TRANZICIONA PRAVDA

Projekti  |  Paneli i skupovi  |  Haški tribunal  |  Međunarodni sud pravde
Uspostavljanje poverenja  | Suočavanje s prošlošću  | Srebrenica
Genocid  | Slučaj Šešelj  | Slučaj Đinđić  | Slučaj Milošević

 

SREBRENICA

STRANA ::: 1

INFO   :::  Tranziciona pravda > Srebrenica > Povodom 25-godišnjice genocida u Srebrenici

 

Povodom 25-godišnjice genocida u Srebrenici

Sonja Biserko

6. jul 2020.

 

 

Suočavanje s istorijskom istinom i ostvarivanje istorijske pravde je dug prema žrtvama i obaveza prema mladim generacijama: da se učini sve kako se zlo nikad ne bi ponovilo. Nažalost,“nikad više” mantra postala je samo poštapalica u prigodnim prilikama. Zato se ta “nepropisno upokojena, mračna prošlost” mora upokojiti. A, može se upokojiti jedino istorijskom istinom i pravdom.

Ove godine se komemorira 25 godina genocida u Srebrenici. Treba ponovo podsetiti na međunarodnu neosetljivost prema ubijanju Bošnjaka u ime jednog strateškog cilja koji je unakazio čitav Balkan.

Ivan Lovrenović je povodom godišnjice napada na Sarajevo 6. aprila 1992. godine napisao da je tada – počela “sarajevska, bosanska apokalipsa poslednjeg desetljeća Dvadesetoga veka”. Lovrenović je te reči napisao krajem jula 2002. Pitao se, u istom tom poetskom tekstu, “što ćemo i kakvi ćemo biti kada, ako, preživimo tu apokalipsu”.

Stradanje dece u tom ratu i njihov nestanak je tema o kojoj se malo ili gotovo nikad nije govorilo. Nije se govorilo zato što sudbina te dece najpotresnije ilustruje stradanje i zločin počinjen nad Bošnjacima, bilo da je reča o Sarajevu, Srebrenici, Višegradu…

Nažalost, dok se Bosna uporno pokušava izboriti za funkcionalnu i pluralnu državu, u Beogradu se rehabilituje zločinac Draža Mihajlović pod čijim simbolima se vodio rat devedesetih u Bosni i Hercegovini. Relativizuje se odgovornost Beograda za rat u Bosni devedesetih i poromovišu ratni zločinci koji su odslužili svoje kazne po evropskim zatvorima. Oni danas zauzimaju javni i medijski prostor kao nacionalni heroji koji su se žrtvovali za srpske nacionalne interese.

U Beogradu se promovišu knjige koje negiraju genocid u Srebrenici. Poslednja u nizu je knjiga Vojislava Šešelja "U Srebrenici nije bilo genocida”. Njene poruke nisu upućene samo Bosni i Hercegovini, već pre svega srpskoj političkoj eliti i posebno mladim ljudima koji odrastaju na poricanju.

Sve te knjige predstavljaju bosanske Srbe kao žrtve muslimansko-hrvatske koalicije, a Republiku Srpsku kao “preskupu ali jedinstvenu političku i ratnu pobedu srpskog naroda u drugoj polovini 20. veka“.

U suštini, nema sumnje da Srbija nastavlja sa istom politikom prema Bosni i Hercegovini koja je dovela do rata i stradanja na šta nas podsećaćaju brojni dokazi svuda oko nas.

Republika Srpska (RS) se u Srbiji tretira kao država, kao nova činjenica koja je nastala u funkciji odbrane konstitutivnosti srpskog naroda i koja je međunarodno verifikovana Dejtonskim sporazumom. Raspad Bosne, odnosno osamostavljivanje Republike Srpske je državni cilj kome su podređeni i članstvo u EU, i suštinski nacionalni interesi same Srbije. I zato, kako misle nacionalisti, sudbinsko vezivanje Srbije za evropske integracije vezalo bi ruke Srbiji da pomogne u održanju Republike Srpske.

Takva hijerarhija prioriteta opredeljuje ponašanje Srbije prema Bosni. Događaji iz devedesetih i njihovo tumačenje kao oslobodilačkog rata i, prema Dobrici Ćosiću, kao “obrane slobode i istine i nacionalnih prava u Republici Srpskoj” - ostaju glavna prepreka uklanjanju suštinske kočnice državnoj konsolidaciji Bosne i Hercegovine, kao i normalizaciji odnosa između dve zemlje.

Nažalost, manipulacije istorijskim činjenicama, u Srbiji su već zacementirale interpretaciju o ratu u Bosni i Hercegovini koja je suprotna istorijskoj istini. I to uprkos tome što je Haški tribunal doneo najviše presuda upravo povodom zločina Srba počinjenih nad Bošnjacima.

Ignorisanje Međunarodnog krivičnog suda za bivšu Jugoslaviju (MKSJ) i svih prikupljenih i dokumentovanih dokaza o ratu u Bosni i Hercegovini dodatno komplikuje odnose u BiH, posebno odnose Srba i Bošnjaka. To je višestruko opasno i štetno, ne samo za konsolidovanje u Bosni i Hercegovini, nego i za demokratski napredak i evropsku budućnost Srbije.

Četvrt stoleća je dovoljno dug period da bi se moglo govoriti o trendu dominantnom u Srbiji kad je o prošlosti reč. Srebrenica spada u najosetljivije tačke. Ona je njen košmar, jer se ne može poreći.

Srebrenica je postala paradigma za svet, za sve savremene genocide u nedavnoj prošlosti kao i za one u pokušaju.

Zato se o njoj u Srbiji toliko raspravlja i toliko poriče. Jer, govoriti o Srebrenici na istinit način, predstavlja i suštinski uvid u rat u Bosni i Hercegovini. Srebrenica je bila samo epilog puzećeg genocida koji je počeo 1992. godine. U slučajevima Radovana Karadžića i Ratka Mladića označeno je još osam lokacija u Bosni za koje postoje optužbe za genocid.

Treba imati u vidu da je Beograd od samog početka, svestan svoje odgovornosti, kao i dokaza koji ukazuju na to, pa ima veoma promišljenu strategiju kako bi umanjio kolateralnu štetu. Strategija se svodi na diskreditovanje Suda kao pristrasnog, kao i na opstrukciju svedoka i ograničavanje dostupnosti arhivama.

Interpretacija raspada Jugoslavije neminovno je nametnula i različito poimanje odgovornosti. Kad se govori o tranzicionoj pravdi, postavlja se i pitanje - da li je moguće u bilo kojoj sredini izvesti radikalnu transformaciju bez istorizacije i kontekstualizacije tog specifičnog društva?

Pred srpskom elitom stoji i pitanje - da li je spremna da prizna postojanje ideologije, utemeljene znatno ranije, a koju je devedesetih godina podržala većina?

Da bi uopšte došlo do pomirenja, Srbija mora unutar sebe da odgovori na određena pitanja:

Da li je spremna da prizna da je državna politika i kolaboracija institucija povezanih s državom, omogućila sprovođenje te politike?

Da prizna da su postojale deportacije i masakri civilnog stanovnistva, identifikovanih poimence, zajedno s njihovim kulturnim ili religioznim afilijacijama?

Da prizna da postoje dokazi o sistematskom uklanjanju tragova zločina, poput onih u blizini Beograda, u Batajnici?

Da prizna da postoje dokazi o dislociranju ubijenih (tzv. sekundarne i tercijarne masovne grobnice) i njihovo unakaživanje, a, ponekad i njihove spaljivanje?

Da je namerno uništavano kulturno i religijsko nasleđe, kako bi se zatro identitet drugih zajednica i još mnogo toga?

Da je odsustvo volje političkih i kulturnih elita da sa odgovornošću priđe obradi prošlosti značajna opstrukcija u otvaranju evropske perspektive Srbije?

Da je orijentacija na relativizaciju odgovornosti za nedavne ratove prepreka normalizaciji odnosa u regionu?

Da je takav odnos takođe još jedan element zatvaranja srbijanskog društva u autističan i retrogradan sistem vrednosti?

Da je princip kažnjivosti jedno od ključnih pitanja za uspostavljanje pravnog okvira i sistema u Srbiji?

Da je svojevremena “komercijalizacija” odnosa sa Haškim tribunalom (kao način saradnje) bila pogubna za javno mnjenje, jer je propuštena prilika da se uspostavi moralna vertikala objašnjavanjem konteksta i odgovornosti Miloševićevog režima?

Suočavanje je kreativan proces i zahteva stalno promišljanje. Dijalog je važan za otvaranje prostora za argumentovanu diskusiju, za izlazak iz malih zabrana istomišljenika i za svođenje neutemeljenih, demagoških objašnjenja aktuelnih političkih zbivanja u prošlosti i sadašnjosti na najmanju meru.

Amin Maluf je u jednom intervjuu rekao: “Istorija čovečanstva se ne meri po životu jednog čoveka. Sanjam o ‘pomirenom’ čovečanstvu. Čovečanstvu koje je prevazišlo ograničenu viziju identiteta, religija i ideologija. Mislim da će, jednog dana, takvo čovečanstvo zavladati”.

Potrebna je vera i upornost u opstanak Bosne Hercegovine i u njen potencijal transformacije u demokratsko, stabilno, bolje i pravednije društvo.

 

SREBRENICA

STRANA ::: 1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Copyright * Helsinški odbor za ljudska prava u Srbiji - 2008

Web Design * Eksperiment