

SANDŽAK

STRANA ::: 1

INFO   :::  Sandžak > Sandžak. Kad politički osuđenici progovore

 

Sandžak. Kad politički osuđenici progovore

Mehmed Slezović

21. oktobar 2020.

 

 

Bosna je imala Srebrenicu, Sandžak političke zatvorenike, otmice i ubistva i masovnu represiju policije. Srebrenica je još uvek tabu tema, represija u Sandžaku stvar koja tone u zaborav. Trauma je prisutna na sve strane. Zlatko Paković je umetnički otvorio pitanje Srebrenice u Srbiji. Održana je jedna predstava uz dve You Tube reprize. Dovoljno da uzburka duhove. U jeku kampanje protiv predstave i autora, možda je prilika da se predstava po drugi put odigra u Novom Pazaru. Ali i Novi Pazar ima svoje vlastite nemirne duhove koje bi ova predstava mogla probuditi.

Pozorišna predstava „Srebrenica. Kad mi ubijeni ustanemo“, otvorila je potiskivanu traumatičnu temu genocida u Srebrenici. Genocid uvek na poseban način vezuje žrtvu i dželata, trajno fiksirajući ovaj momenat u kolektivnoj svesti naroda koji su žrtve i onih u čije ime je zločin počinjen. Ovaj momenat je naročito iskazan u predstavi na simbolički, metaforički i sublimirajući način srpskom zastavom na kojoj su ispisana imena i lični brojevi svih 8327 ubijenih. Namera je da nakon predviđenog ciklusa prikazanih predstava, ova zastava bude poklonjena Skupštini Republike Srbije. Sama po sebi ona postaje snažno umetničko delo tzv. savremene umetnosti, kontekstualizujući žrtve sa idejom Velike Srbije i potonjim poricanjem počinjenog zločina. Nakon ovog umetničkog dela, zastava Republike Srbije se više neće moći videti na uobičajen način. Ta imena će ostati na njoj sve do momenta priznanja genocida. S tim što priznanje nosi odgovornost za počinjeno delo.

Drugi momenat koji Pakovićeva predstava konceptualizira je odgovornost elite za genocid. Počinioci i naredbodavci su osuđeni ali ne i njegovi idejni tvorci i inspiratori. Oni su i dalje uvaženi i poštovani članovi društva koji uživaju privilegije i počasti. Trauma genocida ih ne dotiće. I ovde Paković podvlači rez stavom – tamo gde je trauma, tamo je umetnost. Katarzični karakter umetnosti, uslov je njenih spoznaja, umetničkih i životnih istina. Preko njih, jedno društvo dobija mogućnost izlaska iz začaranog kruga permanentnog proživljavanja traume, zarobljeno prošlošću i nemoćno u svom iskoraku u budućnost. Nisu kolektivne traume samo emocije ili sećanja, potisnute krivice, proživljeno nasilje, mržnje, agresivnost, već i ideje koje ih generišu. Samo jedna predstava bila je dovoljna da uzburka nemirnu kolektivnu svest desničarskih krugova ostajući formulom suočenja sa idejama koje mogu prouzrokovati nove traumatične i ružne posledice.

Sandžak takođe ima svoju traumu. Ona traje već ceo jedan vek od pokrštavanja, proterivanja, iseljavanja, etničkog čišćenja, genocida u Drugom svetskom ratu do poslednjih savremenih trauma. Oličene su u činu hapšenja celokupnog rukovodstva stranke SDA sa optužbom da su planirali terorističke aktivnosti u cilju odvajanja dela teritorije i stvaranja države Sandžak. U Crnoj Gori su oslobođeni optužbe, dok je u Srbiji proces zastarao. Znači optužba nije dokazana. Tek, događaj je imao višestruke posledice koje još uvek prate Sandžak poput njegove mračne senke. Ona neće nestati sve dok oni koji su bili žrtve ne progovore, ne samo o svom stradalaštvu već i o istinama koje su ostale ispod velova političkih, sudskih i policijskih procesa. Ako se jednom o tome bude progovorilo na umetnički način i otvorio katarzični prostor suočenja sa traumama, stvoriti će se pretpostavke za prevazilaženje aktuelnih podela i animoziteta, pre svega unutar samog bošnjačkog korpusa, jer nepomirljive podele na pravoverne sandžačkoj ideji i one izdajnike, počele su tada i traju do danas. Danas ova zajednica pokazuje znatno niže ukupne potencijale u svim sferama nego u najtežim danima represije. A to im je potrebno radi jasnog samosagledavanja i samorazumevanja. Do tad ostaje dilema na kojoj zastavi - one države Srbije ili sandžačkoj - treba ispisati sva ona imena koja su kao žrtve prošli golgotu torture i političkog šikaniranja.

Svojevremeno je Herbert Markuze pisao da umetničko delo ,,odražava neslobodu pojedinca u neslobodnom društvu. Da su ljudi slobodni, umetnost ne bi bila oblik i izraz njihove neslobode. Suprotstavljajući joj se, ona postiže svoju autonomiju“. Stoga je Pakovićeva predstava kao izraz ovog kritičkog duha ne samo vapaj za slobodom već i njen borbeni poklič. Ali, koliko se taj poklič čuo u Sandžaku. I hoće li biti njegovog odjeka. Sandžak živi svoj život u tišini i zapečku poluzaborava u senci svojih lidera koji već tri decenije ne silaze sa političke scene. I jednih te istih ideja podignutih na pijedestal svetih zavetnih tekstova. A u njihovoj senci, dole na zemlji, vidljivo je da mesta ima samo za one koji su na vlasti. Tako je ta šačica lokalne vlasti postala sav smisao života i smrti i u njeno ime sve je dozvoljeno, čak i gubitak svog onog dostojanstva kojim se nekad dičio ovaj narod. Ali dostojanstva još ima kod onih koji odlaze, a to su mladi ljudi, mahom oni najobrazovaniji kojima članstvo u nekoj od stranaka nije put do posla i kore hleba.

Kad jednom sve te stvari uđu u fokus kritičke svesti i umetnosti brojnih mladih umetnika, recimo, naročito zahvalnog pozorišta, znak je da je jedno društvo iskoračilo iz svog mračnog zabrana putem svog izlečenja i ozdravljenja. A sa njime puca zora nekog novog početka. Do tad, strpljivo, sačekaćemo izvođenje Pakovićeve predstave u Novom Pazaru.

 

SANDŽAK

STRANA ::: 1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Copyright * Helsinški odbor za ljudska prava u Srbiji - 2008

Web Design * Eksperiment